Gå til innhold

Savner du 70-tallet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

12

• mrxx

8

• laban

8

• Colette

7

Mest aktive i denne tråden

1986? Da var dere veldig sent ute :) Jeg tror ikke jeg kjente noen som ikke hadde telefon fra -80 og utover jeg, og jeg vokste opp i en liten by :)

''1986? Da var dere veldig sent ute :) Jeg tror ikke jeg kjente noen som ikke hadde telefon fra -80 og utover jeg, og jeg vokste opp i en liten by :)''

Ja, vi var sent ute. :o) Enslig mor med tre unger hadde ikke råd til telefon, det var jo dyrt den gangen.

Jeg kjøpte leilighet i des 77 og søkte telefon med en gang og fikk den i 82 og fikk da et Majorstuanummer for det var ikke flere nummer i Groruddalen ;) Så jeg hadde et 57 nummer i steden for et 15 nummer hehe

Helt utrolig, 5 år var nok i det lengste laget den gangen også. Her snakker vi om skikkelig statlig og treg offentlig bedrift. Det verste var at man nærmest kunne se det på de ansatte at de jobbet i Televerket, de stresset seg ikke i hjel akkurat, hehe.

Nei for pokker! Det eneste jeg husker fra 70-tallet er at jeg fikk en hersens lillebror. Da var moroa over, gitt. Han hylte og skrek, og likevel elsket alle ham mer enn de elsket meg. Forferdelig tiår, spør du meg.

Hihi - en personlig og godt dokumentert grunn til å la dette tiåret hvile i fred ;-)

Annonse

Helt utrolig, 5 år var nok i det lengste laget den gangen også. Her snakker vi om skikkelig statlig og treg offentlig bedrift. Det verste var at man nærmest kunne se det på de ansatte at de jobbet i Televerket, de stresset seg ikke i hjel akkurat, hehe.

Hehe, men alle ventet jo den gangen og det var jo helt vanlig å gå til naboen å låne telefonen. Det var jo ikke tellerskritt heller den gangen da, så jeg husker vi betale 50 øre for å låne telefonen, tror en samtale kostet 42 øre uansett lengde :)

Hehe, men alle ventet jo den gangen og det var jo helt vanlig å gå til naboen å låne telefonen. Det var jo ikke tellerskritt heller den gangen da, så jeg husker vi betale 50 øre for å låne telefonen, tror en samtale kostet 42 øre uansett lengde :)

Jeg husker bare at faren min alltid kjeftet når han syntes vi satt for lenge i telefonen. Vi måtte ikke oppholde telelinjen. Og da tror jeg ikke han tenkte på andre telefoner til oss. Men det var nok 80 tallet.

Jeg husker bare at faren min alltid kjeftet når han syntes vi satt for lenge i telefonen. Vi måtte ikke oppholde telelinjen. Og da tror jeg ikke han tenkte på andre telefoner til oss. Men det var nok 80 tallet.

Det var den gangen voksne bare ringte når det var viktig og vi unge ringte og skravlet og det skjønte de aldri ;)

Vi betalte nær og fjerntakst. Rikssamtaler kostet endel mer, enn fjerntaktst.Men ikke sikkert vi betalte noe for lengden av samtalen, det husker jeg ikke.

Gjest Høstløv

Vi betalte nær og fjerntakst. Rikssamtaler kostet endel mer, enn fjerntaktst.Men ikke sikkert vi betalte noe for lengden av samtalen, det husker jeg ikke.

Om kvelden kunne en ringe hvor lenge en ville innenfor en viss radius, for ett tellerskritt.

Om dagen før kl. 17.00 løp tellerskrittene uansett om man ringte nærtakst, fjerntakst eller rikstakst.

Jeg tror dette var gjeldende prissystem helt inntil først på 90 tallet, da det ble vanlig å kunne bruke Internett via telefonen.

Om kvelden kunne en ringe hvor lenge en ville innenfor en viss radius, for ett tellerskritt.

Om dagen før kl. 17.00 løp tellerskrittene uansett om man ringte nærtakst, fjerntakst eller rikstakst.

Jeg tror dette var gjeldende prissystem helt inntil først på 90 tallet, da det ble vanlig å kunne bruke Internett via telefonen.

Jeg husker ikke dette ordentlig, husker bare at det var dyrt eller dyrere med rikssamtaler.

Jo fjerntakst eller rikssamtaler ble betalt etter lengden på samtalen. Nærtakst er jeg mer usikker på, tror det kunne variere fra land til land i hvert fall.

Annonse

Gjest Høstløv

Jeg husker ikke dette ordentlig, husker bare at det var dyrt eller dyrere med rikssamtaler.

Ja, hvert tellerskritt hadde en fast pris, men lengden på tellerskrittene var avhengig av avstanden man ringte til/fra. Tellerskrittene løp fortere på rikssamtaler enn på nærsamtaler.

Gjest Nord og ned.

Ja, hvert tellerskritt hadde en fast pris, men lengden på tellerskrittene var avhengig av avstanden man ringte til/fra. Tellerskrittene løp fortere på rikssamtaler enn på nærsamtaler.

Å ta en såkalt rikstelefon på 70-tallet var svindyrt. Tror nok det løst anslått måtte være sikkert 20 kroner minuttet målt etter dagens kroneverdi. Det var bare noe man kun gjorde ved jul og bursdager i mange hjem.

Innen egen kommune var det vesentlig rimeligere, og etter klokka 17.00 kunne man ringe helt til neste morgen for bare ett tellerskritt, eller rundt ei krone. Så det var faktisk OK å være skravlekjerring også på 70-tallet:-)

Det var tellerskritt på rikssamtaler. Mora mi var fra Nordnorge og vi dro ned i byen på "Rikstelefonen" og ringte da jeg var liten og da var det dyrt hvis hun snakket lenge. Og det var ikke ofte vi gjorde det altså. Jeg husker det var en lang rekke med avlukker som folk sto i kø for å snakke i ;)

Det var tellerskritt på rikssamtaler. Mora mi var fra Nordnorge og vi dro ned i byen på "Rikstelefonen" og ringte da jeg var liten og da var det dyrt hvis hun snakket lenge. Og det var ikke ofte vi gjorde det altså. Jeg husker det var en lang rekke med avlukker som folk sto i kø for å snakke i ;)

Det som er ille og det verste med dette Dorthe, er at vi husker det, hehe

''1986? Da var dere veldig sent ute :) Jeg tror ikke jeg kjente noen som ikke hadde telefon fra -80 og utover jeg, og jeg vokste opp i en liten by :)''

Ja, vi var sent ute. :o) Enslig mor med tre unger hadde ikke råd til telefon, det var jo dyrt den gangen.

2000 kr kostet det og før det kostet det 1500 ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...