Gå til innhold

Vil ut av kirka

Anbefalte innlegg

Gjest luftslott

...men ikke Human-Etisk Forbund, vel? Det er jo verre en sjælveste kjærka!

Har ikke angret en dag på at jeg kom meg ut av Human-Etisk Forbund... deilig å være FRI!

Vi har tydeligvis svært forskjellig opplevelse av det, vi har egentlig hatt null og niks å gjøre med forbundet. Vi får bladet i posten innimellom, og betaler medlemsavgift. That´s it. For oss er det bare for å hindre at kirkeskatten går til kirka. Vi har fått være helt i fred, og syns det passer oss glimrende!

Fortsetter under...

Forbauser meg ikke, har hørt om flere som har meldt seg ut, men som etter en tid har funnet ut at de allikevel er medlem i statskirken. Man burde egentlig anmelde dem for "tvangsinnmelding" eller noe sånt, det er jo det samme SOS Rasisme har drevet med omtrent.

DNK ble av departementet pålagt å bruke et system den ikke selv ønsket ved en eller annen overgangsordning for noen år siden.

Dette førte til mange forviklinger i forhold til medlemskap. Og mange ble uten å vite det ufrivillige medlemmer av DNK. Det har tatt en del tid å ordne opp i det.

I forhold til medlemstall har ikke feilprosenten vært så stor de siste årene. Men siden DNK har så mange medlemmer, blir det likevel mange det gjelder.

mvh

Det var det vi fikk beskjed om da vi meldte oss ut iallefall, at om vi ikke registrerte oss i noen annet ville vi bli tilbakeført. Husker ikke hvor lang frist det var, gubben mener to uker men jeg syns det høres kort ut.

Når var dette?

Det er garantert feil.

mvh

Gjest Psyk av alt

Vi har tydeligvis svært forskjellig opplevelse av det, vi har egentlig hatt null og niks å gjøre med forbundet. Vi får bladet i posten innimellom, og betaler medlemsavgift. That´s it. For oss er det bare for å hindre at kirkeskatten går til kirka. Vi har fått være helt i fred, og syns det passer oss glimrende!

Slik har det vært for meg også.

Gjest Skjemavelde

Har vel samme motiv: ønsker ikke at Human-Etisk Forbund skal få ei krone av meg... Opplevde forbundet som dogmatisk, ikke minst i forbindelse med såkalt borgerlig konfirmasjon. Vi ble sagt at vi skulle tenke selv, være fritenkere etc. Men når jeg tenkte tanker som gikk mot Forbundet, da ble det reagert sterkt... Oppfatter Human-Etisk Forbund som sekterisk. Da er Den norske kirke på mange måter bedre, den er så utvannet at "everything goes". Menjeg vil altså være FRI!

Annonse

Husk å melde deg inn i human-etisk forbund eller noe, ellers blir du automatisk meldt inn i statskirka igjen:-)

Det blir man da ikke. Og det kunne ikke falle meg inn å bli medlem i human etisk forbund selv om jeg ikke var medlem av statskirken. Man kan godt stå uten å være medlem av noe som helst.

Gjest den gyldne regel

Har vel samme motiv: ønsker ikke at Human-Etisk Forbund skal få ei krone av meg... Opplevde forbundet som dogmatisk, ikke minst i forbindelse med såkalt borgerlig konfirmasjon. Vi ble sagt at vi skulle tenke selv, være fritenkere etc. Men når jeg tenkte tanker som gikk mot Forbundet, da ble det reagert sterkt... Oppfatter Human-Etisk Forbund som sekterisk. Da er Den norske kirke på mange måter bedre, den er så utvannet at "everything goes". Menjeg vil altså være FRI!

Jeg liker heller ikke Humanetisk forbund. Bare det at de kunne dele ut sovemasker til ungdommer som skulle på skolegudstjeneste fikk meg til å miste all respekt for de. Humanetisk forbund er etter mitt syn de som har minst toleranse for andre mennesker.

Gjest Skjemavelde

Nå ble jeg nysgjerrig; hva var det som var så ille?

Jeg oppfatter Human-Etisk Forbund som veldig sekterisk. Dessuten opplever jeg forbundet som lite troverdig. En liker å fremstille alle "religiøse", særlig kristne, som overtroiske. Men tenker ikke over at eget livssyn i like stor grad er preget av tro. Eksempel: Humen-Etisk Forbund støtter elevers krav om å slippe å delta på det som oppfattes som religiøse sermonier, som f.eks. juleavslutning i kirke. Det er OK, synes jeg. Men Human-Etisk Forbund støttet ikke min kamp mot å få slippe å delta på feiring av FN-dagen. Forbundet sier det er for en nøytral skole, men reagerer ikke på at det forkynnes verdier som human-etikere opplever som OK.

Hykleri?

Gjest Skjemavelde

Jeg liker heller ikke Humanetisk forbund. Bare det at de kunne dele ut sovemasker til ungdommer som skulle på skolegudstjeneste fikk meg til å miste all respekt for de. Humanetisk forbund er etter mitt syn de som har minst toleranse for andre mennesker.

