Gå til innhold

lenge siden sist..og mere svigerfamilie!

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

Gudbedre for et troll av ei kjerring.

Oppklarende prat? Hva i all verden skal dere prate om?

Jeg hadde ikke gått med på noen oppklarende prat. Du skal ha nøkkelen din og ferdig med ! Det er da ikke noe å ha noen prat. Det er ingenting som behøver å diskuteres.

Du er gift med mannen din og ikke med svigerforeldrene.

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

16

• morsan

8

• mariaflyfly

4

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

Jupps, vi skal ha en ekstranøkkel, og den kan plasseres hos venner den, så det er ikke noe biggie.

Men jeg kvir meg for i kveld, og alt det usakelige jeh kommer til å få høre da. Huff! Men jeg får manne meg opp.

Deg er jaggu meg like før jeg tar en valium! ;p

''Men jeg kvir meg for i kveld, og alt det usakelige jeh kommer til å få høre da. Huff! Men jeg får manne meg opp''

Jeg hadde følt meg som ei lita jente om jeg skulle vært på en slik samtale. Jeg forstår ikke hvorfor du går med på det.

Som Elextra sier: Bytt lås og for all del ikke diskuter saken mer.

Hei! :) Akkurat, nøyaktig hvordan de fikk denne nøkkelen, vet jeg jo ikke, men de må enten ha fått filt en når mann pendla og vi ikke hadde flytta ordentelig inn enda, for da hadde de hans eksemplar pga noen praktikaliter med post og lignende. Alternativet er aty de har fått en av huseier, det er det de sier, men det tviler jeg på for vi telte tre når vi fikk, og de har jeg oversikt over.

Poenget er jo at vi har diskutert det så mange ganger, de har spurt om de kan få en, og vi har sagt nei, på en høflig måte, kanskje fem eller seks ganger. Det har vært lange diskusjoner der de har spurst hvorfor og hvorfor ikke og sånn, også har de jammen meg hatt en HELE TIDEN, helt fra starten, mens disse diskusjonene pågikk også.

javel, tenker jeg da, og nå er det jeg som er kjip. Jeg blir så trøtt! ;p

Håper jo det ordner seg på et vis, selvom nei..jeg ser ikke helt for meg at samtalen blir helt slik..! ;p

Men nå skal jeg ikke undervurdere mann på forhånd, han er sint han også, og det HAR hendt han har tatt meg godt i forsvar! Og nå ser han hvor sliten jeg blir, og han ser at nå blir jeg urettferdig behandla. så da håper jeg han tør å argumentere litt han også. Jeg skjønner at det er tøft for han, det har ikke skjedd før i historien at svigermor møter åpen motstand. Alt foregår via baksnakking etc, det er bare en annen kultur..Og mann er enig med meg i at sånn, sånn vil ikke vi ha det. Vi vil selvsagt at alle skal være velkomne, men vi (jeg) trenger ikke å vinne noen popularitetskonkurranse, og derfor MÅ man innimellom kunne sette ned en fot og motsi når noe er viktig. Sårlig når det hele tiden sies at vi skal være så ærlige. Og uten at alle helvetes sluser trenger å åpnes.

:)

Et tips forresten; Systemnøkler kanikke kopieres ;-) Det koster en del mer i anskaffelse, men i deres tilfelle høres det kanskje ut som det kan være verd det? Lykke til iallefall, du har min fulle sympati og støtte :)

Ja? Men det er jo grunnleggende trist det også da.

Jeg vil jo forsåvidt at alle skal komme overens, men MED grenser. Vi går ofte overens også, vel og merke ikke svært ofte på mine premisser, men de prøver. Svigermor kan ofte være søt mot meg. Vi kan ha det hyggelig. Vi har det oftest hyggelig. Men det er STORE utfordringer og forskjeller.

Ja, trist er det, men noen ganger må man bare innse at man ikke kan forandre på situasjonen. Det blir veldig slitsomt å hele tiden gå å håpe på at svigerforeldrene skal forstå deg bedre, da tror jeg du har det bedre med å gi litt blaffen. Lat som ingenting og oppfør deg normalt høflig og bra mot svigerfamilien, inviter på kaffe/middag osv, så kan du ha det bra med deg selv mens de eventuelt raser rundt deg.

Det kan virke som om det lureste hadde vært å bare skife lås uten å sagt et ord. Det hadde de fortjent :) Ellers er det sykt stygt at de har kopiert en nøkkel. Dere kan vel høre med huseier om det stemmer om han har delt ut en nøkkel til, men det høres jo veldig søkt ut om huseier gjør det.

Jeg er ellers helt enig med deg at man burde snakke om ting, istedenfor å baksnakke. Men du får se hvor mye du orker. Det er slettes ikke sikkert du kommer i mål med en hen familie. Dessuten kan baksnakking være terapi når man omgir seg med folk som nekter å høre og innehar hersketeknikker eller jegeretoffer teknikker.

