Gå til innhold

psykiateren sa noe fra virkeligheten om han

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har vel taushetsplikt helt til han har banket henne eller du ser ham stå bak hjørnet med balltreet.

Hvilken taushetsplikt? Han har aldri vært min pasient?

Jeg tror ganske mange har betydelig villfarelser når det gjelder nettopp taushetsplikten.

Skrevet

Jeg tror ganske mange har betydelig villfarelser når det gjelder nettopp taushetsplikten.

Men om han hadde vært din pasient, derimot....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men om han hadde vært din pasient, derimot....

Ja, da blir jussen og etikken en helt annen.

Skrevet

Ikke så vanskelig å skjønne hvem andre som går i terapi da, når psykiateren avslører hvilke personer som er samtaletema inne på kontoret der? Man skal være forsiktig så man ikke avslører pasientforhold. Om det ikke er ulovlig, så er det kanskje uetisk av en psykiater å slarve med pasientene om ting de har hørt i terapi med andre pasienter. Jeg tenker som så at dersom en jeg er i kontakt med snakker stygt om andre, så snakker denne gjerne stygt om meg også - og er den personen uforsiktig ovenfor meg så kan det også skje i min disfavør. Går an å gi støtte på andre måter. Syns ikke dette var tillitvekkende gjort.

" Jeg tenker som så at dersom en jeg er i kontakt med snakker stygt om andre, så snakker denne gjerne stygt om meg også "

Det er jo ikke barnehagen dette her, du betaler for en tjeneste- vil du behandleren din skal gjøre jobben sin og kanskje til og med komme med en opplysning som gjør at du faktisk kan få litt fred inni deg eller ikke. Jeg hadde vært såre takknemlig om jeg var trådstarter.

Du sier noe om at det ikke er så vanskelig å finne ut hvem denne andre gjelder, i en stor by er det det, på et lite sted, slik MP skriver over, er saken annerledes.

Skrevet

Hva ville du gjort i mitt sted? Jeg har vært i denne situasjonen flere ganger.

En kvinnelig pasient forteller om en ny kjærest hun har truffet. Hun er forelsket, men forteller om en del trekk hos mannen som hun ikke liker. Etterhvert sier hun navnet på vedkommende.

Jeg har tidligere hatt to andre kvinner som pasienter som er blitt voldtatt, torturert og "nærdødenbanket" av denne mannen.

Gi meg ditt råd.

Nå vet ikke jeg hvor oppegående pasienten er, men om denne personen har tungt for det og det eneste som skal til for at vedkommende skal berge livet er at du forteller at du vet at denne personen tidligere nesten har drept noen, så kan/må du jo i nødrett si dette. Dette blir jo en vurderingssak. Du vil trolig ikke bli klandret for å ty til dratiske virkemidler så lenge du har en begrunnet mistanke om at noen kan miste livet og at du kan hindre dette og du kan derfor trolig stå inne for handlingen.

Men, dersom du kan nå fram uten å bruke dette virkemiddelet så syns jeg du ikke bør bruke opplysningen på den måten, men heller være mer generell og hypotetisk.

Forøvrig virker det som at det å gi råd er skikkelig avleggs, en blir hele tida frarådet å gi råd fordi folk ikke nyttiggjør seg det. Som du skrev i en annen tråd her så lærer folk sjelden av andres erfaringer. Uansett er det en ting å sitte å gi råd/veilede på en teoretisk situasjon og noe helt annet å stå i det. Så kanskje blir mitt svar preget av det - for MEG er det bare en teoretisk problemstilling.

Skrevet

Men har du ikke taushetsplikt på alt en pasient forteller deg bortsett fra når du vet det er fare for gjentagelse. Hvis en pasient forteller deg at partneren misbruker barnet sitt så skal det anmeldes dersom du vet at det skjer igjen, men ikke hvis det skjedde for 20 år siden og du vet at det ikke vil skje igjen?

Det er noen år siden jeg lærte dette og da diskuterte vi en som kjørte kona si til sykehuset i fylla. Han skulle bare anmeldes dersom han kjørte hjem igjen fremdeles med promille.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Men har du ikke taushetsplikt på alt en pasient forteller deg bortsett fra når du vet det er fare for gjentagelse. Hvis en pasient forteller deg at partneren misbruker barnet sitt så skal det anmeldes dersom du vet at det skjer igjen, men ikke hvis det skjedde for 20 år siden og du vet at det ikke vil skje igjen?

Det er noen år siden jeg lærte dette og da diskuterte vi en som kjørte kona si til sykehuset i fylla. Han skulle bare anmeldes dersom han kjørte hjem igjen fremdeles med promille.

"Jeg vet at denne mannen har voldtatt og vært nære ved å drepe to andre damer, (mitt råd er å komme deg vekk)"

1. Det blir ikke sagt noe om hvordan legen har fått denne kunnskapen - ergo, ingen taushetsplikt brutt.

2. Når pasienten i tillegg har værhårene ute, aner at det er noe med denne gangen, så kan den setningen redde liv.

Skrevet

Ikke så vanskelig å skjønne hvem andre som går i terapi da, når psykiateren avslører hvilke personer som er samtaletema inne på kontoret der? Man skal være forsiktig så man ikke avslører pasientforhold. Om det ikke er ulovlig, så er det kanskje uetisk av en psykiater å slarve med pasientene om ting de har hørt i terapi med andre pasienter. Jeg tenker som så at dersom en jeg er i kontakt med snakker stygt om andre, så snakker denne gjerne stygt om meg også - og er den personen uforsiktig ovenfor meg så kan det også skje i min disfavør. Går an å gi støtte på andre måter. Syns ikke dette var tillitvekkende gjort.

Det er klart jeg tenker; hvem er det! Men vet at dette får jeg uansett ikke vite. Det kan være mange - alt fra ekser til de jeg ikke vet om.

Psykiateren går for å være svært dyktig, og jeg oppfattet ikke dette som slarv. Han har hele tiden forsøkt å gi meg et bilde på HAN ut i fra hva jeg forteller. Jeg synes han har truffet veldig godt - da jeg omsider innså det selv - men da har han vel hørt samme greiene før. Må være rart å være terapeut også, når slike episoder inntrer.

Skrevet

Hei!

Jeg nevner ofte fult navn til min psykiater, jeg omtaler mine venner oftest med alle etternavn.

Min psykiater snakker derfor også på samme måte slik at sier jeg alle etternavn så sier hun det, men hun husker merkelig godt ?

Jeg sliter med å huske de få navn hun sier til meg? men min psykiater har jo mange pasienter.

Siden jeg er "venn" med en av hennes pasienter ville hun ikke tilføye noe mer til noe jeg sa, hun henviste til taushetsplikten, noe jeg er glad for, jeg ville heller ikke hørt henne bryte den.

Det ville vært illevarslende.

Gjest fvdsgfdsfs
Skrevet

" Jeg tenker som så at dersom en jeg er i kontakt med snakker stygt om andre, så snakker denne gjerne stygt om meg også "

Det er jo ikke barnehagen dette her, du betaler for en tjeneste- vil du behandleren din skal gjøre jobben sin og kanskje til og med komme med en opplysning som gjør at du faktisk kan få litt fred inni deg eller ikke. Jeg hadde vært såre takknemlig om jeg var trådstarter.

Du sier noe om at det ikke er så vanskelig å finne ut hvem denne andre gjelder, i en stor by er det det, på et lite sted, slik MP skriver over, er saken annerledes.

Med facebook, gulesider.no, felles venner osv så er det ikke så problematisk å skjønne hvem det kan være som psykiateren snakker om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...