Gå til innhold

Holde tilbake informasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

En venn av meg sa at det er ikke løgn og ikke si alt, dvs holde tilbake informasjon.

Jeg syns det er vanskelig, for føles som løgn, men dette var vedkommende helt sikker på.

Hvorfor føler jeg det som om det er løgn da?

Jeg burde si noe om visse medisiner og virkning til min psykiater, men da ting nå virker faretruende nær at jeg ved å si mange flere ord mister medisinene som gjør meg våken, så prøver jeg å ikke si mer, men det er fryktelig vanskelig for meg.

Nesten uutholdelig. (jeg har jo sagt dette før, men nå virker det som om min psykiater snur)

Kanskje har dette med at jeg er alt for åpen, jeg vet ikke, eller at jeg kjenner meg så nær min psykiater at å holde viktig informasjon tilbake føles som løgn?

Men saken for meg kan jo bli at jeg mister medisiner som gjør meg mer våken og mindre fjern.

Sist jeg sa ord om virkning sank min psykiater sammen på en seng og virket ikke glad, jeg ble overrasket for dette har liksom ikke skjedd før, det virket som om jeg ikke burde si noe mer, for det var likosm noe mer ved noe, noe jeg ikke fikk tak i. Det var akkurat som om det kom en rynke mellom øynene, som kunne bety "svært kritisk" eller noe, men ordene som kom ut var ca sånn "Ja ja dette er ikke slik de skal virke jeg kommer til å følge nøye med på at du ikke bruker mye og får behov for å øke", da hadde jeg til og med sagt at jeg ikke kan ta etter kl 07.00 for ellers får ikke sove bra om kvelden.

Jeg hadde fortalt om Tony Attwood og trodde det var helt greit og kjent at man blir mer våken og opplagt ved disse medisinene, som jeg jo ikke kan ta mye av daglig, da jeg jo ville blitt utslitt.

Jeg syns det hadde vært bedre om man kunne snakket åpent om det, og kanskje gjør jeg det, men nå tror jeg det er dumt å gjøre det, for tror ikke får dem utskrevet mer og det er dumt for meg. Når jeg så forundret sa "men du har jo sagt jeg bare har asperger syndrom" så svarer min psykiater "ja noen kan ha litt konsentrasjonsvansker og da er det okey å skrive ut disse medisinene", da sa jeg ikke mer, for jeg ble usikker og forvirret og trengte å tenke meg om. Min mann har jo poengtert at han sjelden har møtt noen med så god konsentrasjon/evne til å stenge ting ute, Sannheten er jo at jeg trenger å våkne opp, jeg faller jo feks ofte "ut" (hvis noen skjønner hva jeg mener, da er jeg helt i en egen sak jeg tenker på, men dette skjer først når noe begynner å kjede meg, og det skjer) (kanskje er dette en egen type av dårlig konsentrasjon?) Jeg har bare god konsentrasjon på mine ting/dvs det jeg er interessert i.

Ellers bør jeg bli utredet for narkolepsi kanskje, for da vil jeg få dem. Jeg skjønner ikke at det skal være så rigid, men kanskje systemet er slik det er ved NAVs søknadskjemaer, en dame sa til meg, "man må skrive det de vil høre", det er også veldig rart for meg, ja at man ikke skriver akkurat hvordan ting er, men må skrive så ille at man ikke kjenner igjen situasjonen, for meg blir det også løgn, men det er vist bare sånn for meg. (?)

Dette plager meg, ja for jeg trenger å snakke åpent med min psykiater om alt, ikke holde tilbake noe, det blir altså helt fullstendig komplisert for meg. Men det blir enda verre kanskje hvis jeg mister medisiner som får meg til å fungere bedre.

Jeg ødelegger ofte med min ærlighet også for meg selv.

(det har mennesker sagt til meg)

Jeg er forvirret på nivå 3 (skalaen går til 10, så det er ikke så aller verst) Dette skyldes nok at jeg har bedre oversikt.

