Gå til innhold

De mørke sidene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Siden jeg ved noen anledninger har skrevet om noen ting her, er jeg med et blitt minnet om at jeg har noen mørke sider.

Er dette menneskelig?

Jeg kan bli svært sint/voldelig/farlig hvis jeg:

1) Ser noen bli angret.(dette har jeg opplevd flere ganger)

2) selv blir antastet. (tror dette har skjedd en gang som voksen)

Jeg har gjort meg klar for angrep, men i de tilfellene jeg husker nå har bare det at jeg grep inn løst saken, jeg har sluppet å slåst for noens liv. En mann smilte til og med da jeg stod med en stokk (jeg sier ikke hvordan stokk) forran han, og krevde at han gikk den veien jeg ville. Etter at han var ferdig å smile gjorde han delvis det jeg ville mens han smilte litt, men saken er at det forundrer meg at jeg reagerer med å gå til angrep og at andre blir redde. Den jeg skulle beskytte rakk å rømme, og sa senere takk.

Jeg er av de minste mennesker i Norge, men blir merkelig sterk i visse situasjoner, hvem som hadde vunnet en kamp vet jeg ikke, men jeg er glad jeg har sluppet å gå fysisk til angrep på mennesker mer enn en gang. Den gangen jeg gjorde det, var det en stor og kraftig mann, men han ble redd og løp, for jeg angrep på et sted som gjorde det vanskelig for han å få gjort annet enn å vente på at grepet tok slutt.

Det forundrer meg at jeg både blir så sint, går til angrep, samt ikke kjenner redsel, min egen størrelse er tydeligvis stor nok til at andre blir redde.

Jeg skal ta dette opp med min psykiater, dette er ikke blind og formålsløs vold, jeg har hatt gode grunner til å reagere, men jeg syns det er rart at min psykiater da en gang sa ordet aggresjonshemmet, at jeg var det, men da jeg sa dette til min mann lo han høyt. Jeg sa han kunne jo ringe å forklare min psykiater hvor komisk han syns dette var, men jeg tror ikke han har gjort det.

Min psykiater har derfor et bilde av meg som fredelig, ufarlig og rolig. Jeg er jo det for det meste av tiden, men dette sinnet er også en del av meg. Nå blir det spennende å se om min psykiater tenker at jeg ikke har asperger syndrom, jeg tror det selv,(hun mener aspergere er rolige og fredelige tror jeg) men hvis hun får vite om mine aggresive tendenser og hendelsene i tur og orden så skal jeg se hva hun sier.

Jeg ser slett ikke ut som en som kan gjøre slike ting i speilet, men det er rart med det når instinktene overtar, da endres mann.

Jeg vil ikke at noen skal tenke jeg er farlig, jeg hadde grunner til å gripe inn, og jeg angrer ingenting av det.

At min mann sier jeg setter mitt eget liv i fare bryr jeg meg ikke om, for jeg rekker ikke tenke annet enn livredning når slike ting skjer. Heldigvis for min familie er jeg mest hjemme, men jeg drømmer ofte om å reise ut i krigen for å krige mot krigen selv, så jeg tror jeg har et sinne i meg få kjenner, men det retter seg mot de kriminelle, ikke mot de lovlydige.

Hvis min psykiater fortsatt tror jeg har asperger skal jeg beskrirve hendelene i en bok, tror det blir en utrolig kjedelig bok, kjedelig å lese om andres liv, men av og til er det morsomt, jeg leste om Mor Teresa og nå skal jeg lese om Steven Hawkings, men her er jeg interessert i hvilke krefter han mobiliserte da han fikk dødsdommen tror jeg da han var 22 år og nå 8 januar ble han 70 år. Det står dessuten litt om the theory of everything så det er mer enn en biografi. Jeg har også sett to episoder av funksjonshemmede på tur med Monsen det interesserte meg også litt, for jeg ble tenkende på deres stå på vilje, det går i kveld og jeg skal se det. Jeg hadde ikke klart det da jeg syter og klager fælt hvis jeg blir kald, jeg har dårlig varmeregulering, og klaprer da tenner så jeg får vondt i tennene etter på. Nordmenn sier "det fins ikke dårlig ver, bare dårlig klær" da har de ikke kjent hvordan det er å bli kald på en bitteliten flekk og få frost i kroppen selv med to lag ull under boblejakke og bukse og skaller.

