Gå til innhold

Helt utrolig

Anbefalte innlegg

Gjest Matariki

Ser på nrk på monsen og gjengen på tur, og helt utrolig hva de klarer. Fysiske begrensinger men det begrenser dem ikke. Kunne tenkt meg å vært med på noe slikt jeg, jeg har psykiske begrensninger. De er jo mye tøffere enn meg, men hadde vært greit å tøyd grenser. Et skikkelig opplegg. Må være tøft, syns de er så utrolige som står på uansett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, enig i dette.. men jeg tror ikke det er det å komme i mål som er hensikten med programmet (for oss seere). For min del lærer jeg masse om ulike funksjonsnedsettelser av å se på.. jeg lærer ting jeg ikke hadde tenkt på før. Jeg tror også at det at folk får et innblikk i andre menneskers tanker og følelser, gjør at de øker sin forståelse for hvordan det kan være å være fh. Deltagerne har sagt mye klokt, mye som har fått meg til å tenke... og jeg har sett at det ikke bare er vi døve som ikke nødvendigvis savner hørsel - det er lite fokus på "å synes synd" på, mer fokus på hva som faktisk er mulig for hver enkelt å få til. Faktisk tror jeg programmer som "Ingen grenser" kan være døråpner for mange fk til å komme seg ut i jobb.. man ser at de er normale mennesker - eller kanskje mennesker med ekstra god fighterånd ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297542
Del på andre sider

Ja, enig i dette.. men jeg tror ikke det er det å komme i mål som er hensikten med programmet (for oss seere). For min del lærer jeg masse om ulike funksjonsnedsettelser av å se på.. jeg lærer ting jeg ikke hadde tenkt på før. Jeg tror også at det at folk får et innblikk i andre menneskers tanker og følelser, gjør at de øker sin forståelse for hvordan det kan være å være fh. Deltagerne har sagt mye klokt, mye som har fått meg til å tenke... og jeg har sett at det ikke bare er vi døve som ikke nødvendigvis savner hørsel - det er lite fokus på "å synes synd" på, mer fokus på hva som faktisk er mulig for hver enkelt å få til. Faktisk tror jeg programmer som "Ingen grenser" kan være døråpner for mange fk til å komme seg ut i jobb.. man ser at de er normale mennesker - eller kanskje mennesker med ekstra god fighterånd ;)

Hei,

Det er to motstridende følelser som gjør seg gjeldende hos meg:

1) Det er på en måte flott at ikke funksjonshemmede får se dette. Det er, altså, en slags voksenopplæring for ikke-funksjonshemmede, MEN en farlig en, fordi de kan tro at "alle" funksjonshemmede kan gjøre dette bare de prøver hardt nok.

"Kan de det ikke, så er det noe bare gale med viljen deres" kan lett bli konklusjonen.

2) Det er lett å glemme at dette ikke er et representativt utvalg av funksjonshemmede, akkurat som et tilfeldig utvalg av ikke-funksjonshemmede ikke ville gjøre noe slikt. Det kan lett bli et nesten umenneskelig press på funksjonshemmede for å strekke seg alt for langt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297554
Del på andre sider

Annonse

Gjest Todelt syn

Hei,

1) Det er på en måte flott at ikke funksjonshemmede får se dette. Det er, altså, en slags voksenopplæring for ikke-funksjonshemmede, MEN en farlig en, fordi de kan tro at "alle" funksjonshemmede kan gjøre dette bare de prøver hardt nok.

"Kan de det ikke, så er det noe bare gale med viljen deres" kan lett bli konklusjonen.

2) Det er lett å glemme at dette ikke er et representativt utvalg av funksjonshemmede, akkurat som et tilfeldig utvalg av ikke-funksjonshemmede ikke ville gjøre noe slikt. Det kan lett bli et nesten umenneskelig press på funksjonshemmede for å strekke seg alt for langt.

Med vennlig hilsen

Ja, dette har slått meg også.

I tillegg har jeg flere ganger sittet med en litt guffen følelse i magen og tenkt litt på hvorfor det er blitt laget underholdning ut av et slikt prosjekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297558
Del på andre sider

Hei,

Med vennlig hilsen

Tja.... men hva er egentlig forskjellen fra funksjonsfriske? Vi ser jo funksjonsfriske være med i 71 grader nord, og gjøre store bragder. Det betyr ikke at vi tror alle funksjonsfriske kan gjøre dette?

