Gå til innhold

Tok bilde av spøkelse

Anbefalte innlegg

Nei, du har bestemt deg for å tro på spøkelser, akkurat som man kan tro på julenisser, usynlige kaniner og alt annet man måtte ønske, men det betyr selvsagt ikke at de eksisterer i virkeligheten likevel.

Med vennlig hilsen

Du må leve i fornektelsen.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

10

• morsan

3

• laban

2

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Den der var nedlatende.... jeg antar du skjønte julenissen var en person i forkledning?

Selvsagt skjønte jeg det.

Poenget var ikke nedlatende, men at selv om man mener/tror/er sikker på at man ser noe (julenissen, spøkelse, osv). så kan man ta feil. At man "ser" noe er ikke bevis for at det virkelig eksisterer.

Samme med uskarpe bilder av et "spøkelse" - det kan være photo-shoppet, tilfeldigheter, noen inne i huset - det er tusenvis av forklaringer som er langt mer sannsynlig enn at man nå plutselig har fått bevis gjennom dette bildet for at spøkelser eksisterer.

Hjernen er full av slike "spillopper". Den er utviklet gjennom hundretusenvis av år til å "se" ansikter, nettopp fordi man som barn må gjenkjenne dem, man som voksen må jakte eller flykte, osv. Derfor ser vi ansikter i skyene, monstre i skogen, ansikter på et stykke ristet brød. Det er slik hjernen vår fungerer - den er ikke perfekt.

Med vennlig hilsen

Selvsagt skjønte jeg det.

Poenget var ikke nedlatende, men at selv om man mener/tror/er sikker på at man ser noe (julenissen, spøkelse, osv). så kan man ta feil. At man "ser" noe er ikke bevis for at det virkelig eksisterer.

Samme med uskarpe bilder av et "spøkelse" - det kan være photo-shoppet, tilfeldigheter, noen inne i huset - det er tusenvis av forklaringer som er langt mer sannsynlig enn at man nå plutselig har fått bevis gjennom dette bildet for at spøkelser eksisterer.

Hjernen er full av slike "spillopper". Den er utviklet gjennom hundretusenvis av år til å "se" ansikter, nettopp fordi man som barn må gjenkjenne dem, man som voksen må jakte eller flykte, osv. Derfor ser vi ansikter i skyene, monstre i skogen, ansikter på et stykke ristet brød. Det er slik hjernen vår fungerer - den er ikke perfekt.

Med vennlig hilsen

Slike bilder tror jeg forøvrig ikke på jeg heller... ellers gidder jeg ikke kommentere mer siden det bare blir hakk i plata uansett ;)

Slike bilder tror jeg forøvrig ikke på jeg heller... ellers gidder jeg ikke kommentere mer siden det bare blir hakk i plata uansett ;)

Men da er vi jo enige! :-) Ingen av oss tror på det!

Det er, for øvrig, meget interessant å diskutere forskjellige måter ting kan eksistere på. Dr House, fra TV-serien, eksisterer jo kun i TV-serien, men han som spiller ham eksisterer i virkeligheten.

Likevel kan vi diskutere "Dr House" som om det var en virkelig person, basert KUN på at et digitalt signal har overført elektroner i en kabel, som et TV-apparat har omgjort til lyspunkter, som vår hjerne tolker som en person på et sykehus.

Så tillegger vi ham holdninger, sier han er krass, osv.

Men det eneste det er er tolkninger fra strømmen av elektroner i en ledning! :-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Men da er vi jo enige! :-) Ingen av oss tror på det!

Det er, for øvrig, meget interessant å diskutere forskjellige måter ting kan eksistere på. Dr House, fra TV-serien, eksisterer jo kun i TV-serien, men han som spiller ham eksisterer i virkeligheten.

Likevel kan vi diskutere "Dr House" som om det var en virkelig person, basert KUN på at et digitalt signal har overført elektroner i en kabel, som et TV-apparat har omgjort til lyspunkter, som vår hjerne tolker som en person på et sykehus.

Så tillegger vi ham holdninger, sier han er krass, osv.

Men det eneste det er er tolkninger fra strømmen av elektroner i en ledning! :-)

Med vennlig hilsen

Vær så snill.....

Glemmer aldri for mange år siden (jeg var vel rundt 14-15 år gammel) da vi var på klassetur.. vi bodde på et hyttetun nær et vann. Like ved vannet lå et gammelt og falleferdig hus. Gresset hadde vokst høyt rundt hele huset og det var tydelig at ingen hadde satt sine ben der på veldig lenge (inngangen var også gjengrodd av gress).

