Gå til innhold

Ungdom,bolig og "skråplanet"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite ps: Jeg har en bror som har valgt å bo på ei lita bygd med sin familie. Han har alltid sagt at han ikke har noen større garanti enn andre for at ungene hans ikke roter seg bort i noe destruktivt, men at han garantert vil vite det innen kort tid om de gjør det...

Det kommer vel an på hvor tett man er på ungene og nettverket deres, på kulturen i området og og ikke str på bostedet? Jeg kan som din bror si at jeg føler meg trygg på at jeg fort vil bli klar over jr evt problemer selv om vi bor sentrumsnært en større by, kanskje fordi miljøet er mye mer preget av det Tönnes kalte gemeinschaft enn gesellschaft (gjetter du kjenner begrepene:) og er temmelig gjennomsiktig. Ungene må flytte før de er usett som smugrøykere/ drikkere/ snusere hehe... ;-)

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, hvem ellers skulle det være sine?

Ja, jeg mener det er en klar sammenheng mellom de valg barna gjør og de holdninger de har fått i barndomshjemmet basert på foreldrenes holdninger, adferd og prioriteringer.

Du er ikke alene om å mene det, men igjennom min jobb møter jeg mange foreldre og barn/ungdom.

Det er for lettvint å sette skylden på foreldrene. Jeg husker en tidligere kollega som var gift med en barnepsykiater. Jeg kjente han kun som fagperson og han var rasende dyktig. Hjemme holdt de på med fyllefester, han slo henne og hun ham. Dette var på et lite sted og en venninne av meg var rasende da sønnen hennes fikk servert alkohol som 14 åring hjemme hos dem.

Kollegaen min skrøt på jobben av at det aldri var noen problemer med hennes fire ungdommer siden hun stolte på dem og hadde de riktige holdningene. Hun antydet at andre foreldre i denne lille byen ikke visste det hun og mannen visste og kunne.

Jeg påstår overhodet ikke at foreldres holdninger og atferd ikke spiller noen rolle, men erfaringen har lært meg å være varsom med slike påstander.

Skrevet

Dette er ganske uproblematisk å mene. Mye forskning som støtter slike sammenhenger.

Hva med arvelige anlegg? Det er helt uproblematisk å mene at ungdommer som får problemer med alkohol og narkotika har det i genene siden nyere forskning viser en sammenheng.

Skrevet

Hva med arvelige anlegg? Det er helt uproblematisk å mene at ungdommer som får problemer med alkohol og narkotika har det i genene siden nyere forskning viser en sammenheng.

''Det er helt uproblematisk å mene at ungdommer som får problemer med alkohol og narkotika har det i genene siden nyere forskning viser en sammenheng.''

Det er uansett ganske vanskelig (nærmest umulig) å utelukke miljø helt i slike sammenhenger - eller snarere, nettopp det NHD nevner om foresattes holdninger og atferd.

Skrevet

Det kommer vel an på hvor tett man er på ungene og nettverket deres, på kulturen i området og og ikke str på bostedet? Jeg kan som din bror si at jeg føler meg trygg på at jeg fort vil bli klar over jr evt problemer selv om vi bor sentrumsnært en større by, kanskje fordi miljøet er mye mer preget av det Tönnes kalte gemeinschaft enn gesellschaft (gjetter du kjenner begrepene:) og er temmelig gjennomsiktig. Ungene må flytte før de er usett som smugrøykere/ drikkere/ snusere hehe... ;-)

Enig i at det kommer an på en rekke faktorer ;-)

Skrevet

''Det er helt uproblematisk å mene at ungdommer som får problemer med alkohol og narkotika har det i genene siden nyere forskning viser en sammenheng.''

Det er uansett ganske vanskelig (nærmest umulig) å utelukke miljø helt i slike sammenhenger - eller snarere, nettopp det NHD nevner om foresattes holdninger og atferd.

Det er ikke snakk om å utelukke noe, men hvis dette er genetisk arv så vil miljøet være påvirket av det.

