Gå til innhold

Hva sier man til folk som ikke forstår dette?

Anbefalte innlegg

Gjest begynner å bli lei
Skrevet

Jeg begynner å bli lei av ei som driver og maser på meg om når jeg har fri fra jobb - nesten fra uke til uke gjør hun det. Først spør hun om jeg har fri da og da, og når jeg har svart kommer spørsmålet om å gjøre det og det.

Jeg jobber ganske mye, og er mye sliten (av også psykiske årsaker), så jeg liker å ha fridagene forbeholdt meg og min kjernefamilie. Jeg har sagt til henne at jeg ikke vil planlegge noe på forhånd med mindre det er noe spesielt. Men hun fortsetter bare å sender meg sms hvor hun maser på meg. Hun jobber ikke selv.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du slutter bare å svare på SMSene. Det er et hint de fleste tar etter en stund.

Gjest begynner å bli lei
Skrevet

Du slutter bare å svare på SMSene. Det er et hint de fleste tar etter en stund.

Ok, da gjør jeg det, selv om det føles litt brutalt. Takker for råd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre er det slik at en må bruker kraftiger lut på de som har tungt for det.

Skrevet

''Men hun fortsetter bare å sender meg sms hvor hun maser på meg.''

Du lar være å svare på SMS'ene hennes - så lenge du har forsøkt å fortelle henne hva du mener, og hun ikke tar hensyn til det, må du bare overse masingen hennes.

Skrevet

Har ikke du skrevet om tilsvarende situasjoner med henne mange ganger? Hvordan er det, har du egentlig lyst på kontakt med henne eller syns du det er mest mas med henne? Hvor ofte og evt i hvilke situasjoner ser du for deg at dere evt kunne møtes? Er det ikke på tide å ta en ærlig prat om slike ting? Det kan virke som dere har fått hver deres rolle, der hun pusher og du trekker deg unna, og dersom også du har lyst på kontakt hadde det nok vært på sin plass å være tydelig på hva du har overskudd til akkurat nå. Dersom dere er gode venner vil en ærlig og åpen samtale tåle en slik samtale :)

Gjest Alt for utydelig
Skrevet

Du må ikke si noe ullent som det du har sagt til henne, du må si det samme som du skriver her! "jeg liker å ha fridagene forbeholdt meg og min kjernefamilie!"

DA har du kommunisert tydelig og voksent, og hun fatter forhåpentligvis beskjeden.

Merkelig at NHD ikke oppmuntrer til det før han tar i bruk ignorer-strategien.

Gjest begynner å bli lei
Skrevet

Har ikke du skrevet om tilsvarende situasjoner med henne mange ganger? Hvordan er det, har du egentlig lyst på kontakt med henne eller syns du det er mest mas med henne? Hvor ofte og evt i hvilke situasjoner ser du for deg at dere evt kunne møtes? Er det ikke på tide å ta en ærlig prat om slike ting? Det kan virke som dere har fått hver deres rolle, der hun pusher og du trekker deg unna, og dersom også du har lyst på kontakt hadde det nok vært på sin plass å være tydelig på hva du har overskudd til akkurat nå. Dersom dere er gode venner vil en ærlig og åpen samtale tåle en slik samtale :)

Jeg tror du blander meg med en annen, men det går bra, råd var jo gode for det, takker :)

Gjest ambrose
Skrevet

Du må ikke si noe ullent som det du har sagt til henne, du må si det samme som du skriver her! "jeg liker å ha fridagene forbeholdt meg og min kjernefamilie!"

DA har du kommunisert tydelig og voksent, og hun fatter forhåpentligvis beskjeden.

Merkelig at NHD ikke oppmuntrer til det før han tar i bruk ignorer-strategien.

Jeg har sagt det flere ganger, det og andre ting.

Gjest begynner å bli lei
Skrevet

Jeg har sagt det flere ganger, det og andre ting.

Upps...... (sorry webmaster, det var ikke meningen å bruke to nick i samme tråd)

Skrevet

''Jeg har sagt til henne at jeg ikke vil planlegge noe på forhånd med mindre det er noe spesielt.''

Dersom du ikke ønsker kontakt med henne, så kan du sikkert få formidlet det helt tydelig. Om du derimot ønsker at dere skal ha et vennskap, så er det vel rimelig å gjøre en og annen avtale med henne om at dere skal være sammen på et bestemt tidspunkt? Dere kan kanskje gå tur en formiddag eller to i måneden?

Gjest begynner å bli lei
Skrevet

''Jeg har sagt til henne at jeg ikke vil planlegge noe på forhånd med mindre det er noe spesielt.''

Dersom du ikke ønsker kontakt med henne, så kan du sikkert få formidlet det helt tydelig. Om du derimot ønsker at dere skal ha et vennskap, så er det vel rimelig å gjøre en og annen avtale med henne om at dere skal være sammen på et bestemt tidspunkt? Dere kan kanskje gå tur en formiddag eller to i måneden?

''om du derimot ønsker at dere skal ha et vennskap, så er det vel rimelig å gjøre en og annen avtale med henne om at dere skal være sammen på et bestemt tidspunkt? Dere kan kanskje gå tur en formiddag eller to i måneden?''

