Gå til innhold

Jeg tjener lite, men har god råd!

Anbefalte innlegg

Husker du den gangen man snakka om parabolantenner som statussymbol? ;) Husker foreldrene mine fnøs av de som absolutt skulle ha tallerkenen _foran_ huset sitt, bare for å vise den fram!!!

''Husker foreldrene mine fnøs av de som absolutt skulle ha tallerkenen _foran_ huset sitt, bare for å vise den fram!!!''

Tjihi - de burde jo hatt anstendighet nok til å ha den på baksiden...

:-)

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

3

• Persille1365381127

3

• Lillemus

2

• jubalong70

2

Gjest Elextra

Husker du den gangen man snakka om parabolantenner som statussymbol? ;) Husker foreldrene mine fnøs av de som absolutt skulle ha tallerkenen _foran_ huset sitt, bare for å vise den fram!!!

''Husker foreldrene mine fnøs av de som absolutt skulle ha tallerkenen _foran_ huset sitt, bare for å vise den fram!!!''

LOL, jeg/vi har bestandig syntes parabolantenne er både stygt og harry (hehe, her kommer snobberiet frem).

''Men da er det jo ikke rart du har god råd!''

Nei, med de utgiftene vil jeg tro trådstarter har langt mer penger å bruke på seg selv hver måned enn f.eks. du har.

Men det er jo økonomisk ikke å ha lagt til seg et høyere utgiftsnivå, da :-).

Jepp, ikke sant! ;)

LOL, jeg/vi har bestandig syntes parabolantenne er både stygt og harry (hehe, her kommer snobberiet frem).

DEN gangen også? Jeg var supermisunnelig på de som hadde parabol - for ikke å snakke om VIDEOspiller!!! Pappa skjønte ikke vitsen når man kunne slå på TV'n kl seks og se "normal" tv ;)

Vi var nok blant de siste som fikk fargetv også! Vi var hellig overbeviste om at vi var smarte som droppa fargetv fordi vi en gang hadde sett en hjerteoperasjon på tv... "stakkars de som hadde vært så dumme at de hadde latt seg lure til å kjøpe fargetv!!" (det verste er at jeg trodde på det jeg selv sa :P)

Gjest Auroria

Et svar til, vedr. dine spørsmål

''Har folk generelt høyere krav til levestandarden i dag?''

Ja, det tror jeg absolutt. Som eksempel tar jeg meg gjerne et glass vin en vanlig hverdagskveld - mine foreldre var glade i vin, men klarte seg med et lite glass til søndagsmiddagen, om de ikke var bedt bort. Kunne nevne mange lignende eksempler.

'' Er det status folk bruker penger på?''

Vi har nok mange typiske "statussymboler", ikke fordi de gir status, som vi bryr oss svært lite om, men fordi vi mener de gir oss økt livsglede og/eller komfort.

''Vi har nok mange typiske "statussymboler", ikke fordi de gir status, som vi bryr oss svært lite om, men fordi vi mener de gir oss økt livsglede og/eller komfort.''

Ja det er nok denne type "status" som er aller mest vanlig hos folk. Feks er det nok mange fler som KAN klare seg uten bil, men som ville følt at levestandarden og den personlige velferden ville sunket betraktelig om de ikke hadde en bil tilgjengelig..

Når det er sagt, så tror jeg nok at jeg er unntaket av regelen, når det gjelder det manglende behovet for bil..

Klart det kunne vært kjekt å ha av og til, men føler ikke livskvaliteten min er lavere uten..

Har heldigvis en kjæreste som lar meg låne bilen sin av og til ;)

Annonse

Husker tilbake fra da jeg var enslig uten småbarn. Å ha 7-8000 kr å bruke pr. mnd til utgifter (unntatt) bolig gikk helt grei. Ser nå som mamma til 2 barn i skolealder at dette hadde ikke gått økonomisk. Masse utgifter til barna, man prioriterer barna foran seg selv med tanke på klær og utstyr. Men gjør det med glede. Det å ha økonomisk sans vil komme godt med for deg senere i livet. Flott at du greier å spare - legge av penger. Det kan nok komme godt med senere i livet. Det kan bety - om du ikke allerede har kjøpt din egen bolig, at du har egenkapital til å kjøpe leilighet/hus når du måtte ønske/ha behov for dette.

Gjest Elextra

DEN gangen også? Jeg var supermisunnelig på de som hadde parabol - for ikke å snakke om VIDEOspiller!!! Pappa skjønte ikke vitsen når man kunne slå på TV'n kl seks og se "normal" tv ;)

Vi var nok blant de siste som fikk fargetv også! Vi var hellig overbeviste om at vi var smarte som droppa fargetv fordi vi en gang hadde sett en hjerteoperasjon på tv... "stakkars de som hadde vært så dumme at de hadde latt seg lure til å kjøpe fargetv!!" (det verste er at jeg trodde på det jeg selv sa :P)

Hehe, tror våre oppvekster har visse fellestrekk - jeg vokste opp med bare NRK på sort-hvitt-TV :-) (som eneste i veien).

