Gå til innhold

Ungdom,bolig og "skråplanet"

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

Hvordan er det for ungdommer å bo i en leilighet midt i sentrum av en by i dag? Er det noe mer "skummelt" det enn andre steder mht det å havne på "skråplanet"? Eller er det umulig å si noe om?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Som alt annet kommer det an på ungdommen selv. Noen kan ikke være alene hjemme en helg før de fyller 24 uten å svi av kåken.

Andre flytter på hybel når de er 16 og lever som om de er tredve. Det er heller ikke bra, jeg har nemlig vært en sånn 30åring i et barns kropp, og så tvangsmessig fornuftig at jeg sleit meg ut.

Mormora til gubben begynte å røyke i en alder av femti år... Jeg har søskenbarn oppvokst i indre gokk som er blitt narkomane..

Så hvis man snakker normale oppegående ungdommer med et mål og nettverk. Så vil det helst gå helt fint. ;0)

Gjest ambrose
Skrevet

Som alt annet kommer det an på ungdommen selv. Noen kan ikke være alene hjemme en helg før de fyller 24 uten å svi av kåken.

Andre flytter på hybel når de er 16 og lever som om de er tredve. Det er heller ikke bra, jeg har nemlig vært en sånn 30åring i et barns kropp, og så tvangsmessig fornuftig at jeg sleit meg ut.

Mormora til gubben begynte å røyke i en alder av femti år... Jeg har søskenbarn oppvokst i indre gokk som er blitt narkomane..

Så hvis man snakker normale oppegående ungdommer med et mål og nettverk. Så vil det helst gå helt fint. ;0)

Du skulle bare visst hvor mye det svaret der betyr for meg.

Tusen takk :))

Skrevet

Det er i hvert umulig å uttale seg om "byer" som om de var like. Hvordan er miljøet i den aktuelle byen? Hvordan er ungdomskulturen? Vil flytting innebære skolebytte, eller kan ungdommene fortsette på samme skole?

Skrevet

Et lite ps: Jeg har en bror som har valgt å bo på ei lita bygd med sin familie. Han har alltid sagt at han ikke har noen større garanti enn andre for at ungene hans ikke roter seg bort i noe destruktivt, men at han garantert vil vite det innen kort tid om de gjør det...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er foreldrene, deres holdninger, deres adferd og deres engasjement i barna som i hovedsak predikerer skråplanet - ikke bosted.

Skrevet

Det er foreldrene, deres holdninger, deres adferd og deres engasjement i barna som i hovedsak predikerer skråplanet - ikke bosted.

Hva med Thorvald og Karin Stoltenberg? De har et barn som er narkoman og et annet som er statsminister. Er det deres holdninger og atferd som har påvirket det ene barnet og ikke det andre, eller kanskje det er noe annet?

Skal dine ord tolkes slik at hvis roten ligger i psykiske problemer hos ungdom så er det foreldrenes holdninger og atferd som er årsaken?

Skrevet

Hva med Thorvald og Karin Stoltenberg? De har et barn som er narkoman og et annet som er statsminister. Er det deres holdninger og atferd som har påvirket det ene barnet og ikke det andre, eller kanskje det er noe annet?

Skal dine ord tolkes slik at hvis roten ligger i psykiske problemer hos ungdom så er det foreldrenes holdninger og atferd som er årsaken?

PS! Miljø spiller også en stor rolle.

Skrevet

Jeg snakket ikke om psykiske problemer, men om skråplanet.

En har selvsagt medfødte disposisjoner. Noen få ville nok havnet der uansett. Men de fleste som havner der kunne nok vært på et bedre sted med andre holdninger og prioriteringer hos foreldrene.

motorPrøysen
Skrevet

Det er vel ikke utenkelig at foreldrenes holdninger og adferd til ett barn kan være forskjellig fra de til et annet.

Skrevet

Godt svar!

Skrevet

Det er vel ikke utenkelig at foreldrenes holdninger og adferd til ett barn kan være forskjellig fra de til et annet.

Det er en drøy påstand når vi snakker om en bestemt familie.

Skrevet

Jeg snakket ikke om psykiske problemer, men om skråplanet.

En har selvsagt medfødte disposisjoner. Noen få ville nok havnet der uansett. Men de fleste som havner der kunne nok vært på et bedre sted med andre holdninger og prioriteringer hos foreldrene.

Jeg regner med at dette er dine private holdninger.

Skrevet

Ja, hvem ellers skulle det være sine?

Ja, jeg mener det er en klar sammenheng mellom de valg barna gjør og de holdninger de har fått i barndomshjemmet basert på foreldrenes holdninger, adferd og prioriteringer.

Gjest ambrose
Skrevet

Holdninger - det er litt uklart for meg hva du tenker på (holdninger i forhold til hva, om du tenker på generelle holdninger eller om du tenker på holdninger i forhold til alkohol f.eks)?

Gjest ambrose
Skrevet

Holdninger - det er litt uklart for meg hva du tenker på (holdninger i forhold til hva, om du tenker på generelle holdninger eller om du tenker på holdninger i forhold til alkohol f.eks)?

Gjest ambrose
Skrevet

Det er i hvert umulig å uttale seg om "byer" som om de var like. Hvordan er miljøet i den aktuelle byen? Hvordan er ungdomskulturen? Vil flytting innebære skolebytte, eller kan ungdommene fortsette på samme skole?

Jeg skjønner hva du mener.

Var det meningen jeg skulle svare på dette forresten? ;-)

motorPrøysen
Skrevet

Det er en drøy påstand når vi snakker om en bestemt familie.

Poenget mitt er at eksemplet ditt ikke beviser noe. Ellers tilsier vel både sunn fornuft og forskning at foreldrenes adferd overfor barna har noe å si for om de seinere blir narkomane. Første treff etter et raskt søk: http://pediatrics.aappublications.org/content/111/3/564.short

Gjest ambrose
Skrevet

Tror du svarte på spørsmålet mitt til en annen ;-)

Skrevet

Dette er ganske uproblematisk å mene. Mye forskning som støtter slike sammenhenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...