leonie Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Hei Monica, jeg er nå 14 uker på vei og sliter veldig med kvalmen. Klarer ikke å få i meg skikkelig mat før ved 11- 11.30 tiden. Vet at dette er sent. I tillegg må jeg gjerne spy før den tid- blir da som regel bare magesyre som kommer opp. Jeg prøver å få i meg litt yoghurt før spyinga inntreffer (for å ha noe å spy opp), men det er ikke alltid jeg klarer det. Har du noen råd om hva jeg kan spise eller gjøre for å stille kvalmen noe? Hva er viktig å få i seg av mat? Prøver å få i meg en del frukt, grønnsaker og også noe fisk. Noe jeg må passe spesielt på? Takknemlig for svar. Klem fra Leonie (ps. Monica i annen er dobbelt så ille ;-) ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Hei Leonie, Gratulere masse med den lille i magen ). Har tenkt på å sende deg mail lenge, men så har bare tiden gått... Ja, det med å kontrollere gravid-kvalmen kan være en mindre gledelig utfordring - spesielt dersom den varer så lenge som hos deg. Det sies jo ofte at det blir bedre når man når 12-14 uker, så det kan jo hende du går bedre tider i møte ganske snart. For meg hjalp det å spise tørr mat når jeg hadde tom mage, som jo er en av de klassiske rådene (ha tørre kjeks/knekkebrød liggene på nattbordet, og spis litt før du går ut av senga). Har også hørt at lukten av fersk sitron skal hjelpe (skrap i sitronskallet og 'sniff'), eller å legge litt salt under tunga. Jeg vet ikke om dette er annet enn gode kjerringråd, men det er kanskje verdt å prøve Vet av egen erfaring at gravid-kvalmen er helt uutholdelig, og at man er etterhvert veldig villig til å prøve alt for å lette på den. Men jeg tror nesten det viktigste er at du prøver ut hva som du synes hjelper. Kanskje ikke tørr mat fungere for deg (yoghurt hadde f.eks aldri kommet lengre enn til leppene hos meg). Når det gjelder hva du bør passe på av ernæring, så er du egentlig i en ganske fin periode av svangerskapet nå. Du er over den kritiske delen hvor f.eks folsyre er veldig viktig. Du har heller ikke kommet så langt at et høyere inntak av kalorier er et altfor stort behov. Noe du kanskje bør være litt på vakt for er jern-inntaket. I denne perioden begynner blodmengden til barnet å øke endel, og du trenger økt inntak av jern. Dersom du ikke klarer å spise jernrik mat (mørkgrønne grønnsaker, brokklig, bønner, linser, kjøttmat, peanøttsmør, egg etc), er det viktig at du tar tilskudd av dette. Du kan evt kjøpe en multivitamin med jern, eller bare satse på jerntilskudd med vitamin C. Jernbehovet fordobler seg faktisk for gravide i forhold til ikke-gravide (30 mg mot 15 mg). Her i USA anbefaler de alltid at gravide tar jerntilskudd i 2. og 3. trimester, nettopp fordi det er vanskelig å ha et inntak av 30 mg bare gjennom kosten. En ting å tenke på når det gjelder opptaket av jern, er at kalsium kan hindre opptak. Det er derfor lurt å ta jerntabletter (tilsatt vitamin C) 1/2 time før måltider for å hjelpe opptaket. Senere i svangerskapet er det viktig med høyere kalori-inntak for vekst for barnet og ekstra kalsium inntak for benbyggningen for både deg og babyen. Frukt, grønnsaker og fisk er bra. Og jeg håper også at du klarer å få i deg brød og andre grove kornprodukter samt melk og melkeprodukter. Ellers håper jeg at kvalmen snart gir seg for deg og at du kan nyte gleden av en voksende mage - og økt matlyst! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.