Gå til innhold

AAP og annen inntekt

Anbefalte innlegg

Gjest kan ikke noe om AAP

En jeg kjenner får arbeidsavklaringspenger. Han er i dialog med NAV og er til vurdering for omskolering. Han har en nettside med reklameinntekter, slik at han har noe inntekt utenom AAP. Denne inntekten varierer veldig fra måned til måned, og han vet ikke fra år til år hvor mye det blir. Arbeidet med nettsiden er kun oppdateringer, strukturen og lay-outen er gjort for mange år siden.

Han har sagt i fra til NAV om dette firmaet han har som får inntekten fra reklameinntekten - men han har ikke fått noen bekreftelse fra dem om det er OK at han har disse inntektene og kan bruke av dem. Han er redd det plutselig skal komme et krav om tilbakebetaling av AAP fordi han har dette firmaet. Og han er litt redd for å spørre så konkret som jeg gjør nå.

Hva er reglene her? Er det i orden at han har denne inntekten via firmaet sitt? Kan dette sammenliknes med inntekt fra aksjer kanskje? Eller andre ting?

Inntil videre prøver han ikke å røre de inntektene (et par tusen i måneden kanskje) - men han ville gjerne hatt klarhet i det.

Kan noen her hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375543-aap-og-annen-inntekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er firmaet registrert som enkeltmannsforetak eller AS?

Han må oppgi på meldekortene hvor mange timer han bruker på å arbeide med dette firmaet.

Enkeltpersonsforetak.

Så det betyr at dersom han fører opp på meldekortet at han f.eks. bruker 10 timer i måneden på dette (bare vill gjetting fra min side), så vil det bli avkorting på AAP-pengene med tilsvarende 10 timer pr måned?

Og så er det altså i orden at han bruker av de inntektene han får fra dette firmaet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375543-aap-og-annen-inntekt/#findComment-3295868
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Enkeltpersonsforetak.

Så det betyr at dersom han fører opp på meldekortet at han f.eks. bruker 10 timer i måneden på dette (bare vill gjetting fra min side), så vil det bli avkorting på AAP-pengene med tilsvarende 10 timer pr måned?

Og så er det altså i orden at han bruker av de inntektene han får fra dette firmaet?

''Så det betyr at dersom han fører opp på meldekortet at han f.eks. bruker 10 timer i måneden på dette (bare vill gjetting fra min side), så vil det bli avkorting på AAP-pengene med tilsvarende 10 timer pr måned?''

Ja.

''Og så er det altså i orden at han bruker av de inntektene han får fra dette firmaet?''

Det er skattepliktige inntekter han får fra enkeltmannsforetaket, når firmaet han driver går med overskudd, uavhengig av om han bruker pengene eller lar de stå på en konto i banken.

Overskuddet fra firmaet må oppgis til NAV for det medfører forkortning i utregningen av hvor mye han får utbetalt i AAP.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375543-aap-og-annen-inntekt/#findComment-3295871
Del på andre sider

''Så det betyr at dersom han fører opp på meldekortet at han f.eks. bruker 10 timer i måneden på dette (bare vill gjetting fra min side), så vil det bli avkorting på AAP-pengene med tilsvarende 10 timer pr måned?''

Ja.

''Og så er det altså i orden at han bruker av de inntektene han får fra dette firmaet?''

Det er skattepliktige inntekter han får fra enkeltmannsforetaket, når firmaet han driver går med overskudd, uavhengig av om han bruker pengene eller lar de stå på en konto i banken.

Overskuddet fra firmaet må oppgis til NAV for det medfører forkortning i utregningen av hvor mye han får utbetalt i AAP.

''Det er skattepliktige inntekter han får fra enkeltmannsforetaket, når firmaet han driver går med overskudd, uavhengig av om han bruker pengene eller lar de stå på en konto i banken.

''

Bare for å få dette inn med te-skje:

Ja, han betaler skatt av inntektene, så han vet at de er skattepliktige. Overskuddet har han vært redd for å bruke pga denne uklarheten ift AAP-pengene.

Er det riktig oppfattet da at:

Dersom han har en inntekt brutto på 3000 kr en måned fra dette firmaet - så betyr det IKKE at AAP-pengene vil reduseres med 3000 kr - men kun med en andel som tilsvarer 10/150 av den vanlige AAP-utbetalingen - dersom han bruker 10 timer i måneden på det?

Han har hatt høy lønn før, og får nå 66% av maksbeløpet.

Og en ting til: Utstyr som han trenger til å drive dette firmaet - f.eks. PC, programvare o.l. det kan settes på firmaet, ikke sant? Og for ham vil det være en fordel, slik at overskuddet blir lavest mulig? Dette har han ikke spurt meg om altså, jeg bare kom på det nå - og jeg vet han kjøpte ny PC i 2011.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375543-aap-og-annen-inntekt/#findComment-3295875
Del på andre sider

Gjest Høstløv

''Det er skattepliktige inntekter han får fra enkeltmannsforetaket, når firmaet han driver går med overskudd, uavhengig av om han bruker pengene eller lar de stå på en konto i banken.

''

Bare for å få dette inn med te-skje:

Ja, han betaler skatt av inntektene, så han vet at de er skattepliktige. Overskuddet har han vært redd for å bruke pga denne uklarheten ift AAP-pengene.

Er det riktig oppfattet da at:

Dersom han har en inntekt brutto på 3000 kr en måned fra dette firmaet - så betyr det IKKE at AAP-pengene vil reduseres med 3000 kr - men kun med en andel som tilsvarer 10/150 av den vanlige AAP-utbetalingen - dersom han bruker 10 timer i måneden på det?

Han har hatt høy lønn før, og får nå 66% av maksbeløpet.

Og en ting til: Utstyr som han trenger til å drive dette firmaet - f.eks. PC, programvare o.l. det kan settes på firmaet, ikke sant? Og for ham vil det være en fordel, slik at overskuddet blir lavest mulig? Dette har han ikke spurt meg om altså, jeg bare kom på det nå - og jeg vet han kjøpte ny PC i 2011.

''Dersom han har en inntekt brutto på 3000 kr en måned fra dette firmaet - så betyr det IKKE at AAP-pengene vil reduseres med 3000 kr - men kun med en andel som tilsvarer 10/150 av den vanlige AAP-utbetalingen - dersom han bruker 10 timer i måneden på det?''

Ja, men jeg må ta forbehold om at jeg tolker reglene rett, det beste er at vedkommende selv tar kontakt med NAV og får direkte informasjon fra saksbehandler, helst skriftlig.

''Og en ting til: Utstyr som han trenger til å drive dette firmaet - f.eks. PC, programvare o.l. det kan settes på firmaet, ikke sant? Og for ham vil det være en fordel, slik at overskuddet blir lavest mulig? Dette har han ikke spurt meg om altså, jeg bare kom på det nå - og jeg vet han kjøpte ny PC i 2011.''

All utstyr som kjøpes til bruk i næringsvirksomhet er kostnader som kan trekkes fra inntektene i næringsregnskapet.,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375543-aap-og-annen-inntekt/#findComment-3295879
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...