Gå til innhold

Ny politiker siktet for overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker nesten som om det er en overhyppighet, sammenlignet md den jevne befolkning, men jeg vet ikke?

Med vennlig hilsen

''Det virker nesten som om det er en overhyppighet, sammenlignet md den jevne befolkning, men jeg vet ikke?''

I den jevne befolkning er det vel ikke så vanlig at 43-åringer har muligheten til å egle seg innpå 17-åringer, som kanskje også ser opp til den voksne ut fra hans posisjon i organisasjinen. Du må nesten gå til ungdomspartier og idrettslag o.l. for å finne tilsvarende "settinger".

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

23

• Sør

4

• XbellaX

3

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi vet ikke om dette er en voldtekt ennå heller, så det er nok litt tidlig å konkludere med at hans politiske karriere er over.

Uavhengig av om han blir dømt eller ikke, vil det sannsynligvis bli hengende ved ham at jenta opplevde det som et overgrep.

Så det skal noe til at han kommer tilbake i politikken. Men aldri si aldri.

Mvh

Skrevet

Dette står i Straffeloven:

''§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år. ''

Jeg tror ikke de vil bruke denne, men det er åpenbart tett på.

Med vennlig hilsen

Tviler på at den er navendelig her.

Gjest Hulderen
Skrevet

''Det virker nesten som om det er en overhyppighet, sammenlignet md den jevne befolkning, men jeg vet ikke?''

I den jevne befolkning er det vel ikke så vanlig at 43-åringer har muligheten til å egle seg innpå 17-åringer, som kanskje også ser opp til den voksne ut fra hans posisjon i organisasjinen. Du må nesten gå til ungdomspartier og idrettslag o.l. for å finne tilsvarende "settinger".

Eller til videregående skole, eventuelt høyere studium. Da heg var student, var det en av foreleserne som hadde seg med en ny, ung studine hvert år. Vi brukte å vedde om hvem den neste ville bli. De jentene som avviste ham, ble han skikkelig ubehagelig mot i etterkant.

Skrevet

Han voldtok ingen. Det var frivillig. Aldersforskjellen var mindre.

Ikke greit gjort. Men et betydelig mindre omfang.

Skulle man sparke alle politikere som har vært uttro med en ung og fristende, lurer jeg på hvor mange som hadde blitt igjen.

Mvh

Dersom det viser seg at dette er en vodltekt er saken verre enn Søviknes' var, men jeg er likevel ikke med på å minimere den saken selv om dette viste seg å ikke være et overgrep.

Uansett hvordan man snur og vender på det var Søviknes en voksen mann på 31 år, han hadde samboer, var ordfører i Os og nestleder i Frp da han lå med en 16 år gammel beruset jente på landsmøtet til FrpU i Langesund. Han hadde selv holdt innlegg på møtet som gjest fra "voksen"partiet og det kom også fram at han hadde spandert øl på de mindreårige. I mine øyne er saken fremdeles vemmelig, og vitner om umodenhet, umoral og maktmisbruk.

Skrevet

Uavhengig av om han blir dømt eller ikke, vil det sannsynligvis bli hengende ved ham at jenta opplevde det som et overgrep.

Så det skal noe til at han kommer tilbake i politikken. Men aldri si aldri.

Mvh

Også Søviknes ble anklaget for voldtekt først. Det ble imidlertod trukket etter en stund. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg forbinder ikke saken med overgrep, bare med maktmisbruk og umoral.

Skrevet

Jeg er enig i at det er en forskjell her.

Jenta mener at det var voldtekt, Solum Larsen mener at de hadde frivillig sex. Det er vel ofte slik i voldtektssaker - at det er påstand mot påstand.

Heldigvis er det domstolen som skal dømme.

Etter det som har kommet frem i mediene virker det som det er hold i anklagene. Jenta gråtende kort tid etter det skjedde og lignende.

Lest andre mediehistorier som tyder på at denne personen kan ha vært mistenkt for å ha et lite alkoholproblem.

Forferdelig sak. Jeg synes synd på jenta.

Skrevet

Dersom det viser seg at dette er en vodltekt er saken verre enn Søviknes' var, men jeg er likevel ikke med på å minimere den saken selv om dette viste seg å ikke være et overgrep.

Uansett hvordan man snur og vender på det var Søviknes en voksen mann på 31 år, han hadde samboer, var ordfører i Os og nestleder i Frp da han lå med en 16 år gammel beruset jente på landsmøtet til FrpU i Langesund. Han hadde selv holdt innlegg på møtet som gjest fra "voksen"partiet og det kom også fram at han hadde spandert øl på de mindreårige. I mine øyne er saken fremdeles vemmelig, og vitner om umodenhet, umoral og maktmisbruk.

Om jeg ikke husker feil ble det hevdet at denne jenta løy på seg å være 18. Vet ikke om dette ble bekreftet eller avsannet.

mvh

Skrevet

'' her arrangeres det tydeligvis fester som resulterer i både det ene og det andre med mindreårige og ungdommer som ikke en gang er gamle nok til å komme inn på steder hvor alkohol serveres. Hva skjer?

''

Jeg synes også det er uhyre sært at voksne drikker sammen med ungdom under atten år. En ting er at de fleste syttenåringer nok har drukket alkohol sammen med venner, men de fleste voksne pleier vel å holde seg for gode til å både gi ungdom alkohol og drikke sammen med dem.

''Jeg synes også det er uhyre sært at voksne drikker sammen med ungdom under atten år. En ting er at de fleste syttenåringer nok har drukket alkohol sammen med venner, men de fleste voksne pleier vel å holde seg for gode til å både gi ungdom alkohol og drikke sammen med dem.''

Helt enig!

