rose23 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Har ikke barn selv, men har vært innvolvert i veldig mange saker der barnevernet har opptredd for å si det rett ut svært ulogisk mot all psykologi, uprofesjonnelt og til tider er det bare galskap. Jeg selv opplevde å bli totalt sviktet av barnevernet, men jeg mener likevel at de overdriver til de grader ofte. Bare for å nevne noe jeg mener er sannheter: 1. Utagerende og "vanskelige" ungdommer blir ti ganger verre når de blir plassert på ungdomshjem. 2. Foreldre som har mistet omsorgen, men skjerper seg med å bli rusfrie, skaffe seg gode utdannelser og jobber, sunne interesser blir enda mer fiendliggjort, og kampen for barna ender i maktkamp. 3. Sakkyndige, advokater og dommere er kjøpt og betalt av barnevernet. 4. 10 prosent av barn blir utsatt for seksuelle overgrep. Barn blir alvorlig skadet el. drept av foreldre, men slike rettsaker er svært sjeldne i Norge. 5. Barnevernet og Bufetat velger fosterforeldre som har gode statustitler. Sannheten er at her finnes det like mange overgripere og svikere som ellers i samfunnet. Jeg vet at mange fosterforeldre også er veldig frustrerte over barnevernet. 6. Har du selv blitt utsatt for svik el. overgrep i barndommen, så blir du automatisk stemplet som uegnet som omsorgsperson av barnevernet. At mange har lært seg hva en savnet som barn og vil videreføre dette til fordel for egne barn, så er en tapt. For barnevernet ser absolutt ikke på dette som en fordel. Er et paradoks at barn som vokser opp i fosterhjem, blir stemplet som uegnet på grunn av sin oppvekst når de selv blir foreldre. 7. Foreldre som mister omsorgen for barna sine tør ikke skrike ut, for holdningen blant uvitende er at det er alltid en grunn til at foreldre mister barna sine. 8. Jeg har selv gått første året av denne utdannelsen og undret meg ofte over hvorfor vi hadde om de temaene som var. Helt skrudd at første året på denne linja, så var den eneste obligatoriske undervisningen 4 timer med teater/drama på fredager. 9. Det burde vært 30 års grense på å jobbe i barnevernet. Nå sitter det 20 åringer å bestemmer skjebnen til mange barn og familier. I tilegg burde det være autorisjonsordning for barnevernspedagoger akkurat som sykepleiere, leger, fysioterapeuter o.s.v. 10. Det mest traumatiske et barn kan oppleve er å miste foreldrene sine. Barnevernspedagoger må lære å kommunisere uten å ha piggene ute fra første sekund. Lære seg å lytte til dem som kjenner barnet mest. Jeg kunne anntageligvis skrevet en bok om dette temaet på størrelse med bibelen...- 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Shit. PC-en hang seg opp og laget flere like inlegg. Svar på denne tråden... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Legg inn doble linjeskift mellom hvert punkt slik at det blir avsnitt i teksten din, nå er den håpløs og svinetung å lese og jeg tviler på at noen gidder ta seg bryet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spør en annen Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Orker absolutt ikke lese noe så håpløst skrevet ( tett, uten avsnitt...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 ''Jeg kunne anntageligvis skrevet en bok om dette temaet på størrelse med bibelen...-'' Ut i fra det du har skrevet her, så er du svært ensidig i din oppfatning av et komplekst problemfelt. Bøker skrevet ut i fra et ensidig perspektiv blir sjelden gode og gir ikke grunnlag for endringer i positiv retning, så jeg har liten tro på bokideen din. Å jobbe med barnevern tror jeg er noe av det vanskeligste som finnes. Det er lett å trå feil, både i forhold til barn og foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitty-gritty Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Synet ditt er ensidig og tilfoerer ingenting "nytt" inn i debatten om barnevernet. Du har ogsaa ekstremt mange generaliserende uttalelser som ikke stemmer med virkeligheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg synes ikke dette var så mye å skrive bok om. Jeg hadde ikke orket å lese den ihvertfall. Barnevernet gjør mye, på godt og vondt. Å bli stemplet som ikke egnet som forelder er noe av det verste som kan skje med en. Jeg er selv