Gå til innhold

falsk anmelding

Anbefalte innlegg

Gjest Høstløv
Skrevet

Skjønner hva du mener, men tenker også at trådstarter ønsker å pynte på fakta for å anonymisere. Kanskje tenkte han at hans mulige akademiske status ville gi noe større troverdighet, om enn litt foreldet tankegang (især for en 25-åring)..

Så ble det helt motsatt, i alle fall for min del.

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

19

• nitty-gritty

17

• Sør

14

• frosken

8

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en meget alvorlig belastning å bli påført. For å komme over det, må du snakke om det med noen du stoler på.

Har du vurdert å anmelde henne for falsk anmeldelse?

Falske voldtektsanklager er noe av det jeg forakter mest. Det er neste umulig å bevise sin uskyd. Dessuten er det med på kraftig å svekke saken for de som anmelder virkelige voldtekter.

Skrevet

Vedkommende er anmeldt for voldtekt. Om det ikke er en ekstrem situasjon så vet jeg faktisk ikke. Ikke kun pga selve anmeldelsen men og fordi det er nærmest umulig å betro seg til noen om dette.

Det er da ingen ekstrem situasjon. Han fikk et brev i posten, men det hele ble henlagt og han ble trodd. Uheldig, ja. Ubehagelig og ekkelt, ja. Men et traume? Og der til et -ekstremt- traume? Nei. Definitivt ikke.

Om du bruker slike ord om et brev i posten, hva sier du da naar et barn paa aatte aar har gjemt seg under sin doede mor i tre dager for aa redde sitt eget liv?

Jeg synes jammen meg vi kan spare litt paa spraaket vaart. Til slutt har vi ingen beskrivende ord igjen naar noe faktisk ekstremt skjer.

Gjest Elextra
Skrevet

Dette er en meget alvorlig belastning å bli påført. For å komme over det, må du snakke om det med noen du stoler på.

Falske voldtektsanklager er noe av det jeg forakter mest. Det er neste umulig å bevise sin uskyd. Dessuten er det med på kraftig å svekke saken for de som anmelder virkelige voldtekter.

Enig, men samtidig er det en hårfin balansegang ift. noen som tydeligvis mener at falsk voldtektsanklage er helt på linje med voldtekt.

Skrevet

Det er da ingen ekstrem situasjon. Han fikk et brev i posten, men det hele ble henlagt og han ble trodd. Uheldig, ja. Ubehagelig og ekkelt, ja. Men et traume? Og der til et -ekstremt- traume? Nei. Definitivt ikke.

Om du bruker slike ord om et brev i posten, hva sier du da naar et barn paa aatte aar har gjemt seg under sin doede mor i tre dager for aa redde sitt eget liv?

Jeg synes jammen meg vi kan spare litt paa spraaket vaart. Til slutt har vi ingen beskrivende ord igjen naar noe faktisk ekstremt skjer.

Det er en enorm belastning å bli falsk anklaget for voldtekt. Som jeg skriver ikke kun pga selve anmeldelsen men fordi det er nesten umulig å renvaske seg i slike saker, og også fordi det er nesten umulig å dele dette med noen uten at det 1-spres videre, 2- risken ved å ikke bli trodd er ekstremt høy. Dette er en ekstrem belastning, uten tvil.

Gjest ambrose
Skrevet

''Falske voldtektsanklager er noe av det jeg forakter mest. Det er neste umulig å bevise sin uskyd.''

Jeg tenker det samme som deg. Likedan i andre saker hvor folk blir uskyldig anklaget og dømt.. det må være forferdelig å oppleve.

Skrevet

Enig, men samtidig er det en hårfin balansegang ift. noen som tydeligvis mener at falsk voldtektsanklage er helt på linje med voldtekt.

Er det meg du mener? Jeg har ikke sagt at det er likt. Jeg har til og med poengtert at disse 2 situasjonene ikke skal sammenlignes.

Å bli falsk anklaget for voldtekt er en enorm belastning for en person, langt mer enn hva de fleste tror. Man må som regel ha proff. hjelp til å komme seg gjennom dette.

Skrevet

Det er en enorm belastning å bli falsk anklaget for voldtekt. Som jeg skriver ikke kun pga selve anmeldelsen men fordi det er nesten umulig å renvaske seg i slike saker, og også fordi det er nesten umulig å dele dette med noen uten at det 1-spres videre, 2- risken ved å ikke bli trodd er ekstremt høy. Dette er en ekstrem belastning, uten tvil.

Det er stor forskjell paa en ekstrem belastning og et ekstremt traume i mitt hode. Traume handler om noe helt annet.

Gjest ambrose
Skrevet

''fordi det er nesten umulig å renvaske seg i slike saker,''

Det må være grusomt ja :-(

Gjest fornuftig
Skrevet

Skjønner godt dette er en belastning på deg. Men det viser også hvor viktig det er og ikke gå til sengs med en person du ikke kjenner. Ikke bare kan du risikere dette men også sykdommer.

Skrevet

''Enig, men samtidig er det en hårfin balansegang ift. noen som tydeligvis mener at falsk voldtektsanklage er helt på linje med voldtekt.''

En falsk voldtektsanklage som ikke raskt blir tilbakevist, tror jeg kan gjøre like mye med et menneskes livskvalitet som en voldtekt. Slike anmeldelser ryktes raskt og den anklagede vil ofte ikke få helhjertet støtte noe sted.

En bekjent tok sitt eget liv for noen år siden, han kom aldri over en falsk anklage om overgrep til tross for at politiet tilbakeviste anklagen (og på eget initiativ anmeldte motparten for falsk anmeldelse).

motorPrøysen
Skrevet

Skjønner godt dette er en belastning på deg. Men det viser også hvor viktig det er og ikke gå til sengs med en person du ikke kjenner. Ikke bare kan du risikere dette men også sykdommer.

