Gå til innhold

Barn med depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest noens mamma
Skrevet

Hei. Min datter på snart ni år sliter om dagen. Hun bor 50/50 hos meg og far. Dette misliker hun sterkt, vil ikke til pappa. Hun har i lang tid hatt muskelknuter i nakke og skuldre. Hun er engstelig og har søvnproblemer. Når hun er hos far er hun lydig og grei iflg. far, men klarer ikke sove om kvelden da hun savner meg. Hos meg er hun vekselsvis aggressiv og i opposisjon, og liten og sårbar. Humøret skifter lynraskt. Hun sier hun ikke tror hun vil greie å bli helt voksen, tror ikke hun vil greie å leve så lenge. Sier hun ikke har livskraft nok. Holder ikke ut å reise fra meg. Noen ganger ( stadig oftere )sier hun at hun ønsker å dø. Sier hun er alltid redd, selv når hun sitter på fanget osv. (Hun virker ikke alltid redd) Sier hun føler at hun lever i en drøm, og vet ikke sikkert om hun er våken, og hva som er virkelighet. Har vanskelig for å se noe posistivt i livet, og liten tro på at livet har noe godt i vente for henne. Det er fortvilende å se ungen sin slik. Som en biting må også nevnes at hun stadig "må" gjøre strekkhopp eller snurre rundt. Sier hun får vondt i magen om hun ikke gjør det. Hvordan kan vi hjelpe henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal be fastlegen henvise dere til BUP.

Gjest wiggeno
Skrevet

Hvor lenge har dere hatt 50/50 og hvordan oppførte hun seg før det ble slik?

Gjest noens mamma
Skrevet

Jeg synes du skal be fastlegen henvise dere til BUP.

Har bestilt time hos fastlegen for å anke avslaget fra BUP.

Gjest noens mamma
Skrevet

Hvor lenge har dere hatt 50/50 og hvordan oppførte hun seg før det ble slik?

2 år. Alltid vært litt engstelig, men ikke så livstrett som de siste månedene.

Skrevet

Har bestilt time hos fastlegen for å anke avslaget fra BUP.

Hvis du ikke selv har skrevet en redegjørelse til BUP, så synes jeg du skal gjøredet og ta den med til fastlegen når du skal dit. Pass på at fremstillingen ikke fremhever konflikter rundt samlivsbruddet, men derimot det som er spesifikt for jenta, inkl.bevegelsene du beskrivelser på slutten.

Hva begrunnet BUP avslaget med ?

Gjest noens mamma
Skrevet

Hvis du ikke selv har skrevet en redegjørelse til BUP, så synes jeg du skal gjøredet og ta den med til fastlegen når du skal dit. Pass på at fremstillingen ikke fremhever konflikter rundt samlivsbruddet, men derimot det som er spesifikt for jenta, inkl.bevegelsene du beskrivelser på slutten.

Hva begrunnet BUP avslaget med ?

At hun ikke var i prioritert gruppe. Vet ikke hva fastlegen skrev, men det skal jeg sørge for å få vite neste gang.

Skrevet

Dete høres ut som noe dere må ta tak i med en gang. Det siste høres ut som tvangshandlinger.

Ta kontakt med fastlege eller helsesøster som kan henvise dere videre.

-helsesøster på skolen er forresten ofte en ypperlig samtalepartner for barn som sliter litt.

Skrevet

At hun ikke var i prioritert gruppe. Vet ikke hva fastlegen skrev, men det skal jeg sørge for å få vite neste gang.

Legg _alltid_ med en egen redgjørelse når du kontakter BUP. Jeg ville søkt igjen om jeg var deg.

Gjest vfdgdsg
Skrevet

Når hun er så stor så skal det legges vekt på hennes mening. Hvorfor kan hun ikke være mer hos mor, da?

Gjest vfdgdsg
Skrevet

Er vel normalt å bli dritsliten og lei av å flytte fram og tilbake som en pakke mellom mor og far, eller?

Evig boende i en bag?

Hva tror hun selv vil gjøre at hun får det bedre? Er det mulig å la henne få en viss påvirkning, for å føle litt mening?

Ganske alvorlig at et så ungt barn har psykatriske symptomer. Undrer meg over BUP og legens henvisning ettersom det ble gitt avslag.

Gjest er nok lettere for voksne å få hjelp
Skrevet

''At hun ikke var i prioritert gruppe.''

Høres ut som om du tilhører det samme BUP som vi gjør. Det er helt forkastelig at ikke barn blir prioritert av BUP for andre ting enn "ADHD-mistanke" -for å sette det litt på spissen.

Dattera mi som allerede har en diagnose ble henvist dit for et par år siden da hun slet med selvmordstanker. (Da var hun rundt 10 år) Men ifølge BUP var visst ikke det god nok grunn for å ta henne inn.

