Gå til innhold

Er det meg, eller er det Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flyttet inn til Oslo for et år siden. Trodde alt skulle bli bedre her, at det skulle være lettere å finne trivelige miljøer å ferdes i. Jeg har vært aktiv og gjort mitt for at det sosiale livet skal ta seg opp for min del. Så langt er jeg skuffet, og føler meg på helt feil sted. Er det bare meg, eller er folk generelt kaldere og mer egosentriske her? På jobb er det en veldig formell tone, og mye spisse albuer internt. Sosialt sett virker det som om mange jeg har møtt bare er opptatt av å samle opp så mange venner som mulig, og at det er om å gjøre å være så glatt og kul som mulig, og for all del ikke si noe "klæint" eller teit. Det virker som om folk er veldig opptatte av hvordan de ser ut, ikke hvordan de skal være et godt menneske.

Jeg er nok mer følsom enn gjennomsnittet, bare så det er nevnt. Lurer på om det bare er meg, eller om det er noe i det jeg observerer. Virker så rart at lille Oslo skal ha en så høy konsentrasjon av overselvsikre, kule egosentrikere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du er langt fra alene om å ha observert dette :-)

Skrevet

Jeg har en helt annen oppfatning! Jeg stortrives med å bo i Oslo og synes de fleste er hyggelige. Faktisk har jeg fått venner her! Det hadde jeg ikke trodd etter å ha vært mer eller mindre konstant alene i 25 år. Stort sett er det mennesker som "sliter" med lignende problemer som meg - angst og Asperger - men de er meget oppegående, hyggelige varme, vennlige, smarte, morsomme og rause mennesker! Må legge til at jeg går og har gått til "behandling", jeg leser meg opp på "sosial kompetanse", jobber med "kognitive teknikker", "psykoedulasjon", "NLP", og diskuterer og utveksler med likesinnede både fjes til fjes og på nettet (blant annet her, vettu..).

Skrevet

Du er langt fra alene om å ha observert dette :-)

Jaha?

Forhåpentligvis ikke bare slike som har en tendens til å se det verste i omgivelsene......

Skrevet

Jeg har en helt annen oppfatning! Jeg stortrives med å bo i Oslo og synes de fleste er hyggelige. Faktisk har jeg fått venner her! Det hadde jeg ikke trodd etter å ha vært mer eller mindre konstant alene i 25 år. Stort sett er det mennesker som "sliter" med lignende problemer som meg - angst og Asperger - men de er meget oppegående, hyggelige varme, vennlige, smarte, morsomme og rause mennesker! Må legge til at jeg går og har gått til "behandling", jeg leser meg opp på "sosial kompetanse", jobber med "kognitive teknikker", "psykoedulasjon", "NLP", og diskuterer og utveksler med likesinnede både fjes til fjes og på nettet (blant annet her, vettu..).

Jeg har blitt oppfordret til å omgi meg med sunne mennesker og unngå sykdomsprat, så jeg har ikke akkurat oppsøkt de som sliter selv.

Hvor førstnevnte er, lurer jeg fremdeles på. Kanskje de har flyttet.

Skrevet

Jeg har blitt oppfordret til å omgi meg med sunne mennesker og unngå sykdomsprat, så jeg har ikke akkurat oppsøkt de som sliter selv.

Hvor førstnevnte er, lurer jeg fremdeles på. Kanskje de har flyttet.

Jeg omgir meg med sunne mennesker og regner meg som rimelig sunn selv :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jaha?

Forhåpentligvis ikke bare slike som har en tendens til å se det verste i omgivelsene......

Nei, ikke de. Jeg omgås svæt få slike :-)

Gjest gryntgrynt
Skrevet

Korrekt observert. Det finnes langt bedre steder å bo i dette landet, med varme og inkluderende mennesker. Det finnes sikkert noen av dem i Oslo også. Men dessto færre det er av dem, jo vanskeligere er de å finne :)

Skrevet

Korrekt observert. Det finnes langt bedre steder å bo i dette landet, med varme og inkluderende mennesker. Det finnes sikkert noen av dem i Oslo også. Men dessto færre det er av dem, jo vanskeligere er de å finne :)

Hvor er de varme og inkluderende, da?

