Gå til innhold

Svigermor favioriserer det ene barnet sitt

Anbefalte innlegg

Gjest Man lever bare en gang

Har et langt forhold til min mann. Etter som årene har gått har besøk fra svigermor dabbet kraftig av. Tror muligens det er 3 år siden hun var på besøk sist. Vi bor langt unna, man det gjør også det andre barnet. Det andre barnet hennes besøkes flere ganger i året 7-10 ganger pr år. Jeg synes dette er svært trist. Spesielt i forhol til min mann og til våre barn. I fjor presterte hun å si at hun var så glad for hun behandlet sine egne barn likt, noe hennes mor ikke hadde gjort!

Egentlig har jeg lyst til å gi svigermor en liten våkne opp prat. En dag er det for sent, for noe kan skje med henne eller min mann. Om noe hadde skjedd med min mann vil jeg tro at hun hadde angret fryktelig på å ikke ha besøkt han så lite. Det skal sies at de har veldig dårlig råd. Jeg forventer ikke at de er her så mye som hos det andre barnet. Men en eller to ganger i året synes jeg hadde vært natrulig med besøk. Så dyr er ikke flybillettene.

Det skulle ikke forundre meg om hun har laget en unnskyldning for seg selv, om at det er jeg som svigerdatter som er vanskelig. Kontakten dabber jo av når det blir sånn. Min mann hadde også svært dårlig forhold til sin far, som i liten grad brydde seg om han. Synes derfor det blir dobbelt leit for min mann. Min mann er mann og er nok ikke så flink med ord, eller til å ordne det sosiale og invitere og sånn.

Noen tips til hvordan jeg kan hinte til henne, heller få sagt fra på en ok måte? Jeg lurer på om jeg skal spørre om det er noe galt vi har gjort, og si at vi synes det blir veldig leit. Dersom det er at de ikke har råd skulle jeg ønsker at hun hadde sagt det.

Fortsetter under...

brilleslangen

hva med å bare fortelle henne at dere ønsker ho skal komme. Og at dere hadde håpet å få se henne litt oftere? Sjansen er større for at ho øker kontakten dersom ho får signaler om at ho er ønsket enn om ho blir møtt med kritikk.

Tror

hva med å bare fortelle henne at dere ønsker ho skal komme. Og at dere hadde håpet å få se henne litt oftere? Sjansen er større for at ho øker kontakten dersom ho får signaler om at ho er ønsket enn om ho blir møtt med kritikk.

Tror

Det har vi selvfølgelig gjort. Jaja hun skal komme sier hun, men hun kommer ikke.

Gjest Middelthon

Mannen din må jo invitere! Konkret, tid, lengde, evt. anledning. Ellers kan dere ikke vente at hun kommer. Og han må si han syns det er leit når hun takker nei (hvis han syns det er leit, da). Han må da også kunne si at "nå har du vært hos mitt søsken fem ganger i år, og sju ganger i fjor, jeg syns det hadde vært hyggelig å se deg i påska og forventer at du kommer. Det er mora hans. Hun blir sikkert bare glad hvis han er litt klar i talen. ikke anklag og tvær ut på hvor urettferdig det har vært til nå, bare vektlegg at dere ønsker å se henne oftere i framtiden, og rent konkret, i neste måned fredag den...klokka.... til mandag... osv..

Mannen din må jo invitere! Konkret, tid, lengde, evt. anledning. Ellers kan dere ikke vente at hun kommer. Og han må si han syns det er leit når hun takker nei (hvis han syns det er leit, da). Han må da også kunne si at "nå har du vært hos mitt søsken fem ganger i år, og sju ganger i fjor, jeg syns det hadde vært hyggelig å se deg i påska og forventer at du kommer. Det er mora hans. Hun blir sikkert bare glad hvis han er litt klar i talen. ikke anklag og tvær ut på hvor urettferdig det har vært til nå, bare vektlegg at dere ønsker å se henne oftere i framtiden, og rent konkret, i neste måned fredag den...klokka.... til mandag... osv..

Ja vi får forsøke den metoden.

Men jeg blir veldig forundret over at en mor kan forskjellsbehandle på den måten. Håper jeg aldri kommer til å gjøre sånt med mine barn.

Annonse

Gjest svigerdøtre osv

Regner med at det andre barnet, er en datter?

Mange mødre som gjør som denne moren. Tror ikke de føler seg velkommen av svigerdatteren, og mange sikkert med god grunn.

Så kanskje dere skal se litt på dere selv også?

Regner med at det andre barnet, er en datter?

Mange mødre som gjør som denne moren. Tror ikke de føler seg velkommen av svigerdatteren, og mange sikkert med god grunn.

Så kanskje dere skal se litt på dere selv også?

Selvfølgelig ser man på seg selv også. Men jeg tror ikke det er noen grunn til at hun ikke skal kunne komme på besøk en gang eller to i året. Jeg liker å ha besøk. Og jeg organiserer kanskje mer rundt dette enn mannen min. Også understreker hvor koslig det er, takk for besøket osv. Men av og til er det nok sånn at noen favoriseres, og jeg tror gjerne at svigermor ikke ser det selv engang. Hennes mann er far kun til det andre barnet. men jeg skjønner ikke at de likevel og i alle fall ikke hun som mor til begge kan gjøre det på den måten. Håper jeg aldri kommer til å gjøre sånn med mine barn.