Og helsesøster var det heller ikke noe tak i. Hun gadd såvidt å ha èn samtale med henne. Fastlegen synes det var ille, så han har hatt jevnlige samtaler med henne istedet. Og det har hjulpet veldig på henne.

Skrevet

''At hun ikke var i prioritert gruppe. Vet ikke hva fastlegen skrev, men det skal jeg sørge for å få vite neste gang.''

Dersom fastlegen har vektlagt samlivsbruddet og evt. uenighet om samværsordningen, så vil det kunne ha medført at BUP ser på dette som en familiekonflikt og ikke en psykisk vanske hos et barn. I såfall vil BUP mene at dette ikke er "deres bord".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er helt klart en ung dame som må prioriteres på BUP.

Jeg har noen tanker om dette:

1. Kan 50/50 ordningen opphøre? Dette er ikke en bra ordning for barn. Enda dårligere for barn som sliter.

2. Når hun flytter fast til deg, må du passe på at du ikke syr puter under armene hennes. Hun må utfordres og oppmuntres på sine sterke sider for å utvikle disse.

3. Tidlig debuterende depresjon bør få en til å tenke på bipolar lidelse. Hun har også tvangssymptomer. Dette ser en ofte ved bipolar lidelse type II.

4. Skal hun få hjelp i BUP, må hun komme til noen som vet hva depresjon og bipolar lidelse er.

Skrevet

1. Kan 50/50 ordningen opphøre? Dette er ikke en bra ordning for barn. Enda dårligere for barn som sliter.

2. Når hun flytter fast til deg, må du passe på at du ikke syr puter under armene hennes. Hun må utfordres og oppmuntres på sine sterke sider for å utvikle disse.

3. Tidlig debuterende depresjon bør få en til å tenke på bipolar lidelse. Hun har også tvangssymptomer. Dette ser en ofte ved bipolar lidelse type II.

4. Skal hun få hjelp i BUP, må hun komme til noen som vet hva depresjon og bipolar lidelse er.

Takk for alle svar!

Godt å høre at det ikke bare er jeg som ser grunn til å reagere her, det var det jeg trengte. Selv om siste "diagnose" selvsagt gir grunn til ny bekymring. Skal sørge for at hun får videre utredning, og gjøre alt jeg kan for å ta vare på henne.

Skrevet

''3. Tidlig debuterende depresjon bør få en til å tenke på bipolar lidelse. Hun har også tvangssymptomer. Dette ser en ofte ved bipolar lidelse type II.''

Unnskyld at jeg blander meg inn i svaret ditt til "noens mamma", men jeg synes dette punktet over var interessant. Som jeg skriver et sted her så har dattera mi hatt tegn på depresjon med selvmordstanker. Er det da overveiende sannsynlig at hun har BP II siden jeg også er diagnostisert med det? I tillegg har hun AS og spiseforstyrrelse.

Jeg makter snart ikke mer. Prøver å være sterk, men...

Det er så mye sykt i familien min at om jeg hadde visst det jeg vet i dag, hadde jeg aldri satt barn til verden!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''3. Tidlig debuterende depresjon bør få en til å tenke på bipolar lidelse. Hun har også tvangssymptomer. Dette ser en ofte ved bipolar lidelse type II.''

Unnskyld at jeg blander meg inn i svaret ditt til "noens mamma", men jeg synes dette punktet over var interessant. Som jeg skriver et sted her så har dattera mi hatt tegn på depresjon med selvmordstanker. Er det da overveiende sannsynlig at hun har BP II siden jeg også er diagnostisert med det? I tillegg har hun AS og spiseforstyrrelse.

Jeg makter snart ikke mer. Prøver å være sterk, men...

Det er så mye sykt i familien min at om jeg hadde visst det jeg vet i dag, hadde jeg aldri satt barn til verden!

Overveiende? - muligens.

Det er i hvert fall så sannsynlig at det skal undersøkes. Jo tidligere et barn debuterer med depresjon, jo større er sannsynligheten for at depresjonen hører til det bipolare spekter.

Når et barn virkelig sliter, synes jeg en skal være relativt optimistisk om det er BP2. Det har en god behandling for i motsetning til mange andre lidelser som debuterer i barndommen.

Skrevet

Overveiende? - muligens.

Det er i hvert fall så sannsynlig at det skal undersøkes. Jo tidligere et barn debuterer med depresjon, jo større er sannsynligheten for at depresjonen hører til det bipolare spekter.

Når et barn virkelig sliter, synes jeg en skal være relativt optimistisk om det er BP2. Det har en god behandling for i motsetning til mange andre lidelser som debuterer i barndommen.

Ok, takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...