Dorthe Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det er den situasjonen jeg er redd vi også kan komme i og da er jeg redd for at de må selge den slik situasjonen er nå.. :-( Vår forfalt kraftig her fordi dattera mi ikke hadde anledning til å ordne opp, men nå med ny samboer som faktisk er handy og interessert så blir ting fikset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 De låner den bare toppen en gang i året og har jo ikke lyst å sette dem i gang med ekstra arbeid da. Ser den. Har de samme lånt hytten år etter år, er det ikke urimelig å utfordre dem til å treffes på hytta til dugnad en gang. Noen vil kanske være glade for å kunne gi noe tilbake. Men du må selvsagt trå varsomt all den tid dette fortsatt er dine foreldres hytte. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Er med dem opp på hytta ca 1-2 ganger og låner den sammen med venner 1-2 ganger i løpet av et år.. Det er jo ingenting og jeg ville ikke gjort noe spesielt med mindre foreldrene sa noe. Men du kan jo passe på å sette igjen litt ekstra av ting du vet de trenger på hytta (stearinlys, tørrmat og slike ting) og vaske godt etter deg når du har vært der og slikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 De låner den bare toppen en gang i året og har jo ikke lyst å sette dem i gang med ekstra arbeid da. Jeg syns ikke det er urimelig. Jeg ville aldri ha lånt en hytte uten å gi noe tilbake. Og du trenger ikke å kreve dugnad. Send ut en mail om en dugnadshelg en bestemt dato, og skriv at du håper flest mulig har nledning til å delta. Men du gjør selvsagt dette i samarbeid med dine foreldre, ikke over hodet på dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Siden dere alle har dårlig råd, så synes jeg det ville vært greit om du også bidro med mat og drikke. Jeg ville også sett på det som innlysende at du bidro med matlaging, renhold osv når dere er på hytta. Flott at du bidrar med vedlikehold og dugnader osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jeg syns ikke det er urimelig. Jeg ville aldri ha lånt en hytte uten å gi noe tilbake. Og du trenger ikke å kreve dugnad. Send ut en mail om en dugnadshelg en bestemt dato, og skriv at du håper flest mulig har nledning til å delta. Men du gjør selvsagt dette i samarbeid med dine foreldre, ikke over hodet på dem. ''Jeg syns ikke det er urimelig. Jeg ville aldri ha lånt en hytte uten å gi noe tilbake.'' Jeg synes det er en selvfølge å betale noen kroner om man låner hytte en helg og jeg hadde blitt meget forbauset om jeg hadde fått mail med beskjed om dugnad (om enn aldri så frivillig!) på en hytte jeg pleide å låne en gang i året... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 ''Jeg syns ikke det er urimelig. Jeg ville aldri ha lånt en hytte uten å gi noe tilbake.'' Jeg synes det er en selvfølge å betale noen kroner om man låner hytte en helg og jeg hadde blitt meget forbauset om jeg hadde fått mail med beskjed om dugnad (om enn aldri så frivillig!) på en hytte jeg pleide å låne en gang i året... Du sier at du syns det er en selvfølge å betale noe når man låner en hytte. Helt enig. Men her låner altså familie og venner hytta uten å betale et øre. Syns du da det er like urimelig å bli spurt om å delta på dugnad? Husk også på at dette er personer som har lånt hytta i årevis - om enn bare en gang i året. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt etter litt Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det er jo to ytterpunkter, - det å komme som gjest og bli oppvartet, og det å være ansvarlig eier av hytta, mht alt vedlikehold osv. Jeg ville ikke gått fra det ene ytterpunktet rett til det andre. Når du er voksen, så vil det kanskje være naturlig at du har med eget sengetøy / tar ansvar for å ta med sengetøy og også noe av fellesvask (kjøkkenhåndkler, duker, kluter) hjem for vask? (med mindre det er fulle vaskefasiliteter på hytta). Hvis du bor i nærheten av foreldrene dine, så kan du jo ta med