Gå til innhold

for lite kalorier??

Gjest fleur

Anbefalte innlegg

jeg trener 4-5 ganger i uka....aerobic og styrketrening. Jeg er 168 cm høy og veier ca. 65 kilo, men skal ned til 58 aller helst.

Spiser ca. 1000-1300 kcal hver dag. Er dette for lite?

Poenget er at om jeg spiser frokostblanding til frokost og middag er jeg oppe i 1000 kcal bare på de to måltidene så alle kaloriene forsvinner på de måltidene. Og jeg spiser ikke mye heller.

Så skal jeg spise mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ikke spise mindre enn min. 1200 kcal. pr. dag.

Det er faktisk ikke bra å spise lite heller !

Derfor: Spis min. 5 måltider hver dag. De skal være små ( dvs 1 brødskive med fornuftig pålegg) 4 ganger om dagen + en fullverdig middag med kjøtt el. fisk + potet og grønnsaker. Litt frukt og melk/melkeprodukter hver dag.

Vær obs på å ikke få i deg for mye karbohydrater. Det er raske karbohydrater som ikke er særlig gunstig. De opptas fort i kroppen, og omdannes så til fett.

Drikk også masse vann.

Hold deg unna lightbrus etc. som kun gir deg økt lyst på mere søtt.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener 4-5 ganger i uka, og jeg vil da anta at du har litt muskler. Vekta di ser ut til å være passe. Ikke ødelegg kroppen eller forbrenningen med uvettig slanking i ung alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke spise mindre enn min. 1200 kcal. pr. dag.

Det er faktisk ikke bra å spise lite heller !

Derfor: Spis min. 5 måltider hver dag. De skal være små ( dvs 1 brødskive med fornuftig pålegg) 4 ganger om dagen + en fullverdig middag med kjøtt el. fisk + potet og grønnsaker. Litt frukt og melk/melkeprodukter hver dag.

Vær obs på å ikke få i deg for mye karbohydrater. Det er raske karbohydrater som ikke er særlig gunstig. De opptas fort i kroppen, og omdannes så til fett.

Drikk også masse vann.

Hold deg unna lightbrus etc. som kun gir deg økt lyst på mere søtt.

Lykke til !

hmm trodde poenget var å spise sunt men nok, ikke såå lite som en brødskive som hvert måltid. KJenner omtrent ikke det i magesekken og da blir man jo sulten med engang igjen.

Jeg spiser en god porsjon frokostblanding til frokost, den inneholder en 450 kcal og da blir jeg mett i 3 timer og må ha mer mat.

1 brødskive i ny og ne hjelper jo ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar ekstra her !

Du skriver at du ved å spise frokost å middag er oppe i 1000 kcal. allerede. Det jeg mente med det er at du må fordele maten over hele dagen, og ikek spise noen svære måltider. Dette for å holde forbrenningen oppe. Siden du trener så mye og ikke akkurat har mange kilo og slite med, gjør det sikkert ikke noe om du tar i deg 2 brødskiver til hvert måltid.

Men optimalt sett hvis du skal ned i vekt er 1 brødskive til hvert måltid passe mengde.

Men uansett hva du gjør er kontinuiteten i det du gjør viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm trodde poenget var å spise sunt men nok, ikke såå lite som en brødskive som hvert måltid. KJenner omtrent ikke det i magesekken og da blir man jo sulten med engang igjen.

Jeg spiser en god porsjon frokostblanding til frokost, den inneholder en 450 kcal og da blir jeg mett i 3 timer og må ha mer mat.

450 kalorier er altfor mye til frokost. Hvis du skal holde deg til 1300 kalorier pr dag (som bør være et minimum) bør du prøve å fordele kaloriene slik:

Frokost: 300 kal

Mellom-måltid: 50 kal (frukt/grønt)

Lunsj: 300 kal

Mellom-måltid: 50 kal

Middag. 400 kal

Kvelds: 200 kal

Det er bedre å spise mange små måltider i løpet av en dag, enn få store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

450 kalorier er altfor mye til frokost. Hvis du skal holde deg til 1300 kalorier pr dag (som bør være et minimum) bør du prøve å fordele kaloriene slik:

Frokost: 300 kal

Mellom-måltid: 50 kal (frukt/grønt)

Lunsj: 300 kal

Mellom-måltid: 50 kal

Middag. 400 kal

Kvelds: 200 kal

Det er bedre å spise mange små måltider i løpet av en dag, enn få store.

For det første: Jeg synes vekten din virker helt ok i forhold til høyden med tanke på at du er veldig aktiv!!

For det andre: Når du trener såpass mye, er nok det meste av vekten din muskler, og hvis du da spiser så lite, vil kroppen tære på musklene dine og gjøre deg svakere. Du vil tape muskelvev istedenfor fett. Og det er vel ikke ønskelig?

Jeg synes du skal spise deg mett til hvert måltid, og heller passe på at det du spiser er sunt og godt. Hvis man hele tiden skal plages med å gå å være sulten blir bare tilværelsen grå og trist, og det syns jeg er særs unødvendig når man EGENTLIG ikke TRENGER å plage seg på denne måten!!! Dessuten vil forbrenningen din gå ned hvis du spiser lite, og det er jo ikke gunstig når man vil ned noen kilo.

Syns du skal spise deg mett jeg, med GOD samvittighet, og heller fokusere på at maten din gir deg de riktige næringsstoffene, istedet for å telle kalorier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan bytte til en frokostblanding som har mindre kalorier.

Mange ferdige frokostblandinger er tilsatt sukker, som gjør at kalori-innholdet fyker i været raskt...

Imidlertid kan du lett lage en mer kalorifattig frokostblanding selv, eller kjøpe f.x. Spesial K fra Kelloggs, som etter min mening er veldig god! :-) Den kan man evt. tilsette havregryn, fibersund eller andre ting, og så en halv banan i skiver eller LITT lettere syltetøy for smakens skyld. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan bytte til en frokostblanding som har mindre kalorier.

Mange ferdige frokostblandinger er tilsatt sukker, som gjør at kalori-innholdet fyker i været raskt...

Imidlertid kan du lett lage en mer kalorifattig frokostblanding selv, eller kjøpe f.x. Spesial K fra Kelloggs, som etter min mening er veldig god! :-) Den kan man evt. tilsette havregryn, fibersund eller andre ting, og så en halv banan i skiver eller LITT lettere syltetøy for smakens skyld. :-)

ok jeg spiser regal frokostblanding m/ masse havregryn etc....nesten ikke fett, men 330 kcal per 100 gram, og jeg spiser IHVERTFALL 100 gram. Det er jo nesten for lite. Inkludert melk og litt syltetøy/banan er jeg oppe i ca. 450 kcal. Men frokosten er jo ikke stor i den forstand.

Spiser ca. 3 timer igjen etter frokost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei fleur,

1200 kcal daglig er et minimum for å få alt det man trenger av næringsstoffer. Men med ditt aktivitetsnivå vil jeg anbefale ikke noe mindre enn 1500-1600 kcal daglig. Det er viktig å holde kroppen frisk selv om man ønsker vekttap.

Et så lavt inntak som du har vil senke forbrenningen. Dette vil ikke hjelpe til hvis du ønsker å gå ned i vekt. Prøv derfor å øke inntaket ved å legge til et ekstra måltid i stedet for å ha for store måltider.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...