Gå til innhold

falsk anmelding

Anbefalte innlegg

Gjest Harald84
Skrevet

Heisann. Ung sosialøkonom på 25 trenger litt oppmuntrng. Jeg var så uheldig å havne borti en psykisk ustabil dame etter en bytur for et par år siden. Kort fortalt: Ble med henne hjem, drakk oss fulle og endte opp i senga. Spiste frokost dagen etter og var så dum å gi fra meg tlf nr før jeg dro hjem dagen etter. Fikk flere meldinger etterpå om å treffes igjen osv og det ble så mange slike meldinger etterhvert at jeg sluttet å svare. Hun virka litt ustabil. Plutselig en dg får jeg brev i postkassa at jeg er anmeldt for voldtekt. Får totalt sjokk, reiser rett ned og forklarer meg og viser et par meldinger jeg ennå hadde på tlf heldigvis. Så etter noen uker får jeg beskjed i posten om at saken er henlagt som intet straffbart forhold anses bevist. Det har nå gått snart to år men jeg sliter psykisk med å være anmeldt grunnløst. Føler det henger noe over meg pga en slik anmeldelse uansett hvor tåpelig det var. Er det bare jeg som er dum so lar det gå innpå meg? Ville dere reagert eller klart å bare drite i det å gå videre. Viktig for meg at andre villr taklet dette for at jg skal få troa på at jg skal kunne få et normalt liv igjen uten frykt og depping.

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

19

• nitty-gritty

17

• Sør

14

• frosken

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det høres veldig normalt og naturlig å føle ubehag ved å være anmeldt for voldtekt, uansett saksforhold og forhIstorie.

Har du snakket med noen om dette? Ofte kan det hjelpe å lette sitt hjerte overfor en venn, evt. kan det være lurt å ta noen timer hos psykolog.

motorPrøysen
Skrevet

Du er ikke dum som lar det gå inn på deg. Jeg ville selv opplevd noe slikt som ekstremt ubehagelig.

Men med henleggelsen har altså politiet bekrefta at du ikke har gjort noe straffbart. Denne kvinna har forsøkt å ta hevn/sverte deg vha. en falsk anklage, men politiet avslørte henne. Du har all grunn til å kunne legge dette bak deg og gå videre i livet ditt.

Gjest Harald84
Skrevet

Du er ikke dum som lar det gå inn på deg. Jeg ville selv opplevd noe slikt som ekstremt ubehagelig.

Men med henleggelsen har altså politiet bekrefta at du ikke har gjort noe straffbart. Denne kvinna har forsøkt å ta hevn/sverte deg vha. en falsk anklage, men politiet avslørte henne. Du har all grunn til å kunne legge dette bak deg og gå videre i livet ditt.

Jeg har ikke snakket med noen. Holdt det helt for meg selv. Jeg har kun mange ganger vurdert og kontakte henne for å høre om hun angrer og vil trekke den evt forklare at hun nok har misforstått. Men jeg spurte en advokat om dette en gang og ble frarådet å ta kontakt med ho. Så da er det vel isåfall ikke stort å gjøre. Ufattelig uheldig jeg skulle være også da.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg har ikke snakket med noen. Holdt det helt for meg selv. Jeg har kun mange ganger vurdert og kontakte henne for å høre om hun angrer og vil trekke den evt forklare at hun nok har misforstått. Men jeg spurte en advokat om dette en gang og ble frarådet å ta kontakt med ho. Så da er det vel isåfall ikke stort å gjøre. Ufattelig uheldig jeg skulle være også da.

Kanskje du kan snakke om det med en venn du stoler på?

Skrevet

Du har tatt dette opp her foer, ikke sant?

Jeg tror du trenger kognitiv terapi for aa komme deg videre. En time eller tre hos en privat psykolog burde gjoere nytten.

Vi opplever alle ubehagelige opplevelser i loepet av livet som vi helst skulle vaert foruten. Andre mennesker kan skade oss paa forskjellig vis, men du slapp heldigvis ganske godt unna. De lidelsene du eventuelt har naa utsetter du deg selv for, siden denne hendelsen ikke har noe videre konsekvens for livet ditt ved dette tidspunktet.

Gjest Hulderen
Skrevet

Har du ikke skrevet om det før også? Da rådet alle deg til å ikke kontakte henne.

Saken er henlagt, så det er på tide at du slutter å gruble på det også.

