Gå til innhold

Har du gjort deg opp en mening om ME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...har du det, så skal du lese boka De bortgjemte av Jørgen Jelstad. Her går han gjennom historien fra ME først ble oppdaget i USA på 80-tallet, og fram til i dag.

Det er ikke uten grunn at boken har undertittel; "og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom".

Gjest Høstløv
Skrevet

Ja, jeg har gjort meg opp en mening om ME, men jeg trenger ikke å lese noen bok, for å innse at dette er en meget alvorlig sykdom, til det kjenner jeg dessverre alt for mange ME-syke mennesker.

Skrevet

Ja, jeg har gjort meg opp en mening om ME, men jeg trenger ikke å lese noen bok, for å innse at dette er en meget alvorlig sykdom, til det kjenner jeg dessverre alt for mange ME-syke mennesker.

Men da er ikke du i målgruppen for de jeg mener kunne ha godt av å lese denne boken:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor legger du dette på psykiatri?

Jeg har oppfattet at ME er en av de få lidelser hvor psykiske komponenter er utelukket.

Skrevet

Men da er ikke du i målgruppen for de jeg mener kunne ha godt av å lese denne boken:-)

Hvem er i målgruppen?

Skrevet

Jeg har oppfattet at ME er en av de få lidelser hvor psykiske komponenter er utelukket.

Er det utelukket med forskning at ME har ingen psykiske komponenter? Det overrasker meg.

Skrevet

''Hvorfor legger du dette på psykiatri?''

Helt ærlig, så tror jeg faktisk du forstår hvorfor jeg legger den under psykiatri - det er de menneskene som fortsatt kategoriserer sykdommen under psykiatri som nettopp MÅ lese denne boka og det er fortsatt slik at det sitter store grupper med mennesker og jobber like hardt for å fortsette å kategorisere sykdommen som en psykisk lidelse.

Skrevet

Er det utelukket med forskning at ME har ingen psykiske komponenter? Det overrasker meg.

Da er du en av de som skal lese boka.

Skrevet

Hvem er i målgruppen?

Alle som ønsker svar omkring sykdommen, er forsåvidt i målgruppen - i et snevrere perspektiv; de som fortsatt mener at sykdommen skyldes psykiske årsaker.

Skrevet

Da er du en av de som skal lese boka.

Fordi det overrasker meg? Jeg forstår ikke hvordan det har vært gjort longitudinal studier på dette. Tviler på at det står noe om det i boka.

Skrevet

Helt ærlig, så tror jeg faktisk du forstår hvorfor jeg legger den under psykiatri - det er de menneskene som fortsatt kategoriserer sykdommen under psykiatri som nettopp MÅ lese denne boka og det er fortsatt slik at det sitter store grupper med mennesker og jobber like hardt for å fortsette å kategorisere sykdommen som en psykisk lidelse.

Mener du at de som leser på psykiatri katagoriserer ME som psykisk sykdom? Overrasker meg enda mer.

Skrevet

Mener du at de som leser på psykiatri katagoriserer ME som psykisk sykdom? Overrasker meg enda mer.

Synes du anklaget meg for å kverulere tidligere i dag.

Nei, jeg påstår ikke at de som leser på psykiatri, er de som kategoriserer ME som en psykisk sykdom - men i forhold til diskusjonen omkring fysisk eller psykisk årsak til ME, var det naturlig for meg å legge den her, i motsetning til på Åpent forum (hvor det ikke passet i det hele tatt) eller på Allmennmedisin (hvor det er færre lesere).

Skrevet

Fordi det overrasker meg? Jeg forstår ikke hvordan det har vært gjort longitudinal studier på dette. Tviler på at det står noe om det i boka.

''Fordi det overrasker meg?''

Ikke nødvendigvis fordi det overrasker meg, men siden du lurer på om det er utelukket, får du noen svar fra denne boken.

Skrevet

Synes du anklaget meg for å kverulere tidligere i dag.

Nei, jeg påstår ikke at de som leser på psykiatri, er de som kategoriserer ME som en psykisk sykdom - men i forhold til diskusjonen omkring fysisk eller psykisk årsak til ME, var det naturlig for meg å legge den her, i motsetning til på Åpent forum (hvor det ikke passet i det hele tatt) eller på Allmennmedisin (hvor det er færre lesere).

Beklager, dette er ikke interessant så jeg trekker meg ut av tråden.

Skrevet

Beklager, dette er ikke interessant så jeg trekker meg ut av tråden.

Fordi det utfordrer din oppfatning av sykdommen?

Gjest i tåka
Skrevet

Jeg synes svaret du fikk sa sitt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...