Gå til innhold

Frosne rør

Anbefalte innlegg

I går da jeg sto opp (nokså sent) var leiligheten helt uten varmt vann. I fjor ble det skiftet isolasjon og lagt varmekabler rundt rørene. Mens de holdt på sprakk et rør og årsaket lekkasje hos meg og i leiligheten under. Forsikringen betalte regningen med unntak av de forbedringene jeg fikk gjort. De kom på 5 - 6 tusen.

Jeg husket ikke navnet på dem som var her i fjor og ringte rørleggervakta. En sur dame sa at de kunne komme i neste uke og jeg ikke hadde problemer siden jeg kunne varme opp kaldt vann. Jeg avsluttet samtalen og ringte rørleggerservice som har døgnåpen tjeneste. Jeg fikk vite at de ville komme etter kl.16 og dette var utrykning. Det kom en rørlegger ca. halv to og var to timer å tine opp rørene og sa (og skrev) at det var dårlig isolasjon. Regningen kom på 5700 kr.

Jeg ringte forsikringen og fikk vite at egenandel var 10000 kr., og at jeg måtte reklamere på dårlig arbeid. Jeg fikk navnet på firmaet som hadde vært her i fjor og ringte med engang. Det ble en heftig krangel og jeg fikk anklager gang på gang for ikke å ha ringt han tidligere om dagen siden han var i Praha osv. Han nektet hardnakket for at dette kunne være hans skyld og endte med at han sendte en rørlegger her mellom syv og åtte i går kveld for å se på dette.

Først kom de med forklaringer som at det var vannet inn til varmtvannsberederen som hadde frosset. Jeg nektet å sa at det var frosset i alle ledninger. Til slutt fant han at varmekablene virket ikke og beklaget tidligere utsagn. Ansvarlig Praha reisende kommer på mandag og ordner opp da, men jeg gleder meg ikke til å møte han.

Dette er første gang siden jeg flyttet hit for ti år siden at vannet er frossent på badet også. Før var det problemer med kjøkkenet og jeg tinet det alltid selv. Det skjedde ikke hvert år, men til slutt bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Det var da de virkelige problemene begynte.

Jeg bor i OBOS leilighet og varmtvannsberederen står på loftet over leiligheten. Den er rett over badet og rørene til kjøkkenet ligger tvers over loftet.

Hvilken rettigheter har jeg her? Må jeg betale de tusen lappene selv jeg betalte i går? Kan jeg forvente noe fra borettslaget? Gjorde jeg feil å reagere omgående slik jeg gjorde?

Jeg måtte holde meg hjemme i går kveld pga. han som kom, og holder meg hjemme i helgen hvis noe skulle skje. Jeg bor alene og reiser mye og leiligheten er da tom. Jeg er aldeles rasende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375620-frosne-r%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe så provoserende! Jeg har ingen råd å gi deg, ville bare uttrykke min sympati i møte med urimelige håndverkere. :(

For øvrig ville jeg nok stengt hovedkrana inn til leiligheten (dersom du kan det) når dere reiser vekk, evt. satt alle kraner på drypping/renning med kaldt vann i vintersesongen. Dersom du har en do med sånn knott som du drar opp for å skylle ned (ikke moderne knapp du trykker ned), kan du sette en strikk på like under knotten, så holder du sisterna rennende også. Vannet fryser (så vidt meg bekjent) når det blir stående i røret. Når det er litt gjennomstrømming fryser det ikke så fort.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375620-frosne-r%C3%B8r/#findComment-3297006
Del på andre sider

Noe så provoserende! Jeg har ingen råd å gi deg, ville bare uttrykke min sympati i møte med urimelige håndverkere. :(

For øvrig ville jeg nok stengt hovedkrana inn til leiligheten (dersom du kan det) når dere reiser vekk, evt. satt alle kraner på drypping/renning med kaldt vann i vintersesongen. Dersom du har en do med sånn knott som du drar opp for å skylle ned (ikke moderne knapp du trykker ned), kan du sette en strikk på like under knotten, så holder du sisterna rennende også. Vannet fryser (så vidt meg bekjent) når det blir stående i røret. Når det er litt gjennomstrømming fryser det ikke så fort.

Lykke til!!

Jeg kan ikke stenge for vannet siden det er samme stoppekrane for leiligeheten under. Det har aldri vært problemer med det kalde vannet, men ellers takk for råd.

Det er varmtvannsberederen på loftet og rørene fra den som fryser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375620-frosne-r%C3%B8r/#findComment-3297014
Del på andre sider

Jeg hadde ringt styret i borettslaget og hvis de ikke hadde vært behjelpelige så hadde jeg ringt OBOS. Er det bare du som har mistet vannet da? Dette skal vel gå på borettslagets forsikring, men her vet Mariaflyfly mer enn meg altså.

Ja dette er min varmtvannsbereder som står på mitt loft. Dette går ikke på forsikringen i OBOS, det har jeg sjekket, men det kan hende at det går på forsikring i borettslaget. Jeg har skrevet email til leder i styret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375620-frosne-r%C3%B8r/#findComment-3297021
Del på andre sider

Ja dette er min varmtvannsbereder som står på mitt loft. Dette går ikke på forsikringen i OBOS, det har jeg sjekket, men det kan hende at det går på forsikring i borettslaget. Jeg har skrevet email til leder i styret.

Jeg har bare hatt egen varmtvannsbereder en gang og da sto den på kjøkken i hjørnet under benken. Men da vet jeg den gikk på min forsikring. Ellers så har jeg vært vant til å ha felles varmtvann fra kjelleren og da går det ikke på min forsikring i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375620-frosne-r%C3%B8r/#findComment-3297026
Del på andre sider

Annonse

Dersom du hadde ringt ditt gamle selskap først hadde nok sjansen vært større for å slippe å betale rørleggerregningen. Men jeg er ingen jurist. Det spørs om du har krav på juridisk rådgivning gjennom borettslaget ditt eller forsikringen.

Det forstår jeg, men jeg hadde ikke tenkt å bruke dem videre og ikke hadde jeg navnet hos dem der og da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375620-frosne-r%C3%B8r/#findComment-3297057
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...