Skrevet

Jeg tror at du rett og slett ikke har stoppet for å vurdere risiko i de situasjonene du beskriver. Og at du har hatt grundig flaks med utkommet av situasjonene.

Du bør ikke tolke resultatet av de situasjonene du beskriver som personlige egenskaper hos deg selv. Du er ikke et lite supermenneske med løvekrefter. Du har hatt VELDIG flaks som ikke er blitt alvorlig skadet.

Årsaken ligger antakelig mer i overraskelsesmomentet, at en liten dame kan oppvise såpass fryktløs opptreden, at du kom unna de gangene. Neste gang du stoler for mye på dine egne evner i den retningen, så kan du ende med å bli knust eller drept.

Skrevet

Jeg tror at du rett og slett ikke har stoppet for å vurdere risiko i de situasjonene du beskriver. Og at du har hatt grundig flaks med utkommet av situasjonene.

Du bør ikke tolke resultatet av de situasjonene du beskriver som personlige egenskaper hos deg selv. Du er ikke et lite supermenneske med løvekrefter. Du har hatt VELDIG flaks som ikke er blitt alvorlig skadet.

Årsaken ligger antakelig mer i overraskelsesmomentet, at en liten dame kan oppvise såpass fryktløs opptreden, at du kom unna de gangene. Neste gang du stoler for mye på dine egne evner i den retningen, så kan du ende med å bli knust eller drept.

Hei!

Til det første har du helt rett.

Til neste avsnitt, skal jeg tenke, dvs jeg spør min mann hva han tror, også skal jeg skrive det til deg. Men jeg tror nok jeg som menneske blir mer sint enn redd, og det er jo bare slik, men min mann han tenker før han griper inn, og for barna er det bra så holder han seg i live.

Til det siste hvis jeg blir drept :) syns jeg noen ganger det fins prinsipper det er verdt å dø for.

Det betyr ikke at jeg vil blir drept, men at du tror jeg har vært VELDIG heldig føyer seg inn i rekken av heldiggreier i mitt liv,

Bella Dotte tror mennesker er så snille mot meg fordi jeg er åpen og møter mennesker positivt, det kan hende, men jeg tror også jeg er litt heldig, men da er jo spørsmålet, hvorfor får andre all flaksen?

Men med å få et syndrom var jeg uheldig, men selv det var jeg heldig med i følge min psykiater.

Med barndommen var jeg også uheldig, men pga av asperger tok jeg forunderlig liten skade av den fordi jeg var i en boble sier min psykiater.

Så er det hell i uhjell tror jeg man sier.

Takk for svaret ditt :)

Nå lager jeg skinkestek, og jeg gleder meg til min mann kommer hjem, for han var sur når han gikk, så håper jeg skinkesteken gjør han glad :)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Her har du helt rett etter min mening.

Skrevet

Ja svært mennesklig. Men kan ikke akkurat kalle det mørke sider, hvis en ikke går inn for å skjule dem, men svakheter. Nettopp derfor klaren en heller ikke å ha full kontroll over sinn og kropp.