fostermor og har fulgt mange saker, både på godt og vondt. Barnevernet har en tøff jobb og selv om man ikke alltid er enig i deres avgjørelser, gjør de mye som hjelper barn og voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 ''1. Utagerende og "vanskelige" ungdommer blir ti ganger verre når de blir plassert på ungdomshjem.'' Ungdomshjem er som regel slett ikke en ideell løsning, nei. Men i de tilfellene ungdommer ikke kan bli i hjemmet, står dessverre ikke egnede fosterhjem i kø. ''2. Foreldre som har mistet omsorgen, men skjerper seg med å bli rusfrie, skaffe seg gode utdannelser og jobber, sunne interesser blir enda mer fiendliggjort, og kampen for barna ender i maktkamp.'' Noen ganger er det "too little, too late", i hvert fall når barna har vært lenge plassert i fosterhjem og fått en trygg hverdag der. Gode utdannelser og jobber garanterer dessuten ikke for at man er en god omsorgsperson, noe du selv poengterer i pkt 5 i lista di. ''3. Sakkyndige, advokater og dommere er kjøpt og betalt av barnevernet.'' Så hele rettsvesenet her til lands er korrupt, altså? Og det er den pengesterke barnevernsetaten som står bak? ''4. 10 prosent av barn blir utsatt for seksuelle overgrep. Barn blir alvorlig skadet el. drept av foreldre, men slike rettsaker er svært sjeldne i Norge.'' ? ''5. Barnevernet og Bufetat velger fosterforeldre som har gode statustitler. Sannheten er at her finnes det like mange overgripere og svikere som ellers i samfunnet. Jeg vet at mange fosterforeldre også er veldig frustrerte over barnevernet.'' Javissgt finnes det like mange svikere blant såkalte velbemidlede og folk med gode utdannelser (jfr pkt 3 på lista di). Det er ingen tvil om at både utvelgelsesprosess og oppfølging av fosterforeldre må være både tett og sterk. ''6. Har du selv blitt utsatt for svik el. overgrep i barndommen, så blir du automatisk stemplet som uegnet som omsorgsperson av barnevernet. At mange har lært seg hva en savnet som barn og vil videreføre dette til fordel for egne barn, så er en tapt. For barnevernet ser absolutt ikke på dette som en fordel. Er et paradoks at barn som vokser opp i fosterhjem, blir stemplet som uegnet på grunn av sin oppvekst når de selv blir foreldre.'' Her har vi forskjellige erfaringer. Barnevernet kan se det som en fordel såfremt en har bearbeidet sånne opplevelser og kommet seg videre. Hvis ikke, er det naturlig nok en risiko for at man vil videreføre innlærte mønstre. ''7. Foreldre som mister omsorgen for barna sine tør ikke skrike ut, for holdningen blant uvitende er at det er alltid en grunn til at foreldre mister barna sine. '' I de tilfellene hvor foreldre som mister omsorgen for barna sine skriker ut, kan ikke barnevernet gjøre stort for å imøtegå påstandene, da de har taushetsplikt. ''8. Jeg har selv gått første året av denne utdannelsen og undret meg ofte over hvorfor vi hadde om de temaene som var. Helt skrudd at første året på denne linja, så var den eneste obligatoriske undervisningen 4 timer med teater/drama på fredager. '' Sist jeg sjekket, var utdanningen treårig. Du har gått ett av årene, og bør nok ta høyde for at det foregår en del de to andre årene av utdanningen. ''9. Det burde vært 30 års grense på å jobbe i barnevernet. Nå sitter det 20 åringer å bestemmer skjebnen til mange barn og familier. I tilegg burde det være autorisjonsordning for barnevernspedagoger akkurat som sykepleiere, leger, fysioterapeuter o.s.v.'' Det er ingen tvil om at det er en fordel med en viss modenhet når man skal jobbe i barnevernet. ''10. Det mest traumatiske et barn kan oppleve er å miste foreldrene sine.'' ...nest etter å bli utsatt for grove svik og/eller overgrep av foreldrene sine, uten å bli sett eller beskyttet av noen i omgivelsene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rose23 Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 ''1. Utagerende og "vanskelige" ungdommer blir ti ganger verre når de blir plassert på ungdomshjem.'' Ungdomshjem er som regel slett ikke en ideell løsning, nei. Men i de tilfellene ungdommer ikke kan bli i hjemmet, står dessverre ikke egnede fosterhjem i kø. ''2. Foreldre som har mistet omsorgen, men skjerper seg med å bli rusfrie, skaffe seg gode utdannelser og jobber, sunne interesser blir enda mer fiendliggjort, og kampen for barna ender i maktkamp.'' Noen ganger er det "too little, too late", i hvert fall når barna har vært lenge plassert i fosterhjem og fått en trygg hverdag der. Gode utdannelser og jobber garanterer dessuten ikke for at man er en god omsorgsperson, noe du selv poengterer i pkt 5 i lista di. ''3. Sakkyndige, advokater og dommere er kjøpt og betalt av barnevernet.'' Så hele rettsvesenet her til lands er korrupt, altså? Og det er den pengesterke barnevernsetaten som står bak? ''4. 