Gå til innhold

Har du blitt grundig utskjelt noen gang?

Anbefalte innlegg

Jeg forstår på en måte at h*n ikke likte at jeg tok dette opp - og jeg vet hva som opprørte vedkommende. Slike saker har vi imidlertid mange av, og vi har ulike forslag til smidige løsninger som likevel er innenfor regelverket - men jeg kom jo ikke til ordet.

Må si at jeg gruer meg til å treffe denne personen neste gang.

''Må si at jeg gruer meg til å treffe denne personen neste gang.''

Hmmm.... jeg tenker som sagt at en del folk reagerer sterkt men uten at de nødvendigvis er langsinte eller langirriterte. Derfor ville jeg har skværet opp i stedet for å ha episoden liggende mellom dere.

Hva holder deg tilbake fra å rydde litt opp i etterkant? Er du langsint hvis du først føler deg såret?

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• Angustia

5

• mariaflyfly

3

• Persille1365381127

2

Mest aktive i denne tråden

Man skal være svært forsiktig med å blande seg i ting man ikke har noe med, selv om man har rett. Det er lurt å holde seg unna til man eventuelt blir bedt om å mene eller gjøre noe, i alle fall hvis det ikke gjelder liv eller helse. Når det nå likevel har skjedd tror jeg kanskje det vil være lurt å trekke deg unna og se saken an. Hvis du begynner med opprydding og styr nå kan det fort oppfattes som enda mer uønsket innblanding.

Jeg blir innimellom utskjelt av ustabile mennesker på jobben. Det går sjelden inn på meg, selv om det selvsagt ikke er hyggelig å oppleve. Å bli utskjelt privat synes jeg er mye verre. Det har jeg også opplevd et par ganger. Den ene gangen var det fortjent. Det var den verste.

''Man skal være svært forsiktig med å blande seg i ting man ikke har noe med, selv om man har rett. Det er lurt å holde seg unna til man eventuelt blir bedt om å mene eller gjøre noe, i alle fall hvis det ikke gjelder liv eller helse. ''

Ja - men når vi sitter på jobb og diskuterer omstendigheter slik det var hos denne personen, så liker ikke jeg å vite at en jeg kjenner veldig godt ikke følger regelverket - og jeg ønsket å hjelpe vedkommende med å rydde opp i dette for at det skulle bli rett. Denne personen har i flere andre saker vært veldig opptatt av at en skal følge alle politiske og samfunnsmessige spilleregler (pga verv og stilling), og jeg mente å skulle hjelpe til med dette både med hensyn til personen selv, men også for min egen del, siden jeg jobber med dette.

''Når det nå likevel har skjedd tror jeg kanskje det vil være lurt å trekke deg unna og se saken an. Hvis du begynner med opprydding og styr nå kan det fort oppfattes som enda mer uønsket innblanding.

''

Ja - jeg venter i alle fall til i morgen med å ta kontakt. Jeg treffer vedkommende om noen dager - så jeg ser det vel litt an... Godt å lufte det her i alle fall!

''Å bli utskjelt privat synes jeg er mye verre. Det har jeg også opplevd et par ganger. Den ene gangen var det fortjent. Det var den verste.

''

Ja, privat utskjelling er det verste. Ikke noe greit selv om en har gjort feil.

Gjest Nickløsheletida

''Man skal være svært forsiktig med å blande seg i ting man ikke har noe med, selv om man har rett. Det er lurt å holde seg unna til man eventuelt blir bedt om å mene eller gjøre noe, i alle fall hvis det ikke gjelder liv eller helse. ''

Ja - men når vi sitter på jobb og diskuterer omstendigheter slik det var hos denne personen, så liker ikke jeg å vite at en jeg kjenner veldig godt ikke følger regelverket - og jeg ønsket å hjelpe vedkommende med å rydde opp i dette for at det skulle bli rett. Denne personen har i flere andre saker vært veldig opptatt av at en skal følge alle politiske og samfunnsmessige spilleregler (pga verv og stilling), og jeg mente å skulle hjelpe til med dette både med hensyn til personen selv, men også for min egen del, siden jeg jobber med dette.

''Når det nå likevel har skjedd tror jeg kanskje det vil være lurt å trekke deg unna og se saken an. Hvis du begynner med opprydding og styr nå kan det fort oppfattes som enda mer uønsket innblanding.