Og husk det at du blir den onde svigerdatra det skyldes ene og alene svigers umodenhet, og her helt typisk for slike svigerforelde. Det har ikke noe med deg å gjøre, kan være svært vanskelig å få snudd på også. Plasser heller ansvaret der det hører hjemme. Det er de som behandler deg dårlig, når de ønsker å sette den merkelappen på deg!

Annonse

Gjest sangsol

Den låsen skiftes bare i det stille, som flere andre har foreslått.

I et forsøk på å bedre forhold til svigers foreslår jeg at din mann tar seg av alt det negative.

Du tar deg av det hyggelige. ;) Alltid. :) Ikke ta opp noe negativt i det hele tatt. La alt som må tas opp- og som er negativt- gå via din mann.

Feig? Nei, smart. Dersom dere klarer bygge bedre relasjon, så blir du mindre "vanskelig" for dem- og de blir mindre "troll".

God relasjon bygger man med positive opplevelser og samtaler. Hvor man hygger seg, og avlslutter med smil og takk for samværet.

Dine svigers vil da se deg mindre som trussel. De vil slappe bedre av og kanskje løser mange av tingene seg da?

Gjest Elextra

Jupps, vi skal ha en ekstranøkkel, og den kan plasseres hos venner den, så det er ikke noe biggie.

Men jeg kvir meg for i kveld, og alt det usakelige jeh kommer til å få høre da. Huff! Men jeg får manne meg opp.

Ja, Valium må være tingen før et slikt møte :/ - fortell hvorfan det gikk, da!

Den låsen skiftes bare i det stille, som flere andre har foreslått.

I et forsøk på å bedre forhold til svigers foreslår jeg at din mann tar seg av alt det negative.

Du tar deg av det hyggelige. ;) Alltid. :) Ikke ta opp noe negativt i det hele tatt. La alt som må tas opp- og som er negativt- gå via din mann.

Feig? Nei, smart. Dersom dere klarer bygge bedre relasjon, så blir du mindre "vanskelig" for dem- og de blir mindre "troll".

God relasjon bygger man med positive opplevelser og samtaler. Hvor man hygger seg, og avlslutter med smil og takk for samværet.

Dine svigers vil da se deg mindre som trussel. De vil slappe bedre av og kanskje løser mange av tingene seg da?

Jeg skjønner ta Laguna har lyst til å være seg selv og også kunne si noe. Ofte tror jeg at man kan si mye bare det er sagt med kjærlighet og klokskap.

Jeg forstår at du gruer deg til i kveld. Synes at du skal la mannen din føre ordet, og at du sitter ved siden av ham og støtter, men ikke leder samtalen, hvis du forstår.

Egentlig burde ikke denne samtalen finne sted. Det burde ha vært så enkelt som at mannen din sier at dere ikke ønsker at de skal ha nøkkel til huset. Punktum.

Og så bytter dere bare lås. Punktum.

Og når dere treffes, så ikke fyr opp under vanskelige temaer - holde dere på det som er trygt og ufarlig - da har svigermor mindre sjanse til å ta deg. Og dere kan beholde en viss kontakt med dem likevel.

Jeg forstår at du gruer deg til i kveld. Synes at du skal la mannen din føre ordet, og at du sitter ved siden av ham og støtter, men ikke leder samtalen, hvis du forstår.

Egentlig burde ikke denne samtalen finne sted. Det burde ha vært så enkelt som at mannen din sier at dere ikke ønsker at de skal ha nøkkel til huset. Punktum.

Og når dere treffes, så ikke fyr opp under vanskelige temaer - holde dere på det som er trygt og ufarlig - da har svigermor mindre sjanse til å ta deg. Og dere kan beholde en viss kontakt med dem likevel.

Veldig gode råd :)

Annonse

Gjest sangsol

Jeg skjønner ta Laguna har lyst til å være seg selv og også kunne si noe. Ofte tror jeg at man kan si mye bare det er sagt med kjærlighet og klokskap.

Er enig i mye av det du sier.

Men forholdet her virker temmelig låst. I alle fall ikke bedre enn sist de snakket. Så å fortsette med på samme måte som før fungerer ikke. Uansett hvor rolig og fattet hun ter seg.

''Jeg skulle ønske vi kunne være litt mere på lag, og at hun turde å forsvare seg ovenfor sin mor. eller i det minste si i fra ovenfor meg om han er mere enig med foreldrene enn meg. Han kan også være litt utydelig, og det plager meg.''

Har du formidlet akkurat dette til mannen din i klartekst? For det tror jeg er ganske viktig.

Ellers støtter jeg forslaget om å skifte lås og ha slike nøkler som bare dere to har lov til å be om kopier av.

Jeg er blant dem som har husnøkkel plassert hos svigers og som synes det bare er kjekt, men de oppfører seg jo på en helt annen måte, så det er ikke sammenlignbart.

Jeg støtter deg 100% i at dere selv må få bestemme om svigers skal ha ekstranøkkel, og det er utrolig frekt av henne/dem å få filt en nøkkel uten deres samtykke eller viten, når dere har sgat fra på forhånd at det ikke var aktuelt å plassere ekstranøkkel hos dem.

