Gå til innhold

Olanzapin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har hatt paranoia schizofreni i 10 år. Jeg har i disse 10 årene gått på zyprexa. Jeg har respondert godt på medisinen og er såpass frisk at jeg ikke går til oppfølging hos psykiater men hos fastlegen hvor jeg får utskrevet medisiner. Jeg leser på nettet at man har fått nye tredjegenerasjons antipsykotiske midler som abilify. Det jeg lurer på er om jeg bør byttet medisner til nye tredje generasjons antipsykotiske midler? Å gå på Zyprexa i 10 år (doser mellom 10-20 mg-er på 20 mg nå) virker ikke særlig bra ut i lengden hvis jeg skal ta og føle på magefølelsen. Har du noen råd?

Gjest Zyprexus
Skrevet

Hvorfor bytte når det allerede fungerer som det skal? Bruker selv Zyprexa og har gjort det nesten like lenge som deg. Har selv også god effekt av Zyprexa.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter min vurdering er olanzapin den klart beste medisinen for din sykdom. Hvis du ikke har den enorme matlysten som ca 10% får, er det ingen grunn til å skifte til et annet medikament.

Generelt er ikke Abilify noe fremskritt i forhold til olanzapin, men for noen få er det bedre enn andre AP. Det kan en si om de fleste AP.

Skrevet

Hvorfor bytte når det allerede fungerer som det skal? Bruker selv Zyprexa og har gjort det nesten like lenge som deg. Har selv også god effekt av Zyprexa.

Jeg tenkte bare at det kanskje hadde skjedd noe på 10 år hvis du skjønner. Fungerer godt med Zyprexa. Men 10 år er tross alt 10 år

Skrevet

Etter min vurdering er olanzapin den klart beste medisinen for din sykdom. Hvis du ikke har den enorme matlysten som ca 10% får, er det ingen grunn til å skifte til et annet medikament.

Generelt er ikke Abilify noe fremskritt i forhold til olanzapin, men for noen få er det bedre enn andre AP. Det kan en si om de fleste AP.

Setter veldig pris på ditt svar. Og denne tjenesten. Altid greit å få en uoffisiell vurdering. Navnet tredjegenerasjon hørtes liksom bedre ut enn 2 generasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...