''

Ja - jeg venter i alle fall til i morgen med å ta kontakt. Jeg treffer vedkommende om noen dager - så jeg ser det vel litt an... Godt å lufte det her i alle fall!

''Å bli utskjelt privat synes jeg er mye verre. Det har jeg også opplevd et par ganger. Den ene gangen var det fortjent. Det var den verste.

''

Ja, privat utskjelling er det verste. Ikke noe greit selv om en har gjort feil.

''Ja - men når vi sitter på jobb og diskuterer omstendigheter slik det var hos denne personen, så liker ikke jeg å vite at en jeg kjenner veldig godt ikke følger regelverket - og jeg ønsket å hjelpe vedkommende med å rydde opp i dette for at det skulle bli rett''

Var dette en del av din jobb eller er det kollegaer av deg som har denne jobben? Hvorfor hadde ikke du med dette å gjøre?

Gjest brittgj

Vær forberedt på at dersom du prøver å skvære opp så er det ikke sikkert at den andre møter deg på halvveien. Folk som er truendes til å skjelle ut andre har ikke alltid de diplomatiske evnene som skal til. Det kan bli dobbelt ubehagelig om du tar mot til deg og legger deg litt flat, forventer å få litt tilbake og så blir du bare tråkke enda litt lenger ned.. MEN det kan skje, ikke helt usannsynlig heller. Men i såfall kan du kjenne på at du har prøvd og at det ganske sikkert er den andre som mangler antenner og ikke du.

Les Sokrates-anekdoten i linken under. Ikke føl deg mislykket om du overhodet ikke får til å tenke og føle som i artikkelen, spesielt ikke akkurat nå. Det er et slags ideal noe av det som står der. Og forfatteren/psykologen er mildt sagt kontroversiell.

http://www.gpo.no/index.php?option=com_content&view=article&id=150:lar-du-deg-krenke-&catid=58:artikler&Itemid=118

''Må si at jeg gruer meg til å treffe denne personen neste gang.''

Hmmm.... jeg tenker som sagt at en del folk reagerer sterkt men uten at de nødvendigvis er langsinte eller langirriterte. Derfor ville jeg har skværet opp i stedet for å ha episoden liggende mellom dere.

Hva holder deg tilbake fra å rydde litt opp i etterkant? Er du langsint hvis du først føler deg såret?

''Hmmm.... jeg tenker som sagt at en del folk reagerer sterkt men uten at de nødvendigvis er langsinte eller langirriterte. Derfor ville jeg har skværet opp i stedet for å ha episoden liggende mellom dere. ''

Ja, denne personen kan bli hissig - men er vel ikke langsint, tror jeg. Veldig lenge siden jeg har merket så mye til temperamentet hans, men for en del år siden var det i alle fall mye bråk for lite innhold i alle fall - men ubehagelig for de som opplevde det.

''Hva holder deg tilbake fra å rydde litt opp i etterkant? Er du langsint hvis du først føler deg såret?

''

Godt spørsmål. Nei, jeg er ikke sint. Men jeg er såret. Lei meg. Og det kan jeg være lenge dersom det ikke kommer noen beklagelse eller unnskyldning.

Jeg vet samtidig at det vanskeligste ordetå si for denne personen er "unnskyld"...

''Ja - men når vi sitter på jobb og diskuterer omstendigheter slik det var hos denne personen, så liker ikke jeg å vite at en jeg kjenner veldig godt ikke følger regelverket - og jeg ønsket å hjelpe vedkommende med å rydde opp i dette for at det skulle bli rett''

Var dette en del av din jobb eller er det kollegaer av deg som har denne jobben? Hvorfor hadde ikke du med dette å gjøre?

Jeg har ikke direkte kontakt med den kundegruppen, men jeg er med på å diskutere løsninger og utvikling. Dermed er det ikke jeg, men noen av mine kollegaer som normalt sett tar slike samtaler.

Dette er ikke noe taushetsbelagt altså-

Annonse

Vær forberedt på at dersom du prøver å skvære opp så er det ikke sikkert at den andre møter deg på halvveien. Folk som er truendes til å skjelle ut andre har ikke alltid de diplomatiske evnene som skal til. Det kan bli dobbelt ubehagelig om du tar mot til deg og legger deg litt flat, forventer å få litt tilbake og så blir du bare tråkke enda litt lenger ned.. MEN det kan skje, ikke helt usannsynlig heller. Men i såfall kan du kjenne på at du har prøvd og at det ganske sikkert er den andre som mangler antenner og ikke du.