På søndag hørte jeg ingenting om hva presten snakket om, jeg syns som regel det er så kjedelig at jeg tenker på helt andre ting, så har jeg kanskje en form for dårlig konsentrasjon?

Dette kan jeg jo nevne, for da får jeg jo medisinene hvis jeg både blir våken, mer aktiv og har dårlig komsentrasjon. Jeg hører sjelden hva prestene sier, det er kjente saker som ofte engasjerer meg lite og blir skurr i ørene, men sangen og ritualene ellers liker jeg.

Jeg tror jeg likevel ble glad nå, for jeg ser jo at jeg har dårlig konsentrasjon i vertfall når jeg kjeder meg.

Skrevet

''Kanskje har dette med at jeg er alt for åpen, jeg vet ikke, eller at jeg kjenner meg så nær min psykiater at å holde viktig informasjon tilbake føles som løgn?''

Kanskje begge deler?

Skrevet

Generelt er jeg enig i at det ikke alltid er løgn å holde tilbake informasjon. Men informasjon om hvordan den reseptbelagte medisinen virker på deg, den skal du ikke holde tilbake fra din psykiater! Det kan være skadelig og avhengighetsskapende å hvis medisinen virker på en annen måte enn den er tiltenkt, selv om du setter pris på virkningen selv. Her må du stole på psykiateren din, rett og slett. (NHD har vel også vært skeptisk til denne medisinen tidligere, når du skrev om bruken her inne?)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hvilken medisin er dette?

Mener forøvrig at det er svært destruktivt å holde informasjon tilbake, løgn eller ikke, gjorde dette over en lengre tid med min psykolog. når jeg endelig informerte om dette ødela det nesten relasjonen vår. Psykologen har enda ikke glemt det og snakker om det ved jevne mellomrom.

Skrevet

Generelt er jeg enig i at det ikke alltid er løgn å holde tilbake informasjon. Men informasjon om hvordan den reseptbelagte medisinen virker på deg, den skal du ikke holde tilbake fra din psykiater! Det kan være skadelig og avhengighetsskapende å hvis medisinen virker på en annen måte enn den er tiltenkt, selv om du setter pris på virkningen selv. Her må du stole på psykiateren din, rett og slett. (NHD har vel også vært skeptisk til denne medisinen tidligere, når du skrev om bruken her inne?)

Hei!

Ja men jeg tror ikke jeg kan bli avhengig da jeg tror jeg leste det om asperger syndrom en gang at man er en gruppe mennesker med liten avhengighetsproblematikk funnet. Jeg tenker kanskje for mye?

Men det betyr vel ikke at det ikke kan skje, det må man jo huske på. Ellers husker dere her inne veldig bra, mye bedre nen meg.

Skrevet

Hvilken medisin er dette?

Mener forøvrig at det er svært destruktivt å holde informasjon tilbake, løgn eller ikke, gjorde dette over en lengre tid med min psykolog. når jeg endelig informerte om dette ødela det nesten relasjonen vår. Psykologen har enda ikke glemt det og snakker om det ved jevne mellomrom.

Hei!

Det er av typen sentralstimulerende, men bruker lite for får ikke sove, og bryter ikke ned så fort så holder hele dagen, tror noe feil med enzymsystemene mine.

Derfor bare tar av og til når må noe feks på forelesning eller noe lignende og da tenker, "er det verdt det?" for må jo sove ca kl 23.00.

Jeg tror skal skrive noe nå om det, for siden jeg ikke får med meg prekener så kan jo dette tyde på en viss konsentrasjonssvikt, særlig når noe ikke interesserer meg.

Dette skal jeg nevne, for da er vel alt i orden, men likevel blir så våken av dem, men det tror jeg alle blir.

Skrevet

Hei!

Det er av typen sentralstimulerende, men bruker lite for får ikke sove, og bryter ikke ned så fort så holder hele dagen, tror noe feil med enzymsystemene mine.

Derfor bare tar av og til når må noe feks på forelesning eller noe lignende og da tenker, "er det verdt det?" for må jo sove ca kl 23.00.

