Gå til innhold

Skal leger kunne reservere seg mot abort?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''Jeg er helt for abort. Men jeg synes det er helt ok at en lege kan reservere seg både mot å henvise til abort og utføre abort. Men dette bør komme klart frem, foreksempel på venteværelset. Slik at man vet at legen er "imot" abort.''

Har ikke dette vært tilfelle på fleire år , meiner du? Gidder ikke google rettigheter og plikter, men som offentlig ansatt opplever jeg jevnlig at leger motsetter seg inngrepet (på vegne av mine brukere).

Noen leger foretar ikke innsettelse av spiral heller, men henviser til andre leger som kan ordne adekvat prevensjon, evt henvise til abort.

En fastleges oppgave er å gi pasienter det tilbudet de har krav på. Nekter man å hjelpe pasienter med medisinske prosedyrer som er godkjente og lovlige i Norge bør man finne seg noe annet å gjøre.

''En fastleges oppgave er å gi pasienter det tilbudet de har krav på. Nekter man å hjelpe pasienter med medisinske prosedyrer som er godkjente og lovlige i Norge bør man finne seg noe annet å gjøre.''

Selvfølgelig, men helsepersonell kan da henvise videre.

Annonse

''En fastleges oppgave er å gi pasienter det tilbudet de har krav på. Nekter man å hjelpe pasienter med medisinske prosedyrer som er godkjente og lovlige i Norge bør man finne seg noe annet å gjøre.''

Selvfølgelig, men helsepersonell kan da henvise videre.

Det er helt unødvendig å skape vansker for pasienter som må søke andre leger for å få hjelp, og som kan føle seg ydmyket ved å bli avvist med sitt sårbare ærend.

Det er helt unødvendig å skape vansker for pasienter som må søke andre leger for å få hjelp, og som kan føle seg ydmyket ved å bli avvist med sitt sårbare ærend.

Man kan ta direkte kontakt med sykehuset når man ønsker abort. Så jeg ser ikke helt problemet.

''Det er helt unødvendig å skape vansker for pasienter som må søke andre leger for å få hjelp, og som kan føle seg ydmyket ved å bli avvist med sitt sårbare ærend.''

OK, hvordan har jeg gjort det? Må logge ut nå, men tiitter med interesse innom i løpet av (fri)helga ;-)

Leger skaper ikke vanskeligheter for abortsøkende hvis de på forhånd står fram/gjør det kjent at de ikke vil verken henvise til, eller utføre abort, slik som Meeran skrev.

Da går selvfølgelig ikke en abortsøkende til slike leger. Jeg synes det må være en rettighet for leger å kunne nekte å henvise til eller utføre abort. Skulle da bare mangle.

Leger skaper ikke vanskeligheter for abortsøkende hvis de på forhånd står fram/gjør det kjent at de ikke vil verken henvise til, eller utføre abort, slik som Meeran skrev.

Da går selvfølgelig ikke en abortsøkende til slike leger. Jeg synes det må være en rettighet for leger å kunne nekte å henvise til eller utføre abort. Skulle da bare mangle.

Men betyr det at det på NAV sine fastlegesider skal stå hvem som er imot abort? Hvordan skal man vite hvilket ståsted fastlegen har?

Annonse

Hva så hvis en lege er mot sex/barn utenfor ekteskapet?

Trenger de da ikke gi adekvat behandling? Ikke skrive ut prevensjon?

Eller hva hvis legen ikke vil gi attester for at homofile skal få adoptere barn?

====

Jeg tenker at leger med slike holdninger kanskje bør bli hudleger, eller annet som ikke strider mot holdningene deres.

Samtidig, det er et vanskelig spørsmål.

Med vennlig hilsen

Men betyr det at det på NAV sine fastlegesider skal stå hvem som er imot abort? Hvordan skal man vite hvilket ståsted fastlegen har?

De fleste her i landet har vel en fastlege. Da er det vel bare til å spørre. Er fastlegen din imot abort, kan du ta en ringerunde rundt til andre legekontorer å forhøre deg.

Men noen her sier at en ikke trenger noen henvisning fra lege for å få utført abort. En kan ta direkte kontakt med sykehuset. Og da finner de der helt sikkert en lege som kan utøre dette uten etiske skrupler.

Så jeg ser ikke helt problemet.

De fleste her i landet har vel en fastlege. Da er det vel bare til å spørre. Er fastlegen din imot abort, kan du ta en ringerunde rundt til andre legekontorer å forhøre deg.

Men noen her sier at en ikke trenger noen henvisning fra lege for å få utført abort. En kan ta direkte kontakt med sykehuset. Og da finner de der helt sikkert en lege som kan utøre dette uten etiske skrupler.

Så jeg ser ikke helt problemet.

''Er fastlegen din imot abort, kan du ta en ringerunde rundt til andre legekontorer å forhøre deg''

Nå er det ikke alle steder det finnes fastleger med ledig kapasitet, eller det i det hele tatt finnes mer enn én fastlege.

''Da går selvfølgelig ikke en abortsøkende til slike leger. ''

Det er ikke alle som bor på steder hvor man kan velge og vrake i leger. Enkelte steder må man bruke den legen som finnes der - og da blir det vanskelig hvis vedkommende ikke vil forholde seg til aborter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...