Gå til innhold

Del av en psykiatrisk diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen psykiatriske diagnoser som er forenelig med å skifte mening angående forholdet sitt annenhver uke, gitt at den andre er en god kjæreste?

Slik: Distansere seg, kritisere og finne allskens grunner til å gjøre det slutt (sjelden de samme), så ombestemme seg og jobbe hardt for å få kjæresten tilbake etter noen uker. Dette 20 ganger på 1,5 år.

Vedkommende er godt voksen, velfungerende, men har en traumatisk fortid.

Han gir seg ikke før kjæresten er lei seg over bruddet, og noen uker etterpå vil han prøve på nytt. Hun har prøvd å komme til bunns i hva det egentlig dreier seg om, men fånyttes.

Skrevet

Borderline personlighetsforstyrrelse, kanskje.

Gjest lurer litt på dette
Skrevet

Det samme tenkte jeg også :)

Skrevet

Hos en mann, går det an ? :-) Har hørt det er en kvinnediagnose.

Han er ikke hysterisk, dramatisk eller ute av kontroll.

Skrevet

Hos en mann, går det an ? :-) Har hørt det er en kvinnediagnose.

Han er ikke hysterisk, dramatisk eller ute av kontroll.

Det er flest kvinner som har denne personlighetsforstyrrelsen, men det utelukker ikke at menn har den ogsaa.

Du kan selv lese om symptomene og se om det kan stemme. Du skriver jo svaert lite om mannen, saa det er vanskelig aa si noe som helst fornuftig.

Skrevet

Det er flest kvinner som har denne personlighetsforstyrrelsen, men det utelukker ikke at menn har den ogsaa.

Du kan selv lese om symptomene og se om det kan stemme. Du skriver jo svaert lite om mannen, saa det er vanskelig aa si noe som helst fornuftig.

1.markert tendens til å handle uventet og uten hensyn til konsekvenser;

-> Bare forholdsrelatert så vidt jeg vet

2.markert tendens til kranglete oppførsel og til konflikter med andre, særlig når impulsive handlinger blir hindret eller kritisert;

-> Kjent for å være kverrulerende og kritisk. Kranglete i forhold til kjæresten som beskrevet.

3.lav terskel for sinneutbrudd eller vold, med manglende evne til å kontrollere de resulterende atferdsmessige eksplosjoner;

- > Nei, har god kontroll, viser så godt som aldri direkte sinne, kun passiv aggressiv.

4.problemer med å opprettholde enhver handling som ikke tilbyr umiddelbar belønning;

- > I forhold til det å vinne tillit ved å oppføre seg stabilt over tid, ja. Ellers ikke noe uttalt.

5.ustabilt og lunefullt humør.

-> På en passiv måte ja, men ikke utagerende.

1.Desperate forsøk på å unngå reell eller innbilt fare for å bli forlatt.

-> Kun i den grad at han prøver ekstra hardt å få henne tilbake når hun sier hun ikke kan leve med svingningene hans.

2.Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige relasjoner som er preget av veksling mellom ekstrem idealisering og devaluering.

-> Har levt alene mesteparten av sitt voksne liv. Stabile forhold til venner og familie, men irriterer seg lett og er kritisk. Ingen formening om det skyldes devaluering, men føler ofte han er bedre enn andre og er ofte i misfornøyd feilfinne-modus.

3.Identetsforstyrrelse: markert og vedvarende ustabilt selvbilde eller selvfølelse.

-> Isåfall skjult.

4.Impulsivitet i minst to områder som er potensielt skadelig for en selv (f.eks. promiskuøs sex, spiseforstyrrelser, overspising, rusmisbruk eller hensynsløs kjøring).

-> Nei. Er nøye til det rigide og tar godt vare på seg selv.

5.Tilbakevendende suicidal atferd, gester, trusler eller selvskadende atferd.

-> Nei.

6.Affektiv ustabilitet på grunn av en markert reaktivitet av humør (f.eks, intense episodisk dysfori, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden mer enn noen få dager).

-> Irritabilitet, ja.