Skrevet

Om jeg ikke husker feil ble det hevdet at denne jenta løy på seg å være 18. Vet ikke om dette ble bekreftet eller avsannet.

mvh

Samme det vel? Den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år.

Skrevet

Og kreket er gift og har barn.... *sensur*

Stakkars barn. Tenk hva de går gjennom nå. :(

Skrevet

Samme det vel? Den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år.

I forhold til alkoholinntak er forskjellen mellom 16 og 18 om man ulovlig sjenker mindreårige eller ikke.

Moralsk og styrkemessig mellom de to er det også forskjell på 16 og 18.

Men at Søviknes var ute å sykla, er hevet over en hver tid. Og media kommer sikkert til å ta det med i nekrologen hans om han så lever til han blir 110.

mvh

Skrevet

'' her arrangeres det tydeligvis fester som resulterer i både det ene og det andre med mindreårige og ungdommer som ikke en gang er gamle nok til å komme inn på steder hvor alkohol serveres. Hva skjer?

''

Jeg synes også det er uhyre sært at voksne drikker sammen med ungdom under atten år. En ting er at de fleste syttenåringer nok har drukket alkohol sammen med venner, men de fleste voksne pleier vel å holde seg for gode til å både gi ungdom alkohol og drikke sammen med dem.

''Jeg synes også det er uhyre sært at voksne drikker sammen med ungdom under atten år. En ting er at de fleste syttenåringer nok har drukket alkohol sammen med venner, men de fleste voksne pleier vel å holde seg for gode til å både gi ungdom alkohol og drikke sammen med dem.''

Helt enig. Bare det er en grenseoverskridelse. Og når man først begynner å tøye på sånne grenser, er det fort gjort at det blir i overkant mange gråsoner.

Skrevet

Og kreket er gift og har barn.... *sensur*

Huff, ja. Jeg leste også det nå i kveld. Så utrolig leit og hinsides pinlig for de stakkars barna hans :((((

Skrevet

mvh

Endrer ingen verdens ting for meg.

Min jr er 16, blir 17 i år. 16, 17 eller 18 er umulig å skille i den alderen, men for en voksen ordfører på offisielt oppdrag som nestleder i - den gang - Norges nest største parti bør alle deltakere på ungdomsleir være mer enn forbuden frukt etter min mening.

Jeg har som sagt selv vært på ungsomsmøter og årsmøter for moderpartier i sin tid, og husker at vi snakket om disse mennene. Det var alltid de samme som ble igjen og festet med de unge, og vi fikk vel ikke akkurat følelsen av at det var som politiske talent vi fikk oppmerksomhet rundt midnatt. Jeg hørte aldri om overgrep i min tid, men mange referert ganske mange på (over)-kanten-historier også den gang.

Skrevet

mvh

En ting til: Jeg har til gode å se en voksen kvinne henge på samme måte - i min tid var det kun voksne menn som hang rundt ungdommene.

Skrevet

Endrer ingen verdens ting for meg.

Min jr er 16, blir 17 i år. 16, 17 eller 18 er umulig å skille i den alderen, men for en voksen ordfører på offisielt oppdrag som nestleder i - den gang - Norges nest største parti bør alle deltakere på ungdomsleir være mer enn forbuden frukt etter min mening.

Jeg har som sagt selv vært på ungsomsmøter og årsmøter for moderpartier i sin tid, og husker at vi snakket om disse mennene. Det var alltid de samme som ble igjen og festet med de unge, og vi fikk vel ikke akkurat følelsen av at det var som politiske talent vi fikk oppmerksomhet rundt midnatt. Jeg hørte aldri om overgrep i min tid, men mange referert ganske mange på (over)-kanten-historier også den gang.

Det endrer noe for meg om det er slik at jenta valgte å gi seg ut for noe hun ikke var og eldre enn hun var.

Det finnes også jenter som legger seg på hjul for å få menn med posisjon i garnet. Så generelt kan man ikke gå ut fra en 0-100 skyldfordeling.

I de aktuelle sakene har selvsagt ikke grunnlag for sterke meninger om hva som skjedde.

Jeg synes slike ting blir verre ved yngre alder og økt aldersforskjell. Som regel er det stor modning fra 16 til 18. Men man snakker fortsatt om grader av galt.

mvh

Skrevet

Det endrer noe for meg om det er slik at jenta valgte å gi seg ut for noe hun ikke var og eldre enn hun var.

Det finnes også jenter som legger seg på hjul for å få menn med posisjon i garnet. Så generelt kan man ikke gå ut fra en 0-100 skyldfordeling.

I de aktuelle sakene har selvsagt ikke grunnlag for sterke meninger om hva som skjedde.

Jeg synes slike ting blir verre ved yngre alder og økt aldersforskjell. Som regel er det stor modning fra 16 til 18. Men man snakker fortsatt om grader av galt.

mvh

Dette er jeg sterkt uenig med deg i. En gymnasjente skal kunne sendes hjemmefra av mor og far på ungdomsleir uten at de voksne (i dette tilfelle med kjæreste hjemme) skal kunne sjenke dem fulle og ligge med dem om de er aldri så pågående. Var jeg mor ville jeg vært RASENDE, og var jeg beboer i kommunen ville jeg IKKE hatt tillitt til en som mener dette er grei atferd.

Skrevet

En ting til: Jeg har til gode å se en voksen kvinne henge på samme måte - i min tid var det kun voksne menn som hang rundt ungdommene.

Tviler ikke et sekud.

Slikt blir ofte kvalmere når man får det i perspektiv og skjønner hva de holdt på med.

Det forundrer meg at politiske parti ikke har laget tydeligere kjøreregler på dette området. Og at de fleste partiene er såpass lempfeldige i forhold til alkohol med ungdom i nærheten.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...