Les Sokrates-anekdoten i linken under. Ikke føl deg mislykket om du overhodet ikke får til å tenke og føle som i artikkelen, spesielt ikke akkurat nå. Det er et slags ideal noe av det som står der. Og forfatteren/psykologen er mildt sagt kontroversiell.

http://www.gpo.no/index.php?option=com_content&view=article&id=150:lar-du-deg-krenke-&catid=58:artikler&Itemid=118

Takk. Har lest den før - men den passet jo utrolig godt i kveld.

Jeg lar meg nok krenke av sårende ord, og det er nok noe jeg kan jobbe med....

Men samtidig så skal en jo ikke la folk skjelle og smelle og lire av seg uhøflige fraser uten å gi dem tilbakemelding vel?

Gjest Nickløsheletida

Jeg har ikke direkte kontakt med den kundegruppen, men jeg er med på å diskutere løsninger og utvikling. Dermed er det ikke jeg, men noen av mine kollegaer som normalt sett tar slike samtaler.

Dette er ikke noe taushetsbelagt altså-

'' Dermed er det ikke jeg, men noen av mine kollegaer som normalt sett tar slike samtaler.

Dette er ikke noe taushetsbelagt altså''

Han forstår kanskje at han har blitt pratet om?

'' Dermed er det ikke jeg, men noen av mine kollegaer som normalt sett tar slike samtaler.

Dette er ikke noe taushetsbelagt altså''

Han forstår kanskje at han har blitt pratet om?

Jeg har ikke nevnt hans sak på jobb i det hele tatt. Men jeg har sagt til denne personen at vi har diskutert slike saker på jobben, og spurt om det var greit for ham at jeg ordnet opp i det som ikke var på plass.

Det var det tydeligvis ikke. Selv om han i de fleste andre tilfeller har vært opptatt av å gjøre ting korrekt og lovlydig.

Gjest Nickløsheletida

Men samtidig så skal en jo ikke la folk skjelle og smelle og lire av seg uhøflige fraser uten å gi dem tilbakemelding vel?

''Jeg lar meg nok krenke av sårende ord, og det er nok noe jeg kan jobbe med....

Men samtidig så skal en jo ikke la folk skjelle og smelle og lire av seg uhøflige fraser uten å gi dem tilbakemelding vel?''

Det er vanskelig å svare på når en ikke vet hva saken dreier seg. Kanskje hadde han grunn til å være sint iom at dette ikke var ditt ansvarsområde, kanskje ikke.

Kan du ikke ta en samtale med andre kollegaer og høre hva di sier. Kanskje det er du som bør beklage?

Gjest brittgr

Nei, de bør få høre at deres atferd ikke er akseptabel og at de påvirker andre. På den annen side er det omtrent umulig å oppdra voksne folk, med mindre de vil endre seg selv.

Er nok stort sett bare en selv det er håp for når det gjelder endringsarbeid. Og knapt det. ;)

''Jeg lar meg nok krenke av sårende ord, og det er nok noe jeg kan jobbe med....

Men samtidig så skal en jo ikke la folk skjelle og smelle og lire av seg uhøflige fraser uten å gi dem tilbakemelding vel?''

Det er vanskelig å svare på når en ikke vet hva saken dreier seg. Kanskje hadde han grunn til å være sint iom at dette ikke var ditt ansvarsområde, kanskje ikke.

Kan du ikke ta en samtale med andre kollegaer og høre hva di sier. Kanskje det er du som bør beklage?

Ja, mulig jeg skal gjøre det. Får sove på det i natt...

Annonse

Nei, de bør få høre at deres atferd ikke er akseptabel og at de påvirker andre. På den annen side er det omtrent umulig å oppdra voksne folk, med mindre de vil endre seg selv.

Er nok stort sett bare en selv det er håp for når det gjelder endringsarbeid. Og knapt det. ;)

''Er nok stort sett bare en selv det er håp for når det gjelder endringsarbeid. Og knapt det. ;)''

Det er det vi prøver å lære tiåringen vår, at hun kan ikke forandre alle rundt seg (venner, søsken, foreldre, osv) - men hun kan forandre seg selv... ;-)

''Har du blitt grundig utskjelt noen gang? Hvordan reagerer du? Er det forskjell på utskjelling privat og i jobbsammenheng?''