10 prosent av barn blir utsatt for seksuelle overgrep. Barn blir alvorlig skadet el. drept av foreldre, men slike rettsaker er svært sjeldne i Norge.'' ? ''5. Barnevernet og Bufetat velger fosterforeldre som har gode statustitler. Sannheten er at her finnes det like mange overgripere og svikere som ellers i samfunnet. Jeg vet at mange fosterforeldre også er veldig frustrerte over barnevernet.'' Javissgt finnes det like mange svikere blant såkalte velbemidlede og folk med gode utdannelser (jfr pkt 3 på lista di). Det er ingen tvil om at både utvelgelsesprosess og oppfølging av fosterforeldre må være både tett og sterk. ''6. Har du selv blitt utsatt for svik el. overgrep i barndommen, så blir du automatisk stemplet som uegnet som omsorgsperson av barnevernet. At mange har lært seg hva en savnet som barn og vil videreføre dette til fordel for egne barn, så er en tapt. For barnevernet ser absolutt ikke på dette som en fordel. Er et paradoks at barn som vokser opp i fosterhjem, blir stemplet som uegnet på grunn av sin oppvekst når de selv blir foreldre.'' Her har vi forskjellige erfaringer. Barnevernet kan se det som en fordel såfremt en har bearbeidet sånne opplevelser og kommet seg videre. Hvis ikke, er det naturlig nok en risiko for at man vil videreføre innlærte mønstre. ''7. Foreldre som mister omsorgen for barna sine tør ikke skrike ut, for holdningen blant uvitende er at det er alltid en grunn til at foreldre mister barna sine. '' I de tilfellene hvor foreldre som mister omsorgen for barna sine skriker ut, kan ikke barnevernet gjøre stort for å imøtegå påstandene, da de har taushetsplikt. ''8. Jeg har selv gått første året av denne utdannelsen og undret meg ofte over hvorfor vi hadde om de temaene som var. Helt skrudd at første året på denne linja, så var den eneste obligatoriske undervisningen 4 timer med teater/drama på fredager. '' Sist jeg sjekket, var utdanningen treårig. Du har gått ett av årene, og bør nok ta høyde for at det foregår en del de to andre årene av utdanningen. ''9. Det burde vært 30 års grense på å jobbe i barnevernet. Nå sitter det 20 åringer å bestemmer skjebnen til mange barn og familier. I tilegg burde det være autorisjonsordning for barnevernspedagoger akkurat som sykepleiere, leger, fysioterapeuter o.s.v.'' Det er ingen tvil om at det er en fordel med en viss modenhet når man skal jobbe i barnevernet. ''10. Det mest traumatiske et barn kan oppleve er å miste foreldrene sine.'' ...nest etter å bli utsatt for grove svik og/eller overgrep av foreldrene sine, uten å bli sett eller beskyttet av noen i omgivelsene. http://www.knut.com/ Her er en seriøs og sakelig side som kjemper for et bedre barnevern. Mange sterke historier. Beklager den tette skriften. La inn linjeskift, men glemte at jeg må legge inn doble. Det er svært alvorlige skjebner barnevernet berører. Det burde absolutt være autorisjonsordning og høyere kompetanse + bedre lønn av denne arbeidsgruppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 http://www.knut.com/ Her er en seriøs og sakelig side som kjemper for et bedre barnevern. Mange sterke historier. Beklager den tette skriften. La inn linjeskift, men glemte at jeg må legge inn doble. Det er svært alvorlige skjebner barnevernet berører. Det burde absolutt være autorisjonsordning og høyere kompetanse + bedre lønn av denne arbeidsgruppen. Jeg kjenner til nettsiden du linker til, men jeg deler nok ikke din oppfatning om at den er "seriøs og sakelig" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375500-hva-tror-dere-om-denne-ideen/#findComment-3295762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.