Gå til innhold

praktisk spørsmål ang. sykemelding


Gjest syklingen

Anbefalte innlegg

Gjest syklingen

Hei

Hvis man får en sykemelding av legen, har man da "bruksplikt" på den? Eller hvordan jeg nå skal formulere det. Altså - om jeg blir sykemeldt/får en sykemelding, må jeg benytte meg av den? Om jeg ikke gjør det, må jeg gi noen beskjed om dette? Annet enn legen selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syklingen

Nei, du velger helt selv.

Takk. Fint å vite.

En annen ting - om jeg får en sykemelding fra f.eks. 1. mars til 30. mars - kan jeg prøve i noen dager først, og evt levere den fra 8. mars i stedet for? Eller må jeg da skaffe en ny en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slik er det med den saken

Takk. Fint å vite.

En annen ting - om jeg får en sykemelding fra f.eks. 1. mars til 30. mars - kan jeg prøve i noen dager først, og evt levere den fra 8. mars i stedet for? Eller må jeg da skaffe en ny en?

Det vet jeg faktisk ikke, sorry :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Fint å vite.

En annen ting - om jeg får en sykemelding fra f.eks. 1. mars til 30. mars - kan jeg prøve i noen dager først, og evt levere den fra 8. mars i stedet for? Eller må jeg da skaffe en ny en?

Jeg ville diskutert dette med legen og evt. fått aktiv sykemelding eller delvis sykemelding. Synes det lyder rart å levere fulltidssykemelding senere enn det som står på attesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Jeg ville diskutert dette med legen og evt. fått aktiv sykemelding eller delvis sykemelding. Synes det lyder rart å levere fulltidssykemelding senere enn det som står på attesten.

Synes det høres rart ut jeg og, men måtte forhøre meg om det bare var jeg som synes det...

Ugh, hvordan lære seg å sette egen helse foran dårlig samvittighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville diskutert dette med legen og evt. fått aktiv sykemelding eller delvis sykemelding. Synes det lyder rart å levere fulltidssykemelding senere enn det som står på attesten.

Ordningen med aktiv sykemelding er avviklet. Tror det ble slutt med det i juli i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Du må ikke benytte deg av sykemeldingen, men da bør du be om en friskmelding.

Det har muligens ikke så stor betydning for deg, sånn rent praktisk - men det har betydning for arbeidsgiver.

For det første er det slik at arbeidsgiver betaler de første 16 dagene av sykemeldingen din, mens NAV betaler fra og med dag 17. Om du har sykemelding fra 1 til 30 mars slik du skriver under her, så vil arbeidsgiverperioden telle fra 1. mars. Om du da jobber til femte mars, så vil i praksis arbeidsgiverperioden flyttes og starte fra 6. mars.

Om du ser på siste side på sykemeldingen, så får du spørsmål om du helt eller delvis har utført arbeid i perioden - dette vil ha betydning for utbetaling av sykepengene. Du skal ikke sykepenger for de dagene du har vært i arbeid, da skal du ha lønn.

Og så er det slik at man kan være sykemeldt et visst antall dager totalt sett. Om du har jobbet fem dager etter at sykemeldingen din startet opp, så vil også denne fristen inntreffe fem dager før den burde gjort for din del - og du vil miste sykepengene på tiltenkt dato, ikke faktisk dato.

Om du VET at du ikke skal være sykemeldt mer enn de 30 dagene har det antagelig ingenting å si, men jeg anbefaler deg å forholde deg til sykemeldingen slik den er gitt - eller be om en friskmelding eller delvis sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Du må ikke benytte deg av sykemeldingen, men da bør du be om en friskmelding.

Det har muligens ikke så stor betydning for deg, sånn rent praktisk - men det har betydning for arbeidsgiver.

For det første er det slik at arbeidsgiver betaler de første 16 dagene av sykemeldingen din, mens NAV betaler fra og med dag 17. Om du har sykemelding fra 1 til 30 mars slik du skriver under her, så vil arbeidsgiverperioden telle fra 1. mars. Om du da jobber til femte mars, så vil i praksis arbeidsgiverperioden flyttes og starte fra 6. mars.