Ja, jeg blir utskjelt nærmest ukentlig. Fredag i forrige uke blei politi oppringt, og de kom to timer seinere.Da hadde

kunden klart å true de fleste av oss, sparka ut ei rute osv.

I fjor blei jeg angrepet av en kunde (brudd på hodeskallen, bl.a), men OK. Det verste var at vedkommende sa: "Dattera di XX er nydelig, og ho går hjem fra skolen hver onsdag, *GLIS"

Den dagen noen løfter en lillefinger mot mine barn, går jeg i skyttergrava, ansatt i offentlig sektor eller ikke..

Jeg jobbet tidligere i et yrke der en ofte ble kjeeftet på. Men jeg var trygg nok på min egen rolle, at det jeg hadde gjort var i tråd med hva som var etisk riktig og rettferdig. Så dermed syns jeg nesten at det var morsomt å få kjeft.

''Har du blitt grundig utskjelt noen gang? Hvordan reagerer du? Er det forskjell på utskjelling privat og i jobbsammenheng?''

Ja, jeg blir utskjelt nærmest ukentlig. Fredag i forrige uke blei politi oppringt, og de kom to timer seinere.Da hadde

I fjor blei jeg angrepet av en kunde (brudd på hodeskallen, bl.a), men OK. Det verste var at vedkommende sa: "Dattera di XX er nydelig, og ho går hjem fra skolen hver onsdag, *GLIS"

Den dagen noen løfter en lillefinger mot mine barn, går jeg i skyttergrava, ansatt i offentlig sektor eller ikke..

''I fjor blei jeg angrepet av en kunde (brudd på hodeskallen, bl.a), men OK. Det verste var at vedkommende sa: "Dattera di XX er nydelig, og ho går hjem fra skolen hver onsdag, *GLIS"

Den dagen noen løfter en lillefinger mot mine barn, går jeg i skyttergrava, ansatt i offentlig sektor eller ikke..''

Der hadde jeg antagelig klikket fullstendig i vinkel og anmeldt ham for trusler eller noe sånt - om det er mulig. Hadde noen gjort ungene mine noe hadde det sannsynligvis vært det siste vedkommende gjorde!

''Hmmm.... jeg tenker som sagt at en del folk reagerer sterkt men uten at de nødvendigvis er langsinte eller langirriterte. Derfor ville jeg har skværet opp i stedet for å ha episoden liggende mellom dere. ''

Ja, denne personen kan bli hissig - men er vel ikke langsint, tror jeg. Veldig lenge siden jeg har merket så mye til temperamentet hans, men for en del år siden var det i alle fall mye bråk for lite innhold i alle fall - men ubehagelig for de som opplevde det.

''Hva holder deg tilbake fra å rydde litt opp i etterkant? Er du langsint hvis du først føler deg såret?

''

Godt spørsmål. Nei, jeg er ikke sint. Men jeg er såret. Lei meg. Og det kan jeg være lenge dersom det ikke kommer noen beklagelse eller unnskyldning.

Jeg vet samtidig at det vanskeligste ordetå si for denne personen er "unnskyld"...

''. Men jeg er såret. Lei meg. Og det kan jeg være lenge dersom det ikke kommer noen beklagelse eller unnskyldning.

''

For meg er det viktigste at vi forstår hverandres reaksjon; jeg trenger ikke noen beklagelse for å legge en slik episode bak meg. Jeg tror også at det fungerer bedre med oppklaringssamtaler hvis det ikke foreligger et "indirekte krav" om en beklagelse som premiss for at samtalen skal være vellykket.

Skjønner godt at du ble satt ut og såret der og da, men tenker at du har et valg mht hvorvidt denne samtalen skal virke ødeleggende for relasjonen mellom dere fremover.

''I fjor blei jeg angrepet av en kunde (brudd på hodeskallen, bl.a), men OK. Det verste var at vedkommende sa: "Dattera di XX er nydelig, og ho går hjem fra skolen hver onsdag, *GLIS"''

Håper vedkommende ble domfelt for dette! Det er vanskelig å komme med en kommentar som uttrykker det jeg synes om en slik episode. :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...