Gå til innhold

Familiehytte- når overta mer ansvar?

Anbefalte innlegg

Gjest Umoden 29- åring

Foreldrene min kjøpte hytte da jeg var ca 10 år. I alle år har jeg stort sett vært der sammen med familien og nytt å være der sammen med dem på "kjøtt og flesk" med god oppvarting og tilrettelegging av mine foreldre.

Da jeg ble eldre bidro jeg mer og mer i dugnadsarbeid og hjelp til diverse vedlikehold, men ikke noe utover dette.

Nå, i voksen alder (snart 30 år), er jeg fortsatt ikke med å bidrar noe økonomisk, men hjelper til med litt vedlikeholdsarbeid et par ganger i året.

Foreldrene mine begynner å bli gamle og det er mye arbeid med hytten som de ikke klarer likegodt å utføre som før. De har også dårligere råd.

Selv har jeg en veldig usikker jobb med lav lønn og er ellers singel og barnløs. Har derfor fortsatt ikke helt klart å leve meg inn i den skikkelig voksne og etablerte verdenen enda. Regner med dette ville stilt seg annerledes om jeg hadde mann, barn og stasjonsvogn. Men i dag har jeg verken god råd eller en handymann ved min side, så har liksom ikke så mye å stille opp med. Føler meg fortsatt som den lille jenta..

Hva ville dere forventet dere av "den voksne" datteren deres i denne situasjonen? Burde jeg stilt opp mer, evt påtatt meg å overta hovedansvaret etterhvert?

Dette er noe jeg aldri har snakket med foreldrene mine om, men jeg har likevel en sterk magefølelse på at de er litt skuffet over meg som ikke har blitt "voksen" enda og som kanskje ikke bidrar så mye som de innerst inne ønsker..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Å holde en eldre hytte i god stand krever jo både tid, håndlag og ikke minst god økonomi. Med mindre du låner hytta mye vil jeg gjette at de ikke forventer at du stiller opp mer enn du gjør. Bidra med tiden din i mellom og evt. det du er god på. Du må nesten spørre.

Har du søsken eller evt. andre som også bruker hytta?

Dattera mi er to år yngre enn deg, studerer og har samboer og har overtatt hytta vår. Jeg betaler fremdeles faste utgifter men hun må betale resten og har også ansvar for vedlikeholdet og har akkurat reparert taket og driver nå og fikser et soverom.

Hva man kan forvente av de ulike partene vil avhenge sterkt av situasjon og personer.

Har du ti-tjue tommeltotter og ikke er en handywomen, kan man ikke vente at du er vaktmester. Har du begrenset økonomi, har du begrenset med penger å legge ned i hytta.

For øyeblikket er det dine foreldre som eier hytta og dermed har hovedansvaret for den. Ønsker de at du skal overta dette ansvaret (evt. sammen med søsken), er det naturlig at du/dere får den som forskudd på arv gjerne med livslang bruksrett for dine foreldre.

Men dette er bare hva jeg mener. Eneste måten å finne ut hva dine foreldre ønsker og forventer er å spørre dem. Kan hende de lurer på hvilken interesse du har for å i det hele tatt overta hytta på sikt.

mvh

Så lenge det er dine foreldre som eier hytta, er det vel naturlig at det er de som betaler vedlikeholdsutgifter. Du kan jo bidra med storrengjøring en gang i blant, vask av vinduer, vask av gardiner osv? Eller spørre foreldrene dine om det er andre ting de vil ha gjort?

Er det utgifter til strøm, kan du jo tilby deg å betale for det du bruker hver gang du har vært der?

Et tips fra vår familiehytte: Hytta leies ut to uker hvert år pluss halve påsken. Dette gir inntekter som så går til vedlikehold.

Annonse

Gjest Umoden 29- åring

Hva man kan forvente av de ulike partene vil avhenge sterkt av situasjon og personer.

Har du ti-tjue tommeltotter og ikke er en handywomen, kan man ikke vente at du er vaktmester. Har du begrenset økonomi, har du begrenset med penger å legge ned i hytta.

For øyeblikket er det dine foreldre som eier hytta og dermed har hovedansvaret for den. Ønsker de at du skal overta dette ansvaret (evt. sammen med søsken), er det naturlig at du/dere får den som forskudd på arv gjerne med livslang bruksrett for dine foreldre.

Men dette er bare hva jeg mener. Eneste måten å finne ut hva dine foreldre ønsker og forventer er å spørre dem. Kan hende de lurer på hvilken interesse du har for å i det hele tatt overta hytta på sikt.

mvh

''Eneste måten å finne ut hva dine foreldre ønsker og forventer er å spørre dem. Kan hende de lurer på hvilken interesse du har for å i det hele tatt overta hytta på sikt.''

Det er nettopp dette jeg synes er så vanskelig å ta opp med foreldrene mine og derfor jeg kontakter dere for råd først.

Jeg nemlig litt usikker på hvor interessert jeg egentlig er i hytta personlig. Den er litt sånn "kjekk å ha" 2-3 ganger i året, men er usikker på om jeg ville overtatt det fulle og hele ansvaret for den noen gang. Det tror jeg ikke jeg ville hatt verken tid eller råd til å prioritere.. :-/

Gjest Umoden 29- åring

Vel, etter min mening tilhører hytta dine foreldre. Om de vil ha hjelp både praktisk og økonomisk får de spørre deg da. Med mindre du bruker den hemningsløst, da er det en selvfølge at du skal yte litt også.