Skrevet

Hvorfor bruker du navnet "EnolaGay" ?? Et merkelig navn på et forum som dette:

Enola Gay var et amerikansk bombefly av typen B-29 Superfortress. Flyet ble oppkalt etter piloten Paul Tibbets mor, dagen før angrepet. Flyet ble brukt til å slippe den første atombomben i bruk i krig noensinne. Bomben ble sluppet over det strategiske målet Hiroshima som var en av det japanske forsvarets viktigste baser. Bomben ble droppet på 9600 meters høyde og detonerte 580 meter over byen. Dette skjedde kl 08:15:17, den 6. august 1945. Førtitre sekunder senere skal mesteparten av Hiroshima ha ligget i grus. Selve atombomben som ble brukt gikk under navnet Little Boy

Atombomben som ble sluppet var den første av to bomber som USA slapp over japanske byer for at Japan skulle kapitulere og for at den andre verdenskrig skulle være over. Den andre bomben ble sluppet over byen Nagasaki. De offisielle tallene sier at bomben umiddelbart drepte 66 000 mennesker. Ca 140 000 skal ha dødd av senskader etter strålingen. Røyksoppen etter bomben skal ha steget 13 kilometer til værs. Haleskytteren på Enola Gay kunne fortsatt se røyksoppen da flyet var 560 kilometer unna droppsonen. Japan kapitulerte offisielt den 2. september 1945.

Skrevet

Ja svært mennesklig. Men kan ikke akkurat kalle det mørke sider, hvis en ikke går inn for å skjule dem, men svakheter. Nettopp derfor klaren en heller ikke å ha full kontroll over sinn og kropp.

Hei!

Takk,

men hva mener du med dette?

"Men kan ikke akkurat kalle det mørke sider, hvis en ikke går inn for å skjule dem, men svakheter."

Jeg skjuler dem ikke, men mener du det er svakheter når jeg er som Goliat i hodet, men som David i kroppen, jeg er glad jeg grep inn, og angrer ikke det, men som jeg skrev min psykiater vet ikke noe av dette.

Uansett å drepe er vist galt, hvis jeg stod ovenfor Aleksander Kiiles stefar med et våpen ville jeg skutt han, strategisk i ben og armer mange ganger og smilt når han rullet avgårde i rullestol noen mnd senere, håpet at han kanskje kunne få en plass i himmelen bare han fikk mulighet til å tenke seg om og angre.

(det svinet )

Skrevet

Hei!

Til det første har du helt rett.

Til neste avsnitt, skal jeg tenke, dvs jeg spør min mann hva han tror, også skal jeg skrive det til deg. Men jeg tror nok jeg som menneske blir mer sint enn redd, og det er jo bare slik, men min mann han tenker før han griper inn, og for barna er det bra så holder han seg i live.

Til det siste hvis jeg blir drept :) syns jeg noen ganger det fins prinsipper det er verdt å dø for.

Det betyr ikke at jeg vil blir drept, men at du tror jeg har vært VELDIG heldig føyer seg inn i rekken av heldiggreier i mitt liv,

Bella Dotte tror mennesker er så snille mot meg fordi jeg er åpen og møter mennesker positivt, det kan hende, men jeg tror også jeg er litt heldig, men da er jo spørsmålet, hvorfor får andre all flaksen?

Men med å få et syndrom var jeg uheldig, men selv det var jeg heldig med i følge min psykiater.

Med barndommen var jeg også uheldig, men pga av asperger tok jeg forunderlig liten skade av den fordi jeg var i en boble sier min psykiater.

Så er det hell i uhjell tror jeg man sier.

Takk for svaret ditt :)

Nå lager jeg skinkestek, og jeg gleder meg til min mann kommer hjem, for han var sur når han gikk, så håper jeg skinkesteken gjør han glad :)

Det finnes helt klart prinsipper som er verdt å dø for. I teorien. I virkeligheten finnes det INGEN grunner på denne jord som er gode nok for at mine barn skal sitte igjen uten mamma. Følgelig er risikovurdering noe jeg gjør hele tiden nærmest uten å tenke bevisst på det. Alt fra å kjøre bil til å snakke til fremmede på gata.

