Gå til innhold

Sterilisering gjennomført!


Gjest prust

Anbefalte innlegg

''At det er noe venteliste på sterilisering, er jo helt greit, men jeg synes det er lenge med et helt år.''

ETT år? Da jeg søkte om sterilisering i 2001 var det her på St, Olavs (da RiT) 3 ÅRS ventetid på sterilisering... Heldigvis for meg hadde de et raid hvor de tok unna en del på ventelistene så jeg slapp unna med å vente i halvannet år omtrent.

Ja, jeg husker du har fortalt det. Nå er standard her i byen _inntil_ 12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    9

  • jubalong70

    6

  • Ferskenblomst

    4

  • Katt-ja

    3

Gjest gryntgrynt

Jeg er fullt klar over det. Dert er mange viktige operasjoner som også har venteliste.

At det er noe venteliste på sterilisering, er jo helt greit, men jeg synes det er lenge med et helt år.

Jeg synes opp til ett års ventetid for sterilisering er latterlig kort ventetid med tanke på alle som står i helsekø ffor langt viktigere ting enn noe "man ønsker å få utført". Men det er mitt syn på sakji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min var også litt i mot det, eller hun sa at det var ganske uvanlig.

Synes det er rart at det er så lang ventetid på en slik operasjon. Ble henvist for ett år siden!

Jeg synes det er rart at det er så uvanlig.

Hørte ingenting om det i sin tid. Men det var en mannlig gynekolog som ordnet henvisning for meg, og han er erfaren og lite dillete av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at det er så uvanlig.

Hørte ingenting om det i sin tid. Men det var en mannlig gynekolog som ordnet henvisning for meg, og han er erfaren og lite dillete av seg.

Jeg hørte heller ikke noe om at det var uvanlig at kvinner steriliserte seg den gangen jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at det er så uvanlig.

Hørte ingenting om det i sin tid. Men det var en mannlig gynekolog som ordnet henvisning for meg, og han er erfaren og lite dillete av seg.

Gynekologen på sykehuset sa at det ikke var noen uvanlig operasjon, så dette var noe de hadde rutine på.

Jeg har vondt i magen i dag - måtte akkurat ta ibux og paracet igjen (tok i går ettermiddag og da jeg la meg i går kveld). Merker bare noe til gassen når jeg sitter og puster, når jeg beveger meg er det vondt i magen der de opererte :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, og god heling :)

Takk. Du som er sykepleier, jeg må spørre deg om noe: Jeg ba om sykemelding for i går (operasjonsdagen) og i dag, altså to dager. Sa på forhånd på jobb at jeg skulle bli borte tirsdag og onsdag, og kom forhåpentligvis på torsdag.

Nå merker jeg i dag, at jeg har en del vondt, spsielt når jeg beveger meg. Det går ganske greit å sitte og ligge stille, men jeg kjenner det når jeg puster ut og inn 8det er denne gassen). Når jeg setter meg opp (bruker magemusklene), går, bøyer meg osv gjør det vondt i operasjonssåret.

Hvis det er sånn i morgen tidlig og, ser jeg for meg at jeg må være hjemme en dag til. Kan jeg det? Eller bør jeg gå på jobb?

Og - hvis jeg mener jeg bør være hjemme, ringer jeg sykehuset og ber om en dag til, eller tar jeg den ekstradagen på egenmelding da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Du som er sykepleier, jeg må spørre deg om noe: Jeg ba om sykemelding for i går (operasjonsdagen) og i dag, altså to dager. Sa på forhånd på jobb at jeg skulle bli borte tirsdag og onsdag, og kom forhåpentligvis på torsdag.

Nå merker jeg i dag, at jeg har en del vondt, spsielt når jeg beveger meg. Det går ganske greit å sitte og ligge stille, men jeg kjenner det når jeg puster ut og inn 8det er denne gassen). Når jeg setter meg opp (bruker magemusklene), går, bøyer meg osv gjør det vondt i operasjonssåret.

Hvis det er sånn i morgen tidlig og, ser jeg for meg at jeg må være hjemme en dag til. Kan jeg det? Eller bør jeg gå på jobb?

Og - hvis jeg mener jeg bør være hjemme, ringer jeg sykehuset og ber om en dag til, eller tar jeg den ekstradagen på egenmelding da?

''Og - hvis jeg mener jeg bør være hjemme, ringer jeg sykehuset og ber om en dag til, eller tar jeg den ekstradagen på egenmelding da?''

Ring sykehuset og be dem forlenge sykemeldingen ut uka pga smerter, synes ikke du skal bruke egenmeldingsdager på det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og - hvis jeg mener jeg bør være hjemme, ringer jeg sykehuset og ber om en dag til, eller tar jeg den ekstradagen på egenmelding da?''

