Gå til innhold

falsk anmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff så malplassert denne kommentaren var. Fryktelig unødvendig.

I like måte til deg. Kommentaren var til motorPrøysen.

Å fremstille virkeligheten som om menn har stor grunn til å frykte falske voldtektsanklager (når det kun blir ca 25 menn dømt i ÅRET) (som er det jeg kommenterte) er en perversjon av virkeligheten.

Menn har større grunn til å frykte at vi blir voldtatt enn å bli falskt anklaget for voldtekt.

Falske anklager er meget alvorlig for den det rammer, men heldigvis er det (i antall) noe som skjer sjeldent.

Med vennlig hilsen

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

19

• nitty-gritty

17

• Sør

14

• frosken

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes det er litt slemt å marginalisere problemet i en tråd der trådstarter tydeligvis (og fullt forståelig) har store vanskeligheter nettopp på grunn av dette.

Hei,

Det var en kommentar til det motorPrøysen skrev, og ikke til trådstarter. :-)

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra
Skrevet

''The person has been exposed to a traumatic event in which both of the following were present: 1. The person experienced, witnessed or was confronted with an event or events that involved actual or threatened death or serious injury, or a threat to the physical integrity of self or others. 2. The person's response involved fear, helplessness, or horror.''

Helplessness - hjelpeløshet - må jo trådstarter i hvertfall ha erfart.

Skrevet

I like måte til deg. Kommentaren var til motorPrøysen.

Å fremstille virkeligheten som om menn har stor grunn til å frykte falske voldtektsanklager (når det kun blir ca 25 menn dømt i ÅRET) (som er det jeg kommenterte) er en perversjon av virkeligheten.

Menn har større grunn til å frykte at vi blir voldtatt enn å bli falskt anklaget for voldtekt.

Falske anklager er meget alvorlig for den det rammer, men heldigvis er det (i antall) noe som skjer sjeldent.

Med vennlig hilsen

Dette er ikke tråden å sitte å diskutere statistisk Sør, er litt forundret over at du ikke ser dette.

Skrevet

Jeg er uenig. Vi laerer aa bruke ordet traume slik beskrevet under.

Jeg forstaar heller ikke hvorfor ordet "belastning" ikke er godt nok. Eller en hel mengde med andre ord, som man mulig kan ta i bruk, slik at man har ordforraadet for aa beskrive hendelser som er langt mer truende ogsaa.

Rett og slett fordi det ikke er dekkende nok. Det er et psykologisk traume.

Skrevet

Helplessness - hjelpeløshet - må jo trådstarter i hvertfall ha erfart.

Ja, men som du ser er definisjonen strengere enn som saa.

Jeg forstaar jeg ordla meg feil, foroevrig. Jeg foeler med traadstarter, som har tatt dette opp foer, og oppfordrer han derfor til aa oppsoeke hjelp. Han har tydeligvis ikke fulgt raadene fra forrige gang, saa forhaapentligvis tar han seg selv paa alvor og kontakter noen som kan bidra til at han kommer videre.

Skrevet

Dette er ikke tråden å sitte å diskutere statistisk Sør, er litt forundret over at du ikke ser dette.

Påpek det da til den der trakk det inn i tråden. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vil tro det er lettere å bearbeide en falsk voldtektsanklage enn en voldtekt, særlig om man er ung. Voldtatte jenter bærer ofte med seg vanskligheter med å knytte nære relasjoner gjennom livet.

Sosialt er det selvsagt mer "akseptert" å være voldtatt enn mistenkt voldtktsforbryter, men det er en litt annen sak.

En falsk voldtektsanklage kan få forferdelige og unkontrollerbare konsekvenser for den det gjelder.

Det kan ødelegge et menneske like mye som en voldtekt selv om det skjer på en annen måte.

mvh

Gjest gryntgrynt
Skrevet

Jeg tror du vil komme over dette med tiden. Jeg forstår godt at du "sliter" etter dette.

Skrevet

''The person has been exposed to a traumatic event in which both of the following were present: 1. The person experienced, witnessed or was confronted with an event or events that involved actual or threatened death or serious injury, or a threat to the physical integrity of self or others. 2. The person's response involved fear, helplessness, or horror.''

Det kan virke som om du kun referer til rene fysiologiske traumer på det du siterer. Der finnes også noe som heter psykisk/psykologiske/emosjonelle traumer.

"Et psykisk traume er en stressbelastning som virker overveldende på individet. Den psykiske belastningens traumatiske effekt avhenger av følgende 3 forhold: belastningens intensitet, individets tolkning av belastningen og individets motstandskraft."

Lars Weisæth, Professor og psykoanalytiker ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

Skrevet

Det kan virke som om du kun referer til rene fysiologiske traumer på det du siterer. Der finnes også noe som heter psykisk/psykologiske/emosjonelle traumer.

"Et psykisk traume er en stressbelastning som virker overveldende på individet. Den psykiske belastningens traumatiske effekt avhenger av følgende 3 forhold: belastningens intensitet, individets tolkning av belastningen og individets motstandskraft."

Lars Weisæth, Professor og psykoanalytiker ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

Det er mange forskjellige definisjoner. Derfor har jeg forklart hva jeg forholder meg til gjennom mine studier og mitt oenske om aa vaere "streng" med ordet.

Skrevet

Påpek det da til den der trakk det inn i tråden. :-)

Med vennlig hilsen

Nei, det er din kommentar jeg reagerer på så da henvender jeg meg til deg. Den var i mine og andres øyne, upassende. Har du sett noen lignende svar til på overgrepsforumet?

Skrevet

Det er mange forskjellige definisjoner. Derfor har jeg forklart hva jeg forholder meg til gjennom mine studier og mitt oenske om aa vaere "streng" med ordet.

Jeg snakker ikke om definisjoner men det å vite at det faktisk finnes noe som heter ikke bare fysiologiske traumer men og psykiske.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Enig, men samtidig er det en hårfin balansegang ift. noen som tydeligvis mener at falsk voldtektsanklage er helt på linje med voldtekt.

Personen spør om hjelp for et traume. Det må han kunne få skikkelige svar på uten at det skal diskuteres om det hadde vært verre å bli voldtatt.

Skal de som blir stukket med kniv ikke få hjelp fordi noen mener det er verre å bli skutt?

Skrevet

Nei, det er din kommentar jeg reagerer på så da henvender jeg meg til deg. Den var i mine og andres øyne, upassende. Har du sett noen lignende svar til på overgrepsforumet?

Jeg ser du selv diskuterer akkurat det samme med andre enn meg lengre nede i tråden, så du får heller lytte til dine egne råd. ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg ser du selv diskuterer akkurat det samme med andre enn meg lengre nede i tråden, så du får heller lytte til dine egne råd. ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener?

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Voldtekter skjer langt oftere enn falske voldtektsanklager.

Med vennlig hilsen

Er det mulig å bli en mer kald og kynisk person enn deg?

Gjest klare klok
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener?

''Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener?''

Slike kverulanter får du bare overse.

Gjest abcdefgdfg
Skrevet

Å bli falskt anmeldt for voldekt er helt klart et alvorlig psykisk traume.

Hvis det er et _alvorlig_ psykisk traume, hva skal man da kalle det en god del andre av oss her inne har vært utsatt for, gang på gang?

Skrevet

Voldtekter skjer langt oftere enn falske voldtektsanklager.

Med vennlig hilsen

''Voldtekter skjer langt oftere enn falske voldtektsanklager.

''

For en som blir feilaktig anklaget for voldtekt er det neppe noen trøst at han er ganske alene om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...