Gå til innhold

Emosjonelt ustabil pers.forstyrrelse- NHD ?

Anbefalte innlegg

Gjest Utredning
Skrevet

Jeg har gått i terapi flere ganger, men aldri vært ordentlig utredet. Har ikke fått noen diagnose, annet enn alvorlig deprimert for noen år tilbake, og angst + sosialfobi.

Jeg var hos en psykiater et par ganger og han var inne på både ADHD og emosjonelt ustabil personlighetforstyrrelse. Jeg har aldri skadet meg selv eller villet det. Jeg kommer heller ikke i konflikt med andre ( er heller konfliktsky), men svinger veldig i følelsene i løpet av samme dag. Kan bli veldig trist og tungsinnet og så kan det gå over etter et par timer Jeg er også veldig følsom ovenfor andres humør og blitt fort smittet. Har dårlig selvbilde og er veldig usikker. Blir fort irritert under stress, og blir fort stresset.

Kan det tyde på emosjonelt ustabil selv om jeg ikke skader meg selv eller har utagerende sinne ? Burde jeg utrede meg for å se om jeg har ADHD? Aner ikke hvor jeg skal henvende meg. Hvem er spesialister på slik utredning ?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykiatere og psykologspesialister kan utrede for dette.

Nei, jeg tror ikke du har ADHD.

Du er vel i nærheten av de 5 av 9 kriterier som skal til for å få diagnosen eupf. Jeg kan ikke si dette sikkert.

Skrevet

Psykiatere og psykologspesialister kan utrede for dette.

Nei, jeg tror ikke du har ADHD.

Du er vel i nærheten av de 5 av 9 kriterier som skal til for å få diagnosen eupf. Jeg kan ikke si dette sikkert.

Ok. Er det noe jeg kan gjøre selv for å bli bedre, eller trengs det langvarig terapi ?

Jeg har vokst opp med en meget autoritær far og fått kjeft hver eneste dag + at min ( unnvikende) mor døde da jeg var 14. Så mye tilsier vel at jeg er ganske "skadet". Er nå 38 år så det er vel på tide å få en skikkelig utredning!

Skrevet

Ok. Er det noe jeg kan gjøre selv for å bli bedre, eller trengs det langvarig terapi ?

Jeg har vokst opp med en meget autoritær far og fått kjeft hver eneste dag + at min ( unnvikende) mor døde da jeg var 14. Så mye tilsier vel at jeg er ganske "skadet". Er nå 38 år så det er vel på tide å få en skikkelig utredning!

Jeg føler med deg og håper du får en flink og snill person å snakke med (som jeg har); jeg tenker utredning i seg selv ikke er det viktigste her, men følelsen av å bli tatt på alvor. Hjelp til å bygge opp litt "mental motstandskraft". Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av din bakgrunn; ditt reaksjonsmønster er som mitt eget for noen få år siden. Det er helt klart at oppveksten preger ens selvbilde! Jeg fikk diagnose Asperger som godt voksen 2008. Jeg har gått i diverse terapi og/eller vært i terapilignende settinger siden det, og det hjelper meg veldig til å få det bedre med meg selv og omverdenen.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Behandlingen er terapi. Hard jobbing i lengre tid, jeg snakker da om år (i de fleste tilfeller).

Du må være veldig motivert og utholdene for å greie å "endre" deg selv og dine reaksjonsmønstre.

Har selv gått, og går fremdeles, i terapi på 7 nde året. Har ikke lenger denne diagnosen, men det henger litt igjen alikevel. Dette da i ekstreme situasjoner.

Skrevet

Behandlingen er terapi. Hard jobbing i lengre tid, jeg snakker da om år (i de fleste tilfeller).

Du må være veldig motivert og utholdene for å greie å "endre" deg selv og dine reaksjonsmønstre.

Har selv gått, og går fremdeles, i terapi på 7 nde året. Har ikke lenger denne diagnosen, men det henger litt igjen alikevel. Dette da i ekstreme situasjoner.

Hva legger du i ekstreme situasjoner?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hva legger du i ekstreme situasjoner?

F.eks. ble jeg i julen ønsket uvelkommen på 1,dags feiring (både jeg og sønnen min) av min far og min søster fordi jeg sovnet sittende i sofaen på julaften. Dette pga 2 netter uten søvn pga nyresteinsanfall.

Da troppet jeg opp i beste borderline stil hos foreldrene mine, skrek og ba dem ALDRI å kontakte meg igjen!!

vi er blitt venner igjen, min far sendte sjokolade, blomster og et kort med unnskyld.

Det kan helt sikkert forsvares å bli såret og sint. Men ikk å troppe opp hjemme hos dem og skrike.

Skrevet

F.eks. ble jeg i julen ønsket uvelkommen på 1,dags feiring (både jeg og sønnen min) av min far og min søster fordi jeg sovnet sittende i sofaen på julaften. Dette pga 2 netter uten søvn pga nyresteinsanfall.

Da troppet jeg opp i beste borderline stil hos foreldrene mine, skrek og ba dem ALDRI å kontakte meg igjen!!

vi er blitt venner igjen, min far sendte sjokolade, blomster og et kort med unnskyld.

Det kan helt sikkert forsvares å bli såret og sint. Men ikk å troppe opp hjemme hos dem og skrike.