Ja, forbundet elsker å provosere annerledestenkende. Særlig kristne; en er mye mer forsiktig overfor muslimer. Ett unntak er Lars Gule, men han har fått mye kritikk for det. For meg blir det hele et maktspill: En ønsker å overta den livssynsmakten som kristendommen tradisjonelt har hatt, men later som en bare ønsker et verdinøytralt samfunn. Problemet er at Human-Etisk Forbund i praksis ikke har problemer med forkynnelse av verdier forbundet selv står for.

Det er foretatt sosiologiske analyser av Human-Etisk Forbund; mye tyder på at det representerer borgerskapets religion. Det er så vidt jeg kan se en presis analyse.

''Da er Den norske kirke på mange måter bedre, den er så utvannet at "everything goes".''

Det kan jeg være enig i.

mvh

Det var det vi fikk beskjed om da vi meldte oss ut iallefall, at om vi ikke registrerte oss i noen annet ville vi bli tilbakeført. Husker ikke hvor lang frist det var, gubben mener to uker men jeg syns det høres kort ut.

Det er feil, og jeg tror jeg vet hva misforståelsen bunner i.

Aller først: Man blir selvfølgelig ikke tilbakeført til statskirken, uansett hva man gjør. Det har vært historier der utmeldingene ikke har blitt registrert, men det skyldes bl.a. at sånt ble sirlig håndskrevet i lokale lister og ikke nødvendigvis meldt videre. Nyere teknologi har stort sett ordnet opp i sånt. (Men det er feil i alle registre, så hvis man oppdager en som gjelder en selv, er det bare å melde fra.)

Grunnen til at mange trekker inn Humanetisk Forbund, er at det er / har vært (jeg vet ikke om det er sånn lenger) en regel som går på skatt. Er du ikke medlem av noe annet trossamfunn (religiøst eller HF), kan du ikke reservere deg mot at noe av skatteinntekten fra deg går til statskirken. Men melder du deg inn i en "konkurrent", går pengene dit i stedet.

I praksis skjer det selvfølgelig ved at andre trossamfunn får støtte pr. medlem, de sitter ikke og behandler enkelttilfeller.

Annonse

Gjest Psyk av alt

Jeg oppfatter Human-Etisk Forbund som veldig sekterisk. Dessuten opplever jeg forbundet som lite troverdig. En liker å fremstille alle "religiøse", særlig kristne, som overtroiske. Men tenker ikke over at eget livssyn i like stor grad er preget av tro. Eksempel: Humen-Etisk Forbund støtter elevers krav om å slippe å delta på det som oppfattes som religiøse sermonier, som f.eks. juleavslutning i kirke. Det er OK, synes jeg. Men Human-Etisk Forbund støttet ikke min kamp mot å få slippe å delta på feiring av FN-dagen. Forbundet sier det er for en nøytral skole, men reagerer ikke på at det forkynnes verdier som human-etikere opplever som OK.

Hykleri?

Du må forklare meg mer. Jeg forstår ikke sammenlikningen mellom juleavslutning og FN dagen....FN dagen har vel ikke noe med religiøs tro å gjøre?

Gjest Skjemavelde

Du må forklare meg mer. Jeg forstår ikke sammenlikningen mellom juleavslutning og FN dagen....FN dagen har vel ikke noe med religiøs tro å gjøre?

Vel, en kan sikkert feire FN-dagen uten å tro på "menneskerettigheter" og de verdiene FN står for. Slik man kan feire jul uten noe religiøst innhold. Men for oss som anser FN for å være latterlig og ikke finner noen grunn til å sette vår lit til "menneskerettigheter", så kan det være ubehangelig å måtte delta åp feiring av FN-dagen. Synes ikke FN skal feires i det hele tatt; anser hele konseptet som latterlig.

Gjest Psyk av alt

Vel, en kan sikkert feire FN-dagen uten å tro på "menneskerettigheter" og de verdiene FN står for. Slik man kan feire jul uten noe religiøst innhold. Men for oss som anser FN for å være latterlig og ikke finner noen grunn til å sette vår lit til "menneskerettigheter", så kan det være ubehangelig å måtte delta åp feiring av FN-dagen. Synes ikke FN skal feires i det hele tatt; anser hele konseptet som latterlig.

Men det har da ingenting med Humanetisk Forbund å gjøre!

• 4 uker senere...
Gjest Skjemavelde

Men det har da ingenting med Humanetisk Forbund å gjøre!

Human-Etisk Forbund anser de såkalte menneskerettighetene som allmenngyldige og absolutte samt del av human-etikken.

Jeg har ved flere anledninger bedt om støtte fra Human-Etisk Forbund til å få slipe forkynnelse av menneskerettigheter i skolen. Men forbundet er ikke interessert i å hjelpe. Det tolker jeg som at forbundet ikke har noe imot forkynnelse av egne verdier. So much for "verdinøytralitet"...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...