Gå til innhold

falsk anmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Det er da ingen ekstrem situasjon. Han fikk et brev i posten, men det hele ble henlagt og han ble trodd. Uheldig, ja. Ubehagelig og ekkelt, ja. Men et traume?''

Jeg synes du her undervurderer hva det kan gjøre med en person å bli utsatt for falske anklager om noe så alvorlig som en voldtekt. I denne konkrete tråden har vi ikke fått vite noe om hva som skjedde etter at brevet kom i posten, det vil jo normalt ikke være brevet med reaksjonen (både egen og omgivelsenes) som kan være svært belastende. Det vil ofte være helt umulig å bevise at man ikke har begått et overgrep, så sant man ikke har et vanntett alibi. Hvorvidt det kan kalles et traume eller ikke har jeg ikke noen formening om, men å omtale det hele som et "brev i posten" er bagatelliserende, synes jeg.

Beklager, du har rett. Jeg mente det i forhold til ordene "ekstremt traume" - da for aa understreke at situasjonen hverken var farlig eller livstruende i seg selv.

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

19

• nitty-gritty

17

• Sør

14

• frosken

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg forholder meg til traume slik det brukes innenfor psykologi og psykiatri, saa da er vi nok grunnleggende uenige om dette ordet.

Dog mener jeg fremdeles at traadstarter burde oppsoeke hjelp. Han har ogsaa skrevet om dette foer, saa naa gjelder det at han faar ut fingeren :)

Kan du forklare for meg hvilken definisjon av ordet du bruker? For om du ikke klarer å se at dette er en reel traume så synes jeg noe skurrer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg forholder meg til traume slik det brukes innenfor psykologi og psykiatri, saa da er vi nok grunnleggende uenige om dette ordet.

Dog mener jeg fremdeles at traadstarter burde oppsoeke hjelp. Han har ogsaa skrevet om dette foer, saa naa gjelder det at han faar ut fingeren :)

Å bli falskt anmeldt for voldekt er helt klart et alvorlig psykisk traume.

motorPrøysen
Skrevet

?

Nei, jeg sikter ikke til deg. I stor grad enig i det du skriver nedenfor.

I stor grad lever vi fortsatt i et mannssamfunn, og det er ofte menn som høresog uttaler seg offentlig. Gjennom tabloidpressen kan en da å inntrykk av at det å bli anklaget for voldtekt nærmest er verre enn å bli voldtatt.

Jeg visste at noen ville komme med denne sammenligningen. Spørsmålet var hvorfor du måtte trekke det inn her — det var ingen i denne tråden som hadde kommet med påstanden.

Skrevet

Jeg vil tro det er lettere å bearbeide en falsk voldtektsanklage enn en voldtekt, særlig om man er ung. Voldtatte jenter bærer ofte med seg vanskligheter med å knytte nære relasjoner gjennom livet.

Sosialt er det selvsagt mer "akseptert" å være voldtatt enn mistenkt voldtktsforbryter, men det er en litt annen sak.

''Jeg vil tro det er lettere å bearbeide en falsk voldtektsanklage enn en voldtekt, særlig om man er ung.''

Det kommer vel an på hvilke følger en slik falsk anklage får. Noen idømmes fengselstraffer og jeg tror ikke det er lett å komme seg etter en slik erfaring. De sosiale konsekvensene av en anmeldelse og evt. dom vil kunne være enorme, og siden ingen av oss lever i et vakum vil dette kunne innvirke svært mye på fremtidig livskvalitet. Å ikke bli trodd og sosialt utstøtt kan være en enorm belastning.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg visste at noen ville komme med denne sammenligningen. Spørsmålet var hvorfor du måtte trekke det inn her — det var ingen i denne tråden som hadde kommet med påstanden.

Jeg syntes det var relevant. Jeg mente ikke derved å redusere trådstarters enorme belastning, som jeg har full forståelse for.

