Gå til innhold

Savner du 70-tallet?

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

''Ja, enig med deg Lillemus. Min mor hadde hendene fulle med husarbeid og vi ungene ble sendt ut for å leke. Det gjaldt forsåvidt alle andre barn i nabolaget også, så vi hadde alltid andre barn rundt oss.''

Jeg kan ikke huske at mamma gjorde mye husarbeid (med unntak av matlaging) - men nå har hun vel aldri vært så voldsomt huslig av seg da ;-) - men jeg regner med at vi også ble sendt ut når det var vasking og sånn. Vi bodde i blokk, og det var alltid mange barn å leke med.

''Jeg kan ikke huske at mine foreldre spilte spill med oss for eksempel, sånn som jeg gjør med mine barn. Eller lekte med oss. Mor var der, inne og hjemme, men hun gjorde da ikke noe sammen med oss.''

Jo, vi spilte mye spill: Monopol, Master Mind, kort, hattespillet, lotto osv - mye mer enn det vi gjor med våre barn.

Jeg synes jo at jeg er mye involvert i ungene mine nå - jeg vet veldig godt hva de er opptatt av, følger dem opp med lekser og venner og aktiviteter - men jeg leker ikke så mye med dem og spiller ikke så mye med dem, slik mine foreldre gjorde med oss.

''Jeg kan ikke huske at mamma gjorde mye husarbeid (med unntak av matlaging) - men nå har hun vel aldri vært så voldsomt huslig av seg da ;-) - men jeg regner med at vi også ble sendt ut når det var vasking og sånn. Vi bodde i blokk, og det var alltid mange barn å leke med.''

Min mor var veldig Husmor med stor H. I voksen alder har hun fortalt meg at min bror en gang sa sint og skuffet til henne: Du har aldri tid til noe sammen med meg du! Og det var vondt, sa hun. Men sant. Hun prioriterte husarbeidet og matlagingen. Ikke at vi ble forsømt eller noe, det var liksom sånn det skulle være. Vi fikk mat og klær og hun leste for oss når vi skulle legge oss - helt til vi lærte å lese selv. Men spille spill eller gå tur i skogen - aldri.

''Jo, vi spilte mye spill: Monopol, Master Mind, kort, hattespillet, lotto osv - mye mer enn det vi gjor med våre barn.''

Jeg vokste opp med besteforeldre i nabohuset, og en oldefar i etasjen under. De spilte spill med meg :-). Helst kortspill. Spesielt oldefar hadde alltid god tid, og jeg kunne sitte hos ham i timesvis. Han fortalte fra gamle dager da han var ung, og vi spilte spill og han lærte meg å legge kabal. Og så fikk jeg noen rute kokesjokolade, for det hadde han alltid i skapet.

''Jeg synes jo at jeg er mye involvert i ungene mine nå - jeg vet veldig godt hva de er opptatt av, følger dem opp med lekser og venner og aktiviteter - men jeg leker ikke så mye med dem og spiller ikke så mye med dem, slik mine foreldre gjorde med oss.''

Jeg har lekt mye med mine barn, nå er de litt for store for det. Jeg spiller fortsatt mye spill med dem, og jeg følger opp lekser og aktiviteter og skole og venner.

Da jeg og min bror var barn gjorde vi leksene alene. Mor (eller far) var på de obligatoriske to samtalene i året på skolen og et foreldremøte eller to. Jeg syklet selv til speideren og rideskolen, det var ikke snakk om å bli kjørt.

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

12

• mrxx

8

• laban

8

• Colette

7

Mest aktive i denne tråden

''Høytidene som bare kom, uten at jeg løftet en finger for å forberede eller ordne i stand. Sommeren som alltid var så lang, og med masse godt vær.''

Det lengter jeg også etter!!!!

Jeg lengter generelt veldig til sommeren for tida. Særlig i dag. Det er egentlig ingen som helst grunn til å gå ut av døra i dag - annet enn evt for å hente litt mer ved. :(

''Jeg kan ikke huske at mamma gjorde mye husarbeid (med unntak av matlaging) - men nå har hun vel aldri vært så voldsomt huslig av seg da ;-) - men jeg regner med at vi også ble sendt ut når det var vasking og sånn. Vi bodde i blokk, og det var alltid mange barn å leke med.''

