Gå til innhold

Hvor i Oslo bør vi bo? Fire kriterier

Anbefalte innlegg

Gjest hvor passer vi best

Vi vurderer å flytte til Oslo igjen (bor nå litt utenfor) pga jobb.

Både Øst og Vest i Oslo har vi bodd, uten å finne oss helt til rette.

For å sette det litt på spissen: Vi ønsker å kunne sitte ute og lese en Ibsen-bok eller fortelle om siste opera-besøk uten å bli sett på som en nerd (slik vi ble på østkanten). Vi er derimot lite opptatt av klær, mote, fin bil og det materielle, slik vi følte at det blir mye av på vestkanten. I vest savnet vi mer fargerikt fellesskap, men motsatt i øst, der ble vi så veldig i mindretall, vi som er etnisk norske.

For all del, dette er satt på spissen, men jeg håper noen forstår hva vi mener. Vi ønsker å bo i en del av Oslo hvor det er en litt mer mellomting.

Det tredje er at vi ønsker oss et sted med en relativt liten skole (og god skole) der en gutt med adhd kan passe inn (oversiktlig nok) og bli godt ivaretatt.

Prismessig er vi avhengig av å bo i blokkleilighet (lavblokk) og vi er glad i å bo nær marka.

Sukk. Dette er kanskje altfor mye forlangt?

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

7

• laban

5

• Mirabell

2

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Mye av det dere er opptatt av er rimelig overfladisk.

Er dette virkelig de viktigste verdiene ved valg av bosted?

Mye handler om andre og ikke dere.

''Mye av det dere er opptatt av er rimelig overfladisk. Er dette virkelig de viktigste verdiene ved valg av bosted? Mye handler om andre og ikke dere.''

Jeg tenkte det samme. Jeg sier som en i familien min sa en gang: "Det spiller egentlig ingen rolle hvor man bor. Man er stort sett inne i sitt eget hus, allikevel":-)

Annonse

Jeg bor på skikkelig østkant av oslo og leser litteratur utendørs og går i operaen og på museer uten at noen rynker på nesa. Nerd? Hvorfor er det et problem, egentlig? Er det kanskje måten dere snakker om kulturopplevelsene deres som gjør at folk skygger banen litt? Bare et innspill, altså, for jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det du nevner.

Det var forsåvidt en digresjon, beklager. Ut fra det dere nevner, vil jeg anbefale Nordstrand.

De aller fleste steder er det mer "mellomting" enn det du beskriver. Det er ikke adressen som bestemmer naboens intellektuelle kapasitet.

Tonsenhagen tilfredsstiller egentlig alle kriteriene dine. Men det er bydel Bjerke, så det er ikke kritthvitt.

Grefsen / Kjelsås / Korsvoll stemmer bra bortsett fra skolen. Skolene i bydel Nordre Aker er kjempestore og helt sprengfulle. Men guttungen kan gå på Maridalen skole hvis dere bor i det området. Da får dere tilfredsstilt alle "kravene". Det er massevis av lavblokkleiligheter på f.eks. Myrer (Kjelsås).

Skulle tro det er helt tilsvarende mange steder nær Østmarka. Men der er jeg ikke så kjent at jeg vet om noen liten skole.

Annonse

Gjest mine opplevelser..

''Mye av det dere er opptatt av er rimelig overfladisk. Er dette virkelig de viktigste verdiene ved valg av bosted? Mye handler om andre og ikke dere.''

Jeg tenkte det samme. Jeg sier som en i familien min sa en gang: "Det spiller egentlig ingen rolle hvor man bor. Man er stort sett inne i sitt eget hus, allikevel":-)

Det er faktisk ikke bare enkelt å bosette seg over alt i Oslo med et barn som trenger ekstra oppfølging og jeg ville vurdert tilbudene veldig nøye.

Jeg bor på østkanten og det er veldig masse tilbud til alle barn som trenger å lære norsk. Det er der fokuset ligger. Her jeg bor har nesten alle etnisk norske med barn valgt å flytte av hensyn til barna. Og de som har barn med spesielle behov sliter. Ikke pga av manglende vilje, men ressursene prioriteres til språkopplæring. Så jeg synes det er bra denne familien ser på hvilke tilbud barnet deres kan få.

''For all del, dette er satt på spissen, men jeg håper noen forstår hva vi mener. Vi ønsker å bo i en del av Oslo hvor det er en litt mer mellomting.''

Min erfaring er at store områder av Oslo nettopp er en mellomting. Du vil f.eks. innen flere av bydelene øst i Oslo finne områder som oppfyller de kriteriene du oppgir - ofte ikke langt unna områder som ikke gjør det.

Gjest trådstarter

''For all del, dette er satt på spissen, men jeg håper noen forstår hva vi mener. Vi ønsker å bo i en del av Oslo hvor det er en litt mer mellomting.''

Min erfaring er at store områder av Oslo nettopp er en mellomting. Du vil f.eks. innen flere av bydelene øst i Oslo finne områder som oppfyller de kriteriene du oppgir - ofte ikke langt unna områder som ikke gjør det.

Hvordan skal vi finne disse stedene da? Finnes du noen slags oversikter som viser hvor store skoler er, eller hvordan befolkningen er på et område?

Hvordan skal vi finne disse stedene da? Finnes du noen slags oversikter som viser hvor store skoler er, eller hvordan befolkningen er på et område?

Her er en tabell (bla litt fram):

http://www.utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utviklings-%20og%20kompetanseetaten%20(UKE)/Internett%20(UKE)/Dokumenter/Oslostatistikken/Publikasjoner/Statistisk%20%C3%A5rbok/%C3%85rboka%202011/UKE_Statistikk_2011_kap_08.pdf

De aller fleste skolene er ganske store - og tilbudet kan være like greit på en skole med 450 elever som en med 320, det er umulig å vurdere det bare på størrelsen.

Som jeg skrev i hovedsvaret mitt, tar Maridalen mot elever som ikke bor i marka. Vet ikke om Sørkedalen gjør det samme. Men elever med behov for ekstra støtte, kan få et like godt tilbud ved en stor skole der de har bred erfaring, enn på en liten skole der det går lenge mellom hver gang de ser noen som ikke er A4 (klønete uttrykt, men du forstår kanskje hva jeg mener).

Alle grunnskolene i byen har egne hjemmesider: www.xxxx.gs.oslo.no der xxxx er skolens navn, f.eks. www.tonsenhagen.gs.oslo.no

Gjest trådstarter

Her er en tabell (bla litt fram):

http://www.utviklings-og-kompetanseetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/utviklings-%20og%20kompetanseetaten%20(UKE)/Internett%20(UKE)/Dokumenter/Oslostatistikken/Publikasjoner/Statistisk%20%C3%A5rbok/%C3%85rboka%202011/UKE_Statistikk_2011_kap_08.pdf

De aller fleste skolene er ganske store - og tilbudet kan være like greit på en skole med 450 elever som en med 320, det er umulig å vurdere det bare på størrelsen.

Som jeg skrev i hovedsvaret mitt, tar Maridalen mot elever som ikke bor i marka. Vet ikke om Sørkedalen gjør det samme. Men elever med behov for ekstra støtte, kan få et like godt tilbud ved en stor skole der de har bred erfaring, enn på en liten skole der det går lenge mellom hver gang de ser noen som ikke er A4 (klønete uttrykt, men du forstår kanskje hva jeg mener).

Alle grunnskolene i byen har egne hjemmesider: www.xxxx.gs.oslo.no der xxxx er skolens navn, f.eks. www.tonsenhagen.gs.oslo.no

Tusen takk! Det var en veldig nyttig link!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...