Gå til innhold

Ny hund - valg av rase.

Anbefalte innlegg

Gjest irsk setter?

Familie bestående av to voksne og to store barn skal anskaffe ny hund. Vi jobber 100% begge to, barna er aktive på fritiden, vi lioker friluftsliv, har stor tomt og turområder i nærmiljøet. Er det galskap å anskaffe seg Irsk Setter. Kjenner et eksemplar av rasen, og synes de er både kjekke og nydelige.

Er det noen her inne som har rasen og kan gi meg råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375657-ny-hund-valg-av-rase/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke til.

Hva som passer best for dere er nok ikke lett å si men vær obs på at behovet for aktivisering/mosjon/trening varierer veldig og at noen raser blir raskere problemhunder hvis de ikke får oppfylt behovene sine.

Inntrykket mitt når jeg leste innlegget ditt var, har de tid til å gi en hund et godt liv?

De fleste raser har egne klubber og det beste er å kontakte klubbene til de aktuelle rasene og snakke med mennesker som har god erfaring med de.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375657-ny-hund-valg-av-rase/#findComment-3297494
Del på andre sider

Har engelsk setter som er i samme familie.

De er jo fuglehunder, så jaktinstinktet er sterkt. Du kan ikke slippe de på fjellet uten å se dette. De tar stand og vil søke etter fugl på instinkt. Hvordan de behandler fuglen, kommer an på "oppdragelsen" dere gir den. De fleste som har disse hundene bruker de på jakt, men det er også mange som ikke gjør det. Hvordan de blir hvis de ikke brukes på jakt kan jeg ikke uttale meg om.

Våre hunder brukes ute på fjellet gjerne flere ganger i uka, de har en utrolig utholdenhet og har mye behov for å få løpe.

Om sommeren i båndtvangen blir det selvfølgelig mye roligere, så da roer de seg litt, selv om de nok blir noe rastløse.

Hvordan de er i hus varierer fra hund til hund. Noen er veldig rastløse og urolige, kan sutre eller bjeffe. Andre er veldig rolige, men generellt er de noe viltre av seg. Men utrolige glade hunder, og de vi har hatt oppgjennom årene har vært veldig glad i å ligge på et eget rom, og heller komme inn å hilse på utover kveldene. De er rolige i hus, sålenge de får brukt seg skikkelig en gang i løpet av dagen. De er glade i barn og sjelden jeg har hørt om noen som er blitt bitt av settere.

Så om dette er en type for dere kan jeg ikke uttale meg om, men de krever trim og tid. Og de er nok ikke de mest "smarte" hundene (som vetrinæren vår sier), så de trenger litt tid på å lære seg ting.

Hvis dere er ute etter en ren familiehund, ville jeg nok sett på andre raser, men er dere mye på fjellet og på turer så kan det gå greit.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375657-ny-hund-valg-av-rase/#findComment-3297511
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...