Hørt om kondom? Det vil være fryktelig trist om vi får et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager.

Gjest Elextra
Skrevet

Er det meg du mener? Jeg har ikke sagt at det er likt. Jeg har til og med poengtert at disse 2 situasjonene ikke skal sammenlignes.

Å bli falsk anklaget for voldtekt er en enorm belastning for en person, langt mer enn hva de fleste tror. Man må som regel ha proff. hjelp til å komme seg gjennom dette.

?

Nei, jeg sikter ikke til deg. I stor grad enig i det du skriver nedenfor.

I stor grad lever vi fortsatt i et mannssamfunn, og det er ofte menn som høresog uttaler seg offentlig. Gjennom tabloidpressen kan en da å inntrykk av at det å bli anklaget for voldtekt nærmest er verre enn å bli voldtatt.

Skrevet

Det er stor forskjell paa en ekstrem belastning og et ekstremt traume i mitt hode. Traume handler om noe helt annet.

Mennesker tar sitt eget liv, pga falsk anmeldelse av voldtekt. Man skal leve med denne usikkerheten resten av livet. Så ja, det er en traume, så til de grader. Alt som følger med en falsk anmeldelse kan gjøre like stor skade i en persons liv som voldtekt, og det er helt klart berettiget å bli kalt traume.

Skrevet

''Enig, men samtidig er det en hårfin balansegang ift. noen som tydeligvis mener at falsk voldtektsanklage er helt på linje med voldtekt.''

En falsk voldtektsanklage som ikke raskt blir tilbakevist, tror jeg kan gjøre like mye med et menneskes livskvalitet som en voldtekt. Slike anmeldelser ryktes raskt og den anklagede vil ofte ikke få helhjertet støtte noe sted.

En bekjent tok sitt eget liv for noen år siden, han kom aldri over en falsk anklage om overgrep til tross for at politiet tilbakeviste anklagen (og på eget initiativ anmeldte motparten for falsk anmeldelse).

''En bekjent tok sitt eget liv for noen år siden, han kom aldri over en falsk anklage om overgrep til tross for at politiet tilbakeviste anklagen (og på eget initiativ anmeldte motparten for falsk anmeldelse).''

Jeg skulle oenske flere kvinner fikk hoere slike historier, slik at det ble faerre falske anmeldelser. Dog hadde det vel hjulpet omtrent like mye som naar menn faar hoere hva voldtekt gjoer med kvinner - det er vel snakk om de faa menneskene i verden, hankjoenn eller hunkjoenn, som ikke bryr seg om annet enn sine egne behov.

Skrevet

?

Nei, jeg sikter ikke til deg. I stor grad enig i det du skriver nedenfor.

I stor grad lever vi fortsatt i et mannssamfunn, og det er ofte menn som høresog uttaler seg offentlig. Gjennom tabloidpressen kan en da å inntrykk av at det å bli anklaget for voldtekt nærmest er verre enn å bli voldtatt.

Da er vi enige, jeg tolket feil,beklager.

Skrevet

''Det er da ingen ekstrem situasjon. Han fikk et brev i posten, men det hele ble henlagt og han ble trodd. Uheldig, ja. Ubehagelig og ekkelt, ja. Men et traume?''

Jeg synes du her undervurderer hva det kan gjøre med en person å bli utsatt for falske anklager om noe så alvorlig som en voldtekt. I denne konkrete tråden har vi ikke fått vite noe om hva som skjedde etter at brevet kom i posten, det vil jo normalt ikke være brevet med reaksjonen (både egen og omgivelsenes) som kan være svært belastende. Det vil ofte være helt umulig å bevise at man ikke har begått et overgrep, så sant man ikke har et vanntett alibi. Hvorvidt det kan kalles et traume eller ikke har jeg ikke noen formening om, men å omtale det hele som et "brev i posten" er bagatelliserende, synes jeg.

Skrevet

''En bekjent tok sitt eget liv for noen år siden, han kom aldri over en falsk anklage om overgrep til tross for at politiet tilbakeviste anklagen (og på eget initiativ anmeldte motparten for falsk anmeldelse).''

Jeg skulle oenske flere kvinner fikk hoere slike historier, slik at det ble faerre falske anmeldelser. Dog hadde det vel hjulpet omtrent like mye som naar menn faar hoere hva voldtekt gjoer med kvinner - det er vel snakk om de faa menneskene i verden, hankjoenn eller hunkjoenn, som ikke bryr seg om annet enn sine egne behov.

Dessverre er jeg enig.

Skrevet

Mennesker tar sitt eget liv, pga falsk anmeldelse av voldtekt. Man skal leve med denne usikkerheten resten av livet. Så ja, det er en traume, så til de grader. Alt som følger med en falsk anmeldelse kan gjøre like stor skade i en persons liv som voldtekt, og det er helt klart berettiget å bli kalt traume.

Jeg forholder meg til traume slik det brukes innenfor psykologi og psykiatri, saa da er vi nok grunnleggende uenige om dette ordet.

Dog mener jeg fremdeles at traadstarter burde oppsoeke hjelp. Han har ogsaa skrevet om dette foer, saa naa gjelder det at han faar ut fingeren :)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vil tro det er lettere å bearbeide en falsk voldtektsanklage enn en voldtekt, særlig om man er ung. Voldtatte jenter bærer ofte med seg vanskligheter med å knytte nære relasjoner gjennom livet.

Sosialt er det selvsagt mer "akseptert" å være voldtatt enn mistenkt voldtktsforbryter, men det er en litt annen sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...