Gå til innhold

Begravelsen kom på 90tusen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gosj jeg blir helt sjokka. Hva er egentlig vanlig å betale for en begravelse? Skjønner jeg bare må begynne å spikke kista mi selv.

Ille. Og som Dorthe sa, at staten skal sko seg med avgifter i tillegg er jo horribelt.

Jeg skal si til ungene at de kan støffe meg i ei tønne i hagen og spa den godt ned! ;0P

Annonse

En veldig enkel begravelse uten bevertning kommer på rundt 30 000 kr.

Vi betalte 28' med gravstein, bårebukett/blomasterhjerte etc og kremasjon, etterselskap for ca 40 pers i 2003.

I 2010 betalte vi 35' uten gravstein (kun føyd til et navn). Det var også bårebukett/blomsterhjerte kremasjon, og etterselskap for ca 45 personer.

Det er i Trondheim.

Vi betalte 28' med gravstein, bårebukett/blomasterhjerte etc og kremasjon, etterselskap for ca 40 pers i 2003.

I 2010 betalte vi 35' uten gravstein (kun føyd til et navn). Det var også bårebukett/blomsterhjerte kremasjon, og etterselskap for ca 45 personer.

Det er i Trondheim.

Den ene kom på 28 000 for to år siden og da hadde jeg ikke prest, ikke musikk, ikke noe program, kun kiste, urne og bårebukett og den var i kapellet på sykehjemmet. Og det var ikke Jølstad.

Den andre kom på 36 000 for 5 år siden og da var den fra human-etisk forbund som holdt tale, 1000 kr den gangen, musikk, det var program, hvit kiste, urne og samme størrelse på bårebuketten og den var på kapellet på Østre. Det var Jølstad.

Og begge hadde gravferdsavgift og festeavgift og en annen avgift som jeg ikke husker. Venninna mistet faren for to år siden og den kom nok på 70 000 + snitter på utested og den var skikkelig luksus og det var også Jølstad. Så man får det man betaler for tenker jeg og jeg var i hvert fall ikke i noe shoppehumør da jeg skulle ordne de besettelsene. Jeg hadde mer enn nok med å klare å velge sanger, urne, blomster og kiste.

Men det er vel egentlig ikke lov, slik det har foregått her.

Jeg har opplevd å måtte betale "gravsteinsagenten" (som tilfeldigvis også var kirketjeneren, merkelig kombinasjon...), til tross for at han ikke gjorde noe som helst. Jeg kjørte alene til steinfirmaet, avtalte alt der selv osv.... Da regningen kom, var hans "arbeidsinnsats" en del av prisen. Men hvem orker vel å klage i en slik situasjon...

Heldigvis finnes det ordninger for dem med dårlig råd: http://www.nav.no/Pensjon/Ytelser+ved+d%C3%B8dsfall/Gravferdsst%C3%B8nad

Ferskenblomst

Da pappa ble gravlagt i 2004 betalte vi i underkant av 50 000. Da mamma ble gravlagt nå i 2010 kom det på 58 000. Jer er veldig glad for at vi har vært i den situasjonen at vi har kunnet velge den begravelsen vi ville ha, "nesten" uavhengig av pris. Men det er forferdelig at folk skal måtte lete de billigste og for noen kanskje uverdige former for gravlegging, rett og slett fordi man ikke har råd.

Den ene kom på 28 000 for to år siden og da hadde jeg ikke prest, ikke musikk, ikke noe program, kun kiste, urne og bårebukett og den var i kapellet på sykehjemmet. Og det var ikke Jølstad.

Den andre kom på 36 000 for 5 år siden og da var den fra human-etisk forbund som holdt tale, 1000 kr den gangen, musikk, det var program, hvit kiste, urne og samme størrelse på bårebuketten og den var på kapellet på Østre. Det var Jølstad.

Og begge hadde gravferdsavgift og festeavgift og en annen avgift som jeg ikke husker. Venninna mistet faren for to år siden og den kom nok på 70 000 + snitter på utested og den var skikkelig luksus og det var også Jølstad. Så man får det man betaler for tenker jeg og jeg var i hvert fall ikke i noe shoppehumør da jeg skulle ordne de besettelsene. Jeg hadde mer enn nok med å klare å velge sanger, urne, blomster og kiste.

Jeg blir helt stum... Før jul var det begravelse for min farmor, jeg sendte en liten blomst. Og da så jeg at bårebukettene begynte på tre tusen kroner.. jeg trodde det ikke engang!

Jeg blir helt stum... Før jul var det begravelse for min farmor, jeg sendte en liten blomst. Og da så jeg at bårebukettene begynte på tre tusen kroner.. jeg trodde det ikke engang!

Bukettene er svindyre!

Et rosehjerte koster ca 2000 kr! Nesten så jeg er fristet til å lage et i plastikk og drive utleie ;-p

Ellers så er jeg glad for at de som har dødd så langt i vår slekt, hadde penger satt av til egen begravelse. Prisene er jo hårreisende.

Det er oppsiktsvekkende at ikke Jølstad sørget for å informere henne grundig om priser underveis.

Jeg brukte også Jølstad da min mann skulle begraves. Var usedvanlig tydelig på at kostnadene skulle være lavest mulig (det var blant annet hans eget ønske), gjorde mye selv og endte opp med en totalkostnad på ca kr 16 000,-

Annonse

Da pappa ble gravlagt i 2004 betalte vi i underkant av 50 000. Da mamma ble gravlagt nå i 2010 kom det på 58 000. Jer er veldig glad for at vi har vært i den situasjonen at vi har kunnet velge den begravelsen vi ville ha, "nesten" uavhengig av pris. Men det er forferdelig at folk skal måtte lete de billigste og for noen kanskje uverdige former for gravlegging, rett og slett fordi man ikke har råd.

''Men det er forferdelig at folk skal måtte lete de billigste og for noen kanskje uverdige former for gravlegging, rett og slett fordi man ikke har råd.''

Jeg er så enig, ser eksempler på dette nesten daglig og delbetalte en gravferd sjøl i tre år. Man kan søke NAV om gravferdsstønad, det dekker sjelden de reelle kostnadene, men er en hjelp i en vanskelig situasjon.

candyqueen_83

En veldig enkel begravelse uten bevertning kommer på rundt 30 000 kr.

Vi betalte vel ca 65000-70 000 for min bestefars begravelse, og det var en helt vanlig, enkel begravelse med minnestund etterpå. Minnestunden var på et hotell da, men ikke noe luksusgreier.

Persille1365381127

Blomster er jo dyrt. Om du har bryllup, barnedåp eller begravelse spiller ikke stor rolle - det er oppsatsene som koster, og du får ikke mye for tusen kroner....

Gjest hvordan greide du det?

Det er oppsiktsvekkende at ikke Jølstad sørget for å informere henne grundig om priser underveis.

Jeg brukte også Jølstad da min mann skulle begraves. Var usedvanlig tydelig på at kostnadene skulle være lavest mulig (det var blant annet hans eget ønske), gjorde mye selv og endte opp med en totalkostnad på ca kr 16 000,-

Lurer nesten på hvordan du greide det.

Vi begravde faren min for litt over ett år siden, og prøvde også å gjøre det så billig som mulig. Men vi kom på over 40 000,- og vi har ikke kjøpt gravstein enda, for det har ikke mamma råd til.

Så det er svinedyrt, og vi følte oss hele tiden presset til å ta dyrere løsninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...