Med flaks menes også at andre mennesker har VALGT bevisst å ta det ansvaret FOR deg. Fordi du helt klart har vist i handling at du ikke ser konsekvenser av det du gjør. At mannen gikk når du truet med stokk har ikke nødvendigvis noe med at han ble redd for deg å gjøre. Han kan bare ha gjort en kort vurdering av at ditt liv ikke var verdt bråk med myndighetene for. Og kanskje det var derfor han smilte hele tiden.

Skrevet

Hvorfor bruker du navnet "EnolaGay" ?? Et merkelig navn på et forum som dette:

Enola Gay var et amerikansk bombefly av typen B-29 Superfortress. Flyet ble oppkalt etter piloten Paul Tibbets mor, dagen før angrepet. Flyet ble brukt til å slippe den første atombomben i bruk i krig noensinne. Bomben ble sluppet over det strategiske målet Hiroshima som var en av det japanske forsvarets viktigste baser. Bomben ble droppet på 9600 meters høyde og detonerte 580 meter over byen. Dette skjedde kl 08:15:17, den 6. august 1945. Førtitre sekunder senere skal mesteparten av Hiroshima ha ligget i grus. Selve atombomben som ble brukt gikk under navnet Little Boy

Atombomben som ble sluppet var den første av to bomber som USA slapp over japanske byer for at Japan skulle kapitulere og for at den andre verdenskrig skulle være over. Den andre bomben ble sluppet over byen Nagasaki. De offisielle tallene sier at bomben umiddelbart drepte 66 000 mennesker. Ca 140 000 skal ha dødd av senskader etter strålingen. Røyksoppen etter bomben skal ha steget 13 kilometer til værs. Haleskytteren på Enola Gay kunne fortsatt se røyksoppen da flyet var 560 kilometer unna droppsonen. Japan kapitulerte offisielt den 2. september 1945.

Jeg tenderer mot å komme flaksende inn fra oven og sørge for et helvetes leven, uten å overhodet mene det eller ønske det. Og så farer jeg videre og etterlater et jævla krater og sure folk.

;0)

Skrevet

Det finnes helt klart prinsipper som er verdt å dø for. I teorien. I virkeligheten finnes det INGEN grunner på denne jord som er gode nok for at mine barn skal sitte igjen uten mamma. Følgelig er risikovurdering noe jeg gjør hele tiden nærmest uten å tenke bevisst på det. Alt fra å kjøre bil til å snakke til fremmede på gata.

Med flaks menes også at andre mennesker har VALGT bevisst å ta det ansvaret FOR deg. Fordi du helt klart har vist i handling at du ikke ser konsekvenser av det du gjør. At mannen gikk når du truet med stokk har ikke nødvendigvis noe med at han ble redd for deg å gjøre. Han kan bare ha gjort en kort vurdering av at ditt liv ikke var verdt bråk med myndighetene for. Og kanskje det var derfor han smilte hele tiden.

Hei!

Jo når barna har en fantastisk far er det ikke så ille :)

Men i mye annet er jeg jo enig med deg, men må tenke litt mer på det.

:)

Faktisk var det kanskje bedre om jeg ikke fikk barn for savner livet i krigssonen, savner å være der man kan risikere alt, ja for nå tenker jeg feks dette at: reiser ikke ut for kanskje og sannsynlig blir man drept og barna må jo bli større først osv...

Men slike tanker er lett å tenke når man er langt unna og må vurdere mange ting, noe annet er det når man står midt oppe i en krise.

jeg syns det virker mest naturlig å gripe inn, men sånn føler jeg det.

Skrevet

?

Skrevet

Hei!

Takk,

men hva mener du med dette?

"Men kan ikke akkurat kalle det mørke sider, hvis en ikke går inn for å skjule dem, men svakheter."

Jeg skjuler dem ikke, men mener du det er svakheter når jeg er som Goliat i hodet, men som David i kroppen, jeg er glad jeg grep inn, og angrer ikke det, men som jeg skrev min psykiater vet ikke noe av dette.