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvilken rolle spiller det om han pynter på irrelevante fakta? Problemstillingen virket realistisk nok.

Man kan undres over at han i det hele tatt nevner utdannelse. Om du sier, den er irrelevant.

Skrevet

Helt normale reaksjoner du har, de aller fleste mennesker ville blitt fullstendig knust og trengt tid på i det hele tatt fatte og begripe hva som hadde skjedd. Om du ikke alt har gjort det, mener å huske du skrev inn tidligere, så for all del ikke kontakt vedkommende noe mer. Alt du sier/skriver og gjør kan og vil bli brukt mot deg. Skaff deg hjelp gjerne noen timer hos en psykolog, du trenger neppe all verdens tid men dette er så vanskelig å snakke om ovenfor venner med mindre du vet de vil støtte deg 100% at jeg råder deg til å gå videre med det.

Skrevet

Har du ikke skrevet om det før også? Da rådet alle deg til å ikke kontakte henne.

Saken er henlagt, så det er på tide at du slutter å gruble på det også.

"Saken er henlagt, så det er på tide at du slutter å gruble på det også."

Du blir "out of the blue" anklaget for voldtekt, du får en anmeldelse mot deg. Det er ikke noe man bare "slutter" å gruble på.

Gjest Hulderen
Skrevet

"Saken er henlagt, så det er på tide at du slutter å gruble på det også."

Du blir "out of the blue" anklaget for voldtekt, du får en anmeldelse mot deg. Det er ikke noe man bare "slutter" å gruble på.

Han har grublet på det lenge, det har vært tema her før også. Noen ganger må man bare tvinge seg til å flytte fokus for å komme seg videre.

Skrevet

Han har grublet på det lenge, det har vært tema her før også. Noen ganger må man bare tvinge seg til å flytte fokus for å komme seg videre.

Da ville jeg valgt helt andre ord enn å "slutte å gruble på det", for det er fysisk umulig. Å bli falsk anklaget for voldtekt er en ekstrem traume, man kan ikke bare "slutte" å tenke på det, å komme seg gjennom det får ta den tiden det tar.

Skrevet

Da ville jeg valgt helt andre ord enn å "slutte å gruble på det", for det er fysisk umulig. Å bli falsk anklaget for voldtekt er en ekstrem traume, man kan ikke bare "slutte" å tenke på det, å komme seg gjennom det får ta den tiden det tar.

''Å bli falsk anklaget for voldtekt er en ekstrem traume''

Jeg kan forstaa det er rimelig ille om man maa forholde seg til omgivelsenes reaksjoner, politiavhoer, etterforskning eller til og med rettsak. Jeg ville -definitivt- ikke referert til et brev i posten som et ekstremt traume.

Skrevet

''Å bli falsk anklaget for voldtekt er en ekstrem traume''

Jeg kan forstaa det er rimelig ille om man maa forholde seg til omgivelsenes reaksjoner, politiavhoer, etterforskning eller til og med rettsak. Jeg ville -definitivt- ikke referert til et brev i posten som et ekstremt traume.

Vedkommende er anmeldt for voldtekt. Om det ikke er en ekstrem situasjon så vet jeg faktisk ikke. Ikke kun pga selve anmeldelsen men og fordi det er nærmest umulig å betro seg til noen om dette.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg er enig med nitty-gritty og syns du overdriver. Å bli voldtatt er et ekstremt traume. En anklage som så enkelt blir parkert, er ikke det.

Skrevet

Jeg er enig med nitty-gritty og syns du overdriver. Å bli voldtatt er et ekstremt traume. En anklage som så enkelt blir parkert, er ikke det.

Det er 2 ulike situasjoner som så absolutt ikke kan eller skal sammenlignes.

Det er en ekstrem påkjenning å oppleve dette, som jeg skrev -ikke kun pga selve anmeldelsen men og fordi det er nær sagt umulig dele dette med noen.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hvilken rolle spiller det om han pynter på irrelevante fakta? Problemstillingen virket realistisk nok.

Å komme med usanne, irrelevante fakta gir hele historien et uvirkelig preg.

Gjest Elextra
Skrevet

Å komme med usanne, irrelevante fakta gir hele historien et uvirkelig preg.

Skjønner hva du mener, men tenker også at trådstarter ønsker å pynte på fakta for å anonymisere. Kanskje tenkte han at hans mulige akademiske status ville gi noe større troverdighet, om enn litt foreldet tankegang (især for en 25-åring)..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...