Gå til innhold

Interessant om behandling av PF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Individuell terapi er det jeg har fått mot min EUPF og er nå erklært veldig mye friskere, skal ut i jobb bl.a.

Gjest nytt og nytt
Skrevet

Dette er vel ikke akkurat en ny konklusjon? Jeg fikk høre dette for over 10 år siden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er vel ikke akkurat en ny konklusjon? Jeg fikk høre dette for over 10 år siden.

Det var ekstra interessant. Det var i så fall før hun startet på sitt prosjekt :-)

Skrevet

Så flott. Less is more.

Gjest Prestisjetog
Skrevet

Hvem andre en dagavdeling tilbyr psykiatrisk behandling over lengre tid?

Det står også noe om at resultatene kunne dreie seg om frafall fra behandlingen. De dårligst fungerende vil ikke klare å følge opp et omfattende program på dagavdelingen.

Skrevet

Det står også noe om at resultatene kunne dreie seg om frafall fra behandlingen. De dårligst fungerende vil ikke klare å følge opp et omfattende program på dagavdelingen.

..., og det er viktig at en behandling også er virksom for de aller sykeste.

Dessuten vil en mindre ressurskrevende behandling både frigi tid for pasientene, og for behandlerne som dermed kan behandle flere.

Gjest Liza i London
Skrevet

Men funnene hennes samsvarer jo med det som var ansett for å være god behandling for disse gruppene allerede på 60-70 tallet.

Hvor mange ganger må man finne opp hjulet?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har gått til psykolog (utenfor dagavdeling). Det er veldig vanlig.

Skrevet

Men funnene hennes samsvarer jo med det som var ansett for å være god behandling for disse gruppene allerede på 60-70 tallet.

Godt spørsmål.

På den annen side hadde det norske "Dagbehandlingsnettverket" nærmest gullstandardstatus - i det minste i egne øyne.

motorPrøysen
Skrevet

Legg merke til at det var pasientene med dårligst evne til å forstå seg selv og andre (dårlig mentaliseringsevne) som hadde utbytte av individualterapi. Pasientene med god mentaliseringsevne hadde like godt utbytte av begge metodene:

http://www.sv.uio.no/psi/forskning/aktuelt/arrangementer/disputaser/2012/gullestad_frida/viten.html

Min spekulasjon: Behandlere er trent i å gjenkjenne og reagere adekvat på dårlig mentalisering, mens i en gruppesetting vil pasienter med dårlig mentalisering ofte vekke negative reaksjoner fra andre eller ikke få oppklart misforståelser og et uheldig tanke-/adferdsmønster opprettholdes.

Skrevet

Personlegdomsavvik, er dette det nye ordet? Avvik.

Skrevet

Dessuten vil en mindre ressurskrevende behandling både frigi tid for pasientene, og for behandlerne som dermed kan behandle flere.

Individualterapi er vel ikke mindre ressurskrevende enn gruppeterapi, selv om den er intensiv?

Skrevet

Personlegdomsavvik, er dette det nye ordet? Avvik.

Som kjent fra VGS er -else forbudt på nynorsk.

Skrevet

Som kjent fra VGS er -else forbudt på nynorsk.

Hm? Personlighetsavvikelse?

Skrevet

Hm? Personlighetsavvikelse?

På norsk heter det forstyrrelse, men det er som kjent ikke tillatt på nynorsk.

Skrevet

På norsk heter det forstyrrelse, men det er som kjent ikke tillatt på nynorsk.

Aa, så fint.

Gjest alvende
Skrevet

Godt spørsmål.

På den annen side hadde det norske "Dagbehandlingsnettverket" nærmest gullstandardstatus - i det minste i egne øyne.

Hvorfor har gruppeterapi blitt ansett som gullstandard/beste behandling for pf?

Gjest ambrose
Skrevet

Det er noe her jeg ikke forstår helt. Jeg trodde at gruppeterapier var mindre ressurskrevende enn individuell terapi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...