Jeg er imidlertid usikker på hva jeg ville gjort hvis jeg var i dine sko. Veldig vanskelige folk som hele tiden avsporer og ikke kan holde seg til saken og som mistolker alt kan man sjelden vinne over ved argumentasjon, og det å "utfase" kontakten høres umiddelbart fristende ut. Det å sette skapet på plass kan imidlertid være nødvendig for ens egen del, og her kan jo bare du selv vite hva du kan klare å leve med av "ting som ikke sies".

Jeg hadde vært fristet til å bytte ut låsen og skylde på det nøkkelknippet som ble borte. Vi har selv byttet lås etter en slik episode.

Skjønner ønsket om valium, men ta heller valium _etter_ møtet - vær skjerpet og klar mens du møter svigermonsteret :-)

Hei :-)

Hyggelig å høre at du stort sett har det bra der ute i periferien; det hadde jeg også hørt rykter om ;-) Beskrivelsen av svigermor minner om moren Raymond, det er tydeligvis relativt langt mellom teori og praksis hos henne.

Men jeg lurer på hvorfor det ikke er mannen din som tar en slik diskusjon med sine foreldre istedenfor at du gjør det? Jeg mener det er han som både bør finne ut hvordan de har fått tak i nøkkelen og be om å få den tilbake. Jeg synes ikke du skal være involvert i kamper som han like gjerne kan ta selv.

Har liten tror på at det fungerer å si at "nå skal vi bare snakke om nøkkelen". Dine svigerforeldre opplever det ganske sikkert som en avvisning at du ikke ønsker de skal ha nøkkel, og de argumenterer ut i fra det. Dette handler om mer enn en nøkkel; slik jeg ser det så handler det om retten til å ikke bli invadert i privatlivet, og selv om mange andre ikke ville føle seg invadert fordi svigerforeldrene oppbevarte en ekstranøkkel, så gjør du det. Tror jeg ville ha sagt noe om at det kan godt hende at mange ville synes du er litt sær som ikke ønsker den praktiske løsningen at familien har ekstranøkkel. men at det er problemaatisk for deg

''Dine svigerforeldre opplever det ganske sikkert som en avvisning at du ikke ønsker de skal ha nøkkel, og de argumenterer ut i fra det. Dette handler om mer enn en nøkkel; slik jeg ser det så handler det om retten til å ikke bli invadert i privatlivet, og selv om mange andre ikke ville føle seg invadert fordi svigerforeldrene oppbevarte en ekstranøkkel, så gjør du det. Tror jeg ville ha sagt noe om at det kan godt hende at mange ville synes du er litt sær som ikke ønsker den praktiske løsningen at familien har ekstranøkkel. men at det er problemaatisk for deg''

Men svigerforeldrene har kanskje litt rett i at det er en avvisning at de ikke har nøkkel? Hadde svigerforeldrene(-mor) vært av et annet kaliber, hadde kanskje ikke laguna hatt problemer med å la dem oppbevare en nøkkel heller.

Mine svigers har nøkkel til vårt hus, og man skal være temmelig sær som svigerdatter for å føle at det er en invadering av privatlivet - nettopp pga måten de forholder seg til dette på.

Ditto, hyggelig å se alle her inne igjen :) Vært opptatt med masse ting, og helt "glemt" å være på forum..;p

Håper han snakker han også i kveld, men vet ikke om det er så lurt å gjemme meg bak ham heller, siden de mener det er jeg som er roten til alt ondt..,p

Jeg vil jo gjerne forklare at _jeg_ også er i bunn og grunn velmenende, gjerne vil ha et fungerende forhold til dem, men samtidig vil ha rett til å sette egne grenser. sender jeg bare ham kan jeg virke feig, uærlig og unnvikende, og det vil jeg ikke. Jeg vil være real, selv om jeg ikke synes jeg blir behandla realt.

Ekstranøkkel files i morgen den dag, og de får ikke tilgang! og, jeg har vurdert å bytte lås også, men det virker vel fort noe paranoid og fiendtlig. Men jeg kan montere en lenke eller no dilldall, for jeg ser faktisk ikke helt bort i fra at de kan ha en til.

Jeg må si at dette er så fjernt fra min virkelighet at jeg har problemer med å forstå dette. Jeg hadde ikke greid å forholde meg til en slik familie. Det blir så hypotetisk å snakke om hva jeg hadde gjort for dette er hinsides min virkelighet.

''Egentlig burde ikke denne samtalen finne sted. Det burde ha vært så enkelt som at mannen din sier at dere ikke ønsker at de skal ha nøkkel til huset. Punktum.

Og så bytter dere bare lås. Punktum.''

Jeg er VELDIG enig i dette!

For meg virker det som om det er meningsløst med en "avklarende samtale". Dere sier hvordan dere vil ha det i deres hjem, så må svigers ta pakken slik som den er. Det er ingen grunn til å diskutere noe som helst rundt dette, og det er totalt meningsløst at du skal føle du sitter og blir satt på plass angående ting som gjelder hvordan du og mannen din vil ha det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...