Gå til innhold

Bipolar 2 - depr. episode utløst av hard trening?

Anbefalte innlegg

Gjest fruitcake
Skrevet

Jeg bare lurte på om det er noen som vet noe om/har erfaring med dette? Hadde en hard treningsøkt med vekter, og gikk rett i kjelleren. Ikke bare sliten, men regelrett utmattet i flere dager og veldig deprimert. Spist godt før, etter trening og ellers, så kan ikke være det heller. Følte meg fin før trening. Jeg har bipolar lidelse type 2 og bruker AD + Lamictal. Er det sånn at man bør unngå for harde fysiske belastninger om man har bipolar 2? Eller kan det være et tegn på for lav medisindosering?

Skrevet

Tror i hvert fall ikke man bør unngå trening hvis man har bp2. Snarere tvert imot. Vi er vel bare litt vel sårbare for hormonelle forandringer som jo skjer når vi trener. Jeg tror du bør følge nøye med. Legge merke til hva slags treningsmengde som skal til for at du skal føle deg vel og hva som skjer når du går ned. Kanskje du skal forandre treningsform? Kanskje du skal ha flere pauser? Har du sjekket kostholdet ditt? Det er mange stressfaktorer som kan påvirke oss med bp. Kanskje du skulle legge inn meditasjon eller yoga? Ikke gi opp treningen i hvert fall!

Hilsen en som også trener og som søker optimal helse.

Skrevet

Tror i hvert fall ikke man bør unngå trening hvis man har bp2. Snarere tvert imot. Vi er vel bare litt vel sårbare for hormonelle forandringer som jo skjer når vi trener. Jeg tror du bør følge nøye med. Legge merke til hva slags treningsmengde som skal til for at du skal føle deg vel og hva som skjer når du går ned. Kanskje du skal forandre treningsform? Kanskje du skal ha flere pauser? Har du sjekket kostholdet ditt? Det er mange stressfaktorer som kan påvirke oss med bp. Kanskje du skulle legge inn meditasjon eller yoga? Ikke gi opp treningen i hvert fall!

Hilsen en som også trener og som søker optimal helse.

Beklager. Leste ikke innlegget ditt godt nok. Kanskje det hele skyldes medisiner som du selv nevner? Kanskje dette er mat for psykiateren din?

Ønsker deg en god søndag. Med eller uten trening.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har prøvd å sjekke litt. Både litteratur og spesialister. Jeg finner ingen holdepunkter for at det er sammenheng mellom trening og nye episoder.

Kan det være omvendt med høna og egget? En hypomani gjorde at du trente særdeles hardt, og så gikk du i kjelleren?

Gjest fruitcake
Skrevet

Jeg har prøvd å sjekke litt. Både litteratur og spesialister. Jeg finner ingen holdepunkter for at det er sammenheng mellom trening og nye episoder.

Kan det være omvendt med høna og egget? En hypomani gjorde at du trente særdeles hardt, og så gikk du i kjelleren?

Takk for svar. Jeg tror ikke jeg har vært hypoman. Når jeg tenker meg om har jeg kanskje vært litt i nedre enden av stemningsskalaen de siste dagene, men nådde bunnen denne dagen. Jeg står jevnlig på antibiotikakurer, og gjorde også det da jeg gikk i kjelleren. Relativt kort tid etter å ha avsluttet antibiotikakurer, føler jeg meg mer energisk og fri for depresjon. Jeg mistenker antibiotikaen for å ha denne virkningen på meg.

Gjest fruitcake
Skrevet

Beklager. Leste ikke innlegget ditt godt nok. Kanskje det hele skyldes medisiner som du selv nevner? Kanskje dette er mat for psykiateren din?

Ønsker deg en god søndag. Med eller uten trening.

Takk for svar. Nei, tror ikke jeg skal kutte ut trening. Jeg er påpasselig med kosten. Kan godt hende det er lurt å ta flere pauser og ikke trene for hardt. Tror jeg har funnet ut hva som kan ha forårsaket dettte, - jeg tror faktisk det er en antibiotikakur som er synderen her.

Håper du har en fin søndag kveld. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar. Jeg tror ikke jeg har vært hypoman. Når jeg tenker meg om har jeg kanskje vært litt i nedre enden av stemningsskalaen de siste dagene, men nådde bunnen denne dagen. Jeg står jevnlig på antibiotikakurer, og gjorde også det da jeg gikk i kjelleren. Relativt kort tid etter å ha avsluttet antibiotikakurer, føler jeg meg mer energisk og fri for depresjon. Jeg mistenker antibiotikaen for å ha denne virkningen på meg.

''Jeg mistenker antibiotikaen for å ha denne virkningen på meg.''

Jeg mistenker at det er infeksjonen (som gjorde antibiotika nødvendig) som virket på deg. Hardtrening skal ikke bedrives når en har en infeksjon. Det kan gi slike utslag.

Gjest fruitcake
Skrevet

''Jeg mistenker antibiotikaen for å ha denne virkningen på meg.''

Jeg mistenker at det er infeksjonen (som gjorde antibiotika nødvendig) som virket på deg. Hardtrening skal ikke bedrives når en har en infeksjon. Det kan gi slike utslag.

Jeg tar ikke antibiotika mot infeksjon, men for et hudproblem. Men kanskje antibiotika kan gi meg infeksjon?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...