Uansett å drepe er vist galt, hvis jeg stod ovenfor Aleksander Kiiles stefar med et våpen ville jeg skutt han, strategisk i ben og armer mange ganger og smilt når han rullet avgårde i rullestol noen mnd senere, håpet at han kanskje kunne få en plass i himmelen bare han fikk mulighet til å tenke seg om og angre.

(det svinet )

Altså, det jeg mener er at det er lettere å gjøre gale ting, ( si noe eller gjøre noe som skader eller sårer andre ) hvis en sliter med noe med seg selv. Nettopp fordi dette kan skape frustrasjoner og stress, men misunnelse, sjalusi, bitterhet og kanskje til og med hat , kan lett føre til skadefryd og vold om, og i verste fall mord.

Men for at disse trekkene skal begynne å dominere deg, for det er menneskelig at de kan det, men også en snare, for her er det den mørke siden som kommer snikende, hvis vi skal bruke et slikt utrykk.

Så det kreves en innstiling og holdninger for å stå i mot dette, når noe har gjort noe vondt eller sagt noe stygt til deg eller om deg. Hvis en har den kontrollen over sitt sinn og sin og kropp, selv om dette ikke er lett, vil jeg ikke si at en person har noen mørke sider, men har svakheter selvfølgelig som kan gjøre dette vanskelig for en som blir utsatt for noe vondt fra andre.

Skrevet

Altså, det jeg mener er at det er lettere å gjøre gale ting, ( si noe eller gjøre noe som skader eller sårer andre ) hvis en sliter med noe med seg selv. Nettopp fordi dette kan skape frustrasjoner og stress, men misunnelse, sjalusi, bitterhet og kanskje til og med hat , kan lett føre til skadefryd og vold om, og i verste fall mord.

Men for at disse trekkene skal begynne å dominere deg, for det er menneskelig at de kan det, men også en snare, for her er det den mørke siden som kommer snikende, hvis vi skal bruke et slikt utrykk.

Så det kreves en innstiling og holdninger for å stå i mot dette, når noe har gjort noe vondt eller sagt noe stygt til deg eller om deg. Hvis en har den kontrollen over sitt sinn og sin og kropp, selv om dette ikke er lett, vil jeg ikke si at en person har noen mørke sider, men har svakheter selvfølgelig som kan gjøre dette vanskelig for en som blir utsatt for noe vondt fra andre.

Hei!

I kveld FGT har du endelig skrevet noe jeg tenker på og ikke ler av.

Du har hitil mer moret meg enn noe annet, men nå skjønner jeg du har mere mellom ørene (hvis du skjønner hva jeg mener:) enn jeg først trodde.

Jeg fikk den følelsen av at du var en religiøs eksentriker/fanatiker og de liker jeg ikke. Selv om jeg går til messe, jeg mener mennesker må tenke selv.

Men du har helt rett i det du skriver faktisk.

Kanskje kan du avverge at jeg i sinne gjør noe jeg vet er galt, men som blir resultatet når man ikke blir forstått.

Når man må ordne opp selv, jeg prøver å la være, men det er ikke lett, men jeg vet i det minste hvorfor.

Men jeg tror jeg bør følge min ide.

Men takk FGT

Skrevet

Hei!

I kveld FGT har du endelig skrevet noe jeg tenker på og ikke ler av.

Du har hitil mer moret meg enn noe annet, men nå skjønner jeg du har mere mellom ørene (hvis du skjønner hva jeg mener:) enn jeg først trodde.

Jeg fikk den følelsen av at du var en religiøs eksentriker/fanatiker og de liker jeg ikke. Selv om jeg går til messe, jeg mener mennesker må tenke selv.

Men du har helt rett i det du skriver faktisk.

Kanskje kan du avverge at jeg i sinne gjør noe jeg vet er galt, men som blir resultatet når man ikke blir forstått.

Når man må ordne opp selv, jeg prøver å la være, men det er ikke lett, men jeg vet i det minste hvorfor.

Men jeg tror jeg bør følge min ide.