7.Kronisk følelse av tomhet

-> Vet ikke

8.Upassende sinne eller vanskeligheter med å kontrollere sinne (f.eks hyppige visninger av temperament, konstant sinne, tilbakevendende fysiske slosskamper).

-> Nei. (Upassende surhet: Ja.)

9.Forbigående, stressrelaterte paranoide forestillinger, vrangforestillinger eller alvorlige dissosiative symptomer

-> Ikke som jeg vet.

Gjest ikkje no
Skrevet

Jeg kjenner en som har oppført seg sånn mot kjæresten i årevis. Jeg er usikker på om han har fått en diagnose, men han er forfengelig og selvsentrert til tusen, og blir krenket for den minste ting. Virker som en ekte narsissist på meg.

Det ser ut som han gjør det slutt for å gjenopprette balansen og få henne til å krype og innse/si med overbevisning for en fantastisk mann han er. Det er ikke nok for ham å ha det bra, nei han må dyrkes og beundres, og han får det som han vil ved å holde henne hengende i en tynn tråd hele tida.

Skrevet

1.markert tendens til å handle uventet og uten hensyn til konsekvenser;

-> Bare forholdsrelatert så vidt jeg vet

2.markert tendens til kranglete oppførsel og til konflikter med andre, særlig når impulsive handlinger blir hindret eller kritisert;

-> Kjent for å være kverrulerende og kritisk. Kranglete i forhold til kjæresten som beskrevet.

3.lav terskel for sinneutbrudd eller vold, med manglende evne til å kontrollere de resulterende atferdsmessige eksplosjoner;

- > Nei, har god kontroll, viser så godt som aldri direkte sinne, kun passiv aggressiv.

4.problemer med å opprettholde enhver handling som ikke tilbyr umiddelbar belønning;

- > I forhold til det å vinne tillit ved å oppføre seg stabilt over tid, ja. Ellers ikke noe uttalt.

5.ustabilt og lunefullt humør.

-> På en passiv måte ja, men ikke utagerende.

1.Desperate forsøk på å unngå reell eller innbilt fare for å bli forlatt.

-> Kun i den grad at han prøver ekstra hardt å få henne tilbake når hun sier hun ikke kan leve med svingningene hans.

2.Et mønster av ustabile og intense mellommenneskelige relasjoner som er preget av veksling mellom ekstrem idealisering og devaluering.

-> Har levt alene mesteparten av sitt voksne liv. Stabile forhold til venner og familie, men irriterer seg lett og er kritisk. Ingen formening om det skyldes devaluering, men føler ofte han er bedre enn andre og er ofte i misfornøyd feilfinne-modus.

3.Identetsforstyrrelse: markert og vedvarende ustabilt selvbilde eller selvfølelse.

-> Isåfall skjult.

4.Impulsivitet i minst to områder som er potensielt skadelig for en selv (f.eks. promiskuøs sex, spiseforstyrrelser, overspising, rusmisbruk eller hensynsløs kjøring).

-> Nei. Er nøye til det rigide og tar godt vare på seg selv.

5.Tilbakevendende suicidal atferd, gester, trusler eller selvskadende atferd.

-> Nei.

6.Affektiv ustabilitet på grunn av en markert reaktivitet av humør (f.eks, intense episodisk dysfori, irritabilitet eller angst som vanligvis varer noen få timer og bare sjelden mer enn noen få dager).

-> Irritabilitet, ja.

7.Kronisk følelse av tomhet

-> Vet ikke

8.Upassende sinne eller vanskeligheter med å kontrollere sinne (f.eks hyppige visninger av temperament, konstant sinne, tilbakevendende fysiske slosskamper).

-> Nei. (Upassende surhet: Ja.)

9.Forbigående, stressrelaterte paranoide forestillinger, vrangforestillinger eller alvorlige dissosiative symptomer

-> Ikke som jeg vet.

Jeg vil anta det ikke er snakk om borderline, ut i fra hva du beskriver, men jeg er ingen ekspert eller annen profesjonell.

Hvorfor tenker du i retning diagnose?

Skrevet

Jeg vil anta det ikke er snakk om borderline, ut i fra hva du beskriver, men jeg er ingen ekspert eller annen profesjonell.