Skrevet

Kan du forklare for meg hvilken definisjon av ordet du bruker? For om du ikke klarer å se at dette er en reel traume så synes jeg noe skurrer.

''The person has been exposed to a traumatic event in which both of the following were present: 1. The person experienced, witnessed or was confronted with an event or events that involved actual or threatened death or serious injury, or a threat to the physical integrity of self or others. 2. The person's response involved fear, helplessness, or horror.''

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg vil tro det er lettere å bearbeide en falsk voldtektsanklage enn en voldtekt, særlig om man er ung.''

Det kommer vel an på hvilke følger en slik falsk anklage får. Noen idømmes fengselstraffer og jeg tror ikke det er lett å komme seg etter en slik erfaring. De sosiale konsekvensene av en anmeldelse og evt. dom vil kunne være enorme, og siden ingen av oss lever i et vakum vil dette kunne innvirke svært mye på fremtidig livskvalitet. Å ikke bli trodd og sosialt utstøtt kan være en enorm belastning.

Ja, skjønner det :/.

Skrevet

Å bli falskt anmeldt for voldekt er helt klart et alvorlig psykisk traume.

Jeg er uenig. Vi laerer aa bruke ordet traume slik beskrevet under.

Jeg forstaar heller ikke hvorfor ordet "belastning" ikke er godt nok. Eller en hel mengde med andre ord, som man mulig kan ta i bruk, slik at man har ordforraadet for aa beskrive hendelser som er langt mer truende ogsaa.

Skrevet

Jeg vil tro det er lettere å bearbeide en falsk voldtektsanklage enn en voldtekt, særlig om man er ung. Voldtatte jenter bærer ofte med seg vanskligheter med å knytte nære relasjoner gjennom livet.

Sosialt er det selvsagt mer "akseptert" å være voldtatt enn mistenkt voldtktsforbryter, men det er en litt annen sak.

Hei,

Jeg er helt enig med deg. En voldtekt er noe som skjer "med deg", og du kan ikke flykte fra det.

En falsk voldtektsanklage, selv om den er grusom, er noe som en annen gjør, og som du til og med kan flytte fra hvis det virkelig ble ille.

Man skal ikke bagatellisere på noen måte falske anklager (de er selvsagt traumatiske), men det er (på generell basis) neppe sammenlignbart med voldtekt og andre overgrep.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hørt om kondom? Det vil være fryktelig trist om vi får et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager.

Voldtekter skjer langt oftere enn falske voldtektsanklager.

Med vennlig hilsen

Skrevet

?

Nei, jeg sikter ikke til deg. I stor grad enig i det du skriver nedenfor.

I stor grad lever vi fortsatt i et mannssamfunn, og det er ofte menn som høresog uttaler seg offentlig. Gjennom tabloidpressen kan en da å inntrykk av at det å bli anklaget for voldtekt nærmest er verre enn å bli voldtatt.

"Gjennom tabloidpressen kan en da å inntrykk av at det å bli anklaget for voldtekt nærmest er verre enn å bli voldtatt."

Man skal ikke sammenligne disse to situasjonen men opplever du at dagens medier gir dette bildet? Det jeg ser er mer en stor støtte til voldtektsutsatt og en heller mer tvilsom vinkling av den anklagede, ikke minst den fenomenale utfrysningen. Inntil vedkommende er dømt eller frifunnet vet ingen noe, annet enn de to som var tilstede, jeg synes mediene kan i svært mange tilfeller roe seg ned og ha et mer nøytralt syn på saken.

motorPrøysen
Skrevet

Med vennlig hilsen

Den opplysnignen er irrelevant i denne tråden.

Det er etter hvert for fristende å ikke komme med en aldri så liten sammenligning selv: La oss si noen starter en tråd her der de beskriver at de har blitt voldtatt og hvordan de sliter etterpå. Mange av svarene de får påpeker at mange også blir falsk anklaget for voldtekt og hvordan dette også er en belastning. Jeg håper du ser problemet.