Min mor var veldig Husmor med stor H. I voksen alder har hun fortalt meg at min bror en gang sa sint og skuffet til henne: Du har aldri tid til noe sammen med meg du! Og det var vondt, sa hun. Men sant. Hun prioriterte husarbeidet og matlagingen. Ikke at vi ble forsømt eller noe, det var liksom sånn det skulle være. Vi fikk mat og klær og hun leste for oss når vi skulle legge oss - helt til vi lærte å lese selv. Men spille spill eller gå tur i skogen - aldri.

''Jo, vi spilte mye spill: Monopol, Master Mind, kort, hattespillet, lotto osv - mye mer enn det vi gjor med våre barn.''

Jeg vokste opp med besteforeldre i nabohuset, og en oldefar i etasjen under. De spilte spill med meg :-). Helst kortspill. Spesielt oldefar hadde alltid god tid, og jeg kunne sitte hos ham i timesvis. Han fortalte fra gamle dager da han var ung, og vi spilte spill og han lærte meg å legge kabal. Og så fikk jeg noen rute kokesjokolade, for det hadde han alltid i skapet.

''Jeg synes jo at jeg er mye involvert i ungene mine nå - jeg vet veldig godt hva de er opptatt av, følger dem opp med lekser og venner og aktiviteter - men jeg leker ikke så mye med dem og spiller ikke så mye med dem, slik mine foreldre gjorde med oss.''

Jeg har lekt mye med mine barn, nå er de litt for store for det. Jeg spiller fortsatt mye spill med dem, og jeg følger opp lekser og aktiviteter og skole og venner.

Da jeg og min bror var barn gjorde vi leksene alene. Mor (eller far) var på de obligatoriske to samtalene i året på skolen og et foreldremøte eller to. Jeg syklet selv til speideren og rideskolen, det var ikke snakk om å bli kjørt.

Hørtes koselig ut med oldefar som hadde god tid! Vi var mye hos farfar og farmor - og der hadde alltid farfar god tid (farmor var Husmor med stor H og hadde alltid mye å gjøre). Han hadde nonstop og små poser med peanøtter på rommet sitt - og jeg elsket å være hos ham og prate med ham og bare være sammen med ham. Har fine minner om farmor og, men hun var ganske streng da vi var barn - hun ble mykere da vi ble voksne, og jeg var veldig nær henne de siste årene hun levde.

Jeg gikk og syklet mye og - men ble kjørt til kamper som var langt borte - og mamma og pappa stilte trofast opp på kamper og konserter (jeg spilte piano).

Ift lekser klarte jeg meg mye selv, men de tok seg alltid tid når jeg trengte hjelp - og pappa laget ekstrahefte til meg i matte husker jeg, da jeg gikk siste året på barneskolen, slik at jeg kunne gjøre oppgaver for ungdomsskolen. Det var veldig stas!

Og så hadde vi fine vandreturer på fjellet om sommeren. Det har jeg tenkt at vi må få i gang hos oss nå - nå kan alle gå noen timer med sekk.

Jeg lengter generelt veldig til sommeren for tida. Særlig i dag. Det er egentlig ingen som helst grunn til å gå ut av døra i dag - annet enn evt for å hente litt mer ved. :(

Det var fyselig kaldt her i dag - 11 kuldegrader og litt sur vind. jeg frøys bare de 15 meterne fra bilen og inn på jobb....

Det var fyselig kaldt her i dag - 11 kuldegrader og litt sur vind. jeg frøys bare de 15 meterne fra bilen og inn på jobb....

Minus 16 her. Det er helt ukristelig. Jeg måtte ut på en befaring med en rørlegger UTENDØRS nettopp :(

Nå skal jeg forsøke å skrive oppgave. Og drikke mer kaffe. Har rigga meg til så nære ovnen som mulig, og er egentlig mer opptatt av å kikke på fuglene på matestasjonen min uttafor verandaen :)

Annonse

Oi, hos meg var det -26...

Det er kaldt!

