Gå til innhold

Er det meg, eller er det Oslo?

Anbefalte innlegg

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Det er bare at jeg tilbringer en god del tid i diverse byer i utlandet, og får aldri den samme klysefølelsen som i Oslo. Jeg kommer langt lettere i kontakt med folk i f.eks. Wien, Frankfurt og Seattle. Bergen og Trondheim også. Skjønner ikke hva det er med Oslo.

Eller så er det nordmenn generelt som er sære... Vi er jo ikke akkurat kjent for åpne i kontakt med nye mennesker.

Gjest Mr. Remlow
Skrevet

Oslo vest har en talemåte som høres veldig klysette ut, samme med bærum. Oslo er også en by som har ett veldig sterkt skille mellom østkant og vestkant. Hvilket er rart iom det liketssamfunnet som Norge egentlig er.

Ja, det er rart det der. Det er nesten som om det går en mur tvers igjennom Oslo og skiller øst fra vest.

Selv er jeg fra østkanten, og jeg er nesten aldri på vestkanten, og jeg kjenner heller ingen som er fra vestkanten.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du er langt fra alene om å ha observert dette :-)

''Du er langt fra alene om å ha observert dette :-)''

Men du får ikke venner eller kommer inn noe et miljø i Oslo ved å observere og spesielt ikke hvis du observerer dem i fra Levanger. Det er en fordel å bo i byen.

Skrevet

Spørs om det ikke er noe i myten om vestkantfolk, da. De fleste jeg jobber med og omgås er nemlig født og/eller bosatt i strekningen sentrum - Asker.

Jeg synes ikke du skal avskrive alle oslofolk på grunnlag av bekjentskap som hovedsaklig har røtter i det området.

Jeg vil også presisere at Asker er ikke Oslo ;-)

En helt annen ting er at det ikke er så lett å komme inn i nye miljøer. Det tror jeg ikke det er hvis man flytter "motsatt vei" heller, altså fra en storby til et lite sted.

Skrevet

Som innflytter er det nok ikke uvanlig å føle det slik du gjør :)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er bare at jeg tilbringer en god del tid i diverse byer i utlandet, og får aldri den samme klysefølelsen som i Oslo. Jeg kommer langt lettere i kontakt med folk i f.eks. Wien, Frankfurt og Seattle. Bergen og Trondheim også. Skjønner ikke hva det er med Oslo.

''Jeg kommer langt lettere i kontakt med folk i f.eks. Wien, Frankfurt og Seattle. Bergen og Trondheim også. Skjønner ikke hva det er med Oslo.''

Jeg synes dette kjennetegner nordmenn generelt, og ikke bare Oslo. Nordmenn er generelt skeptiske til fremmede, og finner det ikke naturlig å ta kontakt eller bli kontaktet. Dette er helt annerledes i andre land. Har hørt det samme fra utenlandske personer som har bodd en periode i Norge.

Gjest profile
Skrevet

Hvorfor bosetter du deg ikke der i stedet da. Hadde nok valgt Wien fremfor Oslo om jeg hadde muligheten, og det er jo greit med oppholdstillatelse siden det er innenfor EØS. Men jeg kjenner ingen der og er så dårlig i tysk, så jeg må vel holde meg her:(

Gjest profile
Skrevet

På det du skriver virker det som om det er noe med det miljøet du er i og ikke byen generellt, spesiellt det du skriver om arbeidsmiljøet der du arbeider.

Husk også på at Oslo er en by i stor utvikling med mange som flytter til, og at det ofte tar litt tid (år) til det danner seg stabile nærmiljøer.

Gjest dsadrasrf
Skrevet

Høres ut som du kanskje er i et middelklasse eller overklassemiljø? Tror kanskje ikke dette har med Oslo eller by og land å gjøre, men klasseskiller. Om du feks engasjerer deg i en organisasjon med feks omsorg for andre som tema så kanskje du ser en litt annen virkelighet og møter litt andre mennesker med andre verdier. Jeg bor i en by på Østlandet med stort sett arbeiderklasse og middelklasse og de folka er ikke slik du beskriver, men alminnelige jordnære folk. Jeg tror jeg heller ikke hadde trivdes med slik overfladiskhet. Syns det virker helt snålt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...