Gjest ambrose
Skrevet

Det er ikke snakk om å utelukke noe, men hvis dette er genetisk arv så vil miljøet være påvirket av det.

Tror jeg forstår hva du mener. En tidligere kompis er alkoholiker. Det samme var foreldrene. Han var i behandling. De/behandlerne sa det (også?)var gener med inne i bildet.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg regner med at dette er dine private holdninger.

Holdninger? Mener du at foreldre ikke har noe å si for barnas fremtid?

Skrevet

Holdninger? Mener du at foreldre ikke har noe å si for barnas fremtid?

Hvis du leser tråden får du svaret.

Skrevet

Enig i at det kommer an på en rekke faktorer ;-)

Regner i grunnen med det ;-)

Skrevet

Du er ikke alene om å mene det, men igjennom min jobb møter jeg mange foreldre og barn/ungdom.

Det er for lettvint å sette skylden på foreldrene. Jeg husker en tidligere kollega som var gift med en barnepsykiater. Jeg kjente han kun som fagperson og han var rasende dyktig. Hjemme holdt de på med fyllefester, han slo henne og hun ham. Dette var på et lite sted og en venninne av meg var rasende da sønnen hennes fikk servert alkohol som 14 åring hjemme hos dem.

Kollegaen min skrøt på jobben av at det aldri var noen problemer med hennes fire ungdommer siden hun stolte på dem og hadde de riktige holdningene. Hun antydet at andre foreldre i denne lille byen ikke visste det hun og mannen visste og kunne.

Jeg påstår overhodet ikke at foreldres holdninger og atferd ikke spiller noen rolle, men erfaringen har lært meg å være varsom med slike påstander.

Er ikke dette heller et knasende godt eksempel på at utdannelse ikke nødvendigvis gjør klok og/ eller at teori (og posisjon) ikke nødvendigvis stemmer overens med praksis (atferd)? Jeg syns alt du beskriver fra dette hjemmet er et stjerneeksempel på overføring av dårlige holdninger.

Skrevet

Hei!

Så lenge barn vokser opp med husfred og rutiner og foreldre som prioriterer barna, ikke alkoholmisbruk, fyll og uansvarlighet, så går det nok bra.

Tror ikke gener egentlig har så mye å si som et godt miljø.

Men jeg er forundret over å høre om foreldre som har fester, og drikker seg beruset eller reiser til andre og drikker seg beruset? da lurer jeg på hvordan de skal forvente at barna ikke skal ville prøve det. (jeg har nemlig hørt om noen)

samme egentlig med banning og røyking, jeg har blitt forundret over at noen foreldre har nektet sine barn å banne, men de banner selv, sikkert kan dette overføres til røyk og alkohol også.

Jeg stusset litt da Tony Attwoods sønn er morfinist, med en så flink far, men disse unntakene forandrer ikke andre fakta som at barn formes av sine foreldre. dessuten er det nok ikke helt ritkig å se på det ytre å trekke slike slutninger heller, jeg leste at Simon skrev at omsorgsvikt var det mye av på Oslos vest også.

Der kunne feks travle foreldre bare legge penger på bordet til barna og ikke være der for dem osv..

Skrevet

Er ikke dette heller et knasende godt eksempel på at utdannelse ikke nødvendigvis gjør klok og/ eller at teori (og posisjon) ikke nødvendigvis stemmer overens med praksis (atferd)? Jeg syns alt du beskriver fra dette hjemmet er et stjerneeksempel på overføring av dårlige holdninger.

''Jeg syns alt du beskriver fra dette hjemmet er et stjerneeksempel på overføring av dårlige holdninger.''

Nemlig.

Skrevet

''men hvis dette er genetisk arv så vil miljøet være påvirket av det.''

Huh? Du vet at det finnes unntak der?

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, hvem ellers skulle det være sine?

Ja, jeg mener det er en klar sammenheng mellom de valg barna gjør og de holdninger de har fått i barndomshjemmet basert på foreldrenes holdninger, adferd og prioriteringer.

