Gå til innhold

Utsettelse av førstegangstjeneste

Anbefalte innlegg

Gjest moren til sønnen

Finned det noen forsvarsmennensker her??

Jeg har en sønn som er innkalt til førstegangstjeneste. Nå har han fått et gullkantet jobbtilbud, men det betinger at han får fritak for tjenesten. Han må begynne opplæring i den nye stillingen så fort som mulig da det er snakk om en satsning som er i gang nå, men så vet man jo at forsvaret jo ikke akkurat arbeider fort;-)

Noen som har noen erfaringer med dette? Eller har noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376264-utsettelse-av-f%C3%B8rstegangstjeneste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det går an å søke om utsetelse på nettet... Det står det info om i brevet han har fått. Mannen min utsatte sin førstegangstjeneste siden han hadde starta firma.. det var ikke noe problem. Han sendte inn søknad om utsettelse på nett, og fikk brev kort tid etterpå.

Gjest moren til sønnen

det går an å søke om utsetelse på nettet... Det står det info om i brevet han har fått. Mannen min utsatte sin førstegangstjeneste siden han hadde starta firma.. det var ikke noe problem. Han sendte inn søknad om utsettelse på nett, og fikk brev kort tid etterpå.

Han har sendt inn søknad i dag i samarbeid med arbeidsgiver. Samme arbeidsgiver i gammel og ny jobb.

Håper virkelig at han får samme svar som din mann, for dette er en jobb han har ønsket seg utrolig mye. Den nye jobben vil innebære et voldsomt karrierehopp, i tillegg til at det er en stilling med mye større utfordringer enn der han er nå.

Siden arbeidsplassen er statlig, håper jeg bare forsvaret ser at gutten vil være til større behov for landet i den stillingen, enn som rekrutt;-)

Dumt. Da henger de på ham og så passer det aldri, for da taper han penger, så skal han ha opprykk og så er det en ting og så en annen. Vips er han 25 og de maser enda.. Exn min måtte jaggu inn som 25, da var vi nybakte foreldre og det passet i alle fall ikke.

Det er gode muligheter for slippe, de tar stort sett inn kun de som vil inn i millitæret i dag. Det har skjedd store forandringer når det gjelder dette i de siste årene. Før så var det slik at alle måtte inn, nå er det ett fåtall i forhold til antall ungdommer i tjenestalder.

Annonse

Gjest moren til sønnen

Dumt. Da henger de på ham og så passer det aldri, for da taper han penger, så skal han ha opprykk og så er det en ting og så en annen. Vips er han 25 og de maser enda.. Exn min måtte jaggu inn som 25, da var vi nybakte foreldre og det passet i alle fall ikke.

Huff ikke greit å måtte inn som nybakt forelder. Det var nok mer vanlig før tror jeg. En venn av mannen fikk ikke dimme selv om han var småbarnsfar.

Men for sønnen min blir det liksom gæli okke som. Han er ferdig etablert med fast jobb, eget hus og dertil hørende. Så om han må inn nå eller om noen år, blir det like vanskelig.

Gjest moren til sønnen

Det er gode muligheter for slippe, de tar stort sett inn kun de som vil inn i millitæret i dag. Det har skjedd store forandringer når det gjelder dette i de siste årene. Før så var det slik at alle måtte inn, nå er det ett fåtall i forhold til antall ungdommer i tjenestalder.

Ja vi krysser fingrene her. Håper forsvaret ser at han er til mer nytte for fedrelandet med sin spesielle kompetanse som han får brukt i denne jobben, enn som vanlig rekrutt;-)

Hehe det er sant det, men det virker som forsvaret dimmer de som ønsker seg inn, mens de som ikke vil, skal inn.

Forsvaret vil selvsagt ha de beste. Min erfaring er at Forsvarets holdninger har snudd helt de siste 10-15 årene. De umotiverte slipper å avtjene verneplikten.

Gjest moren til sønnen

Forsvaret vil selvsagt ha de beste. Min erfaring er at Forsvarets holdninger har snudd helt de siste 10-15 årene. De umotiverte slipper å avtjene verneplikten.

Ja du har nok rett. Man hører vel bare mer om de som må inn tross sine protester.

Desverre for sønnen min er han en slik som forsvaret gjerne vil ha pga spesialkompetanse, men siden et statlig organ også trenger denne kompetansen, håper jeg at forsvaret lemper på reglene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...