Ring sykehuset og be dem forlenge sykemeldingen ut uka pga smerter, synes ikke du skal bruke egenmeldingsdager på det. :o)

Nei, jeg har jo ikke lyst til å bruke de dagene på dette, siden jeg har rett på sykemeling. Men jeg bør egentlig på jobb på fredag - skal holde et innlegg på ansatte-møte + delta på et 2 timers kurs etterpå... Trenger vel kun én dag ekstra (forhåpentligvis da - det er jo ikek liv og død om å gjøre det innlegget mitt og det kurset mitt altså...)

Vet da søren jeg - har aldri hatt så mye fravær i mitt liv som denne måneden. Først 1 uke 100% sykemeldt, deretter 1 uke 50% sykemeldt - dette pga bronkitt. Og så denne operasjonen da, hadde tenkt å være borte kortest mulig tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Nei, jeg vet det er rett løsning for oss. Kjente at jeg var i litt merkelig humør i går kveld, litt vemodig kanskje - det er jo et endelig valg. Har ingen planer om flere barn.

Jentene ble nok litt lei seg da de forstod at det nå helt sikkert ikke blir noen småsøsken.

''Jentene ble nok litt lei seg da de forstod at det nå helt sikkert ikke blir noen småsøsken.

''

He, he. Dattera mi ble kjempesur på meg som femåring da hun ikke fikk noen lillebror, for det hadde nabojenta. Og glemte elegant at nabojenta var like misunnelig på henne som hadde tre eldre brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jentene ble nok litt lei seg da de forstod at det nå helt sikkert ikke blir noen småsøsken.

''

He, he. Dattera mi ble kjempesur på meg som femåring da hun ikke fikk noen lillebror, for det hadde nabojenta. Og glemte elegant at nabojenta var like misunnelig på henne som hadde tre eldre brødre.

Kjenner igjen dette ja. Minstejentas vestevenninne får en lillebror når som helst nå, og jenta mi gleder seg veldig til dette. Mora har sagt at mi jente skal få lov til å være neste-storesøster for denne babyen, så det er jo stas da! Men det er jo ikke det sammen som en egen lillebror.

Jeg har sagt til henne at jeg ønsket meg så veldig en storebror - syntes det var SÅ urettferdig at bestevenninna mi hadde to storebrødre, og ei annen hadde to storesøstre - og jenta mi har jo både storesøster og storebror :-)

Hun er ikke med på den tankegangen i det hele tatt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Nei, jeg har jo ikke lyst til å bruke de dagene på dette, siden jeg har rett på sykemeling. Men jeg bør egentlig på jobb på fredag - skal holde et innlegg på ansatte-møte + delta på et 2 timers kurs etterpå... Trenger vel kun én dag ekstra (forhåpentligvis da - det er jo ikek liv og død om å gjøre det innlegget mitt og det kurset mitt altså...)

Vet da søren jeg - har aldri hatt så mye fravær i mitt liv som denne måneden. Først 1 uke 100% sykemeldt, deretter 1 uke 50% sykemeldt - dette pga bronkitt. Og så denne operasjonen da, hadde tenkt å være borte kortest mulig tid...

Jeg ble operert på en tirsdag, og var borte hele uka, med helga i mellom. Jeg fikk automatisk sykemelding for de fire dagene. Kjente jeg måtte ta det litt rolig de første dagene i neste uke også, men da studerte jeg og kunne legg opp løpet litt selv. Helgejobben min, butikk med en del lemping av tunge kasser o.l, var jeg borte i 14 dager. Såret i magen strammet og gjorde vondt, men like ille hadde jeg spesielt i en to tre dager pga av den gassen som skulle ut. Det var virkelig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert på en tirsdag, og var borte hele uka, med helga i mellom. Jeg fikk automatisk sykemelding for de fire dagene. Kjente jeg måtte ta det litt rolig de første dagene i neste uke også, men da studerte jeg og kunne legg opp løpet litt selv. Helgejobben min, butikk med en del lemping av tunge kasser o.l, var jeg borte i 14 dager. Såret i magen strammet og gjorde vondt, men like ille hadde jeg spesielt i en to tre dager pga av den gassen som skulle ut. Det var virkelig ubehagelig.

Hm. De spurte meg hvor lenge jeg trodde jeg måtte være hjemme fra jobb, og det er jo helt umulig å si da - sånn rett etter operasjonen.

Kanskje jeg bør få forlenging likevel da. Den gassen var ordentlig vond i går, men litt mindre vond i dag. Når jeg sitter oppe eller går, presser det oppe ved kragebeina, når jeg legger meg ned på ryggen, presser det på magen.