deg alt slikt hjem, og vaske det og levere det pent brettet / strøket til dem, hvis de skal opp dit før deg neste gang. Ta med deg et par (ferdiglagede, eller halveis ferdig) måltider til hytta. Lage i stand en god middag som bare kan varmes opp når du kommer opp. Kjøpe inn litt god vin / gode kjeks,/ andre ting utover det du har med til helt eget forbruk. Kjøpe inn en del forbruksmateriell, som lys, husholdningpapir, servietter, folie, både hverdagsutsty og litt finere lys osv. Erstatte slitte ødelagte ting i kjøkkenskap / utebod osv, uten å ndvendlig vis avtale det på forhånd. bare ha med en ny god ostehøvel, eller vannbøtte, eller desilitermål eller noe annet som trenger utskiftning. Og uten å si fra på forhånd, hvis du sier at "denne er ødelagt, jeg vil kjøpe en ny" så er sjansen for at de har kjøpt en neste gang du kommer opp, veldig stor.. Det behøver jo ikke være slik at enten betaler man hundre tusen for helt nytt tak på hytta, ellers å får man aboslutt alt spandert på seg. Å bruke noen hundrelapper og tusenlapper innimellom, er jo en ok start. Altså ta en rolle som en av familiens voksne, ikke som en gjest / som et barn. Og ikke spør om du skal gjøre det, for da er sikkert sjansen stor for at de gjør det selv så fort de kan. Og det er ikke sikkert alt blir sett på med ekstrem takknemlighet, enten førler de det er helt naturlig, og ikke noe å takke så veldig spesielt for, eller kanskje aller mest, at det er litt uvant rollefordeling. Det må gå seg til, og er en måte du kan gi beskjed om at du ønsker å bidra. Og at du tar minst din del av vasken av hytta før du drar hjem. og at du setter av nok tid til (når du er der uten dem) til å gjøre en ekstra innsats mht vedlikehold eller renhold. Og helt utenom dette, så må du ved en hyggelig anledning, snakke med dem om dine og deres tanker for hytta fremover. Du behøver jo ikke å ha bestemt deg helt om hva du vil, så lenge du formidler det. At du forteller dem at i den livssituasjonen du er nå, så er det kjempefint å ha foreldre med hytte, hvor du kan være sammen med dem et par ganger i året, og som du kan bruke / låne uten dem et par ganger. Og at du selvsagt vil bidra med det det er behov for. Og at du ikke kan spå om fremtiden, kanskje familie- og livssituasjonen er slik om noen år at det er supert å kunne overta mer av ansvaret for hytta. Eller kanskje situasjonen ikke er slik at det er naturlig å dra alene til en hytte av den typen / beliggenheten. Og høre hva de mener / åpne for at de kan si at "nå er hytta for mye å holde for oss" og dermed fremtvinge en avgjørelse. Eller at "det hadde vært fint om du og noen venner kan være her en uke i sommer og male den". Men uansett bør du slutte å komme som ren gjest, å bidra litt gjør at dere får mer likestilte roller, og kan snakke om ting som voksne mennesker, og ikke som om du var et barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det er jo to ytterpunkter, - det å komme som gjest og bli oppvartet, og det å være ansvarlig eier av hytta, mht alt vedlikehold osv. Jeg ville ikke gått fra det ene ytterpunktet rett til det andre. Når du er voksen, så vil det kanskje være naturlig at du har med eget sengetøy / tar ansvar for å ta med sengetøy og også noe av fellesvask (kjøkkenhåndkler, duker, kluter) hjem for vask? (med mindre det er fulle vaskefasiliteter på hytta). Hvis du bor i nærheten av foreldrene dine, så kan du jo ta med deg alt slikt hjem, og vaske det og levere det pent brettet / strøket til dem, hvis de skal opp dit før deg neste gang. Ta med deg et par (ferdiglagede, eller halveis ferdig) måltider til hytta. Lage i stand en god middag som bare kan varmes opp når du kommer opp. Kjøpe inn litt god vin / gode kjeks,/ andre ting utover det du har med til helt eget forbruk. Kjøpe inn en del forbruksmateriell, som lys, husholdningpapir, servietter, folie, både hverdagsutsty og litt finere lys osv. Erstatte slitte ødelagte ting i kjøkkenskap / utebod osv, uten