Gå til innhold

Elever som har fyllt 18 år.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

4

• Mrs. Wallace

4

• ....AV

3

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har ikke skrevet meldinger altså. Bare så det er sagt, men han har ikke gjort det selv heller.

Hva når det er kontroll? Skal de ha med legeerklæring til skolen?

Holder det ikke at de har med innkallingen da? Myndige elever fikser det selv ja, da har ikke mor mer hun skulle sagt. :o)

Annonse

Holder det ikke at de har med innkallingen da? Myndige elever fikser det selv ja, da har ikke mor mer hun skulle sagt. :o)

''Holder det ikke at de har med innkallingen da?''

Tror skolen krever bekreftet frammøte.

Ellers er som du sier, dette noe mynige personer ordner selv.

mvh

Gjest Nickløsheletida

Han har ikke fått skriftlig innkalling fordi jeg ringte selv til Riksen i dag da det kan se ut som han har fallt utenfor systemet deres etter at han fylte 18. Fikk muntlig beskjed om å komme i morgen tidlig da han er dårlig nå. (men er på skolen)

Han skulle egentlig ha skiftet avdeling nå etter fylte 18 år, men vi har ikke hørt noe på månedsvis og nå tror jeg han trenger å øke dosen siden han har vokst i høyde og bredde. Dessverre så ble han gående noen uker uten medisin også og det er vel det vi ser resultatet av nå.

Han vet ikke at han skal være borte fra skolen i morgen, jeg når han ikke på mobilen. Den er avslått. Så jeg tenkte kanskje ringe skolen og opplyse om det og om hvorfor han har hatt en del fravær i det siste, men ser at det muligens virker litt kontrolerende.

Han har hanglet mye i høst og hatt en del fravær pga immunsvikten og skolen tror sikkert at han skulker, siden han aldri skriver meldinger selv. Vanskelig og vite hvor mye man skal bry seg.

Synes det er vanskelig siden jeg heller ikke ønsker at han skal kunne bruke sykdommen som unnskyldning.

Gjest Nickløsheletida

''Holder det ikke at de har med innkallingen da?''

Tror skolen krever bekreftet frammøte.

Ellers er som du sier, dette noe mynige personer ordner selv.

mvh

"Ellers er som du sier, dette noe mynige personer ordner selv.""

Jeg tenkte aldri over dette da den eldste gikk på videregående, men har nok hatt problemer med å slippe taket på sønnen pga, sykdommen hans.

Han har ikke fått skriftlig innkalling fordi jeg ringte selv til Riksen i dag da det kan se ut som han har fallt utenfor systemet deres etter at han fylte 18. Fikk muntlig beskjed om å komme i morgen tidlig da han er dårlig nå. (men er på skolen)

Han skulle egentlig ha skiftet avdeling nå etter fylte 18 år, men vi har ikke hørt noe på månedsvis og nå tror jeg han trenger å øke dosen siden han har vokst i høyde og bredde. Dessverre så ble han gående noen uker uten medisin også og det er vel det vi ser resultatet av nå.

Han vet ikke at han skal være borte fra skolen i morgen, jeg når han ikke på mobilen. Den er avslått. Så jeg tenkte kanskje ringe skolen og opplyse om det og om hvorfor han har hatt en del fravær i det siste, men ser at det muligens virker litt kontrolerende.

Han har hanglet mye i høst og hatt en del fravær pga immunsvikten og skolen tror sikkert at han skulker, siden han aldri skriver meldinger selv. Vanskelig og vite hvor mye man skal bry seg.

Synes det er vanskelig siden jeg heller ikke ønsker at han skal kunne bruke sykdommen som unnskyldning.

'' Så jeg tenkte kanskje ringe skolen og opplyse om det og om hvorfor han har hatt en del fravær i det siste, men ser at det muligens virker litt kontrolerende.

''

Tror du skal la det være og la ham øve seg på å gi slike beskjeder til skolen selv. Han trenger helt sikkert å trene på dette (han som andre 18-åringer jeg kjenner...).

Gjest Nickløsheletida

'' Så jeg tenkte kanskje ringe skolen og opplyse om det og om hvorfor han har hatt en del fravær i det siste, men ser at det muligens virker litt kontrolerende.

''

Tror du skal la det være og la ham øve seg på å gi slike beskjeder til skolen selv. Han trenger helt sikkert å trene på dette (han som andre 18-åringer jeg kjenner...).

Innser at du/ dere har rett :-)

"Ellers er som du sier, dette noe mynige personer ordner selv.""

Jeg tenkte aldri over dette da den eldste gikk på videregående, men har nok hatt problemer med å slippe taket på sønnen pga, sykdommen hans.

''Jeg tenkte aldri over dette da den eldste gikk på videregående, men har nok hatt problemer med å slippe taket på sønnen pga, sykdommen hans.''

Det er lett å forstå, og hvis han i tillegg er litt sløvere enn din eldste var, så er det jo fristende å holde litt styr på det hele. Allikevel tenker jeg at nettopp fordi han har en kronisk sykdom, så må han nå få øve på å håndtere dette i økende grad selv. Hvis ikke, så kan han jo ikke f.eks. studere i utlandet - og han må også lære seg å gi beskjed til fremtidige arbeidsplasser om han er syk (inkl. evt. skaffe til veie attestasjon).