Det kaldeste jeg har kjent, er minus 32. Da var vi ute i skogen og hogg ved - og det gikk greit så lenge vi var i bevegelse. Med en gang vi tok en pause (file saga eller drikke litt), ble vi kalde.

Neste helg skal vi på fjellet - og jeg håper at det ikke er kaldere enn minus 10-15 grader - for da blir det kaldt å være ute i mange timer.

Gjest camping i ullared

Nå satt vi ikke bare og leste høyt for hverandre eller spilte brettspill på 70-tallet, heller.

Den som ringte til noen mellom 20 og 2030, lå f.eks. tynt an. Da så nemlig alle på Dagsrevyen.

''Den som ringte til noen mellom 20 og 2030, lå f.eks. tynt an. Da så nemlig alle på Dagsrevyen.''

Hadde dere telefon?

''Den som ringte til noen mellom 20 og 2030, lå f.eks. tynt an. Da så nemlig alle på Dagsrevyen.''

Hadde dere telefon?

Tuller du? Ja, de aller fleste hadde både TV og telefon.

I Oslo var det ganske vanlig på 60-tallet også. I klassen min hadde flertallet, men ikke alle, telefon da. Hvordan det var ellers i landet, vet jeg ikke. Men jeg husker det kunne være laaange ventetider på å _få_ telefon.

Tuller du? Ja, de aller fleste hadde både TV og telefon.

I Oslo var det ganske vanlig på 60-tallet også. I klassen min hadde flertallet, men ikke alle, telefon da. Hvordan det var ellers i landet, vet jeg ikke. Men jeg husker det kunne være laaange ventetider på å _få_ telefon.

''Tuller du? Ja, de aller fleste hadde både TV og telefon.''

På 70-tallet? TV var vel vanlig, men det var ikke like vanlig å ha telefon. Vi fikk ikke telefon hjemme før i 1986. Jeg husker ikke at mange av vennene mine hadde telefon hjemme på den tiden nei.

På 70-tallet? TV var vel vanlig, men det var ikke like vanlig å ha telefon. Vi fikk ikke telefon hjemme før i 1986. Jeg husker ikke at mange av vennene mine hadde telefon hjemme på den tiden nei.

Jeg tror det var store geografiske variasjoner. Det kommer også litt an på om man tenker på 1971 eller 1979.

Vi fikk telefon i 1973 eller 1974. Jeg husker da vi fikk den, og det var i den leiligheten vi bodde i frem til sommeren 1974. Tror det var vanlig med telefon her i alle fall da.

Annonse

Gjest Tatjana

Det er kaldt!

Det kaldeste jeg har kjent, er minus 32. Da var vi ute i skogen og hogg ved - og det gikk greit så lenge vi var i bevegelse. Med en gang vi tok en pause (file saga eller drikke litt), ble vi kalde.

Neste helg skal vi på fjellet - og jeg håper at det ikke er kaldere enn minus 10-15 grader - for da blir det kaldt å være ute i mange timer.

Her hvor jeg bor har vi temperaturer ned mot -40 innimellom. Det kaldeste jeg har kjent tror jeg må være -43. Da fikk jeg motorstopp på vei hjem fra jobb. Det var ikke noe særlig...

Gjest Tatjana

Det høres ut som du har bosatt deg på feil sted i landet ;)

Men minus 15 er virkelig grisekaldt i Oslo, altså! Men nå er det i det minste sol ute. I morra er det meldt minus 18... :(

Her er luften nokså tørr, så jeg tror jeg heller vil ha -26 her enn -15 i Oslo :-). Det er bare å ta på nok klær, så går det bra.

''Uten tvil det tiåret i norsk historie hvor det var best å være barn.''

Hahaha! På 70-tallet var avisene fulle av redselshistorier om hvordan barna led, fordi mødrene deres sluttet å være hjemme hele dagen.

For barn som har ressurssterke foreldre og blir tatt godt vare på, betyr det ikke all hverden hvilket tiår de blir født i. Men alle har ikke samme utgangspunkt.

På 70-tallet fikk man ikke barnehageplass uten å ha en svært god grunn, og barna var overlatt til seg selv og familien før og etter skoletid. For de fleste gikk det greit, men det finnes barn som har det langt bedre i en tid der det finnes SFO og barnehager for alle.