Skrevet

Det er etter hvert for fristende å ikke komme med en aldri så liten sammenligning selv: La oss si noen starter en tråd her der de beskriver at de har blitt voldtatt og hvordan de sliter etterpå. Mange av svarene de får påpeker at mange også blir falsk anklaget for voldtekt og hvordan dette også er en belastning. Jeg håper du ser problemet.

''Det er etter hvert for fristende å ikke komme med en aldri så liten sammenligning selv: La oss si noen starter en tråd her der de beskriver at de har blitt voldtatt og hvordan de sliter etterpå. Mange av svarene de får påpeker at mange også blir falsk anklaget for voldtekt og hvordan dette også er en belastning. Jeg håper du ser problemet.''

Godt poeng!

Skrevet

Overhodet ikke. Det var du som skrev:

''Det vil være fryktelig trist om vi får et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager.''

Falske voldtektsanmeldselser er et helt marginalt problem (i antall), sammenlignet med antall voldtekter. Det som er langt mer reelt (for både menn og kvinner) er frykten for å bli voldtatt, og selv for menn overgår det sjansen for falske voldtektsanmeldelser.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja det er jeg enig i.

falske voldektsanklager er jo forferdelig, men alt for mange føler jeg skriker opp om det og menn får høy erstatning for dette, mye mer enn ofrene for voldtekt. Så hvor er rettferdigheten?

Jeg leste om en sak i Stavanger der en kvinne mest sannsynlig var voldtatt på et utested, av en fremmed mann fra Gambia, saken ender som ikke uvanlig, han får 200 000 i erstatning, hun orker ikke kjempe/anke, han kan dra til sitt hjemland å feire eller hva disse monstrene driver med. Kvinnens liv er ødelagt, for ikke ble hun trodd, ja for de mente hun ville det, pga av hadde ikke blåmerker på kroppen?

Gjest Elextra
Skrevet

"Gjennom tabloidpressen kan en da å inntrykk av at det å bli anklaget for voldtekt nærmest er verre enn å bli voldtatt."

Man skal ikke sammenligne disse to situasjonen men opplever du at dagens medier gir dette bildet? Det jeg ser er mer en stor støtte til voldtektsutsatt og en heller mer tvilsom vinkling av den anklagede, ikke minst den fenomenale utfrysningen. Inntil vedkommende er dømt eller frifunnet vet ingen noe, annet enn de to som var tilstede, jeg synes mediene kan i svært mange tilfeller roe seg ned og ha et mer nøytralt syn på saken.

Selvfølgelig er det fryktelig å bli utsatt for falsk voldtektsanklage, jeg mener ikke annet!

Mener imidlertid å ha lest om dommer vedr. påståtte falske voldtektsanklager, som har gitt et gufs fra fortiden da anklagere og dommere stort sett var menn. Men nå vil jeg ikke i for stor grad vri diskusjonen bort fra trådstarters belastning - som jeg har stor forståelse for.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Uff så malplassert denne kommentaren var. Fryktelig unødvendig.

Gjest Elextra
Skrevet

''Det vil være fryktelig trist om vi får et samfunn der menn ikke tør ligge med kvinner pga. frykt for voldtekstanklager.''

Falske voldtektsanmeldselser er et helt marginalt problem (i antall), sammenlignet med antall voldtekter. Det som er langt mer reelt (for både menn og kvinner) er frykten for å bli voldtatt, og selv for menn overgår det sjansen for falske voldtektsanmeldelser.

Med vennlig hilsen

Jeg synes det er litt slemt å marginalisere problemet i en tråd der trådstarter tydeligvis (og fullt forståelig) har store vanskeligheter nettopp på grunn av dette.

motorPrøysen
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er du som stadig vil sette de to tingene opp mot hverandre. Jeg kommer ikke til å diskutere dette med deg i denne tråden (eller noen andre steder).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...