å ndvendlig vis avtale det på forhånd. bare ha med en ny god ostehøvel, eller vannbøtte, eller desilitermål eller noe annet som trenger utskiftning. Og uten å si fra på forhånd, hvis du sier at "denne er ødelagt, jeg vil kjøpe en ny" så er sjansen for at de har kjøpt en neste gang du kommer opp, veldig stor.. Det behøver jo ikke være slik at enten betaler man hundre tusen for helt nytt tak på hytta, ellers å får man aboslutt alt spandert på seg. Å bruke noen hundrelapper og tusenlapper innimellom, er jo en ok start. Altså ta en rolle som en av familiens voksne, ikke som en gjest / som et barn. Og ikke spør om du skal gjøre det, for da er sikkert sjansen stor for at de gjør det selv så fort de kan. Og det er ikke sikkert alt blir sett på med ekstrem takknemlighet, enten førler de det er helt naturlig, og ikke noe å takke så veldig spesielt for, eller kanskje aller mest, at det er litt uvant rollefordeling. Det må gå seg til, og er en måte du kan gi beskjed om at du ønsker å bidra. Og at du tar minst din del av vasken av hytta før du drar hjem. og at du setter av nok tid til (når du er der uten dem) til å gjøre en ekstra innsats mht vedlikehold eller renhold. Og helt utenom dette, så må du ved en hyggelig anledning, snakke med dem om dine og deres tanker for hytta fremover. Du behøver jo ikke å ha bestemt deg helt om hva du vil, så lenge du formidler det. At du forteller dem at i den livssituasjonen du er nå, så er det kjempefint å ha foreldre med hytte, hvor du kan være sammen med dem et par ganger i året, og som du kan bruke / låne uten dem et par ganger. Og at du selvsagt vil bidra med det det er behov for. Og at du ikke kan spå om fremtiden, kanskje familie- og livssituasjonen er slik om noen år at det er supert å kunne overta mer av ansvaret for hytta. Eller kanskje situasjonen ikke er slik at det er naturlig å dra alene til en hytte av den typen / beliggenheten. Og høre hva de mener / åpne for at de kan si at "nå er hytta for mye å holde for oss" og dermed fremtvinge en avgjørelse. Eller at "det hadde vært fint om du og noen venner kan være her en uke i sommer og male den". Men uansett bør du slutte å komme som ren gjest, å bidra litt gjør at dere får mer likestilte roller, og kan snakke om ting som voksne mennesker, og ikke som om du var et barn. Bra svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Du sier at du syns det er en selvfølge å betale noe når man låner en hytte. Helt enig. Men her låner altså familie og venner hytta uten å betale et øre. Syns du da det er like urimelig å bli spurt om å delta på dugnad? Husk også på at dette er personer som har lånt hytta i årevis - om enn bare en gang i året. ''Du sier at du syns det er en selvfølge å betale noe når man låner en hytte. Helt enig. Men her låner altså familie og venner hytta uten å betale et øre. Syns du da det er like urimelig å bli spurt om å delta på dugnad? Husk også på at dette er personer som har lånt hytta i årevis - om enn bare en gang i året.'' Det blir en viss forskjell på om vertskapet sier at "neida, dere skal ikke betale noe for å låne den, kan dere skjønne!" og istedet sender en mail med beskjed om dugnad! Om man prøver å betale og vertskapet sier nei så får de enten si at de heller vil ha litt dugnadshjelp (enn å slenge den i trynet på besøkende etterpå!) eller så får de ta imot betaling og bruke de pengene på å leie inn nødvendig hjelp om de ikke klarer ting selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 ''Du sier at du syns det er en selvfølge å betale noe når man låner en hytte. Helt enig. Men her låner altså familie og venner hytta uten å betale et øre. Syns du da det er like urimelig å bli spurt om å delta på dugnad? Husk også på at dette er personer som har lånt hytta i årevis - om enn bare en gang i året.'' Det blir en viss forskjell på om vertskapet sier at "neida, dere skal ikke betale noe for å låne den, kan dere skjønne!" og istedet sender en mail med beskjed om dugnad! Om man prøver å betale og vertskapet sier nei så får de enten si at de heller vil ha litt dugnadshjelp (enn å slenge den i trynet på besøkende etterpå!) eller så får de ta imot betaling og bruke de pengene på å leie inn nødvendig hjelp om de ikke klarer ting selv. Hvorfor reagerer du så kraftig mot å hjelpe til med dugnad? Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet med det. Her stiller vi opp og hjelper naboer, venner og famile når det er behov, og slett ikke bare de anledningene der vi selv vil ha glede av det i form av å kunne låne en hytte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det er jo to ytterpunkter, - det å komme som gjest og bli oppvartet, og det å være ansvarlig eier av hytta, mht alt vedlikehold osv. Jeg ville ikke gått fra det ene ytterpunktet rett til det andre. Når du er voksen, så vil det kanskje være naturlig at du har med eget sengetøy / tar ansvar for å ta med sengetøy og også noe av fellesvask (kjøkkenhåndkler, duker, kluter) hjem for vask? (med mindre det er fulle vaskefasiliteter på hytta). Hvis du bor i nærheten av foreldrene dine, så kan du jo ta med deg alt slikt hjem, og vaske det og levere det pent brettet / strøket til dem, hvis de skal opp dit før deg neste gang. Ta med deg et par (ferdiglagede, eller halveis ferdig) måltider til hytta. Lage i stand en god middag som bare kan varmes opp når du kommer opp. Kjøpe inn litt god vin / gode kjeks,/ andre ting utover det du har med til helt eget forbruk. Kjøpe inn en del forbruksmateriell, som lys, husholdningpapir, servietter, folie, både hverdagsutsty og litt finere lys osv. Erstatte slitte ødelagte ting i kjøkkenskap / utebod osv, uten å ndvendlig vis avtale det på forhånd. bare ha med en ny god ostehøvel, eller vannbøtte, eller desilitermål eller noe annet som trenger utskiftning. Og uten å si fra på forhånd, hvis du sier at "denne er ødelagt, jeg vil kjøpe en ny" så er sjansen for at de har kjøpt en neste gang du kommer opp, veldig stor.. Det behøver jo ikke være slik at enten betaler man hundre tusen for helt nytt tak på hytta, ellers å får man aboslutt alt spandert på seg. Å bruke noen hundrelapper og tusenlapper innimellom, er jo en ok start. Altså ta en rolle som en av familiens voksne, ikke som en gjest / som et barn. Og ikke spør om du skal gjøre det, for da er sikkert sjansen stor for at de gjør det selv så fort de kan. Og det er ikke sikkert alt blir sett på med ekstrem takknemlighet, enten førler de det er helt naturlig, og ikke noe å takke så veldig spesielt for, eller kanskje aller mest, at det er litt uvant rollefordeling. Det må gå seg til, og er en måte du kan gi beskjed om at du ønsker å bidra. Og at du tar minst din del av vasken av hytta før du drar hjem. og at du setter av nok tid til (når du er der uten dem) til å gjøre en ekstra innsats mht vedlikehold eller renhold. Og helt utenom dette, så må du ved en hyggelig anledning, snakke med dem om dine og deres tanker for hytta fremover. Du behøver jo ikke å ha bestemt deg helt om hva du vil, så lenge du formidler det. At du forteller dem at i den livssituasjonen du er nå, så er det kjempefint å ha foreldre med hytte, hvor du kan være sammen med dem et par ganger i året, og som du kan bruke / låne uten dem et par ganger. Og at du selvsagt vil bidra med det det er behov for. Og at du ikke kan spå om fremtiden, kanskje familie- og livssituasjonen er slik om noen år at det er supert å kunne overta mer av ansvaret for hytta. Eller kanskje situasjonen ikke er slik at det er naturlig å dra alene til en hytte av den typen / beliggenheten. Og høre hva de mener / åpne for at de kan si at "nå er hytta for mye å holde for oss" og dermed fremtvinge en avgjørelse. Eller at "det hadde vært fint om du og noen venner kan være her en uke i sommer og male den". Men uansett bør du slutte å komme som ren gjest, å bidra litt gjør at dere får mer likestilte roller, og kan snakke om ting som voksne mennesker, og ikke som om du var et barn. Gode forslag :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Hvorfor reagerer du så kraftig mot å hjelpe til med dugnad? Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet med det. Her stiller vi opp og hjelper naboer, venner og famile når det er behov, og slett ikke bare de anledningene der vi selv vil ha glede av det i form av å kunne låne en hytte. Jeg følte at forslaget om denne dugnaden ble trødd nedover hodet på de som hadde lånt hytta en gang i året og hadde tilbudt seg å betale for det, men ikke fikk og da synes jeg det ble litt merkelig. Å stille opp og hjelpe til med å legge torv på taket, male hytta eller huset og slike ting gjør vi hos oss også og det er bare koselig. ) Det er denne "tvangen" som får meg til å vende vrangsiden ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sally Georgina Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Takk, det svaret varmet! Akkurat det samme tenkte jeg. Jeg leste denne tråden og fikk dårlig samvittighet. Jeg er ti år eldre enn deg, og er fortsatt gjest hos mine foreldre og på hytta deres, i den grad at de reiser opp dagen før og fyrer til vi skal komme. Og jeg er etablert og har god økonomi (selvom mannen min ikke akkurat går under betegnelsen handyman). Tror ikke de vil jeg skal bidra til direkte vedlikehold, men jeg kan spørre, og kanskje kjøpe nytt servise eller lignende. Og bli flinkere med vask og sengetøy og kjøpe inn forbruksartikler.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Hvorfor reagerer du så kraftig mot å hjelpe til med dugnad? Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet med det. Her stiller vi opp og hjelper naboer, venner og famile når det er behov, og slett ikke bare de anledningene der vi selv vil ha glede av det i form av å kunne låne en hytte. Jeg er enig i at det høres ut som en god idé med dugnadshelg for hele familien, gjerne litt i forkant av sesongen. Da får en rusket opp en del både inne og ute, om enn ikke gjort det helt store vedlikeholdet, som det kanskje må fagpersoner til. Sosialt og hyggelig blir det jo også. Samtidig får man kanskje sett litt over hva man har i skuffer og skap, tilstand på inventar etc., og sett om noe trenger fornyelse. Så kan en evt. tilby bidrag der en føler for. Å betale nære familiemedlemmer for hyttelån er for meg helt bak mål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jeg er enig i at det høres ut som en god idé med dugnadshelg for hele familien, gjerne litt i forkant av sesongen. Da får en rusket opp en del både inne og ute, om enn ikke gjort det helt store vedlikeholdet, som det kanskje må fagpersoner til. Sosialt og hyggelig blir det jo også. Samtidig får man kanskje sett litt over hva man har i skuffer og skap, tilstand på inventar etc., og sett om noe trenger fornyelse. Så kan en evt. tilby bidrag der en føler for. Å betale nære familiemedlemmer for hyttelån er for meg helt bak mål. ''Å betale nære familiemedlemmer for hyttelån er for meg helt bak mål.'' Det er jeg enig i, men det var her også snakk om venner og kjente av foreldrene som lånte hytta. Og om man låner den uten at vertskapet er med synes jeg at man skal betale en slant for lånet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Umoden 29- åring Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det er jo ingenting og jeg ville ikke gjort noe spesielt med mindre foreldrene sa noe. Men du kan jo passe på å sette igjen litt ekstra av ting du vet de trenger på hytta (stearinlys, tørrmat og slike ting) og vaske godt etter deg når du har vært der og slikt. "Men du kan jo passe på å sette igjen litt ekstra av ting du vet de trenger på hytta (stearinlys, tørrmat og slike ting) og vaske godt etter deg når du har vært der og slikt." Ja, det gjør jeg alltid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/375799-familiehytte-n%C3%A5r-overta-mer-ansvar/page/2/#findComment-3299675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.