Jeg vil tro de fleste mennesker er såpass reflekterte at de greier å tenke selv i denne saken... Det vil alltid finnes både negative og positive sider ved en sak, men her vet vi at det er flest positive og da bør det fokuseres på det. Jeg vet f.eks. at døvblinde Tare som var med ifjor har fått et nytt liv etter denne deltagelsen... endelig våger folk å snakke med ham på gata... Marianne som er med i år opplever også at folk tør å kommunisere med henne selv om hun er døv. Ingenting er bedre enn det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297570
Del på andre sider

Tja.... men hva er egentlig forskjellen fra funksjonsfriske? Vi ser jo funksjonsfriske være med i 71 grader nord, og gjøre store bragder. Det betyr ikke at vi tror alle funksjonsfriske kan gjøre dette?

Jeg vil tro de fleste mennesker er såpass reflekterte at de greier å tenke selv i denne saken... Det vil alltid finnes både negative og positive sider ved en sak, men her vet vi at det er flest positive og da bør det fokuseres på det. Jeg vet f.eks. at døvblinde Tare som var med ifjor har fått et nytt liv etter denne deltagelsen... endelig våger folk å snakke med ham på gata... Marianne som er med i år opplever også at folk tør å kommunisere med henne selv om hun er døv. Ingenting er bedre enn det :)

Jeg skriver jo positive ting om det, også! :-)

''Tja.... men hva er egentlig forskjellen fra funksjonsfriske? ''

Noen viktige forskjeller:

1) Det er (ofte) langt vanskeligere for funksjonshemmede å gjøre det som er relativt enkelt for funksjonsfriske, spesielt når det gjelder utendørsaktiviteter (selvsagt). Det som blir forventet er altså mye mer, spesielt fordi det ofte ikke er åpenbart hvor vanskelig det er.

2) Det å "klare det funksjonsfriske kan blir saliggjørende". Altså, man har funksjonshemmede som streber etter å gjøre noe som er "typisk for funksjonsfriske". Det blir, i mitt hode, litt som å ta noen CI-brukere og be dem bedømme musikk slik vanlig hørende gjør. CI-brukerne vil alltid komme "nest best", uansett hvor gode de er, og hvor mye de strever. Og "målet" er de hørendes.

Men jeg er veldig enig i at dette er komplisert. Mye av dette kan man se på på flere måter, avhengig av hvem sine øyne som ser, og hvor informerte de er. Selvsagt ser jeg positive aspekter også.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297573
Del på andre sider

Gjest på grensen

Hei,

Med vennlig hilsen

Du sa her omtrent det jeg selv ikke gadd å skrive. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297582
Del på andre sider

Gjest på grensen

Kjempefint for de som har fått et bedre liv. Men så er det også en av dem som kollapset etter første turen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297583
Del på andre sider

Kjempefint for de som har fått et bedre liv. Men så er det også en av dem som kollapset etter første turen.

Hmmm...

Jeg tror nok de som er med på det nok føler et veldig press for å fullføre, men samtidig så tenker jeg at det vil være å undervurdere dem hvis man nekter dem å bli med på noe slikt.

Jeg tenker mest på at andre funksjonshemmede kanskje møter flere forventninger i hverdagen for å "bli normale", i stedet for å leve på egne premisser.

Men det er vanskelig - jeg tror det er både positive og negative sider ved slike serier.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297585
Del på andre sider

Annonse

Gjest på grensen

Hmmm...

Jeg tror nok de som er med på det nok føler et veldig press for å fullføre, men samtidig så tenker jeg at det vil være å undervurdere dem hvis man nekter dem å bli med på noe slikt.

Jeg tenker mest på at andre funksjonshemmede kanskje møter flere forventninger i hverdagen for å "bli normale", i stedet for å leve på egne premisser.

Men det er vanskelig - jeg tror det er både positive og negative sider ved slike serier.