Er med dem opp på hytta ca 1-2 ganger og låner den sammen med venner 1-2 ganger i løpet av et år..

Gjest Umoden 29- åring

Så lenge det er dine foreldre som eier hytta, er det vel naturlig at det er de som betaler vedlikeholdsutgifter. Du kan jo bidra med storrengjøring en gang i blant, vask av vinduer, vask av gardiner osv? Eller spørre foreldrene dine om det er andre ting de vil ha gjort?

Er det utgifter til strøm, kan du jo tilby deg å betale for det du bruker hver gang du har vært der?

Et tips fra vår familiehytte: Hytta leies ut to uker hvert år pluss halve påsken. Dette gir inntekter som så går til vedlikehold.

Hytta ligger egentlig ikke i et så veldig attraktivt området, så spørs vel om det er noen som vil leie den..

Gjest Umoden 29- åring

Den blir derimot ofte utlånt til venner av familien, men her synes foreldrene mine det er uaktuelt å ta betaling..

Egentlig litt snodig det der. Om du har et sommerhus, feks i utlandet er det veldig vanlig å ta seg betalt ved utlån til venner, men med hytte skal det helst være gratis..

Gjest Umoden 29- åring

Dattera mi er to år yngre enn deg, studerer og har samboer og har overtatt hytta vår. Jeg betaler fremdeles faste utgifter men hun må betale resten og har også ansvar for vedlikeholdet og har akkurat reparert taket og driver nå og fikser et soverom.

Det synes jeg nesten hørtes litt voldsomt ut igjen, mtp at hun er student og ikke har stiftet familie enda..

Men da har du nok rett og slett bare en veldig moden og flink 27-åring :)

Gjest Umoden 29- åring

Å holde en eldre hytte i god stand krever jo både tid, håndlag og ikke minst god økonomi. Med mindre du låner hytta mye vil jeg gjette at de ikke forventer at du stiller opp mer enn du gjør. Bidra med tiden din i mellom og evt. det du er god på. Du må nesten spørre.

Har du søsken eller evt. andre som også bruker hytta?

Ja har en bror, men han bor i utlandet for øyeblikket og er sjeldent hjemme...Han har heller aldri vist noen interesse for hyttå i de senere år.

Annonse

Det synes jeg nesten hørtes litt voldsomt ut igjen, mtp at hun er student og ikke har stiftet familie enda..

Men da har du nok rett og slett bare en veldig moden og flink 27-åring :)

Jeg har ikke mulighet til å ta vare på den sjøl og ingen av oss har lyst til å selge den.

Gjest Umoden 29- åring

Jeg har ikke mulighet til å ta vare på den sjøl og ingen av oss har lyst til å selge den.

Det er den situasjonen jeg er redd vi også kan komme i og da er jeg redd for at de må selge den slik situasjonen er nå.. :-(

Gjest Hulderen

Den blir derimot ofte utlånt til venner av familien, men her synes foreldrene mine det er uaktuelt å ta betaling..

Egentlig litt snodig det der. Om du har et sommerhus, feks i utlandet er det veldig vanlig å ta seg betalt ved utlån til venner, men med hytte skal det helst være gratis..

Når venner og familie lånet hytta, så er det naturlig at de stiller opp på dugnader med vedlikehold. Det kan du være med på å organisere. På den måten får du hjelp til det praktiske uten at det blir for dyrt.

Gjest Umoden 29- åring

Når venner og familie lånet hytta, så er det naturlig at de stiller opp på dugnader med vedlikehold. Det kan du være med på å organisere. På den måten får du hjelp til det praktiske uten at det blir for dyrt.

De låner den bare toppen en gang i året og har jo ikke lyst å sette dem i gang med ekstra arbeid da.

''Eneste måten å finne ut hva dine foreldre ønsker og forventer er å spørre dem. Kan hende de lurer på hvilken interesse du har for å i det hele tatt overta hytta på sikt.''

Det er nettopp dette jeg synes er så vanskelig å ta opp med foreldrene mine og derfor jeg kontakter dere for råd først.

Jeg nemlig litt usikker på hvor interessert jeg egentlig er i hytta personlig. Den er litt sånn "kjekk å ha" 2-3 ganger i året, men er usikker på om jeg ville overtatt det fulle og hele ansvaret for den noen gang. Det tror jeg ikke jeg ville hatt verken tid eller råd til å prioritere.. :-/

Antagelser og uutalte forventninger kan skape langt mer krøll enn ærlig og respektfull kommunikasjon.

Tenk om f.eks. dine foreldre strever med å holde på hytta i den tro at du vil overta den, bare for å erfare at du selger den ved første korsvei.

Mvh

Det er den situasjonen jeg er redd vi også kan komme i og da er jeg redd for at de må selge den slik situasjonen er nå.. :-(

Slikt kan selvfølgelig være ømtålig og sårt og vanskelig å snakke om.

For deg er kanskje det viktigste for øyeblikket å finne mer ut av hva du vil og realistisk kan bidra med.

Finner ikke noe umodent ved å ha betenkeligheter ved å overta (ansvar for) en hytte. Umodent ville vært å ikke skjønne hva ansvaret innebærer.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...