Gjør som Middelthon sier - inviter henne til en konkret dato og x antall dager. Da må hun si ja eller nei til det. Sier hun nei, må den som får beskjeden si helt klart i fra at dere blir lei dere, og spør om hun har en annen dato som passer bedre.

Mannen din kan også si til henne tydelig, uten å anklage, at dere synes det er synd at hun ikke kommer på besøk til dere, og at dere synes hun kan fordele besøkene noe mer mellom de to søsknene.

Ser at svigermoren din besøker det andre barnet sitt, men vil allikevel si at moren min så og si aldri besøker meg, det er jeg som besøker henne.

Tror det er mer vanlig at barna kommer hjem, er iallfall slik med de jeg kjenner.

Jeg ser moren min mye mer enn søsknene mine gjør, nettopp fordi jeg besøker henne oftere. Hun besøker heller ikke søsknene mine. De kommer til henne.

Hun favoriserer ikke meg selv om vi har hyppigere kontakt, selv om andre sikkert ville hevde det da.

Jeg er enig med de andre, gjør det dere kan for å bedre kontakten, be henne komme til dere. Besøk henne så ofte dere får til. Det blir iallfall ikke bedre av å klandre henne for favorisering.

Ser at svigermoren din besøker det andre barnet sitt, men vil allikevel si at moren min så og si aldri besøker meg, det er jeg som besøker henne.

Tror det er mer vanlig at barna kommer hjem, er iallfall slik med de jeg kjenner.

Jeg ser moren min mye mer enn søsknene mine gjør, nettopp fordi jeg besøker henne oftere. Hun besøker heller ikke søsknene mine. De kommer til henne.

Hun favoriserer ikke meg selv om vi har hyppigere kontakt, selv om andre sikkert ville hevde det da.

Jeg er enig med de andre, gjør det dere kan for å bedre kontakten, be henne komme til dere. Besøk henne så ofte dere får til. Det blir iallfall ikke bedre av å klandre henne for favorisering.

Men hun besøk det andre søskenet.

Annonse

Jeg syns ikke det er så dumt om du tar en prat med henne jeg, men prøv å gjør det uten å anklage. Si bare at du grubler endel på dette, at du lurer på om dere gjør noe galt. Ikke så dumt å si det du nevner også, at man vet ikke hvor lenge man har hverandre o.s.v. Kanskje det kan få henne til å tenke. Prøv å vær positiv, si at dere ønsker å ha mer kontakt med henne, og spør hva som skal til for at dere kan få mer kontakt.

Lykke til!

Selvfølgelig ser man på seg selv også. Men jeg tror ikke det er noen grunn til at hun ikke skal kunne komme på besøk en gang eller to i året. Jeg liker å ha besøk. Og jeg organiserer kanskje mer rundt dette enn mannen min. Også understreker hvor koslig det er, takk for besøket osv. Men av og til er det nok sånn at noen favoriseres, og jeg tror gjerne at svigermor ikke ser det selv engang. Hennes mann er far kun til det andre barnet. men jeg skjønner ikke at de likevel og i alle fall ikke hun som mor til begge kan gjøre det på den måten. Håper jeg aldri kommer til å gjøre sånn med mine barn.

Kanskje det nettopp er det. Du organiserer og styrer og hun føler at hun er på besøk hos deg, og at sønnen like gjerne kunne vært et annet sted. Da forstår jeg henne godt i så fall.

Kanskje det nettopp er det. Du organiserer og styrer og hun føler at hun er på besøk hos deg, og at sønnen like gjerne kunne vært et annet sted. Da forstår jeg henne godt i så fall.

Nå tror jeg du misforstår.

Men det er gjerne jeg som bringer på bane ta vi må dra på besøk, eller at barnebarna får treffe de.

Jeg blir litt oppgitt over svarene i denne tråden. Spørsmålet er vel egentlig hva gjør man når man har en svigermor som favoriserer. Uten at jeg er slem stedatter, organiserer for mye, at vi aldri drar dit osv.

Nå tror jeg du misforstår.

Men det er gjerne jeg som bringer på bane ta vi må dra på besøk, eller at barnebarna får treffe de.

Jeg blir litt oppgitt over svarene i denne tråden. Spørsmålet er vel egentlig hva gjør man når man har en svigermor som favoriserer. Uten at jeg er slem stedatter, organiserer for mye, at vi aldri drar dit osv.

Jeg skjønner ikke hvorfor DU henger deg opp i dette. Du er gift med en voksen mann, hvorfor snakker ikke HAN med sin mor om dette er et problem?

Jeg skjønner ikke hvorfor DU henger deg opp i dette. Du er gift med en voksen mann, hvorfor snakker ikke HAN med sin mor om dette er et problem?

Hvis jeg ikke hadde lagt meg opp i vårt sosiale liv. Hadde vi ikke hatt noe sosialt liv. Alle synes min mann er veldig hyggelig. Men det virker ikke som om han tar så mye initiativ, på linje med mange andre menn. Og i den familien virker det ikke som de prater så mye om sånne ting. Så når jeg ser at det blir feil, blander jeg meg opp i det. Men det kan godt være at det blir han som må gjøre noe med det, ringe henne etc.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...