Offentlige tjenester (e.g. barnehagedekning) er utbygd og blitt bedre ja, men ikke alle områder.

Imidlertid var ung ufør et totalt ikke-eksisterende begrep, jobb fant man til alle som hadde et bein en arm og en halv hjerne, og antall unge med psykiske vansker er skyhøyt i forhold til 70-tallet. Mye av det mellommenneskelige har gått tapt på vegen grunnet jaget etter mer økonomisk og materiell velstand.

Tryggheten er redusert fra at unge jenter sto å haiket mutt aleine, til at mange ikke tør gå ute natterstidi det hele tatt. Som 12-åring tok jeg av og til toget et par timer til Oslo bare for å tusle rundt i sentrum, kikke på folk, og kanskje snakke med noen gamle fyllikker(som var noe av det morsomste jeg visste).

I dag er det nærmest en sak for barnevernet hvis noen hadde sluppet barnet sitt på en slik tur.

På 70-tallet var det fortsatt mer vanlig å ikke låse ytterdøra om natta, enn det var å gjøre det.

ISpleislagssamfunnet som vår velferd er tuftet på er i ferd med å forvitre under presset av folk og kulturer som ikke er med på den ideen i det hele tatt.

Offentlige tjenester (e.g. barnehagedekning) er utbygd og blitt bedre ja, men ikke alle områder.

Imidlertid var ung ufør et totalt ikke-eksisterende begrep, jobb fant man til alle som hadde et bein en arm og en halv hjerne, og antall unge med psykiske vansker er skyhøyt i forhold til 70-tallet. Mye av det mellommenneskelige har gått tapt på vegen grunnet jaget etter mer økonomisk og materiell velstand.

Tryggheten er redusert fra at unge jenter sto å haiket mutt aleine, til at mange ikke tør gå ute natterstidi det hele tatt. Som 12-åring tok jeg av og til toget et par timer til Oslo bare for å tusle rundt i sentrum, kikke på folk, og kanskje snakke med noen gamle fyllikker(som var noe av det morsomste jeg visste).

I dag er det nærmest en sak for barnevernet hvis noen hadde sluppet barnet sitt på en slik tur.

På 70-tallet var det fortsatt mer vanlig å ikke låse ytterdøra om natta, enn det var å gjøre det.

ISpleislagssamfunnet som vår velferd er tuftet på er i ferd med å forvitre under presset av folk og kulturer som ikke er med på den ideen i det hele tatt.

''Mye av det mellommenneskelige har gått tapt på vegen grunnet jaget etter mer økonomisk og materiell velstand.''

Det der ble sagt på 70-tallet også, da forståsegpåerne (som satt trygt i sine villaer) mislikte at så mange hadde flyttet fra slumliknende forhold i sentrum, til leiligheter med bad og WC i drabantbyer.

"Det mellommenneskelige" er vi nødt til å sørge for selv. Det blir i hvert fall ikke mer av det ved å gjøre bestemte grupper til syndebukker

tror

Jeg kan ikke huske at det å ha telefon var veldig uvanlig på 70-tallet, uten at jeg har særlig gode minner om dette fra første halvdel av 70-tallet.

Vi hadde ihvertfall telefon i det huset vi flyttet inn i i 1972, ogg mener vi hadde det før det også. Kan ikke huske at venner ikke hadde telefon.

Nei, jeg gjør ikke det.

Jeg liker 2012. Jeg liker teknologi og mobiltelefoner. Det er ikke verre enn at man kan slå av pc'en og finne på noe med andre mennesker. Ta et initiativ.

Det eneste jeg kan ha en liten nostalgisk lengsel etter er høytidene og feriene. Høytidene som bare kom, uten at jeg løftet en finger for å forberede eller ordne i stand. Sommeren som alltid var så lang, og med masse godt vær.

Men høytider og ferier i det andre tiåret på 2000-tallet er ikke så verst de heller.

''Høytidene som bare kom, uten at jeg løftet en finger for å forberede eller ordne i stand. Sommeren som alltid var så lang, og med masse godt vær.''

Åja! *sukk*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...