Gjest Auroria

''Men da er det jo ikke rart du har god råd!''

Nei, med de utgiftene vil jeg tro trådstarter har langt mer penger å bruke på seg selv hver måned enn f.eks. du har.

Men det er jo økonomisk ikke å ha lagt til seg et høyere utgiftsnivå, da :-).

''Men det er jo økonomisk ikke å ha lagt til seg et høyere utgiftsnivå, da :-).''

Selv om den ikke var rettet direkte til meg, så var det litt kjekt å bare lese det ;) Takk.

Herlig! :-)

Gjest Elextra

''Vi har nok mange typiske "statussymboler", ikke fordi de gir status, som vi bryr oss svært lite om, men fordi vi mener de gir oss økt livsglede og/eller komfort.''

Ja det er nok denne type "status" som er aller mest vanlig hos folk. Feks er det nok mange fler som KAN klare seg uten bil, men som ville følt at levestandarden og den personlige velferden ville sunket betraktelig om de ikke hadde en bil tilgjengelig..

Når det er sagt, så tror jeg nok at jeg er unntaket av regelen, når det gjelder det manglende behovet for bil..

Klart det kunne vært kjekt å ha av og til, men føler ikke livskvaliteten min er lavere uten..

Har heldigvis en kjæreste som lar meg låne bilen sin av og til ;)

''Har heldigvis en kjæreste som lar meg låne bilen sin av og til ;)''

Ja, jeg klarte meg i mange år uten bil - da fordi jeg kunne låne mammas av og til. Det er jo noe _helt_ annet enn å klare seg helt uten :-).

Gjest Elextra

En ting til: Husker veldig godt mine foreldres skepsis til video, som jeg gjerne ville vi skulle skaffe oss. De var fullstendig overbevist om at video var først og fremst for å se voldsfilmer og poRRno (uttalt med tydelig rullende r).

Annonse

Gjest Auroria

Ja, jeg klarte meg i mange år uten bil - da fordi jeg kunne låne mammas av og til. Det er jo noe _helt_ annet enn å klare seg helt uten :-).

Ja det er en stor fordel og kunne få låne bil i enkelte situasjoner :) Har vel nesten ikke vennet meg til denne "luksusen" enda fordi jeg bare har hatt kjæresten i 4 måneder B-)

''Ja, jeg klarte meg i mange år uten bil - da fordi jeg kunne låne mammas av og til. Det er jo noe _helt_ annet enn å klare seg helt uten :-).''

Ja, jeg kjenner også noen som klarer seg veldig fint med én bil - men det er da en gang iblant at de har veldig god bruk for å låne den ene av våre (som det kan virke som de ellers synes at vi kunne klart oss uten - i miljøets navn...)

Gjest Nickløsheletida

''Ja, jeg klarte meg i mange år uten bil - da fordi jeg kunne låne mammas av og til. Det er jo noe _helt_ annet enn å klare seg helt uten :-).''

Ja, jeg kjenner også noen som klarer seg veldig fint med én bil - men det er da en gang iblant at de har veldig god bruk for å låne den ene av våre (som det kan virke som de ellers synes at vi kunne klart oss uten - i miljøets navn...)

''Ja, jeg kjenner også noen som klarer seg veldig fint med én bil - men det er da en gang iblant at de har veldig god bruk for å låne den ene av våre (som det kan virke som de ellers synes at vi kunne klart oss uten - i miljøets navn...)''

He he, jeg kjenner også ei sånn. Hun har da ikke bruk for sertfikat som bor i Oslo. Hun kan kjøre kollektivt nemlig. Men når hun skal til Ikea eller lignende, da har hun god bruk for meg :-)

''Vi var nok blant de siste som fikk fargetv også!''

Min mormor hadde svart-hvitt tv til hun døde i 1988. :o)

En ting til: Husker veldig godt mine foreldres skepsis til video, som jeg gjerne ville vi skulle skaffe oss. De var fullstendig overbevist om at video var først og fremst for å se voldsfilmer og poRRno (uttalt med tydelig rullende r).

Haha :)))

''Hva synes dere? Har dere noen tanker rundt dette temaet?''

Synes det virker som om du lever nøkternt og fornuftig. Det er veldig bra du klarer å spare litt hver måned også.

Vi har tre barn og to biler, og her går det med mye penger. Vi bor slik til at vi må ha to biler for å komme til/fra jobb og være mobile med barna. Sportsutstyr, klær, aktiviteter, bursdager, hageutstyr, hus og bil og husholdning, strøm, forsikringer, frisør osv. koster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...