Innser at du/ dere har rett :-)

Ser nå at du svarte meg før jeg har postet enda en kommentar i tråden;-)

Jeg tror forøvrig det ville vært en fordel om man fikk halvsløve sønner før man fikk mer pliktoppfyllende døtre. Da ville man ikke først blitt så bortskjemt og vant til at de fikser alt selv...

(*Planlegger ettermiddagens lekseøkt med en halvsløv nevø *)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Jeg tenkte aldri over dette da den eldste gikk på videregående, men har nok hatt problemer med å slippe taket på sønnen pga, sykdommen hans.''

Det er lett å forstå, og hvis han i tillegg er litt sløvere enn din eldste var, så er det jo fristende å holde litt styr på det hele. Allikevel tenker jeg at nettopp fordi han har en kronisk sykdom, så må han nå få øve på å håndtere dette i økende grad selv. Hvis ikke, så kan han jo ikke f.eks. studere i utlandet - og han må også lære seg å gi beskjed til fremtidige arbeidsplasser om han er syk (inkl. evt. skaffe til veie attestasjon).

Ja og nå er han jo ekstra sløv. Jeg har kjeftet og kjeftet pga. pc`bruk også og trodd at forklaringen lå der.

Nå har jeg plutselig skjønt at han faktisk har følt seg dårlig i høst og det endte med legevakten natt til fredag. Har latt det gå for langt.

Vanskelig å vite noen ganger hva som er hva, men helst er det vel litt begge deler.

''Han vet ikke at han skal være borte fra skolen i morgen, jeg når han ikke på mobilen. Den er avslått. Så jeg tenkte kanskje ringe skolen og opplyse om det og om hvorfor han har hatt en del fravær i det siste, men ser at det muligens virker litt kontrolerende.''

Jeg synes det er uproblematisk om du hjelper ham å ordne opp i dette, så lenge han ikke insisterer på at du ikke skal blande deg. Og det er ikke utenkelig at en bedskjed fra deg vil inngi større troverdighet overfor skolen enn om han tar det opp selv.

En legeerklæring er nok det aller beste.

mvh

Gjest Nickløsheletida

Ser nå at du svarte meg før jeg har postet enda en kommentar i tråden;-)

Jeg tror forøvrig det ville vært en fordel om man fikk halvsløve sønner før man fikk mer pliktoppfyllende døtre. Da ville man ikke først blitt så bortskjemt og vant til at de fikser alt selv...

(*Planlegger ettermiddagens lekseøkt med en halvsløv nevø *)

Ja, begge døtrene er plikoppfyllende her, men så er de også friske.

Men han har noe egenskaper de ikke har. Han er den som enklest å be når jeg trenger hjelp til noe. Han er snill som et lam :-)

En 18 år gammel elev er myndig og det er dermed like unødvendig at foreldre skriver melding der som at mora mi skriver melding til sjefen min når jeg er borte fra jobb. ;)

Skolen har heller ikke lov til å gi ut noe informasjon til foreldrene (med mindre eleven gir fullmakt).

Hvis man har vært hos legen el.l kan man få en lapp fra legen. Man får fremdeles fravær, men det er greit for skolen å vite at det er såkalt gyldig.

Gjest Nickløsheletida

En 18 år gammel elev er myndig og det er dermed like unødvendig at foreldre skriver melding der som at mora mi skriver melding til sjefen min når jeg er borte fra jobb. ;)

Skolen har heller ikke lov til å gi ut noe informasjon til foreldrene (med mindre eleven gir fullmakt).

Hvis man har vært hos legen el.l kan man få en lapp fra legen. Man får fremdeles fravær, men det er greit for skolen å vite at det er såkalt gyldig.

Jeg skjønner at dere har rett. Skolen fikk jo også informasjon om sykdommen da han begynte der og etter det har jeg ikke skrevet meldinger i det hele tatt og latt han styre selv. Men jeg vet at han heller ikke skriver meldinger, så jeg tenkte at jeg kanskje skulle informere om utviklingen av sykdommen han har hatt i høst.

Men jeg lar det være og så tenker jeg at han ihvertfall kan få med seg en legeattest fra legen i morgen.

Jeg skjønner at dere har rett. Skolen fikk jo også informasjon om sykdommen da han begynte der og etter det har jeg ikke skrevet meldinger i det hele tatt og latt han styre selv. Men jeg vet at han heller ikke skriver meldinger, så jeg tenkte at jeg kanskje skulle informere om utviklingen av sykdommen han har hatt i høst.

Men jeg lar det være og så tenker jeg at han ihvertfall kan få med seg en legeattest fra legen i morgen.

Jeg skjønner at han har en kronisk sykdom? Da kan det stille seg litt annerledes mtp fravær, fordi han med dokumentasjon fra lege el.l kan samle opp og få strøket opptil 10 dager av fraværet fra karakterutskriften. Men dette kjenner du kanskje til allerede?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...