Ikke i ryktesladrebygda jeg kommer fra ihvertfall, det er sikkert.

Skrevet

Nei, ikke de. Jeg omgås svæt få slike :-)

og bortsett fra Levanger, kjenner du til noen steder som er kjent for det stikk motsatte?

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av Oslo. Stedet jeg bor har preg av raushet og inkludering når nye mennesker flytter inn, og folk er hyggelige og hjelpsomme mot hverandre.

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av Oslo. Stedet jeg bor har preg av raushet og inkludering når nye mennesker flytter inn, og folk er hyggelige og hjelpsomme mot hverandre.

Hvor bor du? Jeg vil dit.

Skrevet

Hvor bor du? Jeg vil dit.

Drabantby på østkanten. :)

Gjest gryntgrynt
Skrevet

Nå har ikke jeg bodd i hele landet, men av de stedene jeg har oppholdt meg mye så vil jeg si Bergen, Fredrikstad, Sarpsborg og Tønsberg som jeg nå bor i :)

Skrevet

Jeg har bodd litt på landet, men altid i oslo sin nærhet. Men det kommer veldig an på hvor i oslo du er vil jeg tru. Oslo vest eller oslo øst, indre øst osv. Selv er jeg langt i fra glatt, men ikke særlig vellykket heller. Jeg bor på oslo øst da. Her er naboene greie nok, de hjelper deg å bære inn, hvis du har kjøpt ny tv osv. Men jeg ville nok flyttet ut av oslo, dersom jeg noengang får barn o.l. Oslo har blitt for stort og for belastet. Iallefall min del av byen.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo hele livet, og alle er heldigvis ikke slik du beskriver :)

Det er nok ikke lett å flytte til et helt nytt sted hvis man ikke kjenner noen der, uavhengig hvor det er.

Jeg hadde sikkert følt det som du hvis jeg hadde flyttet til Vardø f.eks.

Skrevet

Drabantby på østkanten. :)

Spørs om det ikke er noe i myten om vestkantfolk, da. De fleste jeg jobber med og omgås er nemlig født og/eller bosatt i strekningen sentrum - Asker.

Skrevet

Jeg har bodd i Oslo hele livet, og alle er heldigvis ikke slik du beskriver :)

Det er nok ikke lett å flytte til et helt nytt sted hvis man ikke kjenner noen der, uavhengig hvor det er.

Jeg hadde sikkert følt det som du hvis jeg hadde flyttet til Vardø f.eks.

Det er bare at jeg tilbringer en god del tid i diverse byer i utlandet, og får aldri den samme klysefølelsen som i Oslo. Jeg kommer langt lettere i kontakt med folk i f.eks. Wien, Frankfurt og Seattle. Bergen og Trondheim også. Skjønner ikke hva det er med Oslo.

Skrevet

Jeg har bodd litt på landet, men altid i oslo sin nærhet. Men det kommer veldig an på hvor i oslo du er vil jeg tru. Oslo vest eller oslo øst, indre øst osv. Selv er jeg langt i fra glatt, men ikke særlig vellykket heller. Jeg bor på oslo øst da. Her er naboene greie nok, de hjelper deg å bære inn, hvis du har kjøpt ny tv osv. Men jeg ville nok flyttet ut av oslo, dersom jeg noengang får barn o.l. Oslo har blitt for stort og for belastet. Iallefall min del av byen.

Jeg bor i sentrum, men kolleger og andre jeg møter på er stort sett vestfra.

Skrevet

Det er bare at jeg tilbringer en god del tid i diverse byer i utlandet, og får aldri den samme klysefølelsen som i Oslo. Jeg kommer langt lettere i kontakt med folk i f.eks. Wien, Frankfurt og Seattle. Bergen og Trondheim også. Skjønner ikke hva det er med Oslo.

Oslo vest har en talemåte som høres veldig klysette ut, samme med bærum. Oslo er også en by som har ett veldig sterkt skille mellom østkant og vestkant. Hvilket er rart iom det liketssamfunnet som Norge egentlig er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...