''Ja, jeg mener det er en klar sammenheng mellom de valg barna gjør og de holdninger de har fått i barndomshjemmet basert på foreldrenes holdninger, adferd og prioriteringer.''

Baggasjen barn for med seg hjemmenfra, er det viktigste av alt! De kan rebbelere litt, men baggasjen er der!

Som du sier, holdninger, atferd og prioriteringer er alfe og omega!

Det har jeg fått fra mine foreldre, og mine barn likeså!

Det var et glimrende innlegg, NHD!

Skrevet

Jeg ville ikke plassert en som har hatt tendenser til problemadferd mitt i lysløypa i Oslo. Men jeg hadde ingen betenkeligheter da min egen datter flyttet dit.

Hjemmebrent-gjenger i idylliske bygder kan være like nær "skråplanet" som de som bor i byene. Men det er vel litt større sjanser for at de foresatte oppdager evt. utskeielser tidlig, hvis man bor på et lite sted der sladderen og bygdedyret blomstrer.

Jeg tror det blir like feil å skylde bare på foreldrene som å anta at bostedet er hovedårsaken. Og omvendt - det er ikke alltid tilstrekkelig at foreldrene er prektige, for at det skal gå bra med barna. Vennekretsen og annet som påvirker ungdommens egne holdninger, spiller også inn.

Skrevet

Jeg ville ikke plassert en som har hatt tendenser til problemadferd mitt i lysløypa i Oslo. Men jeg hadde ingen betenkeligheter da min egen datter flyttet dit.

Hjemmebrent-gjenger i idylliske bygder kan være like nær "skråplanet" som de som bor i byene. Men det er vel litt større sjanser for at de foresatte oppdager evt. utskeielser tidlig, hvis man bor på et lite sted der sladderen og bygdedyret blomstrer.

Jeg tror det blir like feil å skylde bare på foreldrene som å anta at bostedet er hovedårsaken. Og omvendt - det er ikke alltid tilstrekkelig at foreldrene er prektige, for at det skal gå bra med barna. Vennekretsen og annet som påvirker ungdommens egne holdninger, spiller også inn.

Nix. Der er problemet at det var foreldrene selv som begynte først, og LÆRTE ungene hvordan denne kulturen fungerer... Idiotsvinet min mor er gift med smilte STOLT når han kunngjorde at fostersønnen til broren hadde blitt tatt i snusing i en alder av 15, og at de hadde gjort avtaler om å "ikke si noe til mor".

Bygdefaenskap! :0#

Skrevet

Nix. Der er problemet at det var foreldrene selv som begynte først, og LÆRTE ungene hvordan denne kulturen fungerer... Idiotsvinet min mor er gift med smilte STOLT når han kunngjorde at fostersønnen til broren hadde blitt tatt i snusing i en alder av 15, og at de hadde gjort avtaler om å "ikke si noe til mor".

Bygdefaenskap! :0#

OK - det _kan være_ større sjanser, da ;-)

Mine erfaringer med bygder er at de, i likhet med byer, inneholder ulike typer foreldre :-)

Skrevet

OK - det _kan være_ større sjanser, da ;-)

Mine erfaringer med bygder er at de, i likhet med byer, inneholder ulike typer foreldre :-)

Jeg har dårlig erfaring med den bygda og er følgelig full av bygdefordommer. :0) For svært kort tid siden gikk ordføreren ut i lokalmedia, og erklærte at bygda hadde og har hatt i over tredve år (!) store rusproblemer/utfordringer.

No shit Sherlock liksom. Samtlige visste om rushjemmet jeg levde i, ingen hadde problemer med å ta etterfesten hjemme hos oss av den grunn!

Skrevet

Jeg har dårlig erfaring med den bygda og er følgelig full av bygdefordommer. :0) For svært kort tid siden gikk ordføreren ut i lokalmedia, og erklærte at bygda hadde og har hatt i over tredve år (!) store rusproblemer/utfordringer.

No shit Sherlock liksom. Samtlige visste om rushjemmet jeg levde i, ingen hadde problemer med å ta etterfesten hjemme hos oss av den grunn!

Kjipt! :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...