Om du ser på siste side på sykemeldingen, så får du spørsmål om du helt eller delvis har utført arbeid i perioden - dette vil ha betydning for utbetaling av sykepengene. Du skal ikke sykepenger for de dagene du har vært i arbeid, da skal du ha lønn.

Og så er det slik at man kan være sykemeldt et visst antall dager totalt sett. Om du har jobbet fem dager etter at sykemeldingen din startet opp, så vil også denne fristen inntreffe fem dager før den burde gjort for din del - og du vil miste sykepengene på tiltenkt dato, ikke faktisk dato.

Om du VET at du ikke skal være sykemeldt mer enn de 30 dagene har det antagelig ingenting å si, men jeg anbefaler deg å forholde deg til sykemeldingen slik den er gitt - eller be om en friskmelding eller delvis sykemelding.

Takk for godt svar. En evt. sykemelding vil nok gå ut over de 30 dagene, men ikke lenger enn 3 mnd. Så dette med sykepenger er nok ikke noe problem.

Et spørsmål til - om legen skriver ut en sykemelding, og jeg ikke gjør noe med den, type ikke leverer noe til arbeidsgiver eller nav, og jobber som vanlig hele perioden, skjer det noe da? Eller blir det som om den aldri har vært skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Ja, du må bruke sykemeldingen. For legen sender en kopi til trygdekontoret. Så om du ikke benytter den, blir det kluss med utbetalingen av sykepenger, og du risikerer å bli anmeldt for trygdesvindel. Blir du frisk tidligere, så må du få friskmelding fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Ja, du må bruke sykemeldingen. For legen sender en kopi til trygdekontoret. Så om du ikke benytter den, blir det kluss med utbetalingen av sykepenger, og du risikerer å bli anmeldt for trygdesvindel. Blir du frisk tidligere, så må du få friskmelding fra legen.

Okay, så det går automatisk ja... Godt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Takk for godt svar. En evt. sykemelding vil nok gå ut over de 30 dagene, men ikke lenger enn 3 mnd. Så dette med sykepenger er nok ikke noe problem.

Et spørsmål til - om legen skriver ut en sykemelding, og jeg ikke gjør noe med den, type ikke leverer noe til arbeidsgiver eller nav, og jobber som vanlig hele perioden, skjer det noe da? Eller blir det som om den aldri har vært skrevet?

Legen sender en kopi direkte til NAV, du får bare med deg din del, den som skal til arbeidsgiver og den som skal betale sykepenger - så NAV blir alltid varslet :)

Og nettopp derfor er det greit at det blir gjort riktig, så du ikke blir "straffet" for dette i ettertid.

Du kan ha 100% sykemelding, prøve deg i jobb i et par dager, ringe legen og si at du heller vil ha 60% sykemelding - og så kan han endre dette med tilbakevirkende kraft. For eksempel.

Jeg er tilhenger av å prøve om man kan, og så kan man heller tilpasse sykemeldingen det nivået som passer når man har avklart hva man kan - i samarbeid med arbeidsgiver. Det er jo ikke alle arbeidsgivere som har anledning til å ha delvis sykemeldte arbeidstakere om man bare kan jobbe litt hver dag f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Legen sender en kopi direkte til NAV, du får bare med deg din del, den som skal til arbeidsgiver og den som skal betale sykepenger - så NAV blir alltid varslet :)

Og nettopp derfor er det greit at det blir gjort riktig, så du ikke blir "straffet" for dette i ettertid.

Du kan ha 100% sykemelding, prøve deg i jobb i et par dager, ringe legen og si at du heller vil ha 60% sykemelding - og så kan han endre dette med tilbakevirkende kraft. For eksempel.

Jeg er tilhenger av å prøve om man kan, og så kan man heller tilpasse sykemeldingen det nivået som passer når man har avklart hva man kan - i samarbeid med arbeidsgiver. Det er jo ikke alle arbeidsgivere som har anledning til å ha delvis sykemeldte arbeidstakere om man bare kan jobbe litt hver dag f.eks.