Med vennlig hilsen

Også viktig å huske at blant ca 1000 påmeldte, er det bare en håndfull deltagere som blir plukket ut som passende til turen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297587
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hei,

Med vennlig hilsen

TAKK for et innlegg som setter ord på mine følelser. Det setter ikke bare et press på funksjonshemmede, men psykisk syke også (og andre). Se tråd på Psykiatri forum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297614
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til dette programmet fordi det kun er åpent for deltakere med fysiske, og ikke psykiske, funksjonshemninger. Unntaket (et halvveis unntak? eller ikke?) var vel en med CP. Det blir stadig fremhevet "men det er ikke noe galt med hodet". Vi som "har noe galt med hodet" burde også få vise at vi kan og at vi ikke er farlige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297872
Del på andre sider

Jeg skriver jo positive ting om det, også! :-)

''Tja.... men hva er egentlig forskjellen fra funksjonsfriske? ''

Noen viktige forskjeller:

1) Det er (ofte) langt vanskeligere for funksjonshemmede å gjøre det som er relativt enkelt for funksjonsfriske, spesielt når det gjelder utendørsaktiviteter (selvsagt). Det som blir forventet er altså mye mer, spesielt fordi det ofte ikke er åpenbart hvor vanskelig det er.

2) Det å "klare det funksjonsfriske kan blir saliggjørende". Altså, man har funksjonshemmede som streber etter å gjøre noe som er "typisk for funksjonsfriske". Det blir, i mitt hode, litt som å ta noen CI-brukere og be dem bedømme musikk slik vanlig hørende gjør. CI-brukerne vil alltid komme "nest best", uansett hvor gode de er, og hvor mye de strever. Og "målet" er de hørendes.

Men jeg er veldig enig i at dette er komplisert. Mye av dette kan man se på på flere måter, avhengig av hvem sine øyne som ser, og hvor informerte de er. Selvsagt ser jeg positive aspekter også.

Med vennlig hilsen

Pkt 2 der er jeg veldig enig i selv om jeg ikke synes det er helt sammenlignbart med å delta i "Ingen grenser" som funksjonshemmet. Her deltar man fordi man har lyst å utfordre seg selv og man kommer avgårde på ulike måter/med ulike teknikker - men hovedgrunnen til at jeg priser programmet er at man virkelig gir den gjengse nordmann et innblikk i tanker og følelser til mennesker som ikke er _helt som dem_.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297936
Del på andre sider

Ja, det må man nesten regne med... I alle realityer skjer vel slike ting, dessverre :( Man trenger allikevel ikke skåne funksjonshemmede mer enn funksjonsfriske... De greier å tenke selv de også :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3297938
Del på andre sider

Pkt 2 der er jeg veldig enig i selv om jeg ikke synes det er helt sammenlignbart med å delta i "Ingen grenser" som funksjonshemmet. Her deltar man fordi man har lyst å utfordre seg selv og man kommer avgårde på ulike måter/med ulike teknikker - men hovedgrunnen til at jeg priser programmet er at man virkelig gir den gjengse nordmann et innblikk i tanker og følelser til mennesker som ikke er _helt som dem_.

Hei,

Jeg er enig at det er den positive siden, men spørsmålet jeg tenker på er hvorvidt bildet de sitter igjen med er realistisk? Blir det slik at "den jevne nordmann" nå ser på funksjonshemmede som ikke klatrer i fjell som "late og tiltaksløse", for nå har de jo sett at noen kan.

For å bruke det med CI som en analogi: La oss si at producere fra et TV-program hadde funnet 10 CI-brukere som virkelig hadde vellykkede CI-operasjoner, og som hadde som mål å være "mer hørende enn de hørende". Så var det med på en konkurranse, og gjorde det veldig godt, gjerne under gode forhold (lite støy, osv.)

Så tror jeg veldig mange "jevne nordmenn", (som aldri har truffet noen med CI) plutselig vil tro at "hvis bare CI-brukere anstrengte seg litt mer kunne de bli like flinke som dem i programmet", og som en konsekvens trengte man heller ikke bruke penger på døveskoler, osv. siden det handler (i følge det de har "lært" i programmet) om å øve seg nok.

Det er kjempevanskelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375669-helt-utrolig/#findComment-3298015
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...