Gjest lura Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Jeg har hørt at protein brukes for å bygge opp musklene/cellene i kroppen. Vil det si at man ikke legger så lett på seg fett hvis man spiser mer protein i forhold til f.eks karbohydrater/fett?? Hvis man spiser fettfattig protein som f.eks kylling, reker, fisk, eggehvite o.l, er det bra slankekost?? Og er det virkelig gunstig å spise mye protein hvis man trener styrke??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Hvis du vil trene styrke og bygge muskler samtidig som du nedbryter fett, er det lurt å øke protein-inntaket iforhold til karbohydrater og fett. Men alt kan overdrives, spiser man for mye proteiner kan også dette lagres som fett til slutt. Så LITT måtehold må nok til her også, man kan ikke spise ubegrenset mengde fett-fattig mat med masse proteiner også tro at man ikke legger på seg. Som du nevnte er kylling, mager fisk og egg bra proteinkilder uten særlig fett. Hvis du har tenkt å starte et proteinrikt kosthold må du likevel huske på å ikke kutte ut fettet helt, litt må man ha... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Hei lura, Jeg anbefaler deg å lese svaret jeg ga til prottis under tittelen "for mye proteiner" et stykke lenger ned på innleggslisten. Dette vil forhåpentligvis forklare deg litt om protein-behov ved styrketrening, og hva for høyt protein-inntak kan føre til. Nei, proteiner er ikke veldig fetende mat. Men jeg vil poengtere at for mye av både karbohydrater og proteiner vil omdannes til fett i kroppen. Det er også veldig viktig å huske at karbohydrater er drivstoffet til alle celler i kroppen - også muskelceller. Så uten nok karbohydrater, vil energien under trening være lav. Det er derfor aldri ønskelig å ha et mindre inntak av karbohydrater enn rundt 55-60% av det totale kalori-inntaket daglig. For vekt-tap er det viktig å velge fiberrik mat og mat med komplekse karbohydrater. Grovt brød og grønnsaker er bedre enn f.eks hveteboller og juice. Man ønsker aldri å gå i ekstreme grøfter for vekttap. Ja, man kan kanskje oppnå vekttap ved hjelp av ekstreme dietter, men konsekvensene rent helsemessig er kanskje ikke de heldigste. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.