Godt å ha et slikt sted som dette å spørre. Jeg trodde jeg fikk med delen som skal til NAV selv, og sendte den inn. Så dette gjør ting litt annerledes. Har rett og slett aldri vært sykemeldt, så dette har jeg ingen kunnskaper om...

Det er alt eller ingenting i jobben min nå. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer jobbing, er dårlig samvittighet. Desverre vil det ikke føre meg noen annen vei enn rett i en vegg. Og er det noe jeg ikke trenger midt oppi dette, er det trøbbel med nav. Så jeg får heller bestemme meg endelig før jeg evt. tar kontakt med legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Godt å ha et slikt sted som dette å spørre. Jeg trodde jeg fikk med delen som skal til NAV selv, og sendte den inn. Så dette gjør ting litt annerledes. Har rett og slett aldri vært sykemeldt, så dette har jeg ingen kunnskaper om...

Det er alt eller ingenting i jobben min nå. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer jobbing, er dårlig samvittighet. Desverre vil det ikke føre meg noen annen vei enn rett i en vegg. Og er det noe jeg ikke trenger midt oppi dette, er det trøbbel med nav. Så jeg får heller bestemme meg endelig før jeg evt. tar kontakt med legen...

Samvittighet er prisverdig.

Men jeg er arbeidsgiver, så da kan du ta det fra meg: å ha en hanglete arbeidstaker, eller en arbeidstaker som ikke yter maks, er mye dyrere i lengden (på alle måter) - enn å ha en som er sykemeldt en periode. For å si det uten å legge noe mellom :)

Jeg har sendt arbeidstakere med for mye samvittighet til legen fordi de har trengt sykemelding, og sagt jeg ikke vil ha dem tilbake på tre måneder. Slike arbeidstakere har nemlig også en tendens til å ville komme tilbake tidligere enn de bør. De har selvfølgelig fått oppfølging, hjelp, veiledning, osv, men hele poenget er at man noen ganger trenger å få beskjed om at man trenger en pause.

Så om legen mener du trenger en pause, så gjør du antagelig det. Da er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

Samvittighet er prisverdig.

Men jeg er arbeidsgiver, så da kan du ta det fra meg: å ha en hanglete arbeidstaker, eller en arbeidstaker som ikke yter maks, er mye dyrere i lengden (på alle måter) - enn å ha en som er sykemeldt en periode. For å si det uten å legge noe mellom :)

Jeg har sendt arbeidstakere med for mye samvittighet til legen fordi de har trengt sykemelding, og sagt jeg ikke vil ha dem tilbake på tre måneder. Slike arbeidstakere har nemlig også en tendens til å ville komme tilbake tidligere enn de bør. De har selvfølgelig fått oppfølging, hjelp, veiledning, osv, men hele poenget er at man noen ganger trenger å få beskjed om at man trenger en pause.

Så om legen mener du trenger en pause, så gjør du antagelig det. Da er det ingen grunn til å ha dårlig samvittighet :)

Å, som jeg heller ville hatt deg som arbeidsgiver for øyeblikket. Min sjef er desverre en stor del av mitt problem, og om jeg blir sykemeldt nå kan jeg desverre frykte en ganske hissig reaksjon. Vet du om noe sted de selger flytende stål eller noe annet man kan smøre seg inn med for å klare å la sånt prelle av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Å, som jeg heller ville hatt deg som arbeidsgiver for øyeblikket. Min sjef er desverre en stor del av mitt problem, og om jeg blir sykemeldt nå kan jeg desverre frykte en ganske hissig reaksjon. Vet du om noe sted de selger flytende stål eller noe annet man kan smøre seg inn med for å klare å la sånt prelle av?

Heh, sånne situasjoner er alltid vanskelige...

Mitt tips er at du nå først og fremst går litt i deg selv. Om du tenker etter, så vet du om du normalt sett er en person som tåler mye - eller om du har lett for å velge enkleste utvei. Du trenger ikke å si noe om svaret ditt, men du vet det selv.

