Gjest Ønsker svar fra pc-flinke Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Først av alt må jeg bare innrømme at jeg er helt grønn når det gjelder pc/duppeditter/internettforbindelser etc. Jeg er flinkt til å bruke pc/internett i jobbsammenheng. Men nettopp pga. at jeg alltid har hatt bra tilgang til dette på jobb, har jeg nedprioritert dette hjemme. Pr i dag har vi kun en halvsliten, gammel pc med mobilt bredbånd som blir lite brukt pga. treghet (pcen er gammel). Nå kreves det at vi må ha litt mer oppdatert utstyr på dette området, bl. a pga barn som begynner å bli såpass store at skolegangen krever mer bruk av pc. Vi vil derfor nå etter hvert skaffe oss både en ny pc og et nettbrett. Lurer bl. a på: 1. Er det helt ut å ha mobilt bredbånd? Eller lønner det seg på alle måter (økonomisk, effektivt) å legge inn, ja hva heter det? Sånn antenne e.l. fra Telenor som gjør at du er på nett bare du skrur på pcen? Bor på landet hvor det ikke er bredbånd, hvis det har noe å si. 2. Hvis vi beholder vårt mobile bredbånd og skaffer oss ipad e.l., kan dette bredbåndet plugges inn på nettbrettet, eller går ikke det på slike brett? 3. Jeg vil gjerne ha tips til hva slags pc og hva slags nettbrett som er best til vårt bruk med disse kriteriene; surfe på nettet, lagre bilder fra kamera, enkel tekstbehandling (gjøre lekser, lagre dokumenter) spille pc-spill (enkle barnespill, SIMS osv.). Helst under kr 4000,- for pc. Billigst mulig nettbrett også. Noen som vil forbarme seg over meg og gi meg svar på disse spørsmålene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376066-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-vedr-nettbrettinternett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''1. Er det helt ut å ha mobilt bredbånd? Eller lønner det seg på alle måter (økonomisk, effektivt) å legge inn, ja hva heter det? Sånn antenne e.l. fra Telenor som gjør at du er på nett bare du skrur på pcen? Bor på landet hvor det ikke er bredbånd, hvis det har noe å si.'' Mobilt bredbånd er vel noe man bruker på steder der det er dårlig tilgang på annen form for bredband. Så lenge du bor et sted man kan ha vanlig fasttelefon, så kan du få ADSL. Hvor raskt bedbånd du kan få avhenger av hvor langt unna sentral du bor. ''2. Hvis vi beholder vårt mobile bredbånd og skaffer oss ipad e.l., kan dette bredbåndet plugges inn på nettbrettet, eller går ikke det på slike brett?'' Nei, det kan du ikke. ICE har vel mobilt bredband der du kan ha bredbandsmodem av en eller annen sort, og da fungerer det på samme måte som et annet bredbandsmodem. Du kan kjøpe en iPad med støtte for 3G innebygd. Da setter du inn et SIM-kort i iPaden og surfer sånn. Har du derimot ADSL og bedbandsmodem (fra f.eks Telenor), så kan du bruke dette både på iPad og PC samtidig. ''3. Jeg vil gjerne ha tips til hva slags pc og hva slags nettbrett som er best til vårt bruk med disse kriteriene; surfe på nettet, lagre bilder fra kamera, enkel tekstbehandling (gjøre lekser, lagre dokumenter) spille pc-spill (enkle barnespill, SIMS osv.). Helst under kr 4000,- for pc. Billigst mulig nettbrett også.'' Av nettbrett finnes det strengt tatt to: iPad og Galaxy Tab. Hva du velger er en smakssak, iPad er enklest å lære. Skal du kun spille enkle dataspill kan du kjøpe den billigste på markedet. Skal du ha mulighet for litt tyngre spill etter hvert lønner det seg å legge litt mer i datamaskinen. Minimum 4 GB minne og i5 prosessor er et greit utgangspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376066-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-vedr-nettbrettinternett/#findComment-3301790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.