Men det er mer vondt i operasjonssåret enn den gassen i dag, synes jeg. Vondt å bøye seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. Du som er sykepleier, jeg må spørre deg om noe: Jeg ba om sykemelding for i går (operasjonsdagen) og i dag, altså to dager. Sa på forhånd på jobb at jeg skulle bli borte tirsdag og onsdag, og kom forhåpentligvis på torsdag.

Nå merker jeg i dag, at jeg har en del vondt, spsielt når jeg beveger meg. Det går ganske greit å sitte og ligge stille, men jeg kjenner det når jeg puster ut og inn 8det er denne gassen). Når jeg setter meg opp (bruker magemusklene), går, bøyer meg osv gjør det vondt i operasjonssåret.

Hvis det er sånn i morgen tidlig og, ser jeg for meg at jeg må være hjemme en dag til. Kan jeg det? Eller bør jeg gå på jobb?

Og - hvis jeg mener jeg bør være hjemme, ringer jeg sykehuset og ber om en dag til, eller tar jeg den ekstradagen på egenmelding da?

Luftsmertene etter operasjonen kan sitte i noen dager, samt at kroppen din har fått gjennomgå ganske mye innvendig.

Om du kjenner du har behov for en dag eller to hjemme, så skal du absolutt ta det. Det beste for helingen, også innvendig, er å ta det med ro.

Du kan enten ringe den avdelingen på sykehuset som opererte deg, eller du kan ringe fastlegen din. Bare dumt å bruke egenmeldingsdager på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Du som er sykepleier, jeg må spørre deg om noe: Jeg ba om sykemelding for i går (operasjonsdagen) og i dag, altså to dager. Sa på forhånd på jobb at jeg skulle bli borte tirsdag og onsdag, og kom forhåpentligvis på torsdag.

Nå merker jeg i dag, at jeg har en del vondt, spsielt når jeg beveger meg. Det går ganske greit å sitte og ligge stille, men jeg kjenner det når jeg puster ut og inn 8det er denne gassen). Når jeg setter meg opp (bruker magemusklene), går, bøyer meg osv gjør det vondt i operasjonssåret.

Hvis det er sånn i morgen tidlig og, ser jeg for meg at jeg må være hjemme en dag til. Kan jeg det? Eller bør jeg gå på jobb?

Og - hvis jeg mener jeg bør være hjemme, ringer jeg sykehuset og ber om en dag til, eller tar jeg den ekstradagen på egenmelding da?

Og som tips, så går lufte fortere ut om du beveger deg rolig. Går litt rundt omkring osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som tips, så går lufte fortere ut om du beveger deg rolig. Går litt rundt omkring osv. :)

''Og som tips, så går lufte fortere ut om du beveger deg rolig. Går litt rundt omkring osv. :)

''

Ok. Jeg har stort sett bare sittet og ligget. Men tar jo noen runder i huset av og til, jfr vaskemaskintråden. Men skal prøve litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som tips, så går lufte fortere ut om du beveger deg rolig. Går litt rundt omkring osv. :)

Jeg snakket med legen som opererte meg nå, og hun mente at det ikke var grunnlag for forlenging av sykemeldingen :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med legen som opererte meg nå, og hun mente at det ikke var grunnlag for forlenging av sykemeldingen :-(

Da er det vel bare å ta en egenmeldingsdag? Er du i sånn IA-bedrift, sånn at du kan bruke single egenmeldinger - uten å bruke opp en 3-dagers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert på en tirsdag, og var borte hele uka, med helga i mellom. Jeg fikk automatisk sykemelding for de fire dagene. Kjente jeg måtte ta det litt rolig de første dagene i neste uke også, men da studerte jeg og kunne legg opp løpet litt selv. Helgejobben min, butikk med en del lemping av tunge kasser o.l, var jeg borte i 14 dager. Såret i magen strammet og gjorde vondt, men like ille hadde jeg spesielt i en to tre dager pga av den gassen som skulle ut. Det var virkelig ubehagelig.

Jeg snakket med legen som opererte meg nå, og hun sa at det ikke var grunnlag for forlenging av sykemeldingen. Det var et lite inngrep de hadde gjort, og at jeg måtte ta ibux og paracet hvis det ble for vondt. Det har jeg jo forsåvidt gjort, uten at det har hjulpet noe særlig i dag.

Tenker jeg holder meg hjemme i morgen og jobber litt hjemmefra og evt tar en egenmeldingsdag.

Greit nok at de er restriktive på sykemeldinger, men jeg synes nå hun var litt kjip på dette da :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare å ta en egenmeldingsdag? Er du i sånn IA-bedrift, sånn at du kan bruke single egenmeldinger - uten å bruke opp en 3-dagers?

Ja, vi er IA bedrift, så da blir det en egenmeldingsdag, sannsynligvis, i morgen.

Jeg synes bare det var litt teit at sykemeldingen ikke kunen forlenges når det er pga en operasjon jeg har vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...