Ok. Da gjelder det vel å holde det for seg selv i første omgang, og så jobbe med å korrigere følelsene med fornuften, men jeg skjønner at det ikke er lett når man blir såret med urett slik som dette også).

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ok. Da gjelder det vel å holde det for seg selv i første omgang, og så jobbe med å korrigere følelsene med fornuften, men jeg skjønner at det ikke er lett når man blir såret med urett slik som dette også).

Nei, ikke lett. Jeg ble SVÆRT såret og veldig sint.

Nå er det etter min mening en smule borderline å nekte oss å komme, men nå er det jo jeg som går i terapi.

Det er den verste julen jeg noensinne har hatt. Jeg fikk ekstrem angst selv etter at vi ble venner.

Skrevet

Dette har jeg også vært opptatt av i det siste, om EUPF dignosen lett kan forveksles ADHD hos voksne kvinner, når de samme vansklighetene har vært der helt fra barnestadiet, selv om ting forandrer seg med tiden.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Dette har jeg også vært opptatt av i det siste, om EUPF dignosen lett kan forveksles ADHD hos voksne kvinner, når de samme vansklighetene har vært der helt fra barnestadiet, selv om ting forandrer seg med tiden.

Jeg har hatt en venninne med ADHD og jeg selv EUPF. Vi har vært veldig like og har tullet med at vi kunne byttet diagnoser.

Jeg har dog vært hos nevropsykolog, da spurte jeg ham om jeg hadde adhd, men det hadde jeg ikke.

Forskjellen mellom meg og min venninne den gang var at hun var mer agitert, sikrere på seg selv og sine avgjørelser, mens jeg hadde store problemer med følelseslivet.

Skrevet

Jeg har hatt en venninne med ADHD og jeg selv EUPF. Vi har vært veldig like og har tullet med at vi kunne byttet diagnoser.

Jeg har dog vært hos nevropsykolog, da spurte jeg ham om jeg hadde adhd, men det hadde jeg ikke.

Forskjellen mellom meg og min venninne den gang var at hun var mer agitert, sikrere på seg selv og sine avgjørelser, mens jeg hadde store problemer med følelseslivet.

''Jeg har dog vært hos nevropsykolog, da spurte jeg ham om jeg hadde adhd, men det hadde jeg ikke.''

Spurte? Det holder ikke. Har du vært utredet?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Jeg har dog vært hos nevropsykolog, da spurte jeg ham om jeg hadde adhd, men det hadde jeg ikke.''

Spurte? Det holder ikke. Har du vært utredet?

Jeg har gått i terapi i 7 år og vært på dps, og dermed, nei, jeg har ikke ADHD :)

Skrevet

Akkurat, ja jeg tror også det kan være noe der. Hun oppfylte ikke kriteriene helt hos nevropsykologen for ADHD. Da tror jeg det var den nevrologiske delen som det manglet noe, men det ble ikke hentet inn noen opplysninger utenfra, fra andre som har kjente henne, derfor mener i hvert jeg at det ikke er en fullstendig utredning. Vi skal gå igjen rapporten i sammen med nevropskykologen.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Akkurat, ja jeg tror også det kan være noe der. Hun oppfylte ikke kriteriene helt hos nevropsykologen for ADHD. Da tror jeg det var den nevrologiske delen som det manglet noe, men det ble ikke hentet inn noen opplysninger utenfra, fra andre som har kjente henne, derfor mener i hvert jeg at det ikke er en fullstendig utredning. Vi skal gå igjen rapporten i sammen med nevropskykologen.

En nevropsykolog er helt kompetent til å avdekke ADHD.

Skrevet

Jeg har gått i terapi i 7 år og vært på dps, og dermed, nei, jeg har ikke ADHD :)

Vanlige psykologer oppfanger ikke tegn på ADHD. Jeg fikk diagnosen i år etter å ha gått i terapi, også på DPS, men riktignok bare i tre år...! Siden din venninne med ADHD ligner sånn på deg og omvendt, kan kan det ha en hensikt å utrede - men bare hvis du trenger en slik diagnose og/eller føler behov for å vite sikkert, selvfølgelig.

Skrevet

En nevropsykolog er helt kompetent til å avdekke ADHD.

Burde være det, men heller ikke en slik kan klare det ved bare å se på deg.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Vanlige psykologer oppfanger ikke tegn på ADHD. Jeg fikk diagnosen i år etter å ha gått i terapi, også på DPS, men riktignok bare i tre år...! Siden din venninne med ADHD ligner sånn på deg og omvendt, kan kan det ha en hensikt å utrede - men bare hvis du trenger en slik diagnose og/eller føler behov for å vite sikkert, selvfølgelig.

Jeg har snakket med legen min om det og han har spurt meg hva jeg vil/om diagnosen vil hjelpe meg. Svaret er nok at det ikke vil hjelpe meg på noen måte.

Jeg trenger tilrettelegging ved utdanning pga dårlig konsentrasjon, spesielt ved verbal læring og det holder for meg. Jeg ville aldri brukt ritalin eller andre meds, har prøvd å bruke ritalin, det gjorde ingenting for meg.

Jeg strever mest med lite energi, kludrete følelsesliv, angst og depresjon.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Og jeg bruker ikke en "vanlig" psykolog, men en psykologspesialist :)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

På nåværende tidspunkt, pga konflikt med venninnen, tror jeg heller at hun nok har en ubehandlet EUPF i tillegg til eller istedenfor adhd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...