Gå til innhold

5 i familien og ny bil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

11

• Katt-ja

9

• Lillemus

5

• candyqueen_83

3

Mest aktive i denne tråden

Hvor mye kjører dere? Hvor langt? Hvor bor dere?

Et forslag er jo en elektrisk Nissan Leaf, hvor man sparer bensinpenger, parkeringspenger, bompenger og mesteparten av årsavgiften.

Med vennlig hilsen

Nissan Leaf til en familie på 5? Mulig den kommer i flere størrelser, men det lille knøttet av en Leaf jeg lå bak i går er ikke egnet for en så stor familie med mindre man aldri har med seg mer enn en toalettmappe som bagasje.

Hvor mye kjører dere? Hvor langt? Hvor bor dere?

Et forslag er jo en elektrisk Nissan Leaf, hvor man sparer bensinpenger, parkeringspenger, bompenger og mesteparten av årsavgiften.

Med vennlig hilsen

Jeg skal kjøpe ny bil til sommeren og lurer veldig på el-bil. Hva vil du anbefale?

Nissan Leaf til en familie på 5? Mulig den kommer i flere størrelser, men det lille knøttet av en Leaf jeg lå bak i går er ikke egnet for en så stor familie med mindre man aldri har med seg mer enn en toalettmappe som bagasje.

Godt du kom deg fri, Lillemus. Skulle de ha mye i løsepenger?

Jeg skal kjøpe ny bil til sommeren og lurer veldig på el-bil. Hva vil du anbefale?

Hei,

Jeg vil anbefale Nissan Leaf, fordi den er som en "vanlig bil", er sikker (EuroNCAP 5 stjerner), god rekkevidde og plass til 5.

Mitsubishi iMiev er litt billigere, men er en mye "enklere" bil.

Det er verd å huske at man kjøper en bil med 8 års bensin, så selv om de er dyrere nå, så sparer man mye på sikt.

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Tatjana

Citroen Berlingo, Citroen Grand C4 Picasso, Ford Galaxy er flerbruksbiler med god plass. (Jeg har ikke prøvd alle disse.)

Sist vi byttet bil var vi innom mange forskjellige bilforhandlere med alle tre ungene på slep, og da oppdaget vi at svært mange biler er registrert for 5 men laget for 4 passasjerer :-(. Vårt kriterium var plass til tre unger, to voksne og en stor hund + bagasje til en helgetur.

Baksetet er problemet, ofte er det to gode seter på sidene og så en liten "hump" i midten der det tredje barnet skal sitte. Så for oss var det et poeng at alle tre barna skulle sitte godt.

Ta med deg mann og barn ut og se på bil.

Hei,

Jeg vil anbefale Nissan Leaf, fordi den er som en "vanlig bil", er sikker (EuroNCAP 5 stjerner), god rekkevidde og plass til 5.

Mitsubishi iMiev er litt billigere, men er en mye "enklere" bil.

Det er verd å huske at man kjøper en bil med 8 års bensin, så selv om de er dyrere nå, så sparer man mye på sikt.

Med vennlig hilsen

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke 5 i familien;-) og trenger kun plass til meg selv og min bagasje. Jeg kjører først og fremst i Oslo og kanskje på harrytur til Sverige og til Vestfold eller LIllehammer noen få ganger i året.

Hvor mye koster Nissan Leaf?

Jeg har ikke 5 i familien;-) og trenger kun plass til meg selv og min bagasje. Jeg kjører først og fremst i Oslo og kanskje på harrytur til Sverige og til Vestfold eller LIllehammer noen få ganger i året.

Hvor mye koster Nissan Leaf?

Nissan Leaf koster vel 263000 kr.

Mitsubishi iMiev koster 200000 kr.

Det er hurtigladere installert slik at man kan reise til Sverige, og også mot Lillehammer (99% sikker på det siste).

Med vennlig hilsen

Det er hurtigladere installert slik at man kan reise til Sverige, og også mot Lillehammer (99% sikker på det siste).

Med vennlig hilsen

Slipper jeg ALLE kostnader hvis jeg kjøper en el-bil?

Annonse

Med vennlig hilsen

Hva med nye batterier - akkurat det er vel litt sjansespill? Hvor lenge holder det, hvor mye koster det, når går garantien ut? Jeg har sett at det er en del skepsis rundt akkurat dette:

"I en rekke land har Nissan bedt kundene skrive under på et informasjonsskriv som oppgir at batterikapasiteten gradvis reduseres og at garantien ikke dekker tap av batteriets kapasitet. Batteripakken består av 48 moduler, hver bestående av fire celler. Pakken er produsert av Automotive Energy Supply Corporation (AESC) - et joint venture-selskap mellom Nissan, NEC og NEC Energy Devices. Det er anslått at den nominelle kostnaden for selve batteripakken ligger på omlag 95 000 NOK (mai 2010)." (fra Wikipedia)

Hva med nye batterier - akkurat det er vel litt sjansespill? Hvor lenge holder det, hvor mye koster det, når går garantien ut? Jeg har sett at det er en del skepsis rundt akkurat dette:

"I en rekke land har Nissan bedt kundene skrive under på et informasjonsskriv som oppgir at batterikapasiteten gradvis reduseres og at garantien ikke dekker tap av batteriets kapasitet. Batteripakken består av 48 moduler, hver bestående av fire celler. Pakken er produsert av Automotive Energy Supply Corporation (AESC) - et joint venture-selskap mellom Nissan, NEC og NEC Energy Devices. Det er anslått at den nominelle kostnaden for selve batteripakken ligger på omlag 95 000 NOK (mai 2010)." (fra Wikipedia)

Garantien er på 80% av original kapasitet etter 5 år/100000 km. Tror det er 160000 km garanti på samme batterier i USA.

I prakisis forventer man 70-80% kapasitet etter 10 år. Man kan skifte ut individuelle celler, skulle en av dem ryke.

Innen 10 år vil batterikostnaden være mye lavere.

Husk også at at en elbil er MYE enklere (mekanisk) enn en fossilbil. Det er ikke uvanlig at man må gjøre noe stort med motor eller girkasse i løpet av de 10 første årene på en fossilbil.

Med vennlig hilsen

Garantien er på 80% av original kapasitet etter 5 år/100000 km. Tror det er 160000 km garanti på samme batterier i USA.

I prakisis forventer man 70-80% kapasitet etter 10 år. Man kan skifte ut individuelle celler, skulle en av dem ryke.

Innen 10 år vil batterikostnaden være mye lavere.

Husk også at at en elbil er MYE enklere (mekanisk) enn en fossilbil. Det er ikke uvanlig at man må gjøre noe stort med motor eller girkasse i løpet av de 10 første årene på en fossilbil.

Med vennlig hilsen

I denne tråden står det at man må skrive under et dokument hvor Nissan fraskriver seg garanti for at batteripakken holder 80% kapasitet...:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3883.0

Men, men - ikke vet jeg. Men man bør i alle fall sette seg godt inn i sakene - må være kjedelig med en 5 år gammel bil som plutselig trenger nytt batteri til 100.000... (Det er mer enn jeg pleier å betale for de bilene jeg kjøper (brukte, selvsagt).)

candyqueen_83

Haha, trodde du skrev "den Leaf som jeg lå baki i går". Lurte litt på hva du drev med i går ;O))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...