Gå til innhold

Hvordan forholde seg til vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Min mor ser ut til å ha utviklet en form for vrangforestillinger. Hun er overbevist om at nabone forsøker sender helseskadelige stoffer gjennom ventilasjonsanlegget, og at de har noe mot henne. Hun har flyttet flere ganger, men merkelig nok så skjer det samme alle stedene. Hun er overbevist om at ventilasjonsanlegget fører med seg helseskadelige stoffer, selv der det ikke er felles ventlilasjonsanlegg. Men hun er så overbevist at det ikke går an å forklare henne at det ikke kan være tilfelle. Sier en noe i mot, så blir hun sur og sier at ikke hennes egen familie støtter henne, eller dersom hun er i dårlig humør at jeg holder sammen med naboene. (Jeg kjenner dem ikke en gang.)

Jeg er pga. diverse omstendigheter nødt for å bo sammen med henne for tiden, og det er veldig slitsomt. Hun lufter mye og prater om det hele tiden. Hvordan kan jeg nærme meg henne, få henne til i skjønne at det er hos henne og ikke andre problemet ligger? Jeg vet jo ikke om det er vrangforestillinger, men det er bare hun som merker det. Hun kan jo ha utviklet noen form for luftveisplager eller allergi, men hun vil ikke gå til legen heller fordi det jo ikke er noe galt med henne, men de andre som har skyld i dette.

Hun er i midten av 60 årene, og dette har pågått i et noen år.

Fortsetter under...

Skrevet

Hun trenger mest sannsynlig behandling. Kan du overtale henne til aa ta dette opp med fastlegen sin?

motorPrøysen
Skrevet

Høres ut som paranoid psykose. Du kan ta kontakt med fastlegen hennes og diskutere hva som kan gjøres.

Skrevet

Hun må ha behandling, hjelp henne med å kontakte fastlegen (eller ring fastlegen og si du er bekymret). Ikke gå inn i diskusjoner med henne ang vrangforestillingene.

Skrevet

Det kan være parafreni en "godartet" og mild form for schizofreni som rammer eldre. Tror ikke det er vanlig og gjøre så mye med det. Har vært borti en eldre dame som betrodde meg noe tilsvarende det du var. Ellers var hun helt normal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...