Det går an, takk skal du ha :-)

Gjest YotoHama
Skrevet

Enten det, eller så sier du: "JEG ER IKKE INTERESSERT I Å FINNE PÅ NOE MED DEG NÅR JEG HAR FRI. JEG HAR EN FAMILIE Å TA MEG AV. JEG VIL BRUKE FRITIDEN MIN PÅ DEM!!! DON'T CALL ME, I CALL YOU." Så må du gjerne legge inn en "glad i deg, håper du skjønner". Det virker ikke som dette er en person som ikke tar et hint.

Skrevet

Enten det, eller så sier du: "JEG ER IKKE INTERESSERT I Å FINNE PÅ NOE MED DEG NÅR JEG HAR FRI. JEG HAR EN FAMILIE Å TA MEG AV. JEG VIL BRUKE FRITIDEN MIN PÅ DEM!!! DON'T CALL ME, I CALL YOU." Så må du gjerne legge inn en "glad i deg, håper du skjønner". Det virker ikke som dette er en person som ikke tar et hint.

''"JEG ER IKKE INTERESSERT I Å FINNE PÅ NOE MED DEG NÅR JEG HAR FRI. JEG HAR EN FAMILIE Å TA MEG AV. JEG VIL BRUKE FRITIDEN MIN PÅ DEM!!! DON'T CALL ME, I CALL YOU." Så må du gjerne legge inn en "glad i deg, håper du skjønner".''

Jeg håper virkelig at den som evt. blir behandlet slik av en venn sørger for å avvikle vennskapet umiddelbart. Det er grenser for hvordan man skal finne seg i å bli tråkka på.

Gjest sangsol
Skrevet

Dersom jeg får spørsmål om tidspunkt og fri, så kan jeg svare at ja- jeg har fri da, men har endel ting jeg må prioritere på hjemmebane den dagen. Da har jeg nemlig samtidig fortalt at andre ting ikke passer den dagen.

Jeg kunne også funnet på å si noe ala "vet du, for tiden har jeg veldig mye å gjøre på jobb og hjemme. Liker å være sammen med deg, men de nærmeste par mnd blir det nok veldig lite tid til sosiale aktiviteter sammen med andre enn min kjernefamilie. Passer det at jeg tar kontakt senere- når jeg får bedre tid igjen?"

Skrevet

''Jeg har sagt til henne at jeg ikke vil planlegge noe på forhånd med mindre det er noe spesielt. Men hun fortsetter bare å sender meg sms hvor hun maser på meg.''

Som vanlig i disse innleggene framstaar du som vag. Jeg kan godt forstaa hun blir frustrert og maser, siden du tilnaermet aldri sier i klartekst hva du egentlig mener. Om du ikke vil treffe henne overhodet i ferier, saa faar du si nettopp det.

Gjest sangsol
Skrevet

''Jeg har sagt til henne at jeg ikke vil planlegge noe på forhånd med mindre det er noe spesielt. Men hun fortsetter bare å sender meg sms hvor hun maser på meg.''

Som vanlig i disse innleggene framstaar du som vag. Jeg kan godt forstaa hun blir frustrert og maser, siden du tilnaermet aldri sier i klartekst hva du egentlig mener. Om du ikke vil treffe henne overhodet i ferier, saa faar du si nettopp det.

Det blir en balansegang.

Om man egentlig ikke ønsker bevare vennskapet, så kan man si "hva som helst". For om vennskapet ryker, så får man jo det som man vil.

Dersom man egentlig ønsker bevare vennskapet, så må man veie sine ord mer. Gjentatte for krasse og avvisende svar kan nemlig resultere i vennskapsbrudd...

Skrevet

Det blir en balansegang.

Om man egentlig ikke ønsker bevare vennskapet, så kan man si "hva som helst". For om vennskapet ryker, så får man jo det som man vil.

Dersom man egentlig ønsker bevare vennskapet, så må man veie sine ord mer. Gjentatte for krasse og avvisende svar kan nemlig resultere i vennskapsbrudd...

Jeg synes ikke det er krasst. Om jeg ikke vil treffe noen i loepet av vinterferien og de ber meg om nettopp det, saa sier jeg "Nei. Ikke i vinterferien." Om jeg heller vil treffe de en annen gang, saa foreslaar jeg helga etter ferien eller noe annet konkret. Jeg sier ikke "Vi faar se" om jeg vet det ikke er noe jeg vil. Saapass respekt faar jeg ha for andres tid og foelelser.

Gjest sangsol
Skrevet

Jeg synes ikke det er krasst. Om jeg ikke vil treffe noen i loepet av vinterferien og de ber meg om nettopp det, saa sier jeg "Nei. Ikke i vinterferien." Om jeg heller vil treffe de en annen gang, saa foreslaar jeg helga etter ferien eller noe annet konkret. Jeg sier ikke "Vi faar se" om jeg vet det ikke er noe jeg vil. Saapass respekt faar jeg ha for andres tid og foelelser.

Ja, dette er jeg enig i. Jeg ville også sagt at det ikke passer i vinterferien, men lagt til at vi kan finne på noe senere en gang.

Skrevet

Jeg tror du blander meg med en annen, men det går bra, råd var jo gode for det, takker :)

Beklager, jeg trodde det var du som bl.a skrev om en busstur tidligere, der venninnen ønsket å avtale felles busstur, og ble snurt da ts tok en tidligere buss tross "avtalen". Tror uansett at kommunikasjon er beste løsning også i ditt tilfelle. Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...