Om du kommer til at du normalt sett er en person som tåler mye, men nå må si at nok er nok - så er det faktisk det du må gjøre.

Om du har en sjef over sjefen, kan du snakke med vedkommende om du føler det bedre. Hvis ikke, så tar du en telefon til sjefen din i morgen, forklarer at du dessverre har blitt sykemeldt og si at den varer så og så lenge. Du trenger ikke si noe mer om det, du er ikke forpliktet til å si hvorfor (du kan om du vil), og du trenger ikke forklare deg. Det er som det er.

Arbeidsgiver kan kreve at du deltar på oppfølgingsmøter, de skal lage en oppfølgingsplan for deg og du må ha en dialog med dem. Men utover det trenger du ikke si noe om hvorfor du er borte, eller hvor lenge det vil vare. Du må opplyse om du har noe restarbeidsevne (det vil si om du kan jobbe noe), og jeg pleier generelt å oppfordre til at folk sier noe om hvor lenge de tror de vil bli borte. Det handler om at arbeidsgiver bør få så god mulighet som mulig til å håndtere fraværet ditt, og da er det greit å vite om det er snakk om to uker eller seks måneder. Trenger du vikar? Må noen andre gjøre jobben din? Må vaktlister endres på? Alle sånne ting er lettere å gjøre noe med om man vet noe om lengden på fraværet.

Ellers er det med denne samtalen som med andre kjipe ting, det føles bedre når det er overstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Godt å ha et slikt sted som dette å spørre. Jeg trodde jeg fikk med delen som skal til NAV selv, og sendte den inn. Så dette gjør ting litt annerledes. Har rett og slett aldri vært sykemeldt, så dette har jeg ingen kunnskaper om...

Det er alt eller ingenting i jobben min nå. Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer jobbing, er dårlig samvittighet. Desverre vil det ikke føre meg noen annen vei enn rett i en vegg. Og er det noe jeg ikke trenger midt oppi dette, er det trøbbel med nav. Så jeg får heller bestemme meg endelig før jeg evt. tar kontakt med legen...

''Jeg trodde jeg fikk med delen som skal til NAV selv, og sendte den inn''

Da trodde du riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Jeg trodde jeg fikk med delen som skal til NAV selv, og sendte den inn''

Da trodde du riktig :)

Nei, det stemmer ikke.

Legen tar del 1 - den går til NAV.

Del 2 er til pasienten, den får pasienten med seg.

Del 3 skal til arbeidsgiver, den får pasienten med seg - og skal sende til arbeidsgiver samme dag.

Del 4 skal til den som betaler ut sykepenger. Denne skal fylles ut av pasienten, signeres - og sendes til rette vedkommende samme dag. Det er arbeidsgiver de første 16 dagene, etter dette er det NAV. Dersom man har sykemelding som går over 16 dager skal denne delen til arbeidsgiver, som videresender til NAV når de har tatt en kopi til dokumentasjon for egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syklingen

''Jeg trodde jeg fikk med delen som skal til NAV selv, og sendte den inn''

Da trodde du riktig :)

Men det ble hevdet et annet sted her at legen sendte det inn selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nei, det stemmer ikke.

Legen tar del 1 - den går til NAV.

Del 2 er til pasienten, den får pasienten med seg.

Del 3 skal til arbeidsgiver, den får pasienten med seg - og skal sende til arbeidsgiver samme dag.

Del 4 skal til den som betaler ut sykepenger. Denne skal fylles ut av pasienten, signeres - og sendes til rette vedkommende samme dag. Det er arbeidsgiver de første 16 dagene, etter dette er det NAV. Dersom man har sykemelding som går over 16 dager skal denne delen til arbeidsgiver, som videresender til NAV når de har tatt en kopi til dokumentasjon for egen del.

''Legen tar del 1 - den går til NAV''

Du er litt bastant noen ganger. Det kan godt hende at noen leger gjør det, men nå har jeg da virkelig vært sykemeldt med det benet mitt da og vet da vel godt at jeg har sendt den delen som skal til NAV selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...