Gå til innhold

Sobril og bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Kan en person med bipolar lidelse bli hypomanisk eller manisk av Sobril eller Valium (beroligende medisiner)?

Skrevet

NHD svarer nok best paa det, men om jeg skal gjette, saa sier jeg nei. Dette fordi valium og lignende medisiner som oftest fungerer ved aa dempe hjerneaktiviteten. Om dette kan foere til oekt hjerneaktivitet etter bruk kan jeg ikke svare paa.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

NHD svarer nok best paa det, men om jeg skal gjette, saa sier jeg nei. Dette fordi valium og lignende medisiner som oftest fungerer ved aa dempe hjerneaktiviteten. Om dette kan foere til oekt hjerneaktivitet etter bruk kan jeg ikke svare paa.

Takk for svaret. Det du sier virker logisk.

Håper NHD svarer på det etter hvert da.

Med sobril gjør jeg visst bare det jeg har aller mest lyst til - ikke det jeg MÅ gjøre som jeg er redd for.

Tok en sobril fordi jeg var redd for å ta en sprøyte, men det førte i stedet til at jeg ikke var redd for (flau for) å si til legen at jeg ikke ville ta sprøyta, hi hi - selv om det var dette jeg hadde bestilt timen for.

Tok sprøyta uten sobril.

Skrevet

Takk for svaret. Det du sier virker logisk.

Håper NHD svarer på det etter hvert da.

Med sobril gjør jeg visst bare det jeg har aller mest lyst til - ikke det jeg MÅ gjøre som jeg er redd for.

Tok en sobril fordi jeg var redd for å ta en sprøyte, men det førte i stedet til at jeg ikke var redd for (flau for) å si til legen at jeg ikke ville ta sprøyta, hi hi - selv om det var dette jeg hadde bestilt timen for.

Tok sprøyta uten sobril.

Jeg tror man skal vaere var for aa tro at sobril/valium gjoer jobben for deg.

Jeg maatte tidligere ta beroligende for aa komme meg til tannlegen, men det var ikke slik at alle ubehageligheter forsvant med en pille. Det ble bare en reell mulighet aa gjennomfoere - jeg maatte fremdeles ta et aktivt valg om aa gjoere nettopp det.

Gjest javedia
Skrevet

Disse medisinene virker nok heller dempende på en hypomani eller mani. Ihvertfall er det sånn med meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, hvis dosen er stor.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Disse medisinene virker nok heller dempende på en hypomani eller mani. Ihvertfall er det sånn med meg.

Interessant å høre din erfaring! :-). Jeg tror deg på det. Selv om jeg ikke synes jeg blir så rolig av sobril. Blir litt giret opp, mer impulsiv og superblid i noen timer, og så blir jeg plutselig stuptrøtt.

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Ja, hvis dosen er stor.

Ok, tusen takk for svaret :-). Har hørt før at noen drugs slår "motsatt" vei ved større doser.

Tar aldri noen stor dose - og svært sjelden. Har Sobril og sovetabletter i huset, men glemmer det. Kan en sjelden ta det hvis jeg føler at en depresjon bygger seg opp på grunn av et "sjokk" (forstått som en negativ hendelse som gjør sterkt inntrykk). Men de kognitive teknikkene jeg har utviklet fungerer bedre og bedre, og det er veldig tilfredsstillende for meg å vite at jeg KUNNE tatt en tablett, men ikke gjør det.

Blir imidlertid mer "lyststyrt" hvis jeg tar Sobril. Komisk at det overhodet ikke virka beroligende på den måten at det ble lettere å ta en sprøyte hos legen. Det ble i stedet lettere å si til legen at jeg ikke ville ta sprøyta likevel, he he. Under normale omstendigheter ville det vært flaut for meg å trekke seg fra å ta en sprøyte når jeg hadde bestilt time kun for dette.

Tviler på at jeg er veldig disponert for rusmisbruk. "Naturlig speedet" tror jeg - og det holder for meg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...