Jeg tror skal skrive noe nå om det, for siden jeg ikke får med meg prekener så kan jo dette tyde på en viss konsentrasjonssvikt, særlig når noe ikke interesserer meg.

Dette skal jeg nevne, for da er vel alt i orden, men likevel blir så våken av dem, men det tror jeg alle blir.

Det er nok svært vanlig å være ukonsentrert når det er noe man ikke interesserer seg for. Slik har jeg det også, hvis jeg hører noe kjedelig eller noe jeg ikke synes jeg har behov for å høre, faller jeg fort i egne tanker.

Skrevet

Hei!

Ja men jeg tror ikke jeg kan bli avhengig da jeg tror jeg leste det om asperger syndrom en gang at man er en gruppe mennesker med liten avhengighetsproblematikk funnet. Jeg tenker kanskje for mye?

Men det betyr vel ikke at det ikke kan skje, det må man jo huske på. Ellers husker dere her inne veldig bra, mye bedre nen meg.

''at man er en gruppe mennesker med liten avhengighetsproblematikk funnet.''

Jeg forstår ikke dette som at det er umulig for deg å bli avhengig av sentralstimulerende midler, men at asbergere som gruppe er mindre tilbøyelige til å bli avhengig enn mange andre. Uansett syns jeg du skal være helt åpen overfor psykiateren din om hvordan medisinen virker på deg og hvorfor du ønsker å fortsette å bruke den. Hvis hun mener du har nytte av den og at den ikke er skadelig for deg, vil hun sikkert la deg fortsette.

Vil det ikke være problematisk for deg å føre psykiateren din bak lyset når det gjelder medisiner hun skriver ut for deg?

Skrevet

''at man er en gruppe mennesker med liten avhengighetsproblematikk funnet.''

Jeg forstår ikke dette som at det er umulig for deg å bli avhengig av sentralstimulerende midler, men at asbergere som gruppe er mindre tilbøyelige til å bli avhengig enn mange andre. Uansett syns jeg du skal være helt åpen overfor psykiateren din om hvordan medisinen virker på deg og hvorfor du ønsker å fortsette å bruke den. Hvis hun mener du har nytte av den og at den ikke er skadelig for deg, vil hun sikkert la deg fortsette.

Vil det ikke være problematisk for deg å føre psykiateren din bak lyset når det gjelder medisiner hun skriver ut for deg?

Hei!

Jeg har jo sagt dette før med at blir våken.

Men føre bak lyset høres så grusomt ut at jeg føler dårlig, jeg holder nå på å skrive et lenger brev om dette, men der skriver jeg at jeg har problemer med konsentrasjonen da jeg jo merker at jeg faller ut. Dette er vel et tegn godt nok vil jeg tro.

Jeg legger nå alt frem skriftlig så får vi se om jeg bedre gjør meg forklart slik, min muntlige fremstillingsevne er rotete.

Men jeg har før også sagt at jeg kan bare ta en tabl for ellers får ikke sove, så jeg har jo ikke skjult dette. Jeg ønsker jo ikke å ikke sove, det gjør vel ingen mennesker i lengden?

Skrevet

Hei!

Jeg har jo sagt dette før med at blir våken.

Men føre bak lyset høres så grusomt ut at jeg føler dårlig, jeg holder nå på å skrive et lenger brev om dette, men der skriver jeg at jeg har problemer med konsentrasjonen da jeg jo merker at jeg faller ut. Dette er vel et tegn godt nok vil jeg tro.

Jeg legger nå alt frem skriftlig så får vi se om jeg bedre gjør meg forklart slik, min muntlige fremstillingsevne er rotete.

Men jeg har før også sagt at jeg kan bare ta en tabl for ellers får ikke sove, så jeg har jo ikke skjult dette. Jeg ønsker jo ikke å ikke sove, det gjør vel ingen mennesker i lengden?

Sikker lurt å skrive dette i et brev. Den går nok bra, lykke til!

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...