Jeg og to venninner var nysgjerrige og vasset i høygresset for å titte inn et av vinduene... Der så vi ei gammal dame med håret i knute i nakken, sid, grå kjole med forkle (vi så henne kun bakfra)..det så ut som hun vasket opp eller gjorde noe ved kjøkkenbenken... Vi ble skikkelig perplekse, så skremt på hverandre.. titta litt mer..hun styrte iherdig ved benken fortsatt..og tilslutt svikta motet vårt og vi løp derifra i vill panikk! Vi syntes dette var en så merksnodig opplevelse at vi bestemte oss for ikke å snakke om det til noen, og det har vi heller ikke gjort ;)

Sånn tenker jeg også.. men det er likevel skikkelig guffent....

Hehe, jeg har foreløpig ikke hørt om noen som har blitt kidnappa eller drept av et spøkelse, så da antar jeg de er ganske ufarlige ;)

Mormoren min opplevde ganske mye rart i så måte, men hun kjente bare ro og velbehag når hun "så" slike ting. En gang så hun sin stefar etter han var død - hun og tante så ham samtidig (tante trodde forøvrig ikke noe på gjenferd før den dagen :P)

Gjest Hulderen

Det er veldig spennende å prøve å finne ut om et kamera kan fange opp ting som det blotte øye ikke ser. Menneskeøyet ser bare et vleldig smalt spekter. Som kjent så kan dyr og insekter se andre deler av spekteret enn vi kan. Vi har alt apparater om kan måle/fotografere infrarødt og ultrafiolett.

Så det er ikke utenkelig at kameraer kan fange spøkelser vi ikke ser, hvis de er synlige utfor vårt spekter,

Det er veldig spennende å prøve å finne ut om et kamera kan fange opp ting som det blotte øye ikke ser. Menneskeøyet ser bare et vleldig smalt spekter. Som kjent så kan dyr og insekter se andre deler av spekteret enn vi kan. Vi har alt apparater om kan måle/fotografere infrarødt og ultrafiolett.

Så det er ikke utenkelig at kameraer kan fange spøkelser vi ikke ser, hvis de er synlige utfor vårt spekter,

De fleste kamera er sensitive på velkjente spektrum. Vanligvis har de også et godt IR-filter, som fjerner stråling i IR-spektrumet - altså, fra 0,75 um og helt til 1000 um.

Kamera er vanligvis ikke så sensitive for UV (10 nm til 370 nm).

Termokamera er jo som et vanlig kamera, som er sensitivt f. eks. i de frekvensene som indikerer varme.

På "alternativmesser" så brukes ofte denne type kamera (ute av fokus) til å vise "aura" rundt hodet på folk. Det man ser er altså bare vanlig varme.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Elextra

Under forusetning av at spøkelser finnes(!) har du sikkert rett :-)

Duh! Det beviser jo at spøkelser finnes!!

Nei, det kan være hva som helst annet. Dugg på ruta, et bilde som henger inne i rommet, refleks fra noe som er på utsida osv.

Det er som at dette bildet bevisser at dama er naken på fest:

http://www.eatliver.com/img/2010/6431.jpg

Eller at denne personen er transseksuell med liten tiss:

http://www.onefry.com/wp-content/uploads/2012/01/tranny-thumb.jpg

Duh! Det beviser jo at spøkelser finnes!!

Nei, det gjør det da ikke. Andre ganger er poenget med spøkelser at de ikke er synlige - det spøker hvis noe detter ut av en hylle eller man hører rare lyder uten å se noe. Så hvorfor skulle spøkelser være synlige på film?

Hvis hun har kommet for å hindre dem i å rive bygningen, burde hun virkelig finne på noe bedre enn det der.

Nei, det gjør det da ikke. Andre ganger er poenget med spøkelser at de ikke er synlige - det spøker hvis noe detter ut av en hylle eller man hører rare lyder uten å se noe. Så hvorfor skulle spøkelser være synlige på film?

Hvis hun har kommet for å hindre dem i å rive bygningen, burde hun virkelig finne på noe bedre enn det der.

LOL

Der har man jaggu en nisje gitt! Spøkelseskonsulent! "Når de hersens levende ikke vil la kåken din i fred. Who u gonna call?!"

"Vi tilbyr utleie av kjettinger, falske hyl og jukseblod."

*skratter*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...