Men takk FGT

Det er viktig og ordne opp, hvis du vil ha fred, i det minste med deg selv. Men du kan bare gjøre din del, den andre må gjøre sin del. Men hvis ikke den andre gjør sin del, så har du i det minste gjort din del, og kan ha fred med deg selv, uten at du må ødelegge enda mer for deg selv en det andre har påført deg.

Nei, jeg er ikke noen religjøs fanatiker med mange skrevne regler, men prinnsipper må en la seg lede av, og det kreves også at en studerer og tenker selv.

Skrevet

Det er viktig og ordne opp, hvis du vil ha fred, i det minste med deg selv. Men du kan bare gjøre din del, den andre må gjøre sin del. Men hvis ikke den andre gjør sin del, så har du i det minste gjort din del, og kan ha fred med deg selv, uten at du må ødelegge enda mer for deg selv en det andre har påført deg.

Nei, jeg er ikke noen religjøs fanatiker med mange skrevne regler, men prinnsipper må en la seg lede av, og det kreves også at en studerer og tenker selv.

Hei!

Ja ha, fint.

Det sa meg ikke stort FGT.

Ble veldig diffust hva du mente med dette ...... ?

Skrevet

Hei!

Ja ha, fint.

Hva var det som var deffust ?

Jeg støttet deg i å ordne opp, men ikke i sinne , slik at du kunne risikere slo noen i hjel.

Men jeg måtte lese begynnelsen på tråden ordenlig nå, og du snakker mye om reagere mot overfall, og da vil det normalt natulig komme en annen side frem, en som du kanskje ikke kjenner så godt selv. Men dette skjer nok fordi du mobliserer krefter og sint, men jeg tror at du egenlig er redd, selv om du ikke føler det der og da, blir du ikke noe skjelven etterpå når alt er roet seg ned ?

Skrevet

Hva var det som var deffust ?

Jeg støttet deg i å ordne opp, men ikke i sinne , slik at du kunne risikere slo noen i hjel.

Men jeg måtte lese begynnelsen på tråden ordenlig nå, og du snakker mye om reagere mot overfall, og da vil det normalt natulig komme en annen side frem, en som du kanskje ikke kjenner så godt selv. Men dette skjer nok fordi du mobliserer krefter og sint, men jeg tror at du egenlig er redd, selv om du ikke føler det der og da, blir du ikke noe skjelven etterpå når alt er roet seg ned ?

Hei!

Nei jeg blir aldri skjelven av mitt eget sinne.

Jeg fikk høre av min psykiater at å skyte noen i sine drømmer er vanlig og ikke noe å bli bekymret for, derfor er den saken grei :)

Nå må jeg legge meg :)

Skrevet

Hei!

Ja ha, fint.

så komentaren over var mest i forbindelse med at noen dine venner, noen som står deg nær jeg tenkte på, ikke fremede skumle svære gubber med kniv som kommer mot deg, disse må du rett og slett skremme, og det beste sies det hvisen kvinne er i fred med å bli overfalt for voldtekt, så er det beste våpenet du har er å skrike av all den kraft du har, dett kan hgjøre han så forvirret at han bare løper sin vei. Ingen menn kan lage en slik høy stemme hvis hun trykker til.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Hei!

Nei jeg blir aldri skjelven av mitt eget sinne.

Jeg fikk høre av min psykiater at å skyte noen i sine drømmer er vanlig og ikke noe å bli bekymret for, derfor er den saken grei :)

Nå må jeg legge meg :)

Da må jeg være helt uvanlig. Har aldri drømt at jeg ha skutt noen!

Han mener kanskje at det er ok å drømme det, men en trenger kanskje ikke å fortelle alle og enhver om at en har lyst at x og y skal skyte seg?

Skrevet

?

Det er ikke viktig Olav femte. ;0) Det er bare et tullenavn på nett som jeg assosierte meg frem til i et glimt at selvironi. Akkurat som ditt nick. Med mindre du heter Olav og har fire brødre... *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...