Gå til innhold

Vanskelige valg...

Anbefalte innlegg

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Etter en uke med mye tanker og usikkerhet sa jeg endelig nei til å gjøre en tjeneste for noen andre. Jeg har fryktelig vanskelig for å si nei og følte det som en lettelse at jeg hadde tatt mot til meg og handlet ut i fra eget behov. Hadde til og med tatt opp saken med min behandler for å få hjelp til å ta den rette avgjørelsen og tror jeg valgte det rette med tanke på muligheten for å gå på en smell pga noen andres "problemer".

Så i helgen møter jeg tilfeldigvis vedkommende som ønsket hjelp av meg. H*n lurte på om jeg kunne revurdere svaret mitt for vedkommende trengte hjelp av noen (og hadde ingen andre å spørre). Jeg sa jeg skulle tenke på det og nå vet jeg ikke om jeg klarer å si nei en gang til. Føler meg på en måte "utnyttet" av vedkommende, h*n spiller på min dårlige samvittighet og vet at jeg er en person som alltid stiller opp for andre, selv om det går ut over meg selv. Er det ikke litt dårlig gjort av h*n å ikke respektere mitt opprinnelige svar?

Hva skal jeg gjøre nå, har ikke time hos behandler før om en ukes tid og vedkommende må ha svaret mitt før den tid så jeg har ingen som kan hjelpe meg å velge rett. Blir så usikker på meg selv, kjenner ikke mine egne begrensninger før det er for sent og jeg går på en smell igjen Er så redd for at om jeg gir etter nå så vil det "straffe seg" for meg senere ved at jeg tar på meg noe jeg sannsynligvis ikke har muligheten for å klare på grunn av mine egne utfordringer...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skal holde på ditt opprinnelige standpunkt.

PS. Den andre er faktisk ganske frekk.

Skrevet

Grensesetting... bli mer egoistisk med tiden din. Bli flinkere til å gi faen (Nyttårsforsett?) :-)

Gjest luftslott
Skrevet

Du sender en sms og sier at du har tenkt over det, men at du står for din beslutning. Du har ikke anledning til å hjelpe vedkommende nå.

Det er rett og slett respektløst av vedkommende å presse deg på den måten. Du er nødt til å være sterk nå og vise at du står for ditt nei, ellers kommer denne personen til å fortsette å presse deg. Dette gjør du for deg selv, for din egen helse og selvfølelse, og for fremtiden din.

Skrevet

Du sier at du har tenkt på det, men at du dessverre ikke kan hjelpe denne gangen.

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Du sender en sms og sier at du har tenkt over det, men at du står for din beslutning. Du har ikke anledning til å hjelpe vedkommende nå.

Det er rett og slett respektløst av vedkommende å presse deg på den måten. Du er nødt til å være sterk nå og vise at du står for ditt nei, ellers kommer denne personen til å fortsette å presse deg. Dette gjør du for deg selv, for din egen helse og selvfølelse, og for fremtiden din.

''Du sender en sms og sier at du har tenkt over det, men at du står for din beslutning. Du har ikke anledning til å hjelpe vedkommende nå.''

Og om personen ikke tar et nei for et nei, må jeg begrunne mitt valg? Har ikke lyst til å brette ut om mine problemer for vedkommende heller, selv om de er grunnen for mitt valg.

Skrevet

''Du sender en sms og sier at du har tenkt over det, men at du står for din beslutning. Du har ikke anledning til å hjelpe vedkommende nå.''

Og om personen ikke tar et nei for et nei, må jeg begrunne mitt valg? Har ikke lyst til å brette ut om mine problemer for vedkommende heller, selv om de er grunnen for mitt valg.

Svar at vedkommende ikke har noe med hvorfor og at det er ditt siste ord i denne saken. Så svarer du ikke på flere meldinger eller telefoner fra vedkommende. Makan til frekkhet!

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Du sier at du har tenkt på det, men at du dessverre ikke kan hjelpe denne gangen.

Det var omtrent det jeg sa når jeg svarte h*n første gangen, tilbød meg også til å hjelpe til ved en annen anledning, men at det var vanskelig for meg denne gangen. Vedkommende spurte faktisk om hva som var grunnen for mitt valg også i helgen, men det svarte jeg ikke på, følte det ble for personlig.

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Svar at vedkommende ikke har noe med hvorfor og at det er ditt siste ord i denne saken. Så svarer du ikke på flere meldinger eller telefoner fra vedkommende. Makan til frekkhet!

''Svar at vedkommende ikke har noe med hvorfor og at det er ditt siste ord i denne saken. Så svarer du ikke på flere meldinger eller telefoner fra vedkommende. Makan til frekkhet!''

Klarer nok ikke være så direkte selv om jeg føler meg dårlig behandlet. Det er jo slik at jeg egentilg vil hjelpe til da det er en venn som spørr, men det er litt mye for meg å ta på meg akkurat nå og det har jeg vanskelig med å formidle uten videre.

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Grensesetting... bli mer egoistisk med tiden din. Bli flinkere til å gi faen (Nyttårsforsett?) :-)

Er det ikke litt for sent med nyttårsforsett for i år? :)

Selv om "grensesetting" er en ting jeg jobber med i terapien, så synes jeg det er fryktelig vanskelig å si nei...

Skrevet

Er det ikke litt for sent med nyttårsforsett for i år? :)

Selv om "grensesetting" er en ting jeg jobber med i terapien, så synes jeg det er fryktelig vanskelig å si nei...

Jeg har en hang til konfrontasjoner men i blant kan det være like effektivt å skru av mobilen, la meldingene renne inn -du er opptatt. Du skal på ingen måte stå til rette for noen, din tid skal gå til din familie og deg. Og nei! På ingen måte, å gi "flatt faen" synes jeg absolutt du skal innføre for 2012 :-)

Gjest snøkrystallen
Skrevet

Jeg har en hang til konfrontasjoner men i blant kan det være like effektivt å skru av mobilen, la meldingene renne inn -du er opptatt. Du skal på ingen måte stå til rette for noen, din tid skal gå til din familie og deg. Og nei! På ingen måte, å gi "flatt faen" synes jeg absolutt du skal innføre for 2012 :-)

''Og nei! På ingen måte, å gi "flatt faen" synes jeg absolutt du skal innføre for 2012 :-)''

:-)

Skrevet

Det var omtrent det jeg sa når jeg svarte h*n første gangen, tilbød meg også til å hjelpe til ved en annen anledning, men at det var vanskelig for meg denne gangen. Vedkommende spurte faktisk om hva som var grunnen for mitt valg også i helgen, men det svarte jeg ikke på, følte det ble for personlig.

Du kan svare at du har tenkt en gang til, men har dessverre kommet til samme konklusjon, du kan ikke hjelpe denne gangen og ber om at den andre respekterer denne avgjørelsen som er endelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...