Hvorfor tenker du i retning diagnose?

Jeg bare lurte på om det kunne ha en sammenheng.

Skrevet

Jeg kjenner en som har oppført seg sånn mot kjæresten i årevis. Jeg er usikker på om han har fått en diagnose, men han er forfengelig og selvsentrert til tusen, og blir krenket for den minste ting. Virker som en ekte narsissist på meg.

Det ser ut som han gjør det slutt for å gjenopprette balansen og få henne til å krype og innse/si med overbevisning for en fantastisk mann han er. Det er ikke nok for ham å ha det bra, nei han må dyrkes og beundres, og han får det som han vil ved å holde henne hengende i en tynn tråd hele tida.

Dette kan det være noe i, faktisk.

Han er ikke sånn Vestkant-forfengelig eller jålete, men han er selvsentrert så det holder (bortsett fra når han er opptatt av å vise at han er en snill fyr og en god lytter, da, men det er kanskje bare en annen side av saken), og han takler ikke å få kritikk tilbake. Han blir ikke direkte sint da heller, men han bare vil ikke høre snakk om at det er noe med han som kunne ha vært annerledes, han skal kun prente inn hva som er feil med henne eller forholdet deres.

Han blir heller ikke fornøyd når det er bra. Kanskje ikke et forhold føles riktig for han så lenge han ikke blir beundret og dyrket hele tiden. "Jeg vil ikke mer"-fasene kommer oftest som følge av at hun kommer i skade for å nevne noe om en annen mann eller gjør noe han irriterer seg over. F.eks. sende han et bilde av noe hun har gjort som hun er stolt over. Det kan også komme etter at hun har vært på fest. Samtidig nekter han for å være sjalu på noe vis, men hevder han bare er så veldig, veldig uinteressert i henne, at hun ikke har noe som er interessant for han. (To uker etterpå er han ydmyk og løsningsorientert som få, og strever han hardt for å få henne tilbake)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, skal gjøre det etterpå, men dette minner veeeldig om EUPF.

Gjest czxcvxzc
Skrevet

Kan hende han bare er en tosk at at dama bør gi han fyken. Når en person har hatt et handlingsmønster i årevis så skal det mye til at det snur. Han må i såfall komme til et slags vendepunkt der han innser ting og tar noen viktige valg. (Ofte lite sannsynlig - folk fortsetter oftest som før.. mer eller mindre.)

Hvis det er noe galt med han, er det sannsynlig at han innser det og oppsøker hjelp og kan nyttiggjøre seg denne? Hvis nei,så er dette et håpløst prosjekt uansett hva det handler om -sykdom eller dårlig oppførsel "bare".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette høres ut som borderline personlighstsforstyrrelse.

Skrevet

Jeg bare lurte på om det kunne ha en sammenheng.

Ja, jeg mente mer i retning av om det var noe spesielt du tenkte paa. Om mannen generelt fungerer i livet sitt, bortsett fra hva du beskriver her, saa er han nok bare en god, gammeldags dust ;)

Skrevet

Kan hende han bare er en tosk at at dama bør gi han fyken. Når en person har hatt et handlingsmønster i årevis så skal det mye til at det snur. Han må i såfall komme til et slags vendepunkt der han innser ting og tar noen viktige valg. (Ofte lite sannsynlig - folk fortsetter oftest som før.. mer eller mindre.)

Hvis det er noe galt med han, er det sannsynlig at han innser det og oppsøker hjelp og kan nyttiggjøre seg denne? Hvis nei,så er dette et håpløst prosjekt uansett hva det handler om -sykdom eller dårlig oppførsel "bare".

Det er jeg enig i.

Skrevet

Ja, jeg mente mer i retning av om det var noe spesielt du tenkte paa. Om mannen generelt fungerer i livet sitt, bortsett fra hva du beskriver her, saa er han nok bare en god, gammeldags dust ;)

Han fungerer med slekt og i jobb, men får seg ikke dame. Uvisst hvorfor.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Han fungerer med slekt og i jobb, men får seg ikke dame. Uvisst hvorfor.

Det gjorde jeg og i mange år. Det var når det gjaldt kjærester at det var synligst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...